Permalänk
Medlem

MX518 vs G9?

Hej, jag spelar ofta FPS spel men brukar även surfa runt och göra svensson-saker på datorn.

För tillfället har jag en G500 som är helt slut, det har varit en bra mus och jag föredrar ganska stora möss, så jag undrar vad det är för skillnad på höghastighets-USB och laser.

G9 har både och medan MX518 inte har något av det. Sen har jag hört att MX518 ofta går sönder, men det kanske beror på hur man behandlar dem.

Permalänk
Hjälpsam

Ang MX 518 så är det nog väldigt mycket hur man behandlar dem. Är inte inte en FPS människa, kör mest RPG och mycket vardagssaker.

Kör fortfarande med MX510 (urgammal) på min stationära och har en MX518 på kontoret samt en MX518 i "rese kittet" till den bärbara. Inte haft några som helst problem med dem. Skruva isär dem ca en gång om året och rengör samt byter glidez. Den är så tacksam iom att allting i den är skruvat, inget smältlim eller andra ful-lösningar utan går ner i beståndsdelar och ihop igen utan problem.

Fortfarande en av de bästa mössen på marknaden i mina ögon (och händer). DPI skillnaden känner jag inte och accelererationen klara de mer än vad vad min arm klarar.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har haft både en Mx510 och Mx518 och jag har aldrig haft några problem med med att någon av dem gått sönder. Just nu sitter jag med en G9x, jag antar att det inte är allt för stor skillnad på en G9'a och en G9x, som jag är ruskigt nöjd med. Skönt att kunna byta skal beroende på vilket av dem som ligger bäst i handen. Men allt är en smaksak, G9'an är mer högteknologisk men om du föredrar passformen på Mx518 så skulle jag säga köp den. De är ju trots allt ganska olika i designen.

Sen behöver du inte oroa dig om att saker ska gå sönder när du har Logitech, jag har inte köpt en ny datormus på 6 år nu. Så fort den gamla går sönder (lasern krånglar, slutar ta laddning är väl det som hänt mina möss) så ringer man bara Logitech kundsupport sen skickar de en ny, eller om den produkten utgått så skickar de något likvärdigt. Deras kundsupport har sparat mig många tusenlappar genom åren och det är jag evigt tacksam för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Ang MX 518 så är det nog väldigt mycket hur man behandlar dem. Är inte inte en FPS människa, kör mest RPG och mycket vardagssaker.

Kör fortfarande med MX510 (urgammal) på min stationära och har en MX518 på kontoret samt en MX518 i "rese kittet" till den bärbara. Inte haft några som helst problem med dem. Skruva isär dem ca en gång om året och rengör samt byter glidez. Den är så tacksam iom att allting i den är skruvat, inget smältlim eller andra ful-lösningar utan går ner i beståndsdelar och ihop igen utan problem.

Fortfarande en av de bästa mössen på marknaden i mina ögon (och händer). DPI skillnaden känner jag inte och accelererationen klara de mer än vad vad min arm klarar.

Okej, allting lutar mot att köpa en MX518, men problemet är att jag inte riktigt vet hur stor prestanda Laser och Höghastighets-USB gör, vilket MX518 inte har men däremot har G9 det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GripeN90:

Hej

Jag har haft både en Mx510 och Mx518 och jag har aldrig haft några problem med med att någon av dem gått sönder. Just nu sitter jag med en G9x, jag antar att det inte är allt för stor skillnad på en G9'a och en G9x, som jag är ruskigt nöjd med. Skönt att kunna byta skal beroende på vilket av dem som ligger bäst i handen. Men allt är en smaksak, G9'an är mer högteknologisk men om du föredrar passformen på Mx518 så skulle jag säga köp den. De är ju trots allt ganska olika i designen.

Sen behöver du inte oroa dig om att saker ska gå sönder när du har Logitech, jag har inte köpt en ny datormus på 6 år nu. Så fort den gamla går sönder (lasern krånglar, slutar ta laddning är väl det som hänt mina möss) så ringer man bara Logitech kundsupport sen skickar de en ny, eller om den produkten utgått så skickar de något likvärdigt. Deras kundsupport har sparat mig många tusenlappar genom åren och det är jag evigt tacksam för.

Okej, jag har provat en G9 men tycker den är väldigt obekväm, ganska lite också. Men alla som har G9 säger att det tar ett tag att vänja sig med den men när man väl vänjt sig med den så är den väldigt skön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sha1:

Okej, jag har provat en G9 men tycker den är väldigt obekväm, ganska lite också. Men alla som har G9 säger att det tar ett tag att vänja sig med den men när man väl vänjt sig med den så är den väldigt skön.

Låter kanske som en klyscha men det här stämmer till hundra procent. Gick från en MxRevolution till en G9x och i början kändes det som världens misstag men nu skulle jag inte byta tillbaks för nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sha1:

Okej, jag har provat en G9 men tycker den är väldigt obekväm, ganska lite också. Men alla som har G9 säger att det tar ett tag att vänja sig med den men när man väl vänjt sig med den så är den väldigt skön.

jo, det tar lite tid att vänja sig.. men sedan är det inga problem

bytte till en xai för omväxlingsskull (snarare jag vann en )

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

mx518 på jobbet och hemma, den jag har hemma har jag använt flitigt som Unreal Tournament spelare och på senare tid DoD Source spelare. Inhandlades vintern 2005 och känns fortfarande som om den var ny. Väldig trevlig råtta men då jag inte använt andra råttor seriöst så vet jag inte vilka andra alternativ som är bättre. Tror jag kommer hålla kvar vid den tills den dör då jag inte funnit någon anledning att söka mig ifrån den.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Hedersmedlem

Varför köpa en spelmus som är fem år gammal och bevisligen har utdaterad optisk sensor och kass ergonomi jämfört med nyare möss?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Varför köpa en spelmus som är fem år gammal och bevisligen har utdaterad optisk sensor och kass ergonomi jämfört med nyare möss?

Det är just därför jag vill veta om det är någon prestandaskillnad om man har höghastighets-USB och laser än om man inte har det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sha1:

Det är just därför jag vill veta om det är någon prestandaskillnad om man har höghastighets-USB och laser än om man inte har det.

En lasersensor gör inte speciellt mycket om man redan har en hyfast hög DPI på musen. Personligen föredrar jag vanliga optiska möss. Men ergonomi och precision är två saker som har blivit väldigt bra de senaste åren. Prestandamässig skillnad - ja.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Ang MX 518 så är det nog väldigt mycket hur man behandlar dem. Är inte inte en FPS människa, kör mest RPG och mycket vardagssaker.

Kör fortfarande med MX510 (urgammal) på min stationära och har en MX518 på kontoret samt en MX518 i "rese kittet" till den bärbara. Inte haft några som helst problem med dem. Skruva isär dem ca en gång om året och rengör samt byter glidez. Den är så tacksam iom att allting i den är skruvat, inget smältlim eller andra ful-lösningar utan går ner i beståndsdelar och ihop igen utan problem.

Fortfarande en av de bästa mössen på marknaden i mina ögon (och händer). DPI skillnaden känner jag inte och accelererationen klara de mer än vad vad min arm klarar.

Hur skruvar du isär Mx518? Har också en men har aldrig tänkt på att öppna upp den. Hur kommer man åt skruvarna?

OnT: MX518 är skitskön men har aldrig testat G9.

Visa signatur

Слава Україні!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av oskaaarn:

Hur skruvar du isär Mx518? Har också en men har aldrig tänkt på att öppna upp den. Hur kommer man åt skruvarna?

OnT: MX518 är skitskön men har aldrig testat G9.

Skruvarna är under glidzen, så det man passar på att byta dem när man skruvar isär den
Två fram, en bak (ingen på sidan) har jag för mig.

Och ang. varför man vill ha en 5år gammal mus med utdaterad elektronik?

Tja, det enda som jag märker med nya sensorer är att de hanerar lite fler exotiska underlag, men om man gör med en relativt standard musmatta spelar det absolut ingen roll.

2000 eller 6000 DPI som det kan handla om, mina händer har inte noggrannhet att känna 1000 punkter/steg per tum, gör din?

Det det handlar om är;
Känslan i musen?
Klarar den de underlag du använder?
Har den de antal knappar, eventuellt programmerbara som du behöver?

Om det krävs 6000DPI med 2000uppdateringar per sekund och 100G acceleration för att det skall kännas rätt, fine. Den precisionen har inte min hand i alla fall.

Subjektiva upplevelsen är det enda som spelar roll egentligen. Och MX518 sitter som en smäck i handen och pekaren är precis där min hand säger att den är (inte alltid där hjärnan vill ha den pga att jag suger i FPS men det är en annan femma).

Varför köra en gammal Mustang "Eleanor" när man kan köra en sprillans ny V70 med en jäkla massa elektronik, antispinn etc.

Det finns en mus för alla, och jag propagerar för MX518 då den är teknisk avancerad nog och den fungerar perfekt för mig.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ta absolut inte G9! hade min i 2år och fick nog till slut och slängde fanskapet.
Den är fruktansvärt obekväm, dock är de inget fel på prestandan.

MX 518 hade jag valt i ditt fall, om budgeten tillåter hade jag tagit steget till G700.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluf:

Subjektiva upplevelsen är det enda som spelar roll egentligen. Och MX518 sitter som en smäck i handen och pekaren är precis där min hand säger att den är (inte alltid där hjärnan vill ha den pga att jag suger i FPS men det är en annan femma).

Har du testat nya topptestade möss? Självklart är möss väldigt individuella men nyare möss har onekligen en skönare passform för de allra flesta. Det handlar också om position under av optiska sensorn osv som gör att exempelvis precision känns bättre.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Kanske en ny G500 igen då, har både mx518 och G500, och föredrar G500 alla dar i veckan, mx518 är ok

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kr^PacMan:

Har du testat nya topptestade möss? Självklart är möss väldigt individuella men nyare möss har onekligen en skönare passform för de allra flesta. Det handlar också om position under av optiska sensorn osv som gör att exempelvis precision känns bättre.

Jupp, och jag jobbar med tillverkare som Qpad, CoolerMaster, Steelseries, Logitech med flera. Så har testat och klämt på det mesta som finns på marknaden i dag. Till och med en del saker som bara är i prototypstadie.

Det finns naturligtvis en massa fördelar med ena eller andra tekniken, men den mesta teknik är såpass bra i dag att det kommer till personliga preferenser om form och extra features.

Det är ytterst få människor där ute som skulle få fler headshots i CS 1.6 med en mer hightec mus, ofta kan det vara placebo effekt. Men det som funkar för dig är rätt för dig.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Tänk er en dålig "google-translate" på denna sidan

"Mest mus för pengarna??"

Citat från FLUF>>> "det finns en mus för alla" "har testat och klämt på det mesta på marknaden"
Citat från "catfish_1">>> "den är obekväm" >>> dåligt ragg????
Goo Jewl

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dylanator:

Tänk er en dålig "google-translate" på denna sidan

"Mest mus för pengarna??"

Citat från FLUF>>> "det finns en mus för alla" "har testat och klämt på det mesta på marknaden"
Citat från "catfish_1">>> "den är obekväm" >>> dåligt ragg????
Goo Jewl

Man ser vad man vill se, men lätt att spinna vidare på, läcker mus, bra teknik, passar alla, headshot, flitigt använd i 5 år och mycket mer.

God Jewl på dig med (tja, Jesus var ju Jude så...)

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

MX518 är ju känd som bland de mest bekväma mössen i världshistorien.

G9(x) är inte känd som det, ganska tvärtom. Har själv en G9X nu, den är inte obekväm, men inte bekväm på samma sätt som t.ex Mionix Naos, Qpad 5k eller MX518.

Så jag skulle inte köpa den.

Permalänk
Medlem

Min MX518 gillar jag inte alls, Im a Razer man now :3

Jag tycker: köp inte MX518, isf någon av de nyare av den tillverkaren (fanns några fina), razer rekommenderar jag, men det är väl person till person vad man tycker .P

Permalänk

Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0 kanske är värd att kolla in?
Kostar ba 185 spänn på komplett

Visa signatur

AMD Phenom II x4 955 3,2GHz ~ Corsair 2x2GB 1600MHz XMS3 ~ ASUS Radeon HD 6850 ~ MSI 870A-G54 ~ 500GB Samsung Spinpoint F3 ~ CM HAF 912 Plus ~ Corsair TX 650W ~ CM Hyper 212 Plus
BenQ 21,5" G2222HDL LED ~ Microsoft SideWinder X4 ~ Microsoft IME 3.0 ~ Creative Fatal1ty HS-800

Permalänk
Medlem

MX518 går inte sönder lätt, jag har bankat ganska friskt på min och den fungerar perfekt. ^^

Permalänk
Medlem

Har haft min 518 sen den kom och har aldrig haft nått problem med den. Skönaste musen jag har känt på som passar min hand. Skulle jag vara tvungen att köpa en ny så skulle de bli en likadan.

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3,2 Ghz | Corsair H50 | Asus P7P55D | 8800GTS 640MB | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair TX 650W | Corsair Obsidian 700D | Samsung Spinpoint F3 1TB | Samsung 400GB | Samsung 250GB |

Permalänk
Medlem

G9 är väldigt ömtålig, tänk på det.

Permalänk

Stackars Alex.....det finns ju så många sköna musar att känna på därute

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.