Permalänk

Avbeställa Asus p867 Pro eller?

HEj. Har beställt ett Asus p867 Pro som ska packas imorrn, Ska jag avbeställa den med tanke på alla problem?
köpte med Corsair 4GB 1600MHz XMS3 som verkar va ett minne som felar . Har inte lust att göra felsökningar bara för att få starta starta ... skitkort som andra har sagt. Finns det någon värdig motståndare? köpt med en Noctua NH-U12P SE2 så tänkte klocka. Är detta ett problem som alla Asus p867 Pro har? för den har ju fått skitbra reviews på internet.

Permalänk

Jag kör med Asus P8P76 Pro och har inga problem alls. Man skall bara se till att sätta minnena i slott A2 och B2 när man bara använder två minnen, för att få bättre kompabilitet (står i manualen till moderkortet). Men tydligen är det många andra som har strul.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem

Det är ett bra kort. Sätt minnena som vanligt, dvs inte som det står i manualen. DIMM-slot nummer 1 och 3 dvs för dualchannel och inte 2 respektive 4 som manualen/vissa påstår. XMS3 ska fungera utmärkt på det kortet också.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av 2good4you:

Det är ett bra kort. Sätt minnena som vanligt, dvs inte som det står i manualen. DIMM-slot nummer 1 och 3 dvs för dualchannel och inte 2 respektive 4 som manualen/vissa påstår. XMS3 ska fungera utmärkt på det kortet också.

ah, vill ha detta kort men undrade bara då det har kommit upp ovanligt många ogillatrådar/problem om just det moderkortet.Detta moderkortet kanske är i vaggafast just nu, det är ju ny teknik lixom. Den kommer juh växa upp nån gång och då kanske den blir något stort så man kanske kan se det som en investering. några andra årsikter?

Permalänk
Medlem

Ehm , jag kör mina minnen i A2 och B2 vilket funkar utmärkt..hur ser man om de körs dual channel?

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

Tog ett screen från cpu-z

Ser inte riktigt ok ut va?

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av opox:

Tog ett screen från cpu-z

Ser inte riktigt ok ut va?

Det går inte att se där om de körs i dual, men de körs definitivt i 1066 MHz och inte 1600 Mhz.

Ladda hem http://www.aida64.com/ och kolla på Moderkort -> Chipset -> Minneskontroller -> Aktiv mode, där borde det stå.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det går inte att se där om de körs i dual, men de körs definitivt i 1066 MHz och inte 1600 Mhz.

Ladda hem http://www.aida64.com/ och kolla på Moderkort -> Chipset -> Minneskontroller -> Aktiv mode, där borde det stå.

Ja, där står det att de körs i dual..men varför inte i 1600..hmm ställde in det ju..

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

Har samma problem, mina Vengeance körs i bara 1333MHz istället för 1600Mhz. När jag ställer frekvensen på minnena på 1600Mhz i BIOS så kan jag ej boota (cold boot).
Har kollat på Asus forum och det är många som har det problemet.
Annars är kortet väldigt bra tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag kör också med Vengeance 1600Mhz på ett Asus P8P67 Pro men har inga som helst problem. Ändrade bara XMP-profilen i bios så var det klappat och klart. Cpuz visar 800Mhz.

Permalänk

Ni som har stabilitetsproblem när ni ställer om frekvensen till det angivet på minnet, kolla så att den dära CL saken visar rätt(timings?), ej säker på vad det heter men.

Verkar som att auto inställningen där tycker om att köra minnena i en lägre frekvens med bättre timings?

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Jag har både ASUS P8P67 Pro och Corsair 2x2 GB 1600MHz XMS3, och jag har inga problem som helst.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem
Skrivet av phaest:

Jag kör också med Vengeance 1600Mhz på ett Asus P8P67 Pro men har inga som helst problem. Ändrade bara XMP-profilen i bios så var det klappat och klart. Cpuz visar 800Mhz.

Kan inte cold boota om jag sätter på XMP och ändrar till rätt timings/frekvens. =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nembo:

Kan inte cold boota om jag sätter på XMP och ändrar till rätt timings/frekvens. =/

Nembo, vilket bios kör du med? Har du provat att clera cmos, stäng av datorn, ut med ström kabeln, bort med batteriet, cleara cmos. Sätt tillbaks allt och in i bios och sätt på xmp, du behöver inte ändra timings.
Lycka till,
Zav

Permalänk
Skrivet av Nembo:

Kan inte cold boota om jag sätter på XMP och ändrar till rätt timings/frekvens. =/

Det här löste problemet för mig (jag har samma rigg som du):

Flasha till senaste bioset (1053):
http://www.asus.se/product.aspx?P_ID=HMMvTCuBcZLfu2YL&templet...

*Stäng av datorn (dra ur strökabeln)

*Sätt CLRTC jumpern i "clear" läge (läge 2):

CLRTC jumpern finner du vid den gröna dioden nere på moderkortet

*Ta ut batterier ur moderkortet och låt det vara i en minut

*Sätt tillbaka CLRTC jumpern i standardläge

*Sätt tillbaka batteriet

EDIT: Märkte att ZAV var före... osis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zav:

Nembo, vilket bios kör du med? Har du provat att clera cmos, stäng av datorn, ut med ström kabeln, bort med batteriet, cleara cmos. Sätt tillbaks allt och in i bios och sätt på xmp, du behöver inte ändra timings.
Lycka till,
Zav

Skrivet av Martinos98:

Det här löste problemet för mig (jag har samma rigg som du):

Flasha till senaste bioset (1053):
http://www.asus.se/product.aspx?P_ID=HMMvTCuBcZLfu2YL&templet...

*Stäng av datorn (dra ur strökabeln)

*Sätt CLRTC jumpern i "clear" läge (läge 2):

http://i017.radikal.ru/1101/25/4175e069951c.jpg

CLRTC jumpern finner du vid den gröna dioden nere på moderkortet

*Ta ut batterier ur moderkortet och låt det vara i en minut

*Sätt tillbaka CLRTC jumpern i standardläge

*Sätt tillbaka batteriet

EDIT: Märkte att ZAV var före... osis.

Har redan flashat BIOSET, ska prova på det andra imorgon. Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem

Kör med P8P67 (ej pro) men bör ju vara ungefär samma.

Fungerar fint med 2x2gb kingston hyperx med XMP i alla fall.

Permalänk
Medlem

Kör också P8P67 PRO med XMS3 1600Mhz utan några som helst problem.