Samlingstråd Eyefinity / TrippleHead2Go / Nvidia Surround

Permalänk
Medlem

Har lite problem med min Eyefinity setup (har inget med gruppera skärmarna), följande hårdvara har jag

1 - ATI 5850 Graphic card
3 - DELL 2209WA TFT skärm
1 - Samsung LCD TV (LE40A557)
1 - Accell UltraAV DP to DVI-D adapter (p/n B087B-002B)
1 - HTC 220V-USB charger (5V - 1Amp)

Allt fungerar hur bra som helst med ATI DisplayDriver 10.03 men alla som kom efter den har gjort att den skärm som är ansluten med en DP-DVI adapter alltid hamnar i skärmens egna strömsparläge och säger att det inte kommer någon signal från datorn (strömknappen lyser gult/orange i detta lägge)

Dock hittar datorn skärmen och den går att aktivera i CCC (men ingen bild så klart)

Jag har även provat att driva DP-DVI adaptern med en extern USB strömmatning som kan leverera mera ström utan framgång (Active DVI > DP Adaptor - Testing A Solution For Flickering)

Det som gör detta ännu mer skumt är att om jag ansluter min LCD TV till DP-DVI adaptern så funkar det 100% varje gång att få bild. Har även kopplat runt för att testa skärmarna med varandras kablar osv utan att hitta något som är dåligt.

Just nu går tanken i att köpa sig en annan DP-DVI adapter men känns ändå som att det skulle vara något med drivrutinen som är problemet.

Någon som har någon bra ide?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X | ASUS ROG STRIX B450-F | 2x8Gb | GTX 1070 | 2x2209WA, 1xVG258QR

Permalänk
Medlem

tjena, har funderat på att skaffa mig en eyefinity setup ett tag nu är fortfarande inte helt säker, men har en fråga endå. skulle en adapter som Sapphire eller HIS funka även fast den inte har separat strömförsörjning via usb?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D , Kingston Fury 32gb @ 6000MHz, MSI MAG X670E Tomahawk, EVGA RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA, EK-AIO Elite 360, EVGA SuperNOVA 1000 G3, Lian-Li 011 Dynamic Evo, Samsung Odyssey G8 OLED, Asus PB278Q

Permalänk
Skrivet av Wolfie91:

tjena, har funderat på att skaffa mig en eyefinity setup ett tag nu är fortfarande inte helt säker, men har en fråga endå. skulle en adapter som Sapphire eller HIS funka även fast den inte har separat strömförsörjning via usb?

Japp det funkar endån. Dessa är dock Single Link DVI adaptrar så du kan endast komma upp i 1920x1080 @ 60Hz.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lan:

Nice.

Du som är Moderator Imperialis (WH40K referens ), skulle du kunna hjälpa till med lite ändring av första posten? Vi är några som ofta hjälper till med svar när folk frågar om Eyefinity eller helt enkelt multiskärmsspelande och det finns egentligen bara denna tråden för det syftet. Men tyvärr så är de goda råden spridda genom hela tråden och den är inte klistrad.

Kanske värt att tänka på?

Skrivet av snoogiloo:

Om det är något ni tänker genomföra och behöver hjälp med att skriva ihop eller nått så kan du höra av dig
så kan jag säkert hjälpa till

Det blir av, informationen anser jag behövs samlad i första inlägget då många frågor upprepas gång på gång av nya användare. Förhoppningsvis kan vi även få en lista med exempelvis spel som stödjer flerskärmssetuper samt vad för ändringar som kan behövas för att få igång dessa.

Information som ni tycker är relevant och som bör finnas med kan ni antingen posta i tråden eller PM'a mig så ändrar jag förstainlägget om möjligt. Trådskaparen har kontaktats och med lite tur hakar denne också på.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anders190:

Det blir av, informationen anser jag behövs samlad i första inlägget då många frågor upprepas gång på gång av nya användare. Förhoppningsvis kan vi även få en lista med exempelvis spel som stödjer flerskärmssetuper samt vad för ändringar som kan behövas för att få igång dessa.

Information som ni tycker är relevant och som bör finnas med kan ni antingen posta i tråden eller PM'a mig så ändrar jag förstainlägget om möjligt. Trådskaparen har kontaktats och med lite tur hakar denne också på.

Kalas

Då ser vi till att ge Anders bra och bekräftad info, allihop. Förtydliga gärna om det är något vi på SweC själva testat då det är högsta möjliga intyg. Om inte redaktionen gjort ngt test förstås.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Halloj allihopa!

Ledsen att jag inte varit inne här på så länge!

Om ni vill/orkar så PM:a mig det ni vill ha i första inlägget så fixar jag det!
Annars får anders190 göra det om han vill

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Growth:

Halloj allihopa!

Ledsen att jag inte varit inne här på så länge!

Om ni vill/orkar så PM:a mig det ni vill ha i första inlägget så fixar jag det!
Annars får anders190 göra det om han vill

Long time no see OP

Självklart får du PM, ska bara göra en Alfons först, "...ska bara.."

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Moderator
Moderator

Sådär, har "Alfonserat" färdigt. PM skickat, vi skulle nog behöva någon som kan skriva av sig om Nvidiasurround, Matrox och TH2G...frivilliga?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Tack Lan! Har uppdaterat första inlägget, men är en kråka på HTML osv så om någon moderator känner för att "fixa till" så ja tack

Permalänk

Att ställa in Eyefinity är väldigt enkelt och går på någon minut bara.
Detta är gjort med CCC 10.12 inställd på STANDARD (går att ändra uppe till höger i CCC under inställningar och sen klicka i "Standard vy")

Starta första ditt Catalyst Control Center och gå in på "Skrivbord och bildskärmar"

Klicka sedan in dig på "Skrivbordshanterare"

Och till sist klicka på "Skapa och arrangera skrivbord"

Högerklicka på skärmen du får i mitten och välj "Bildskärmsgrupp" och klicka sen "Skapa grupp"

Här inne så kan du välja hur du vill att skärmarna skall fungera. I mitt fall så har jag då valt att jag har 3 bildskärmar i 3x1 läge (3 i bredd 1 i höjdled)

Nu kommer du få en fråga om bildskärmarna är korrekt placerade. Är dom inte det så klickar du bara på "Nej". En av skärmarna kommer då lysa upp i blått, klicka på var denna skärmen är placerad i CCC. Upprepa detta seden med nästa skärm också.

Efter att du har ställt in placeringarna på skärmarna så kommer en ny förfrågan upp, detta är så kallat bezel management. Bezel management är där du "tar bort" skärm kanterna och får det att se ut som att det flyter bra mellan skärmarna.

När du går in i bezel management så kommer du få en gul trekant mellan vänster och mittenskärmen och ett reglage på mittenskärmen där du kan flytta runt den ena delen av trekanten. När du tycker att det ser bra ut och att trekanten ser "hel" ut så klickar du på knappen med 2 pilar som snurrar runt. Gör nu samma procedur igen fast på höger och mittenskärmen.

--------------------------------

Om det är nått som ni tycker bör ändras så säg till. anledningen till att jag använde bilder till allt är för att den är gjord för att även totala nybörjare skall kunna fixa det snabbt

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk

Ett litet tillägg till Adapter delen i första posten kanske kan göras..

Anslutningarna på skärmarna till grafikortet/korten är lite knepigt, häng med. Du måste använda Displayporten på grafikkortet, antingen direkt till en displayport på skärmen eller med en adapter. Om du skall använda en adapter så MÅSTE du ha en AKTIV adapter inkopplad någonstans, det kvittar dock var den sitter. Du kan därför koppla in en DVI-D till VGA adapter i ett DVI uttag och sen köra en passiv DP till DVI adapter.

Det finns olika typer av Aktiva adaptrar, Den mest använda är SL-DVI till DP adaptern och den finns att få tag på för ca 300 kr. Denna klarar av en max upplösning på 1920x1200 och max 60Hz i denna upplösningen
Den typen av adapter som man använde när eyefinity kom ut var en DL-DVI till DP adapter som kostar 1500kr eller mer och har även en USB kontakt för att förse den med extra ström. Denna typen av adapter används om man vill ha större upplösning än 1920x1200 eller högre uppdateringsfrekvens än 60Hz i den upplösningen
En DVI-D till VGA eller DP-VGA adapter är ALLTID en aktiv adapter då det sitter en DAC (Digital/Analog Converter) i dessa och funkar därför utmärkt att använda.

------------------------

Är det något ni ser som jag är helt ute o cyklar med så får ni säga till

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem

Tack tack!

Uppdaterat!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av snoogiloo:

Ett litet tillägg till Adapter delen i första posten kanske kan göras..

Anslutningarna på skärmarna till grafikortet/korten är lite knepigt, häng med. Du måste använda Displayporten på grafikkortet, antingen direkt till en displayport på skärmen eller med en adapter. Om du skall använda en adapter så MÅSTE du ha en AKTIV adapter inkopplad någonstans, det kvittar dock var den sitter. Du kan därför koppla in en DVI-D till VGA adapter i ett DVI uttag och sen köra en passiv DP till DVI adapter.

Det finns olika typer av Aktiva adaptrar, Den mest använda är SL-DVI till DP adaptern och den finns att få tag på för ca 300 kr. Denna klarar av en max upplösning på 1920x1200 och max 60Hz i denna upplösningen
Den typen av adapter som man använde när eyefinity kom ut var en DL-DVI till DP adapter som kostar 1500kr eller mer och har även en USB kontakt för att förse den med extra ström. Denna typen av adapter används om man vill ha större upplösning än 1920x1200 eller högre uppdateringsfrekvens än 60Hz i den upplösningen
En DVI-D till VGA eller DP-VGA adapter är ALLTID en aktiv adapter då det sitter en DAC (Digital/Analog Converter) i dessa och funkar därför utmärkt att använda.

------------------------

Är det något ni ser som jag är helt ute o cyklar med så får ni säga till

Instämmer men kom ihåg att ska man prata exakta siffror (pris på ngt) så kan det variera. Forumsposten är kanske giltig i 12 månader till innan nästa generation av Eyefinity eller annan adapter teknik efterträder osv.

Kom igen, fler tips eller tankar från andra? Ang NvidiaSurround, Matrox eller TH2G?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Tänker bara ge en uppdatering på mitt problem.

Köpte mig en "SAPPHIRE ADAPTER AKTIV DISPLAYPORT TO DVI" och med den funkar det direkt att köra med alla skärmar igång.

Skrivet av DanielJ:

Har lite problem med min Eyefinity setup (har inget med gruppera skärmarna), följande hårdvara har jag

1 - ATI 5850 Graphic card
3 - DELL 2209WA TFT skärm
1 - Samsung LCD TV (LE40A557)
1 - Accell UltraAV DP to DVI-D adapter (p/n B087B-002B)
1 - HTC 220V-USB charger (5V - 1Amp)

Allt fungerar hur bra som helst med ATI DisplayDriver 10.03 men alla som kom efter den har gjort att den skärm som är ansluten med en DP-DVI adapter alltid hamnar i skärmens egna strömsparläge och säger att det inte kommer någon signal från datorn (strömknappen lyser gult/orange i detta lägge)

Dock hittar datorn skärmen och den går att aktivera i CCC (men ingen bild så klart)

Jag har även provat att driva DP-DVI adaptern med en extern USB strömmatning som kan leverera mera ström utan framgång (Active DVI > DP Adaptor - Testing A Solution For Flickering)

Det som gör detta ännu mer skumt är att om jag ansluter min LCD TV till DP-DVI adaptern så funkar det 100% varje gång att få bild. Har även kopplat runt för att testa skärmarna med varandras kablar osv utan att hitta något som är dåligt.

Just nu går tanken i att köpa sig en annan DP-DVI adapter men känns ändå som att det skulle vara något med drivrutinen som är problemet.

Någon som har någon bra ide?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600X | ASUS ROG STRIX B450-F | 2x8Gb | GTX 1070 | 2x2209WA, 1xVG258QR

Permalänk
Skrivet av DanielJ:

Tänker bara ge en uppdatering på mitt problem.

Köpte mig en "SAPPHIRE ADAPTER AKTIV DISPLAYPORT TO DVI" och med den funkar det direkt att köra med alla skärmar igång.

Låter bra. Då kanske vi borde lägga till Accel adaptern som EJ fungerande i första posten då fast det kan ju även vara din som är defekt.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Medlem

Jag som precis köpt WEBHALLEN.com - Gigabyte Radeon HD 6970 2GB (GV-R697D5-2GD-B) - PCI-E / DVI / HDMI / DP som har två mini displayport, en hdmi och två DVI, hur skall jag koppla för att få eyefinity att fungera?

Skärmarna har DVI och HDMI-ingångar och därför har jag sedan tidigare en aktiv displayport -> dvi-adapter, men på nya kortet är det mini display port.

ÅHHHHHHHH hata olika standarder!!!

Provade med en WEBHALLEN.com - Deltaco Mini DisplayPort till HDMI adapter 20-pin ha - 19-pin ho 18 cm - Vit men det fungerade inte, ger ingen bild.

Hade det fungerat om jag bara köpt en mini display port -> dvi, passiv? som till exempel WEBHALLEN.com - Delock Mini DisplayPort till DVI-I adapter 20-pin ha - 29-pin ho 18 cm - Svart

edit: Eller för att ställa en kort fråga, var i Stockholm kan man köpa en AKTIV mini displayport -> DVI-adapter? Är apples aktiv till exempel? WEBHALLEN.com - Apple mini-DisplayPort till DVI Adapter

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Funderar väldigt mycket över att skaffa en Eyefinity rigg med 3 x 24".
Vilket grafikkort rekommenderar ni att jag skaffar? Spelar främst FPS spel som Bad Company 2 och Black Ops.

Sedan denna adaptern, läste om att den stödjer 1920x1200, betyder det då att den inte klarar 5760x1080? eller betyder det att den skärmen som adaptern är ansluten till inte får ha högre upplösning?
Komplett.se - Sapphire Adapter Active DP to SL-DVI

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Skrivet av davyp3:

Jag som precis köpt WEBHALLEN.com - Gigabyte Radeon HD 6970 2GB (GV-R697D5-2GD-B) - PCI-E / DVI / HDMI / DP som har två mini displayport, en hdmi och två DVI, hur skall jag koppla för att få eyefinity att fungera?

Skärmarna har DVI och HDMI-ingångar och därför har jag sedan tidigare en aktiv displayport -> dvi-adapter, men på nya kortet är det mini display port.

ÅHHHHHHHH hata olika standarder!!!

Provade med en WEBHALLEN.com - Deltaco Mini DisplayPort till HDMI adapter 20-pin ha - 19-pin ho 18 cm - Vit men det fungerade inte, ger ingen bild.

Hade det fungerat om jag bara köpt en mini display port -> dvi, passiv? som till exempel WEBHALLEN.com - Delock Mini DisplayPort till DVI-I adapter 20-pin ha - 29-pin ho 18 cm - Svart

edit: Eller för att ställa en kort fråga, var i Stockholm kan man köpa en AKTIV mini displayport -> DVI-adapter? Är apples aktiv till exempel? WEBHALLEN.com - Apple mini-DisplayPort till DVI Adapter

Jag vågar inte svara på om apples adapter är passiv eller aktiv men med tanke på Webhallen´s hutlösa priser på andra aktiva adaptrar så gissar jag på att den är passiv.

Jag själv hade satsat på att skaffa en av dessa adaptrarna om du vill ha minidp-DVI
Dessa adaptrar är INTE testade av sweclockers medlemmar vad jag vet så kan inte lova att dom funkar, men dom bör funka!
Komplett.se - XFX Adapter
PowerColor aktiv MiniDisplayPort till DVI-adapter (single-link) - Inet.se

Om inte annat så kan du köra en minidp-dp passiv och sen köra din DP-DVI aktiva som du redan ägde

För att få det att funka så ska det kopplas precis som med alla andra kort.
MINST en miniDP/DP
och sen 2x DVI eller 1x DVI och 1x HDMI

Skrivet av ClowneN:

Funderar väldigt mycket över att skaffa en Eyefinity rigg med 3 x 24".
Vilket grafikkort rekommenderar ni att jag skaffar? Spelar främst FPS spel som Bad Company 2 och Black Ops.

Sedan denna adaptern, läste om att den stödjer 1920x1200, betyder det då att den inte klarar 5760x1080? eller betyder det att den skärmen som adaptern är ansluten till inte får ha högre upplösning?
Komplett.se - Sapphire Adapter Active DP to SL-DVI

Om du skall köra med 1 grafikkort så rekkomenderar jag nya 6900 serien för att kunna köra på lite högre inställningar utan att stänga av AA helt. Och även för att dessa har 2GB vram vilket nästan är nödvändigt vid eyefinity

1920x1200 är på just den skärmen det är inkopplat till. MAO kan du få ut 5760x1200@60Hz med den adaptern.

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Inaktiv

*tråd klistrad, rubrik ändrad*

Jag har lagt till Nvidia Surround i och med att tråden kommer täcka även detta.

Skrivet av Growth:

Halloj allihopa!

Ledsen att jag inte varit inne här på så länge!

Om ni vill/orkar så PM:a mig det ni vill ha i första inlägget så fixar jag det!
Annars får anders190 göra det om han vill

Välkommen åter!

Vid behov kan även jag redigera första inlägget om ny information tillkommer och du inte är närvarande.

---

Några synpunkter:

Jag ser gärna att produkter länkas till dess sida hos prisjakt (om den finns listad där) för att enklare se vart produkten finns och slipper få låsning till butiker.

Förtydling om vad som gäller för Single-Link adaptrarna för DP - DVI. 2560x1XXX fungerar inte men stöds alltid 1920x1200@60Hz?

XFX har ett par (m)DP-DVI adaptrar också, tyvärr ingen produktsida på prisjakt:
XFX DisplayPort to DVI-Single Link adapter‚ Aktiv DP till DVI) Max:1920x1200 | Indomo Online AB
XFX MiniDisplayPort to DVI-Single Link adapter‚ Aktiv (MiniDP till DVI) Max:1920x1200 | Indomo Online AB

Lite information om de olika anslutningsmöjligheterna vore också bra, dvs DVI, HDMI, DisplayPort och VGA.
DP är rätt vanligt idag och bör övervägas att få med om man ändå köper nya skärmar. Finns i dagsläget 46 modeller enligt Prisjakt i landet och det i typ alla prisklasser: TFT-skärmar - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Ser hittills bra ut i övrigt.

Permalänk
Skrivet av anders190:

Jag ser gärna att produkter länkas till dess sida hos prisjakt (om den finns listad där) för att enklare se vart produkten finns och slipper få låsning till butiker.

Självklart så borde vi ju göra det Får fixa en lista med adaptrar som vi vet funkar.

Mao. ALLA som använder adapter/har testat någon adapter skriv här om det funkar eller inte funkade, eller möjligtvis om det behövdes mycket meckande för att få det att funka!

Lättast blir kanske detta om ni skickar ett PM till mig med LÄNK till adaptern så ska jag se om jag kan få ihop en lista

Skrivet av anders190:

Förtydling om vad som gäller för Single-Link adaptrarna för DP - DVI. 2560x1XXX fungerar inte men stöds alltid 1920x1200@60Hz?

Är ingen expert på området men vad jag läste mig till på ett antal sidor innan jag bestämde mig för min adapter så BÖR 1920x1200@60Hz funka på SL-DVI adaptrarna, självklart så finns det säkert någon dålig budget variant som snålat in på delarna!

Visa signatur

Speldatorn: Asus P7P55D EVO | Intel Core i5 750@3,5GHz | 4Gb 1333MHz | 5850 CF | 3x BenQ 2222HDL @ 5760x1080
Servern: ASRock FM2A85X | AMD A8-5600K @3,6GHz | 8GB 1866MHz Corsair Vengeance LP | 8TB Lagring

Permalänk
Inaktiv

Byte från HD5850 1GB till ett HD6970 2GB gav en rejäl prestandaökning i Eyefinity för min del. Främst är det minnet som öppnar upp för dels högre prestanda men även högre grafikinställningar vid spel, men sedan är kortet i övrigt betydligt kraftfullare än det gamla.

Väl värt att överväga dessa kort om man tänkt köra en flerskärmssetup och vill ha möjlighet att klara sig på ett kort (för att exempelvis slippa problem som kommer med SLI/CF).

Någon mer som hunnit få något intryck av HD6900-serien i Eyefinity?

Skrivet av snoogiloo:

Självklart så borde vi ju göra det Får fixa en lista med adaptrar som vi vet funkar.

Mao. ALLA som använder adapter/har testat någon adapter skriv här om det funkar eller inte funkade, eller möjligtvis om det behövdes mycket meckande för att få det att funka!

Lättast blir kanske detta om ni skickar ett PM till mig med LÄNK till adaptern så ska jag se om jag kan få ihop en lista

Är ingen expert på området men vad jag läste mig till på ett antal sidor innan jag bestämde mig för min adapter så BÖR 1920x1200@60Hz funka på SL-DVI adaptrarna, självklart så finns det säkert någon dålig budget variant som snålat in på delarna!

De adaptrar som kommer från grafikkortstillverkarna bör fungera, men bekräftad info är självklart viktigt.

Vi som faktiskt kör 1920x1200 (eller högre) är nog å andra sidan relativt få så det kanske inte är något jätteproblem, men för att få det rätt så bör det nog bekräftas iaf. Jag ska snoka lite på det imorgon hade jag tänkt mig, såvida ingen annan hittar något innan då.

Borde vid närmare eftertanke räcka med att ansluta en av skärmarna till single-link utgången, kan jag inte köra skärmen på 1920x1200@60Hz så är ju saken klar. Återkommer imorgon om det.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anders190:

Byte från HD5850 1GB till ett HD6970 2GB...

Du kör väl en trippel ZR24W lösning, Anders? Hurpass breda är kanterna på skärmen? lite sugen på att byta ut mina 23" 1920x1080 TN Dells mot 24" 1920x1200 IPS.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lan:

Du kör väl en trippel ZR24W lösning, Anders? Hurpass breda är kanterna på skärmen? lite sugen på att byta ut mina 23" 1920x1080 TN Dells mot 24" 1920x1200 IPS.

Exakt, 6048x1200 med bezel managment. Kanterna är ca 17mm breda vilket är helt okej, även om de gott kunnat få vara ännu smalare. IPS är i mitt tycker värt att överväga om man kör flerskärmssetup och funderar på att köra i porträtt-läge då TN-skärmarna inte grejar detta speciellt bra.

Någon speciell anledning du tänkt byta ut de? Du får ju trots allt inte så värst mycket mer yta.

---

Porträttläget är för övrigt riktigt trevligt att spela med (bildytan blir riktigt högupplöst och stor) men kanterna stör mig (sällan om någonsin i landscape dock). Crysis i 3780x1920 på mina HP's ihop med mitt gamla HD5850 nedan:

Permalänk
Medlem

Då kan jag lägga till att http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619157 för 349:- fungerar utmärkt i 1920x1080!

Det är alltså XFX aktiva mini displayport - dvi-i-adapter det gäller.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Moderator
Moderator

@Anders, att jag vill byta beror på en annan av mina hobbies, är på väg att gå från hobby till semi-pro fotograf (bröllop, evenemang, porträtt med mera) och för att kunna gå vidare med efterbehandling av bilder så behöver jag en bättre skärm - IPS. Tänkte inte ge upp mitt spelintresse och jag är lite fäst vid att ha en komplett upplevelse i multiskärmsspelandet, ergo tre nya IPS skärmar och inte bara 1 ny.

@Davyp3, excellent. Då kanske vi kan få den tillagd på förstaposten

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lan:

@Anders, att jag vill byta beror på en annan av mina hobbies, är på väg att gå från hobby till semi-pro fotograf (bröllop, evenemang, porträtt med mera) och för att kunna gå vidare med efterbehandling av bilder så behöver jag en bättre skärm - IPS. Tänkte inte ge upp mitt spelintresse och jag är lite fäst vid att ha en komplett upplevelse i multiskärmsspelandet, ergo tre nya IPS skärmar och inte bara 1 ny.

@Davyp3, excellent. Då kanske vi kan få den tillagd på förstaposten

Hehe förstår, självklart ska man inte hantera bilder (överlag) på TN-skärmar ivf. Ett alternativ är ju att byta ut exempelvis mittenskärmen eller koppla in en fjärde som du har ovanför eller på sidan om. En komplett setup är nog trevligare (och kostsammare) dock. Väl värt pengarna att gå till IPS i mitt tycke, speciellt om man som du håller på med foto också.

Har du några kandidater ännu?

Permalänk
Moderator
Moderator

Gott nytt år allihop.

@Anders - Antingen ZR24W eller U2410, kostnadsmässigt vinner ju HP'n över Dell skärmen. Det finns egentligen inte fler val i 24" 1920x1200 med displayport (vägrar harva med adapters för Eyefinity) i vettiga prisklasser.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lan:

Gott nytt år allihop.

@Anders - Antingen ZR24W eller U2410, kostnadsmässigt vinner ju HP'n över Dell skärmen. Det finns egentligen inte fler val i 24" 1920x1200 med displayport (vägrar harva med adapters för Eyefinity) i vettiga prisklasser.

Precis de två modeller jag kikade på med. Blev ZR24w då det blev en besparing på 1000kr per skärm. U2410 var inte nödvändigtvis bättre på något för att motivera de extra pengarna heller. Bägge lider av whiteglow (liksom alla andra IPS-skärmar) och är i övrigt rätt lika med små skillnader.

Tänk på att du kan behöva miniDP till DP-adaptrar med beroende på grafikkort. DVI till DP-adaptrar slipper du dock.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anders190:

Precis de två modeller jag kikade på med. Blev ZR24w då det blev en besparing på 1000kr per skärm. U2410 var inte nödvändigtvis bättre på något för att motivera de extra pengarna heller. Bägge lider av whiteglow (liksom alla andra IPS-skärmar) och är i övrigt rätt lika med små skillnader.

Tänk på att du kan behöva miniDP till DP-adaptrar med beroende på grafikkort. DVI till DP-adaptrar slipper du dock.

Exakt samma resonemang.

Heh, vad tror du jag kört med sedan februari 2010 på mitt XFX 5970 och dessa tre dell skärmar jag har galleri på här på Swec om inte Mini-dp? XFX var en av de få tillverkarna som faktiskt skickade med en mini-dp till "standard" DP

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lan:

Exakt samma resonemang.

Heh, vad tror du jag kört med sedan februari 2010 på mitt XFX 5970 och dessa tre dell skärmar jag har galleri på här på Swec om inte Mini-dp? XFX var en av de få tillverkarna som faktiskt skickade med en mini-dp till "standard" DP

Ah förstår, hade dock för mig att HD5970 kom med samma skärmanslutningsmöjligheter som HD5800-serien (förutom Eyefinit6-kortet) med två DVI, en HDMI och en DP.

Kör du på samma kort vid skärmbytet eller blir det något nytt?