Permalänk
Medlem

[python] sqlite till pylab plot.

Hej jag har en databas som innehåller massor en lista av svar som har besvarats:
1 för sant och 0 för falskt
problemet är det att jag inte vet hur jag skall omvandla dessa värden till en plot/histogram
en annan sak är att jag har en kolumn som heter id som innehåller ett id på den som svarat.

hur kan jag läsa av databasen och bygga upp en array som innehäller counts av 1:or i varje kolumn (med namn på den) som jag sedan kan låta pylab visa ett fint histogram?

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

class getDB(object): """ returns an array of counts of from the database""" def __init__(self): self.conn = sqlite3.connect("./awnsers.sqlite") self.db = conn.cursor() self.nameArray = ["gudar", "spoken", "religos", "sekulart" ,"vegan" ,"mars" ,"globaluppvarmning" ,"manen" ,"motion" ,"sund" ,"deprimerad_host" ,"sno" ,"oppet" ,"dodsstraff" ,"kvinnors_rattigheter" ,"abort", "kvinnors_kropp", "deprimerad_var" ,"gast_sverige" ,"fodd_sverige" ,"foraldrar_sverige" ,"komentarer"] self.countArray = [] self.countStart = "select count(*) from awnsers where(" self.countEnd = " == 1);" def doGet(self): for name in self.nameArray: getItem = self.db.execute(self.countStart + str(name) + self.countEnd ) self.countArray.append(getItem) return countArray

Såhär långt har jag kommit, men jag får errors:
når jag kallar getDB.doGet() så vill den att jag skall sätta ett argument.... vilket inte jag fårstår vad den talar om, och när jag ger den ett argument så klagar den på att jag har satt ett... jag är nu helt lost...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Nu kan jag bygga upp en array, men nu har jag ett annat problem:
det finns ingen grafritare till python3.1

Skall man behöva skriva en egen? /cry

skall försöka med pygooglechart

Edit:
detta resulterade i att jag portade pygooglechart till py3k....
det gick fan fort....
fungerar inte helt 100% men ändå...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix