Samlingstråd Eyefinity / TrippleHead2Go / Nvidia Surround

Permalänk
Skrivet av D.Larsson:

Vilka skärmar rekommenderar ni till Eyefinity förutom Dell U2311H ?

Jag har en 24" Samsung P2450H just nu. Vad tror ni om att jag skulle köpa 2 till och köra Eyefinity på dessa?
Nackdelen med P2450H är att vinkeln på skärmen är väldigt bakåtlutad när man använder bordstativet. Kanske inte är något problem?

Det kan ju blir ett litet problem om inte skärmarna är raka då det kommer bli en glipa mellan skärmkanterna och detta är jävligt jobbigt. Detta är om det är som jag förstod det som att skärmen är bakåtlutad??

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Skrivet av snoogiloo:

Det kan ju blir ett litet problem om inte skärmarna är raka då det kommer bli en glipa mellan skärmkanterna och detta är jävligt jobbigt. Detta är om det är som jag förstod det som att skärmen är bakåtlutad??

Ja den står lite bakåtlutad. Då lämnar jag genast den idé om att använda samma som jag har nu

Hur är Benq´s G2420HD som Eyefinity skärm?

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Medlem

Kör med 3 x Benq G2420HDBL (LED varianten) och de funkar bra till Eyefinity, tycker jag iallafall - tar upp en helsickes massa plats på skrivbordet bara.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av D.Larsson:

Vilka skärmar rekommenderar ni till Eyefinity förutom Dell U2311H ?

Jag har en 24" Samsung P2450H just nu. Vad tror ni om att jag skulle köpa 2 till och köra Eyefinity på dessa?
Nackdelen med P2450H är att vinkeln på skärmen är väldigt bakåtlutad när man använder bordstativet. Kanske inte är något problem?

Budget?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av Lan:

Kan tänka mig att lägga runt 3000 per skärm. Kan säga som så att jag inte vill lägga mer än 10.000:- på skärmar.

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Medlem

Skärmar till eyefinity (3st)
22-24 tum stora och 2K max st, Några förslag ?

Mvh

Permalänk
Skrivet av Sajmon37:

Skärmar till eyefinity (3st)
22-24 tum stora och 2K max st, Några förslag ?

Mvh

Benq G2420HDBL http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=499247

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Medlem

Några andra förslag ? :3

Permalänk
Skrivet av Sajmon37:

Några andra förslag ? :3

Finns många skärmar att välja mellan, http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s64580683&o=tillv_pop&c...

Jag har dock inte så många andra förslag i strax under 2000:- klassen.

Fördelen med G2420HDBL är att ramen runt skärmen är väldigt tunn, vilket passar bra vid eyefinity.

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk

En fråga när det gäller DVI kablar, Spelar det någon roll om kabeln är single eller dual link DVI kabel?

Någon som kan rekommendera någon DVI kabel ?

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Skrivet av D.Larsson:

En fråga när det gäller DVI kablar, Spelar det någon roll om kabeln är single eller dual link DVI kabel?

Någon som kan rekommendera någon DVI kabel ?

DL krävs endast om det är Större än 1920x1200 eller högre än 65 Hz i den upplösningen

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Skrivet av snoogiloo:

DL krävs endast om det är Större än 1920x1200 eller högre än 65 Hz i den upplösningen

Jag hitta faktist information om det i början av tråden, ibland är man för snabb att fråga.

Men stort tack ändå

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk

Det skrivs väldigt lite om Nvidia Surround i denna tråd. Skulle någon snäll själ vilja förklara några saker för mig,

-Finns det några för / nackdelar med Nvidia Surround?

-Vilket är bäst, Eyefinity / Nvidia Surround? Kanske dock är en smaksak?

-Vad krävs för att köra Nvidia Surround? För utom en SLI config.

-Vad tycker ni att man ska välja ? Antingen 2 AMD i CF eller 2 Nvidia i SLI, 6970 CF vs GTX580 SLI.

Tack på förhand.

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.Larsson:

Finns många skärmar att välja mellan, http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s64580683&o=tillv_pop&c...

Jag har dock inte så många andra förslag i strax under 2000:- klassen.

Fördelen med G2420HDBL är att ramen runt skärmen är väldigt tunn, vilket passar bra vid eyefinity.

http://www.oc.nu/datorer-kringutrustning/bildskarmar/27-30/mo... Om man köper 3st sånna ? (Dvs jag köper 2 nu, 1 senare) Är det något ? :x

EDIT: mer info om skärmen http://www.dustin.se/pd_5010543740.aspx

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av D.Larsson:

Det skrivs väldigt lite om Nvidia Surround i denna tråd. Skulle någon snäll själ vilja förklara några saker för mig,

-Finns det några för / nackdelar med Nvidia Surround?

-Vilket är bäst, Eyefinity / Nvidia Surround? Kanske dock är en smaksak?

-Vad krävs för att köra Nvidia Surround? För utom en SLI config.

-Vad tycker ni att man ska välja ? Antingen 2 AMD i CF eller 2 Nvidia i SLI, 6970 CF vs GTX580 SLI.

Tack på förhand.

Bägge lösningar har för och nackdelar men AMD's Eyefinity är för närvarande den bättre lösningen då den är mer genomarbetad och komplettare.

Eyefinity klarar sig med ett kort för att ansluta tre eller fler skärmar medans Nvidias's lösning alltid behöver två kort (även ett dual-GPU kort i teorin borde fungera) för att ansluta mer än två skärmar. Nvidias lösning klarar inte mer än fyra skärmar totalt medans AMD kan köra upp till 6st skärmar.

Nvidia kan köra alla skärmar över DVI medans AMD normalt sett bara kan köra två skärmar över DVI och resterande över DisplayPort. DisplayPort är nödvändigtvis inte en nackdel då det blandannat ger möjlighet till fler skärmar per kort. Det finns många DP-skärmar att välja på i dagsläget och vill man köpa en skärm som saknar DP finns det idag många billiga adaptrar att köpa för att ansluta DVI-skärmar via DP.

AMD's HD6950 är i dagsläget troligen det mest prisvärda och bästa valet för flerskärmsspelande, det i såväl singel- som multi-utförande.

Se följande test hos HardOCP för deras test av CF och SLI ihop med flerskärmsspelande och deras analys: http://www.hardocp.com/article/2011/01/11/amd_69706950_cfx_nv...

Vad som avgör vad som är bäst för ens egna behov beror till stor del på kostnad, behov och till viss del vad man redan har för komponenter.

Permalänk
Skrivet av Sajmon37:

http://www.oc.nu/datorer-kringutrustning/bildskarmar/27-30/mo... Om man köper 3st sånna ? (Dvs jag köper 2 nu, 1 senare) Är det något ? :x

EDIT: mer info om skärmen http://www.dustin.se/pd_5010543740.aspx

Den är det inget fel på. Blir lite dyrare & mer platskrävande med 27"are. Bra att den har Displayport, slipper krångel med adapter.

Slå till

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk
Skrivet av anders190:

Bägge lösningar har för och nackdelar men AMD's Eyefinity är för närvarande den bättre lösningen då den är mer genomarbetad och komplettare.

Eyefinity klarar sig med ett kort för att ansluta tre eller fler skärmar medans Nvidias's lösning alltid behöver två kort (även ett dual-GPU kort i teorin borde fungera) för att ansluta mer än två skärmar. Nvidias lösning klarar inte mer än fyra skärmar totalt medans AMD kan köra upp till 6st skärmar.

Nvidia kan köra alla skärmar över DVI medans AMD normalt sett bara kan köra två skärmar över DVI och resterande över DisplayPort. DisplayPort är nödvändigtvis inte en nackdel då det blandannat ger möjlighet till fler skärmar per kort. Det finns många DP-skärmar att välja på i dagsläget och vill man köpa en skärm som saknar DP finns det idag många billiga adaptrar att köpa för att ansluta DVI-skärmar via DP.

AMD's HD6950 är i dagsläget troligen det mest prisvärda och bästa valet för flerskärmsspelande, det i såväl singel- som multi-utförande.

Se följande test hos HardOCP för deras test av CF och SLI ihop med flerskärmsspelande och deras analys: http://www.hardocp.com/article/2011/01/11/amd_69706950_cfx_nv...

Vad som avgör vad som är bäst för ens egna behov beror till stor del på kostnad, behov och till viss del vad man redan har för komponenter.

Stort tack för infon, hjälpte verkligen mig i mitt val om Eyefinity eller surround. Blir till att köpa en AMD lösning.

Visa signatur

|| ASUS G75VW 17,3", GeForce GTX670 3GB, Core i7-3610QM, 16GB RAM DDR3 1600MHz, Samsung SSD 830 256GB, Blu-ray || ASUS RT-N66U ||

Permalänk

Hej allihopa har letat info lite over allt men inte hittat nagot om det, men stodjer inte 6950 3 bildskarmar om man inte har en active displayport?
Har just nu kopplat in 2 skarmar pa dvi och 1 pa hdmi men hittar endast 2 skarmar hur jag an gor.
Sitter pa 2 st 6950 om det spelar nagon roll.

ledsen for engelsk tangetbord.

Visa signatur

Huvv´e dumt får kroppen lida

Permalänk
Medlem
Skrivet av clairvoyant:

Hej allihopa har letat info lite over allt men inte hittat nagot om det, men stodjer inte 6950 3 bildskarmar om man inte har en active displayport?
Har just nu kopplat in 2 skarmar pa dvi och 1 pa hdmi men hittar endast 2 skarmar hur jag an gor.
Sitter pa 2 st 6950 om det spelar nagon roll.

Precis, totalt max två skärmar kan sitta i hdmi och DVI, sen måste man använda displayport för tredje skärmen. Gäller både 5xxx och 6xxx serien för ATI-korten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

http://www.dustinhome.se/pd_5010546664.aspx?csref=Prisjamfore...
alltså displayport - dvi active
Den borde väll fungera
måste jag ha en active omvandlare eller räcker det med en adapter? tycker jag har läst att på 6900 korten ska man inte behöva det.

Visa signatur

Huvv´e dumt får kroppen lida

Permalänk
Medlem

Du behöver en aktiv omvandlare även till 6xxx serien. Ingen skillnad mot tidigare, såvitt jag vet.
... och jepp, den där kabeln verkar vara rätt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

den kabeln var fel, finns ingen utgång på mina grafikkort för den :(.. någon som vet en kabel som passar?
Var jö Displayport och inte mini displayport :/ någon som vet vart man kan köpa en billig adapter mini till displayport?

Visa signatur

Huvv´e dumt får kroppen lida

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av clairvoyant:

den kabeln var fel, finns ingen utgång på mina grafikkort för den :(.. någon som vet en kabel som passar?
Var jö Displayport och inte mini displayport :/ någon som vet vart man kan köpa en billig adapter mini till displayport?

Två sådanna kör jag på: http://www.dustinhome.se/pd_5010332241.aspx

Finns säkert billigare men då får du leta vidare.

Permalänk

problemet är väll att jag inte har någon bildskärm med displayport ingång, därför jag köpte en active omvandlare som råkade vara displayport och inte mini displayport. Har hittat en adapter dock på ClickOK så får väll se om den duker nån gång till sommaren.

Visa signatur

Huvv´e dumt får kroppen lida

Permalänk
Medlem

jag tänkte beställa 2st sånna här:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477710#extra

vad behöver jag mer än skärmarna har en liknande benq idag och sitter på ett 6970.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Skrivet av Hymer:

jag tänkte beställa 2st sånna här:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477710#extra

vad behöver jag mer än skärmarna har en liknande benq idag och sitter på ett 6970.

Du behöver en aktiv miniDP-DVI adapter. Om du hade läst i tråden så hade du vetat detta då det kommer 20 sånna frågor i månaden typ ^^ och det står även i första posten.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619157
http://www.inet.se/artikel/5409067/powercolor-aktiv-minidispl...

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Moderator
Moderator

+1 ang adapter som Snooglioo nämner ovan.

Definera liknande Benq? 1920x1080?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Ja samma skärm fast modell 2008

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Hymer:

Ja samma skärm fast modell 2008

Bra, då bör du inte få några problem med upplösningen i varje fall. Beroende på hur känslig du är så kan det ju skilja sig i skärmegenskaperna men det sitter mest i betraktarens öga med såpass lika skärmar

Den aktiva adaptern ska vara allt du behöver.

Du har säkert sagt det i forumet men vilken/vilka grafikkort tänker du köra 5760x1080 upplösningen med? Kan ju vara så att du måste ha en mini display konverterare också...beroende på anslutningarna på kortet så har vissa haft problem att hitta rätt aktiva adapter.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Sitter på 1 6970 idag och det kommer komma ett till om någon månad eller två men först blir det skärmar

*edit* Jag behöver 2st adaptrar va?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |