Datorn startas om utan anledning? (Och hjälp med att byta namn på datorn)

Permalänk
Medlem

Datorn startas om utan anledning? (Och hjälp med att byta namn på datorn)

Tja, är inte riktigt hajj på datorer men om ni är snälla nog att hjälpa mig ska jag försöka ge er så mycket information som möjligt.

Hur som helst så har min dator på senaste tiden börjat starta om sig själv, först trodde jag det var för att jag hade sänkt fläkten och den startades om för att den blev för varm, men så satte jag den på max igen och den startas fortfarande om.

Den hänger inte sig eller något utan helt enkelt startas om direkt som om man tryckte på knappen.

Jag vet faktiskt inte hur jag ska felsöka detta. Detta började hända för omkring 3 dagar sedan och har börjat "gå tillbaka" i mina fotsteg och tar bort program som jag installerat i hopp om att det kanske är ett av dem som gör det.

Dessutom har jag en fråga om hur man bytar "namn på datorn". Inte inloggnings namnet utan detta namnet. http://i55.tinypic.com/vytg5.jpg

Hoppas någon kan hjälpa mig med något av mina problem

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk

Hade också ett exakt likadant problem innan. Jag öppnade upp datan och gjorde en ordentlig städning sen var det borta. Annars kan du ju testa att byta ut hårddisken eller bara formatera den. Skulle kunna vara något i hårddisken som orsakar detta problemet

Permalänk

krashade hårddiskar brukar ge blåskärm. att den bara startar om utan vidare skulle kunna bero på ett dåligt grafikkort. Jag har haft en grafikkort som ställt till med omstarter spontant, ibland 10min ibland 3-4 dygn emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Tja, är inte riktigt hajj på datorer men om ni är snälla nog att hjälpa mig ska jag försöka ge er så mycket information som möjligt.

Hur som helst så har min dator på senaste tiden börjat starta om sig själv, först trodde jag det var för att jag hade sänkt fläkten och den startades om för att den blev för varm, men så satte jag den på max igen och den startas fortfarande om.

Den hänger inte sig eller något utan helt enkelt startas om direkt som om man tryckte på knappen.

Jag vet faktiskt inte hur jag ska felsöka detta. Detta började hända för omkring 3 dagar sedan och har börjat "gå tillbaka" i mina fotsteg och tar bort program som jag installerat i hopp om att det kanske är ett av dem som gör det.

Dessutom har jag en fråga om hur man bytar "namn på datorn". Inte inloggnings namnet utan detta namnet. http://i55.tinypic.com/vytg5.jpg

Hoppas någon kan hjälpa mig med något av mina problem

Har du kontrollerat vilka temperaturer cpu och grafikort har med coretemp till exempel. Kan räcka med en städning inuti damma av fläktar och rengöring men dammsug INTE.

Edit: Byta namn på datorn i Windows 7

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Hedersmedlem

Snälla, berätta vad det är för delar och ålder på dem, inklusive nätaggregatet. Vi är inte synska, eller iaf inte jag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har inte windows 7 utan XP, så den guiden funkar inte.

Hur kollar man namnet på sitt nätagg?

Grafikkort: NIVDIA GeForce 9800 GT
Moderkort: Asus P5LD2
Processor:Intel(R) Pentium(R) D CPU 2.80GHz (2 CPUS)
RAM Minne: 3GB

Cirka 1 år sedan så köptes det nytt grafikkortet, moderkortet samt ram minne.

Jag öppnade och dammade av lite, men kom inte riktigt åt allt.. ska köpa sån dära spray burk som man städar datorn med så fort jag kan också. Det har varit lite strul med min sladd ifrån moderkortet till hårddisken (den sitter lite löst). Kan det vara den som spökar?

NOTE; När jag tänker efter så stängs det oftast av när jag lirar wow eller när min flickvän lirar sims 3. Men detta började hända för 3 -4 dagar sedan och innan dess har det fungerat perfekt.

angående temp. så laddade jag ner Speedfan och här är vad det visar; http://i54.tinypic.com/s4ylh4.jpg

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk

Använd INTE speedafan för att visa temps, använd coretemp eller everest !

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Försökte använda coretemp men min dator kunde inte använda det tydligen.

Aja; Here it goes... upptäckte nyss en jävligt pinsam sak. Lova att inte skratta :/

Ni vet att det brukar finnas en knapp som startar om dator direkt? Ja.. nu är det så här att jag upptäckte att den satt fast. Antagligen är det därför datorn har startas om som den gör.

Så tog bort det nu och får helt enkelt vänta och se om den är bättre nu. Fan va jag skäms om detta nu är problemet

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk

hahahaha, hoppas det löser sig iaf

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Jag googlade din fråga , hint hint ;). Byta namn på datorn i xp. Valde denna av alla träffar.

Byta namn på datorn

Visa signatur

Spelar http://wurmonline.com/, Broar är live, skepp fått nytt utseende. 21:a oktober steam Wurm Unlimited

Sammanfattning i trådstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppen:

Jag googlade din fråga , hint hint ;). Byta namn på datorn i xp. Valde denna av alla träffar.

Byta namn på datorn

Hint; Har redan gjort det. Men ändå står det Khader som på bilden jag linkade :/ Har tillock med gått in i reg filerna och ändrat skit där, men ändå står det Khader under ctrl alt del. Överallt annat står det som det ska.

Kolla denna bilden; http://i54.tinypic.com/ta21ih.jpg (Ja, jag har startat om datorn innan jag ändrat något). Som du ser står det Kim överallt där jag vill det, utom ctrl alt del.. där står det Khader.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro