Black Ops stannar [Nyinstallerat på SSD]

Permalänk
Medlem

Black Ops stannar [Nyinstallerat på SSD]

Tja!

Fick hem min SSD idag som jag installerade Win 7 64-bit på. Har installerat lite program, drivrutinerna till graffekortet och Catalyst.
När jag lirar Black Ops så laddar mapsen sjukt mycket fortare och det men när jag väl spelat i 5-10 min så stannar spelet och jag måste tabba ur och stänga ner det.

Nån som vet vad det kan vara?

/N

Visa signatur

Macbook Pro SSD 80gb 8gb RAM GeForce 9400M/9600M GT

Permalänk
Hedersmedlem

Dåligt optimerat spel, så det är viktigt att du tar hem de senaste patcharna för spel och dito drivisar för graffe och moderkort. Kollat så din burk är stabil i annat än BO?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kunde inte hitta så många drivisar för moderkortet och det enda jag kunde hitta för grafikkortet var Catalyst control center, förutom när jag precis installerat Win 7 så installerades kortet automatiskt (?).
Ska testa Photoshop nu. Annars har den rullat på helt felfritt.

Visa signatur

Macbook Pro SSD 80gb 8gb RAM GeForce 9400M/9600M GT

Permalänk
Hedersmedlem

Har du inte tagit hem de senaste drivisarna för ditt AMD/ATi-grafikkort så gå till deras (AMD:s) sida och plocka hem det därifrån. Googla!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det enda jag hittar är ATI Catalyst? Display Driver

Visa signatur

Macbook Pro SSD 80gb 8gb RAM GeForce 9400M/9600M GT

Permalänk
Hedersmedlem

Plocka hem de två översta och den understa för svenskt Catalyst Installera och kolla hur det blev.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Stannar fortfarande :(.

Visa signatur

Macbook Pro SSD 80gb 8gb RAM GeForce 9400M/9600M GT

Permalänk
Medlem

Tja , Nummer ett SSD är inte 100% bra för spelandet och stöds inte av COD BOPS för tillfället
även om SSD jobbar bra och skriver filer fort så kan man bara säga spelandet får du vänta med tills den nya tekniken blivit mera populär och använd av folk
och så vet jag att det är ett jädra snack på mitt jobb Ubisoft i Frankrike om man ska ha support för SSD vilket inga ny spel har än , Men jag tror du behöver nog checka så du inte överklockat och glömt att öka ström till komponenterna ...
ja och du har :
Phenom II x4 955 3.2 ghz | Asus M2N68-AM | Radeon HD 4770 | Corsair F60 SSD | 500GB SATA 7200RPM, 16MB Cache 2st | Corsair 550W | 2gb | Win 7 64-bit

vad jag ser fel här så är det :
Grafikkortet @ Lite gammalt för att köra cod , även om det klarar det , men själv har jag ATI HD5450 och det går inte så bra på BlackOPS ...
Hårddisk ok , 16MB Cache ok , 550W ok , 2GB " spelet kräver minst 2GB ram och där är felet ... "
Windows tar ca 900mb av ram:et i Windows 7 64 bit ...
och då har du ju bara 1,1 GB kvar , COD Kräver 2GB för minimum reqs.
testa att starta spelet utan några program och onödiga processer igång
stäng dwm.exe , Explorer.exe , Flashutil.exe " om du har typ Java , flash och sånt bort "
csrss.exe , alla iexplorer.exe sen när du inte har mer än Aktivitetshanteraren kvar och inga menyer " Explorer.exe " Kopiera detta : steam://rungameid/42710 och kör det
obs , har du program igång så får du skylla dig själv , sen är det bara att sätta inställningar på lägsta bort med shadow och där det står typ 4x , 8x , 12x bort med den till off vsync off och sync everyframe off sen starta ett game online eller icke online

/ N @ Compaqo

Såg dina pc specs ....
Visa signatur

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord

Permalänk
Medlem

Se där! Tack för att ni orkar läsa och skriva bra svar :D. Kan ju alltid köpa 2gb till och se vad som händer, lite extra minne skadar ju inte annars liksom :).
Funkar inte det så är det väl bara att installera BLOPS på den gamla hårddisken igen.

Visa signatur

Macbook Pro SSD 80gb 8gb RAM GeForce 9400M/9600M GT

Permalänk
Medlem

Har svårt att se hur det kan bero på att det finns en ssd i systemet? Sedan när det gäller systemkrav så är det väl just systemkrav? Står det 2gb så rekommenderas ett system med totalt 2gb minne, inte ett system med 2gb ledigt minne, det är därför det ibland kan stå olika systemkrav för olika operativsystem...

Permalänk
Medlem

Köpt 2gb minne nu totalt alltså 4gb. Spelet stannar fortfarande..
Nån som vet vad det kan vara? Pallar inte spela en halv match och sen gå in igen..

Visa signatur

Macbook Pro SSD 80gb 8gb RAM GeForce 9400M/9600M GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av compaqo:

Tja , Nummer ett SSD är inte 100% bra för spelandet och stöds inte av COD BOPS för tillfället
även om SSD jobbar bra och skriver filer fort så kan man bara säga spelandet får du vänta med tills den nya tekniken blivit mera populär och använd av folk
och så vet jag att det är ett jädra snack på mitt jobb Ubisoft i Frankrike om man ska ha support för SSD vilket inga ny spel har än , Men jag tror du behöver nog checka så du inte överklockat och glömt att öka ström till komponenterna ...
ja och du har :
Phenom II x4 955 3.2 ghz | Asus M2N68-AM | Radeon HD 4770 | Corsair F60 SSD | 500GB SATA 7200RPM, 16MB Cache 2st | Corsair 550W | 2gb | Win 7 64-bit

vad jag ser fel här så är det :
Grafikkortet @ Lite gammalt för att köra cod , även om det klarar det , men själv har jag ATI HD5450 och det går inte så bra på BlackOPS ...
Hårddisk ok , 16MB Cache ok , 550W ok , 2GB " spelet kräver minst 2GB ram och där är felet ... "
Windows tar ca 900mb av ram:et i Windows 7 64 bit ...
och då har du ju bara 1,1 GB kvar , COD Kräver 2GB för minimum reqs.
testa att starta spelet utan några program och onödiga processer igång
stäng dwm.exe , Explorer.exe , Flashutil.exe " om du har typ Java , flash och sånt bort "
csrss.exe , alla iexplorer.exe sen när du inte har mer än Aktivitetshanteraren kvar och inga menyer " Explorer.exe " Kopiera detta : steam://rungameid/42710 och kör det
obs , har du program igång så får du skylla dig själv , sen är det bara att sätta inställningar på lägsta bort med shadow och där det står typ 4x , 8x , 12x bort med den till off vsync off och sync everyframe off sen starta ett game online eller icke online

/ N @ Compaqo

Då undrar jag var du har fått att grafikkortet är för gammalt ifrån? Jag kan maxa blackops med mitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklaaws:

Köpt 2gb minne nu totalt alltså 4gb. Spelet stannar fortfarande..
Nån som vet vad det kan vara? Pallar inte spela en halv match och sen gå in igen..

Undrar fortfarande varför du tror att det är just ssd:n? Om ett spel hänger sig så finns det en hel drös med andra komponenter/drivrutiner jag skulle felsöka först. Om det dröjer ett litet tag innan det hänger sig skulle jag till att börja med gissa på ett inte helt stabilt system, börja med att stresstesta grafikkort och processor för att se om dom är stabila. Hittar man inget fel där så kör man memtest för att se om minnena är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Undrar fortfarande varför du tror att det är just ssd:n? Om ett spel hänger sig så finns det en hel drös med andra komponenter/drivrutiner jag skulle felsöka först. Om det dröjer ett litet tag innan det hänger sig skulle jag till att börja med gissa på ett inte helt stabilt system, börja med att stresstesta grafikkort och processor för att se om dom är stabila. Hittar man inget fel där så kör man memtest för att se om minnena är ok.

Jag har aldrig sagt att det beror på SSD:n :p. Vad finns det för program så man kan stresstesta dom?

Visa signatur

Macbook Pro SSD 80gb 8gb RAM GeForce 9400M/9600M GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av niklaaws:

Jag har aldrig sagt att det beror på SSD:n :p. Vad finns det för program så man kan stresstesta dom?

Till att börja med så placerade du frågan i forumets lagringsdel vilket gärna leder till att man tror att du har problem med ssd:n

Klassiskt program för att testa processorn är tex intelburn:

http://downloads.guru3d.com/IntelBurnTest-v2.3-download-2047....

se till att du har de program som krävs (.net och visual c++ 2008 runtime), länkar finns på sidan ovan

För test av grafikkort så kan man tex köra furmark:

http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Prövar med stationära datorer...

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Suck.. Problemet var att man var tvungen att ändra i configen i Black Ops från icke-multicore till multicore. Aja, tack för all hjälp ändå!
(seta r_multithreaded_device "0" bytte till "1")

Visa signatur

Macbook Pro SSD 80gb 8gb RAM GeForce 9400M/9600M GT

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av niklaaws:

Suck.. Problemet var att man var tvungen att ändra i configen i Black Ops från icke-multicore till multicore. Aja, tack för all hjälp ändå!
(seta r_multithreaded_device "0" bytte till "1")

Så det funkar bra nu?

Om det fortsätter så prova stäng av shader warming om du har det påslaget, det har orsakat liknande problem för vissa.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Så det funkar bra nu?

Om det fortsätter så prova stäng av shader warming om du har det påslaget, det har orsakat liknande problem för vissa.

Yep, det funkar helt klockrent. Man märker gaaanska stor skillnad mellan SSD och 4gb ram och HDD och 2gb ram :D.

Visa signatur

Macbook Pro SSD 80gb 8gb RAM GeForce 9400M/9600M GT

Permalänk
Medlem

Så alla som köper black ops måste in i koden och ändra ? Eller är det bara du som fick det felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edsbyn:

Så alla som köper black ops måste in i koden och ändra ? Eller är det bara du som fick det felet?

Behövde inte fixa nåt innan jag bytte till SSD, vilket låter lite märkligt.

Visa signatur

Macbook Pro SSD 80gb 8gb RAM GeForce 9400M/9600M GT