Ditt "stöd"köp är obetydande för konkurransen och AMD. Om något så är det symboliskt för dig och din omgivning, inget mer.
Stödköp har ingen logik då man köper en produkt inte pågrund av pris(värde), prestanada eller kvalite utan pågrund av att du vill ha företaget som tillverkar produkten att finnas kvar.
Du, jag eller någon annan konsuments ska inte ha någon skyldighet eller lojalitet till något företag. Det är företag som har skylldighet till oss att tillverka produkter med prisvärdighet, prestanda och kvalite att locka oss att köpa företagens produkten.
Du har missförståt din roll som konsument.
Alla människors enskilda köp är obetydligt små i en stor marknad. Men det är självklart så att det gör skillnad, även om företaget inte märker av bortfallet. Ett tydligt exempel är valet att vara vegetarian. Scan kommer inte lida stort för att en person äter mindre kött, men några färre grisar kommer ju att slaktas för vegetarianens skull. Framförallt hamnar inte denne persons pengar hos scan alls.
Ett anat exempel är att man kan avstå att köpa CD/DVD-skivor i Sverige för att man inte vill att copyswede skall få pengar och istället köpa dessa utomlands trots att slutsumman för kalast kan bli densamma.
Men det är nog ingen som tror att man ensam kan förändra världen endast genom att förändra sitt inköpsbeteende.
Men framförallt: Du verkar själv ha fått en del om bakfoten om rollen som konsument. Det man betalar för är man med och finansierar. Ett annat visualiserande exempel är om man köper produkter tillverkade av slavar eller är framställt av barnarbete. Köper man prylar producerade på detta sätt så stöder man detta produktionssätt och så enkelt är det. Konsumentansvar är trist och jag förstår om man vill undvika att tänka så men det gör inte att man gör sig ansvarsfri bara för att man inte vill tänka.
För att slippa onödiga inlägg vill jag förtydliga att jag inte knyter ihop AMD med vegetarianer eller Intel med barnarbete.
Jag tycker inte att personen du svarade har missförstått sin roll som kund utan istället tänkt till lite. Själv skulle jag kanske inte inta samma konsumentroll i just fallet Intel/AMD, men att inse sitt eget ansvar som konsument vill jag inte kalla missförstånd. Hellre vill jag identifiera det som insiktsfullhet.
Men, jag vill tillägga att jag förstår din poäng om att man inte har några krav på sig att visa sin solidaritet till företag bara för att företaget går dåligt. Men en så enkel parameter är det ju endast pris/prestanda som förefaller rimlig tsom avgörande. Denna del är dock ganska självklar.
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck