Permalänk
Medlem

Val av ny mus - dilemma!

Tjohejsan, det var länge sen man postade här.
Min gamla A4tech XL-750BF har börjat få svårt att hänga med den senaste tiden, slutar fungera då och då eller, allt oftare, fungerar inte alls för ett par timmar i sträck. Det är musen det är fel på, det är säkert.
Men 200kr på Ullared var ju inte så hemskt dyrt hehe

Så nu tänkte jag inhandla en ny, och samtidigt skaffa en ny matta också då min Steelseries 4D börjar bli sliten (den "skrovliga" sidan är helblank i mitten numera).

Valet står mellan:
Logitech G500, 385 kr
och
Mionix Naos 5000, 649 kr

Jag har ju läst mycket gott om Naos och dessutom är ju företaget från Växjö som inte jag bor långt ifrån. Samtidigt är G500 nästan 300 kr billigare.

Vad jag tänker göra med musen (inga misstolkningar nu hehe):
* Spela främst FPSspel, lite RTS också då och då samt Guild Wars 2 när det kommer ut (eller, om det ens kommer ut under musens livstid)
* Bära med mig den dagligen i en ryggsäck till skolan och tillbaka. Det är bara drygt 300 meter kanske men den får ändå tåla lite stryk/tryck.
* Hemma kommer jag använda den på musmattan jag ska inhandla, Qck Mini får det bli. Jag ska ha den på min säng framför TV'n som jag kopplar in datorn till.

Dessutom har jag handsvett så Razormössen är redan uteslutna.

Vad tycker ni, vilken av de 2 är mest prisvärt för mig? (sedan, om ni har andra förslag så kollar jag gärna på dem med)

//YPro.

Permalänk
Medlem

Logitechs MX-musar är de som jag gillar allra bäst.

t.ex
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=38926

billig och håller ännu efter ca 2år.

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Skulle vilja föreslå Ace Edge 3200 med, men framförallt att du testar alla först, det viktigaste är att den sitter bra i din hand och är lätt att lyfta för dig.

Permalänk
Medlem

Har haft min 3.0a i 2-3 år nu och känner folk som haft sin i 5+år! Övrigt en riktigt fantastisk veteran mus ^^,

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Ja, tack för svaren!

3.0 är ju definitivt den mest prisvärda musen 247 spänn inkl frakt för mus och musmatta är ju riktigt billigt med tanke på att mina nuvarande grejer båda kostade 200 kr styck.

Nu är frågan om det är värt att någonsin gå upp i pris när sånt här finns tillgängligt? Ska nog beställa senare idag hehe.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så är det alltid samma visa när folk frågar efter råd om datormöss eller annan liknande kringutrustning. Personerna som svarar rekommenderar helt enkelt den utrustning som de själva använder. Hurvida de har testat flera olika möss, eller ens har samma kriterier som dig själv framgår ofta inte. Därför säger jag som så att jag tycker att det är bäst att du helt enkelt åker till en fysisk affär och provar på olika möss, för det viktigaste angående datormöss är helt enkelt hur den känns i handen, och det kan ingen avgöra förutom du själv.

Hur som helst så äger jag en G500 själv och rekommenderar den. Formen passar mig perfekt och jag har relativt stora händer. Mjukvaran som är väldigt inställningsbar, inbyggda minnet, avläsningen (på en QcK+ heavy) och knappplaceringar är andra saker som jag är väldigt nöjd med. Jag spelar främst FPS spel. En annan positiv sak är att min erfarenhet av logitechs garantier och support är väldigt bra. Skulle musen gå sönder så är det bara att ringa ett samtal till logitech och sedan står UPS och knackar på dörren med en helt ny mus ett par arbetsdagar senare. Utan att behöva betala ett öre eller skicka in den defekta musen.

Men huvudanledningen till att jag valde G500 är helt enkelt för den passar bra i min hand, och som sagt så tycker jag att du ska testa olika möss innan köpet och välja den som passar din hand bäst.

Permalänk
Medlem

Slår också ett slag för G500

Visa signatur

Citera för svar!
MB Asus P8P67 Pro CPU i5 2500K + NH-U12P SE2 GPU HD6950 2GB RAM 16GB Ljud M-Audio Audiophile 2496 HDD 4 X 2TB + 250GB SSD system PSU HX750W Chassi NZXT H2 Skärm 2X Benq G2250
Inet Fraktfritt

Permalänk

köpte en mionix saiph 1800 gick sönder efter ett halvår , ska hämta ut min g500 idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxarn:

Ärligt talat så är det alltid samma visa när folk frågar efter råd om datormöss eller annan liknande kringutrustning. Personerna som svarar rekommenderar helt enkelt den utrustning som de själva använder. Hurvida de har testat flera olika möss, eller ens har samma kriterier som dig själv framgår ofta inte. Därför säger jag som så att jag tycker att det är bäst att du helt enkelt åker till en fysisk affär och provar på olika möss, för det viktigaste angående datormöss är helt enkelt hur den känns i handen, och det kan ingen avgöra förutom du själv.

Hur som helst så äger jag en G500 själv och rekommenderar den. Formen passar mig perfekt och jag har relativt stora händer. Mjukvaran som är väldigt inställningsbar, inbyggda minnet, avläsningen (på en QcK+ heavy) och knappplaceringar är andra saker som jag är väldigt nöjd med. Jag spelar främst FPS spel. En annan positiv sak är att min erfarenhet av logitechs garantier och support är väldigt bra. Skulle musen gå sönder så är det bara att ringa ett samtal till logitech och sedan står UPS och knackar på dörren med en helt ny mus ett par arbetsdagar senare. Utan att behöva betala ett öre eller skicka in den defekta musen.

Men huvudanledningen till att jag valde G500 är helt enkelt för den passar bra i min hand, och som sagt så tycker jag att du ska testa olika möss innan köpet och välja den som passar din hand bäst.

Tack för det utförliga svaret!
Jo, jag vet att man ska prova först och se vilken som känns bäst. Men vissa möss såsom Deathadder fungerar inte för mig då även om formen är riktigt skön kan man inte njuta av det så länge, musen blir helt enkelt smutsig alldeles för snabbt. Dessutom brukar jag inte tycka att möss är obekväma i allmänhet, de som jag märkt av när jag använt är möss som överhuvudtaget inte har någon ergonomi, t.ex diamondback eller "standard-dellmöss". Det som avgör för mig egentligen, när det kommer till "skönhet" är hur stabil den känns, alltså tyngden, om den glider iväg när man försöker skrollklicka osv. Därför ser jag ju G500 som det mest passande för mig just nu, pga vikterna och byggnadskvalitén.

Hmmmmmm......

Som sagt, ett dilemma. Inte första gången jag har beslutsångest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxarn:

Ärligt talat så är det alltid samma visa när folk frågar efter råd om datormöss eller annan liknande kringutrustning. Personerna som svarar rekommenderar helt enkelt den utrustning som de själva använder. Hurvida de har testat flera olika möss, eller ens har samma kriterier som dig själv framgår ofta inte. Därför säger jag som så att jag tycker att det är bäst att du helt enkelt åker till en fysisk affär och provar på olika möss, för det viktigaste angående datormöss är helt enkelt hur den känns i handen, och det kan ingen avgöra förutom du själv.

Har spelat med den a4-tech mus ts har och JAG tyckte det var en fantastisk omställning till 3.0 men som du säger är det ju verkligen inte bara prestandan i en mus man ska leta efter utan hur den är formad precis som du sa!

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Jag har gått igenom en del av dom mössen som har tagits upp här men jag har fasnat för Mionix Naos 5000,
kostar en del men det är den värd, sjönt med stöd för ring och lill finger.

Permalänk
Medlem

Jo, det blir väl att ta och åka in till Media Markt imorgon då och känna på mössen (jag själv misstolkar det jag skriver haha). Tack för svaren, tipsen och åsikterna

Permalänk
Medlem

razer/microsoft habu

tro denna verka passar dig som handen i handsken.. Riktigt skön och snabb mus med alla razers drivrutiner mm..

Permalänk
Medlem

Så, var på Media Markt idag och som tur var hade de alla mina alternativ framme för testning, haha.
Det jag kan säga nu är att det blev precis som jag befarade, alla mössen kändes ungefär likadana i handen. 3.0an kändes dock för stor, och jag tyckte inte heller stabiliteten var så perfekt. G500 var skön, lite högre än den jag har nu och därmed ganska bra o hålla i. Däremot kände jag att lillfingret fick dras längs musmattan (de hade dessutom en Qck Mini som underlag hehe). Men nu när jag känner efter hemma är det ju likadant med min nuvarande. Naosen var ju såklart bekvämast att hålla i, men marginalen var alldeles för liten - tyckte jag - för att det ska vara värt 300 kr extra. Den var också ganska platt och kändes inte lika stabil som G500.
Slutsats: G500 blir nog mitt val, men nu blev jag orolig för musmattan istället. Jag har ju en hård matta just nu, som jag har på min säng. Qck är ju raka motsatsen, en väldigt tunn tygbit ungefär. Har ni några tips på hårda musmattor som inte kostar skjortan (den jag har nu kostade 200 och nu i efterhand känns det lite väl dyrt) så är de välkomna

Skrivet av klacko:

razer/microsoft habu
tro denna verka passar dig som handen i handsken.. Riktigt skön och snabb mus med alla razers drivrutiner mm..

Kollade efter den men fanns inte på Media Markt. Dessutom verkar det inte finnas i många butiker precis och kostar ganska mycket. Tack för tipset i vilket fall!

//YPro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YPro:

Så, var på Media Markt idag och som tur var hade de alla mina alternativ framme för testning, haha.
Det jag kan säga nu är att det blev precis som jag befarade, alla mössen kändes ungefär likadana i handen. 3.0an kändes dock för stor, och jag tyckte inte heller stabiliteten var så perfekt. G500 var skön, lite högre än den jag har nu och därmed ganska bra o hålla i. Däremot kände jag att lillfingret fick dras längs musmattan (de hade dessutom en Qck Mini som underlag hehe). Men nu när jag känner efter hemma är det ju likadant med min nuvarande. Naosen var ju såklart bekvämast att hålla i, men marginalen var alldeles för liten - tyckte jag - för att det ska vara värt 300 kr extra. Den var också ganska platt och kändes inte lika stabil som G500.
Slutsats: G500 blir nog mitt val, men nu blev jag orolig för musmattan istället. Jag har ju en hård matta just nu, som jag har på min säng. Qck är ju raka motsatsen, en väldigt tunn tygbit ungefär. Har ni några tips på hårda musmattor som inte kostar skjortan (den jag har nu kostade 200 och nu i efterhand känns det lite väl dyrt) så är de välkomna

Kollade efter den men fanns inte på Media Markt. Dessutom verkar det inte finnas i många butiker precis och kostar ganska mycket. Tack för tipset i vilket fall!

//YPro.

Okey:) köpte min för ca 1 år sedan på siba för ca 350kr tro jag det va

Permalänk
Entusiast

Mionix Naos 5000 är grymt skön, stod själv mellan G500 och Naos, testade i butik osv och Naosen var betydligt skönare, den har också vikter så att du vet.
Dessutom är mjukvaran grym till musen du kan ställa om nästan allt:)
Man känner direkt när man öppnar att det är kvalitet.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Skulle välja Mionix för att den liknar Qpad 5k, den är otroligt skön då man kan ha lillfingret på musen istället för att den drar på mattan, tycker dock man ska lägg 100 spän mer på en qpad ( Inet.se ofc )

Visa signatur

Cooler Master Haf 932 | Intel core i5 750 4,0 Ghz | Corsair H70 | Corsair 650W | Corsair 4 Gb Ram | XFX Radeon HD 6970 | Gigabyte USB3-PP5 | 1 TB |

Permalänk

G500 har också vikter...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Säger bara såhär....

http://www.webhallen.com/hardvara/125934-ace_edge3200_laser_g...

bästa musen jag har provat och är extremt skön.... tar lite tid att vänja sig vid men även jag som har ganska stora händer gillar den extremt mycket

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

+1 för Mionix Naos 5000

Är ingen storspelare men kör lite skjuta-spel ett par gånger i veckan och sen jag köpte den här musen har jag varit så sjukt nöjd med den. Brukar inte köpa dyra saker men tänkte kosta på något jag använder varje dag och den här är för härlig. Riktigt behaglig.
Det följer med vikter som du efterfrågade.

edit: stavfel

Permalänk
Medlem

Jag fick min Naos idag och jag är hur nöjd som helst! Absolut den skönaste musen jag har prövat. Jag kan lova dig att du inte kommer bli besviken om du köper den!

Permalänk
Medlem

Har en G500, inge fel på den. Den är riktigt skön osv. rekomenderar den.

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk

Personligen skulle jag köpa en Qpad 5k om jag skulle köpa en dyr mus. Annars tar jag bara den som är bäst för jämnförelsevis lite pengar.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

du borde testa Logitech G9.

ganska skrovlig yta som ger ett bra grepp om man svettas.. (man får med 2 olika "skal")
kort och bred passform, bra om man inte gillar för stora möss.
jag har haft den i väskan varje dag nu 2,5 år, reser mycket så väskan får vara med om ett och annat..
den är grym för spel

Så bra att jag köpte en till (G9x) och la den oöppnad i kartong på hyllan...

Visa signatur

--------
mts0n