Permalänk
Medlem

trasig kondensator på moderkort

Tjena!

jag har en trasig kondensator som låter konstigt på moderkort men den låter bara konstigt när man startar upp datorn eller typ använder fire fox osv någon som vet vad är det? undrar även om de är
det bara att byta den eller är det så att
i och med att den har gått sönder så är hela moderkortet slut?

Det låter ungefär så här fast på moderkortet: http://www.youtube.com/watch?v=C4d23F2jehQ&feature=related

Permalänk

Kondensatorer brukar inte höras men de kan bidra till att andra komponenter gör det.
Det går bra att byta kondensatorn om du hittar en felaktig (brukar svullna i topp och botten eller läcka brunt på toppen).
Var försiktig vid bytet så kortet och dess ledningsbanor inte skadas. Det kan vara lättare att klippa benen och löda på den nya.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Kondensatorer brukar inte höras men de kan bidra till att andra komponenter gör det.
Det går bra att byta kondensatorn om du hittar en felaktig (brukar svullna i topp och botten eller läcka brunt på toppen).
Var försiktig vid bytet så kortet och dess ledningsbanor inte skadas. Det kan vara lättare att klippa benen och löda på den nya.

okej, men jag fick inte riktigt svar på tal någon gissning på ungefär vad de kan vara om inte kondningen?

Permalänk
Medlem

Det brukar vara drosslar som låter så. Men har hört ett Intel Chipset prata med.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Skrivet av MinxX:

okej, men jag fick inte riktigt svar på tal någon gissning på ungefär vad de kan vara om inte kondningen?

Jag såg ingen anledning att göra en ogrundad gissning.
Jag vet varken vilket moderkort du har, vilken kondensator du funnit vara felaktig eller varifrån ljudet kommer.
I princip allt som av elektricitet kan fås att vibrera... Som linxz korrekt skriver är spolar vanliga ljudkällor.
Det är bara att tänka på högtalare. Magnetiska fält eller piezoelektriska material som sätts i svängning.

EDIT: Jag kan tillägga att delar som påverkas av starka strömmar är mer utsatta och
spänningsregulatorerna runt processorn och till grafikchippet är sådana delar.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

kom ihåg att, om du ska ersätta kondensatorn, kolla upp antal farad och ta helst ett lite högre värde. inte lägre.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Jag såg ingen anledning att göra en ogrundad gissning.
Jag vet varken vilket moderkort du har, vilken kondensator du funnit vara felaktig eller varifrån ljudet kommer.
I princip allt som av elektricitet kan fås att vibrera... Som linxz korrekt skriver är spolar vanliga ljudkällor.
Det är bara att tänka på högtalare. Magnetiska fält eller piezoelektriska material som sätts i svängning.

EDIT: Jag kan tillägga att delar som påverkas av starka strömmar är mer utsatta och
spänningsregulatorerna runt processorn och till grafikchippet är sådana delar.

de du säger där låter exakt som mitt problem så fort jag kör igång något som de behövs något med grafik i så börjar ljudet och det blir instabil så datorn antingen hänger sig eller startar om, så du tror med andra ord att det är en spole? för det sitter nämligen en spole precis bredvid processorn

Permalänk
Skrivet av MinxX:

de du säger där låter exakt som mitt problem så fort jag kör igång något som de behövs något med grafik i så börjar ljudet och det blir instabil så datorn antingen hänger sig eller startar om, så du tror med andra ord att det är en spole? för det sitter nämligen en spole precis bredvid processorn

Ja, eller kanske snarare spolar på grafikkortet. Jag körde ett litet Windows spel (typ tetris) med tydligen
ansträngande grafik... för min dator pep hela tiden det spelet snurrade. Jag slängde det spelet. Datorn är tyst nu.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA