Dator för allt utom spel, främst Photoshop

Permalänk
Medlem

Dator för allt utom spel, främst Photoshop

Ska sätta ihop en dator som ska användas för allt utom spel, främst Photoshop. Har kommit fram till detta paket, något som borde bytas ut eller tänkas på?

http://www.prisjakt.nu/produktlistor.php?do=lista&k=928285

Har svårt att bestämma mig för moderkortet i listan (Asus M4A89GTD PRO/USB3) eller det här Gigabyte GA-890GPA-UD3H. Åsikter om vilket som ska väljas och varför?

Alla åsikter och tipps är välkomna, tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog rekommendera dig att lägga till ett bra grafikkort och även köpa 16Gb RAM isället för 8
Anledningen till att jag rekommenderar ett bra grafikkort är att en f.d arbetskollega som är fritidsfotograf och ofta fixar foton i just photoshop klagat på lång bearbetningstid av fotona. han påstod att det troligen var grafikkortet eller minnena (han hade 8 Gb), men å andra sidan så hade han inte en sexkärning processor. jag har för mig att han skulle testa mac istället men vi har inte kontakt sen jag flyttade, så utgången är oviss.

Men iaf mycket och snabba minnnen är guld värt. ett mäktigt grafikkort snabbar också upp processen.
sen kanske en större SSD är att rekommendera samt att jag har ett svagt minne att jag läst här på sweclockers att 32/64/128Gb varianterna av SSD är sämre än 30/60/80/120 osv. men som sagt ett svagt minne av det. någon kan gärna få bekräfta eller dementera detta.
ska du köra W7 +fotoredigerarprogram skulle jag nog rekommendera en disk på åtminstånde 120Gb för att kunna köra OS + prog på den

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Funderade på ett bättre grafikkort tidigare men ska vad jag förstår inte göra någon större skillnad för Photoshop, visar det sig vara fel är tanken att köpa till senare, detsamma gäller mer ram. Om någon med säkerhet vet hur mkt grafikkortet påverkar så upplys mig gärna!

En större SSD skulle självklart inte skada men borde det inte räcka för w7 och cs5 iaf? Eller vill Photoshop swappa mkt även med mkt ram?

Ingen som vet något om moderkorten?

Tack för ditt svar zachie!