Dator för bild- och videoredigering -8k

Permalänk

Dator för bild- och videoredigering -8k

Hej!

Det är första gången jag köper en dator i delar och jag märker att jag inte har någon som helst koll på saker som kompatibilitet mellan olika delar. Efter att ha tittat runt lite grann på detta forum har jag plockat delar från olika trådar men skulle då som sagt behöva er hjälp med att veta om de passar ihop. Datorn skall, förutom lite mediauppspelning, mest användas till foto- och filmredigering (även HD) och de program jag använder mest just nu är Vegas Movie Studio HD Platinum 10.0 och Photoshop CS4.

Här är datorn, följd av några frågor:

Kundvagn - Inet.se

1. Har jag alla delar som behövs?

2. Finns det delar som skulle kunna bytas ut mot billigare alternativ utan att datorn för dess skull förlorar i prestanda?

3. En vän som äger BenQ skärmen rekommenderade inte den då han tyckte att den hade dåliga fårger, samtidigt som folk både här och på Inet har rekommenderat den skarpt. Är det en bra skärm att använda till bildhantering där bildkvalitéten är så viktig?

Tack på förhand och god jul på er!

Permalänk
Avstängd

Du verkar inte ha något grafikkort, eller är jag helt blind?

3. Skärmen är topkvalitet tycker jag!
Funkar bra, fina färger, osv.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Allt verkar bra. Dock har du inget grafikkort.

Ta Gigabyte GTX 460 OC.

Funkar fin fint

God Jul

Permalänk

Tack för de snabba svaren!

Nï såg rätt vad gäller grafikkort men nybörjare som jag är på hardware trodde jag mig förstå att det finns ett inbyggt grafikkort i processorn, och att mer egentligen inte behövs för bildredigering då väldigt få redigeringsprogram använder sig av GPUn.

Här står t.ex. att CS4 är kompatibelt med specifika kort från NVIDIA och AMD.

Har jag fått det helt om bakfoten? Om så är fallet, innebär det att jag då måste klämma in ett grafikkort på 1500 kr i min redan tighta budget?

Tack än en gång!

Permalänk
Avstängd

Kundvagn - Inet.se
Det är vad du måste klämma ut ur plånboken i alla fall.
Borde duga för det du ska använde den till

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Avstängd

Varför en slö amd rigg?

Permalänk

Moderkortet har inbyggt grafikkort. Ska du inte spela överhuvudtaget så fungerar det nog, även om ett grafikkort kan accelerera även grafikprogram numera. Sen är det grymt bra med två skärmar när du jobbar, då kan ett grafikkort vara av nöden för att det ska funka tillfredsställande. Å andra sidan kan du köpa en extra skärm senare och samtidigt köpa grafikkortet då. Ska du redigera mycket tunga filer så kan det vara värt att fläska på med 4 gig ram till, premiere och photoshop och after effects kan sluka ram rätt kvickt.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biffen_OC:

Varför en slö amd rigg?

Intel fanboy shit kan du ta någon annanstans.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Skrivet av biffen_OC:

Varför en slö amd rigg?

En sexkärnig phenom fungerar nog utmärkt till video och bildredigering. Har man inte plats för en 980X i budgeten så känns den rätt prisvärd.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

Verkar som jag får fundera lite mer på om jag ska investera i ett grafikkort eller inte.

Så en fråga gällande processorn. För ungefär samma pris som X6:an kan man få en AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition + 4gb extra i RAM, som skulle ta mig till 8gb totalt. Skulle jag tjäna något på ett sådant byte?

Tack så mycket för era svar och för att ni tagit er tid!

Permalänk

Sikta på maximal processorkraft för pengarna, du kan alltid köpa mer ram senare om du känner dig begränsad av minnesmängden. (du kan visserligen köpa en bättre processor också, men det är ju betydligt dyrare och knöligare.) X6:an tror jag kommer fungera fint. Kommer du köra mer än en skärm i framtiden? Annars kan du ju köra det integrerade grafikkortet tills du känner att du begränsas av det och sen köpa ett som passar dåvarande ekonomi och prestandabehov.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Skrivet av CompassioN:

Sikta på maximal processorkraft för pengarna, du kan alltid köpa mer ram senare om du känner dig begränsad av minnesmängden. (du kan visserligen köpa en bättre processor också, men det är ju betydligt dyrare och knöligare.) X6:an tror jag kommer fungera fint. Kommer du köra mer än en skärm i framtiden? Annars kan du ju köra det integrerade grafikkortet tills du känner att du begränsas av det och sen köpa ett som passar dåvarande ekonomi och prestandabehov.

Jag har för närvarande inga planer på att köra på mer än en skärm, så jag kommer lyda ditt råd och köra på det inbyggda grafikkortet och 4gb i RAM så länge det känns bra. Tack för dom grymma råden!