Intel och Nvidia sluter fred, tecknar licensavtal

Permalänk
Melding Plague

Intel och Nvidia sluter fred, tecknar licensavtal

Branschjätten Intel betalar Nvidia 1,5 miljarder dollar som en del av ett sexårigt licensavtal. Samtidigt gräver parterna ner stridsyxan i alla övriga domstolsdispyter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Usch Bådar inte gott tycker jag.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Tycker det verkar ganska häftigt Intel också Nvida teknik på det.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk

det kan bli både dyrt och bra xD

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming]
[GPU: Power Color RX 9070xt Red Devil 16GB -70mV/-10PL/2668MHz Vram OC]
[Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth][RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs CL30]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk
Medlem

Illa för AMD?
Hoppas inte det iaf.

Permalänk
Medlem

Detta gör nog att vi kan förvänta oss rätt mycket av kommande processorer från Nvidia. Samtidigt som Intels Integrerade grafik i framtiden kanske går att använda till något.

Men jag tycker att det här känns lite fel på något sätt. Intel är läskiga.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Detta gör nog att vi kan förvänta oss rätt mycket av kommande processorer från Nvidia. Samtidigt som Intels Integrerade grafik i framtiden kanske går att använda till något.

Men jag tycker att det här känns lite fel på något sätt. Intel är läskiga.

kändes som AMD blev lite inboxade plötsligt

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Konkurrens behövs, men AMD som ensamvarg tycker man ju synd om.

Permalänk
Medlem

Tycker någon kan gå in och stötta AMD just nu

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Mm fler borde köpa AMD aktier som jag

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Trevligt! Bra att dom lägger ner åtalen imot varandra.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Samtidigt som dom små intel och nvidia fanboy djävularna på ena axeln hurrar friskt så är konkurrens ängeln på andra axeln oroad över hur detta kommer sluta. Om intel och nvidia hjälps åt tror jag dom skulle kunna, kanske inte få ner AMD helt men få dom på fall när dom byter patent med varandra och intels integrerad grafik blir bättre och samma gäller CPU'er från nvidia.

Annars är del väl bara vänta på att EU får för sig något och så får nvidia och intel betala till AMD.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Intel prolle med integrerad Nvidia GPU?
Det vore något!
Ser fram emot det här nu.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Det här känns inte helt ok.
Jag gillar det hela med att lägga ner åtalen, men så stora spelare borde inte jobba med varandra. Jag har svårt att tänka mig att inter och nvidia tillsammans är en bra sak för konkurrensen. Det kanske blir riktigt bra produkter kortsiktigt, men långsiktigt tror jag vi tjänar mer på att de försöker spöa varandras prylar istället för att bygga dem tillsammans.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Nu bli nog Intel och nvidia giftiga om dom byter patent med varandra. Men har AMD nått mer än bulldozer på tapeten? Hoppas dom får någon bättre vd nu efter Dirk avgår. Dom behöver verkligen nytt blod i ledningen om dom ska överleva. Och man får väl hoppas att dom gör det.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Skrivet av Bazooka_tim:

Nu bli nog Intel och nvidia giftiga om dom byter patent med varandra. Men har AMD nått mer än bulldozer på tapeten? Hoppas dom får någon bättre vd nu efter Dirk avgår. Dom behöver verkligen nytt blod i ledningen om dom ska överleva. Och man får väl hoppas att dom gör det.

Misstänker att Intel börjar bli lite oroliga över att AMDs APU plan verkar lyckad.
Så nu vill väl Intel och company komma med något skoj.

Aja, jag hoppas som sagt att det kommer ut något skoj på marknaden som både Intel och Nvidia kommit fram med.
Med seriösa projekt som dessa så lär dom nog inte ens tänka tanken med att försöka konkurrera ut varandra.
Åtminstone inte vid den här fronten.
Annars, ja.

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

PÅ tiden...

Permalänk

AMD är ju redan vad? typ 1 år bakom intel teknologimässigt, har endast 20% av CPU marknaden
och har svårt att konkurrera med nV i grafik
det enda trumfkortet/chans dom hade var Fusion

fixar intel nu in nV-grafik i sina CPU:er så har ju AMD inget att komma med.
den stora grå massan, som redan är sjukt fördomsfull mot AMD, kommer tänka kortsiktigt och själviskt
AMD kommer bli svagare och svagare, konkurrensen minska mycket mer, närmare monopol - priser/makt

...detta är iaf vad jag ser...

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem

Svårt att konkurrera med nVidia i grafik? Vart har du fått det ihop? AMD har än så länge snabbaste grafikkortet på marknaden, och AMD vann ju kampen med 5000 serien förra året, förklara hur dem har det svårt?

Permalänk
Medlem

Detta kan tyda på att intel är rädda för AMD. Det känns nämligen som att AMD gör rätt med marknadsföringen av Fusion.
För vår skull hoppas jag att intel och nvidia inte lyckas bra med sina planer.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Jaha, det här har det ryktas om en längre tid. Det här betyder ett farväl till mina Sandy Bridge planer. Det blir i stället att stödköpa AMD i form av Bulldozer processorer i år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Svårt att konkurrera med nVidia i grafik? Vart har du fått det ihop? AMD har än så länge snabbaste grafikkortet på marknaden, och AMD vann ju kampen med 5000 serien förra året, förklara hur dem har det svårt?

Om du tror att det är med det dyraste entusiast kortet man tjänar pengar så är du ute och cyklar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ceogar:

Mm fler borde köpa AMD aktier som jag

De är ganska roliga att handla med då kursen svänger så kraftigt:

Frågan är dock om det är klokt att köpa just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrfisse:

Om du tror att det är med det dyraste entusiast kortet man tjänar pengar så är du ute och cyklar.

Ok? Intel kör med sina entusiast prollar, Nvidia har kört sina grafikkort.
Men AMD lyckas ändå bättre med bang for the buck filosofin, även när man jämför GTX 580 och HD 6970.

Permalänk
Medlem

AMD har ju redan CPU- och GPU-kunnande under samma tak, inte konstigt att Nvidia och Intel väljer att samarbeta.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Jag tror fan inte mina ögon. Det här är ju bara RÄTT nice.

Permalänk

Har jag fel, eller minskade chansen att få sli till amd just till 0? Hack räknas inte.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av el_genius:

Har jag fel, eller minskade chansen att få sli till amd just till 0? Hack räknas inte.

Jag tror inte det, eller ja, jag hoppas det.

Dessutom, Konkurrens tar ner priserna. Så det är ju bara bra för konsumenten om det finns konkurrens

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Låter inte bra.

Nvidia ljuger, de säger att det inte behövs fler x86 cpu's medan marknaden bara kontrolleras av 2 bolag. Nvidia saknar vad som krävs för att komma in på den marknaden.

Sen försöker nvidia närma sig intel då för att överleva i stället för att skapa något eget, det hade varit trevligt med mer konkurrens...

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Ok? Intel kör med sina entusiast prollar, Nvidia har kört sina grafikkort.
Men AMD lyckas ändå bättre med bang for the buck filosofin, även när man jämför GTX 580 och HD 6970.

Du missade nog mitt budskap helt verkar det som. Det jag försökte få sagt var att det inte är i de korten eller processorerna som pengarna ligger i. Billigare kort och OEM marknad är vad som generar degen.

Sen vad gäller prissättning så vet jag inte vad som ger mest bang for the buck, men AMDs processorer gör det nog inte i de flesta segmenten.
6970 är bra prissatt men i de flesta fall så ligger det rätt många % bakom GTX580 vill man vara snabbast i stan så blir ju valet rätt så enkelt. Sen om det är ekonomisk smart är väl en annan sak.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900