The Witcher - Problem

Permalänk

The Witcher - Problem

Tjenare,
jag har lite problem med The Witcher (Steams version). I början fungerade spelet helt ok bortsett från en och annan krasch och lagspike. Nu på senare (Kapitel 3) har det dock blivit extremt mycket värre. Väldigt ofta (Efter några minuters spelande, max) så fryser spelet fast. Ljudet fortsätter, men man kan inte göra nåt och skärmen är som sagt frusen. Man kan inte tabba ur, stänga ner spelet eller få upp task managern. Enda sättet verkar vara att starta om datorn. Det är så illa att jag inte ens kan ta mig förbi en strid i Swamp Forest nu. Spelet fryser alltid innan striden jag måste komma igenom är avslutad.

Spelet är med andra ord helt ospelbart just nu, men sålänge det fungerade gillade jag det. Någon som har stött på något liknande och har nån aning om hur man kan fixa skiten?

Tack på förhand

// GK

Permalänk

Vad har du för dator? Skulle underlätta med mer info

Permalänk

Vilken hårdvara ? har kört det och märkte inget du beskriver mer än att spelet slutade svara ibland om man spelat för länge i ett sträck. prova att spara och starta om precis innan där det brukar hänga sig. men inga total freeze. tror ja googla till att det är hårddisk relaterat att den hamnar i nån oändlig lop efter ett tag och överbelastas på tyngre ställen med mycket data.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Gigabyte DS 4
Intel q6600 2,4Ghz
4*2GB ddr2 6400 (corsair)
1 * intel ssd 80GB (systemdisk)
Nvidia 8800 GTS 512

Kan ju tillägga att jag inte har några FPS-problem och att spelet i övrigt flyter på.

Permalänk

typ sammma hårdvara som jag körde igenom det på då 8800 gts 4gb ram och en c2d e6600

testa att upp/nedgradera alla drivrutiner kan hjälpa
och kolla steams forum för spelet om det inte finns nån faq för problemet

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag har faktiskt också upptäckt att det blir lite laggigare ju längre in i spelet man kommer (jag, har också steam versionen).
Har dock inget svar på varför.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Spelet är med andra ord helt ospelbart just nu, men sålänge det fungerade gillade jag det. Någon som har stött på något liknande och har nån aning om hur man kan fixa skiten?

Tack på förhand

// GK

Du har tur. För mig så startade inte ens skiten.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Skrivet av Coldfire2143:

Du har tur. För mig så startade inte ens skiten.

Fyfan :/

Alltså, man blir så jäkla sur. Har trots allt köpt skiten och gillar spelet. Men nu kan man inte ens spela det för att det jävlas..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Fyfan :/

Alltså, man blir så jäkla sur. Har trots allt köpt skiten och gillar spelet. Men nu kan man inte ens spela det för att det jävlas..

frågar man runt lite eller tittar i steam tråden så fick man dock veta att spelet inte är stabilt, så har det alltid varit.

Permalänk

Kan säga att jag i.o.m. att förra grafikkortet gick sönder, köpte ett nytt (Radeon 6870 1GB). Efter det kunde jag spela igenom Witcher problemfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Kan säga att jag i.o.m. att förra grafikkortet gick sönder, köpte ett nytt (Radeon 6870 1GB). Efter det kunde jag spela igenom Witcher problemfritt.

Det var många år sedan jag spelade igenom det och det var riktigt ostabilt, och det har inte kommit nån mer patch så det kanske beror på din hårdvarukombination inkl ljudkort, drivrutiner samt stabilare os, om det inte hänt något skumt på en genomspelning så tycker jag du har ganska tur

Köpte du på julrean? Isf, är du redan klar med spelet? Vad jag minns så tog det väldigt väldigt lång tid att lira igenom. Om man inte spelar dag efter dag 24/7.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det var många år sedan jag spelade igenom det och det var riktigt ostabilt, och det har inte kommit nån mer patch så det kanske beror på din hårdvarukombination inkl ljudkort, drivrutiner samt stabilare os, om det inte hänt något skumt på en genomspelning så tycker jag du har ganska tur

Köpte du på julrean? Isf, är du redan klar med spelet? Vad jag minns så tog det väldigt väldigt lång tid att lira igenom. Om man inte spelar dag efter dag 24/7.

Japp, köpte på rean i mellandagarna nån gång.
Tog runt 40 timmar. Då gjorde jag långt ifrån alla side quests.