Dator till tung bildredigering - högst 6k

Permalänk
Inaktiv

Dator till tung bildredigering - högst 6k

Hej!

Min kompis vill ha en ny laptop för att kunna redigera bilder och film på.
De krav han har är minst 500GB HDD, hyfsad grafik och att den inte får gå över hans budget på 6000 kr.

Om ni skulle hitta en prisvärd vore detta toppen, är själv inte extremt insatt i laptops
Ifall laptopen finns hos en lokal affär i Malmö så som JME-Data vore detta ett plus

MvH Jacob

Permalänk
Medlem

Jag är i samma situation. Jag väntar på de nya sandy bridge modellerna, när de nu kommer. HAr du läst recensionerna av SB så ser du att de är perfekta för videoredigering.

Permalänk
Medlem

vad jag vet så kommer det först dom lite mer high end modellerna på laptops med sandy bridge, men vi får se

Ger inga förslag annars då tung bildredigering och 6000:- inte går ihop, man kommer få kompromissa ganska rejält

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Sex papp och tung redigering på laptop känns rätt dödfött, tyvärr. Det han bör satsa på är i vilket fall som helst processorkraft och mycket minne. Hög upplösning på skärmen kan vara grymt bra om man har många verktyg framme. Hur som helst kommer det bli en fet kompromiss. Mitt tips vore att spara några månader till och köra en rejäl SB-maskin senare, istället för att köpa något halvdant just nu.

Kör han extern skärm så är IPS att föredra framför TN-paneler, oinsatt i hur vanligt det är med andra paneltyper än TN i bärbara maskiner, men jag skulle tro att det kostar rätt mycket flis.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Inaktiv

Tack för svar hittills

Jag vet dessvärre inte vilka redigerings program det gäller men enligt honom är de ganska tunga... Kan även vara redigeringsprogram för musik då han är riktigt duktig inom detta ämne

Permalänk

Fråga vilka program det gäller och vilken typ av filer han kommer jobba med. Kommer han redigera 24.5 megapixels RAW-bilder så kan jag tycka det räknas som tungt. Ska han däremot redigera bilder i konsumentklass så kanske det kommer fungera hyfsat tillfredsställande med en bärbar.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Inaktiv

Fick nyss höra att det endast är musik redigering och inspelning av musik han kommer ha datorn till...
Återkommer om namn på programmen.

Permalänk
Skrivet av anon150540:

Fick nyss höra att det endast är musik redigering och inspelning av musik han kommer ha datorn till...
Återkommer om namn på programmen.

Då blev det enklare.

Kanske bäst att satsa på en bärbar med bra ljudkort samt snabb processor och ram? Inte så inhuggen i musikskapande men visst har man ganska mycket verktyg? Isåfall skulle en ganska hög upplösning på skärmen vara bra.

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

köp en lite billigare dator och ett rejält usb ljudkort!
tex http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342680 eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=348857 som är lite bättre. båda korten har 24 bitars/192khz ljud! det sista går på fireware.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Kör man mycket mjukvarusynthar är det aldrig fel med några gig extra ram i allafall. Grafik-kortet behöver ju inte vara det värsta så spara in på det. Kör även projektfilerna på separat disk, men det kan ju vara en extern.
Nu är väl ljudnivån inte fasligt hög på någon laptop kanske men ändå något man bör kolla upp vid ljudredigeringsburk.

Permalänk
Inaktiv

Citat från min kompis:

Citat:

Cubase Studio 5 och Essential. Eventuellt Logic Pro, om jag skaffar Mac. De funkar på de flesta nya datorer, men jag tror att de kan bugga till rejält om alla komponenter inte är kvalitativa.