Ny dator startar icke. (Asus p8p67 pro + 2600k)

Permalänk
Medlem

Ny dator startar icke. (Asus p8p67 pro + 2600k)

Hej!
Det är nu så att min dator som vi har bytt moderkort, minne och processor i stoppar vid POST, VGA_LED lyser med ett fast sken hela tiden. Jag har testat med tre stycken olika grafikkort, nämligen 2 stycken amd 5850(tillsammans och enskilt) samt ett nvidia gts250. När jag stoppade i gts250 så pep datorn till en gång efter POST, men det har jag inte lyckats åstakomma en gång till.

Distanser är kollade, provat med att sätta minnerna i olika slots och med endast ett minne, dock utan resultat. Behöver nu tips på vad som kan vara fel eller vad jag kan felsöka ytterligare.

Specs:
CPU: i7 2600k
Moderkort: Asus p8p67 pro
Minnen: Corsair vengeance (2x4gb)(1600MHz)(9-9-9-24)
Gpu(s): 2x AMD 5850
Nätagg: Corsair (gul icke modulär) 850w

SSD samt hårddisk.

Tack på förhand!

Edit: Försökte ändra rubrik från "Ny dator startar icke" till "Ny dator startar ibland".

Permalänk
Medlem

Säkerställ så att du har satt i strömkablarna från nätaggregatet till moderkortet rätt och inte lyckats forcera någon på fel håll, hände mig nämligen. Detta var 4-pins ATX12V som jag lyckats snurra ett halvt varv, och då bootade inte datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av langster:

Säkerställ så att du har satt i strömkablarna från nätaggregatet till moderkortet rätt och inte lyckats forcera någon på fel håll, hände mig nämligen. Detta var 4-pins ATX12V som jag lyckats snurra ett halvt varv, och då bootade inte datorn.

Det är kollat och de sitter rätt, men tack för tipset!

Men vad som är mer intressant är det att när jag försökte starta datorn idag efter det att switchen bak på nätaggregatet varit frånslagen(av) under natten så startade datorn upp utan problem, jag kom in i BIOS och kollade in läget för att sedan undersöka vad som händer om jag nu stänger av datorn.
Sagt och gjort, jag stänger av datorn via BIOS för att sedan upptäcka att jag är tillbaka i läge ett igen, dvs att datorn stannar vid POST igen(VGA_LED lyser med ett fast hjärtekrossande rött sken).

Varför beter den sig så här?

Permalänk

Vet inte om det hjälper men värt ett försök.

Jag byggde en ny dator med samma moderkort och den ville absolut inte starta när jag kopplade i min gamla HD ( en WD 500 gb). Kopplade jag ur den och bara startade med SSD:n i så vart det inga problem. Köpte en ny hårddisk och kopplade i dagen efter och allt flöt på smärtfritt.

Har ingen förklaring till det men min gamla HD satte käppar i hjulet för mig iaf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffster:

Vet inte om det hjälper men värt ett försök.

Jag byggde en ny dator med samma moderkort och den ville absolut inte starta när jag kopplade i min gamla HD ( en WD 500 gb). Kopplade jag ur den och bara startade med SSD:n i så vart det inga problem. Köpte en ny hårddisk och kopplade i dagen efter och allt flöt på smärtfritt.

Har ingen förklaring till det men min gamla HD satte käppar i hjulet för mig iaf...

Nepp, den fungerar fortfarande inge bra.

Men jag har undersökt fenomenet med att den startade efter att ha varit avstängd under natten ytterligare, och kommit fram till att den startar efter att ha varit helt avstängd i någon timme med strömkabeln utdragen. Jag har även lyckats uppdatera bios till 1003, dock utan förbättring.

Tack för att ni försöker!

Permalänk
Medlem

Kör du din gamla OS-installation med de nya komponenterna? Om ja, installera om, om nej:

Dra uta allt som inte är nödvändigt. Bara en sticka i, en HDD, tangentbord väck, ja allt som går och sen prova igen. Om det inte går:

-Prova boota med en ramsticka i taget för att utesluta minnesfel.

Går inte det så får vi väl klia oss i huvet ett varv till.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Just det beteendet var det som fick mig att till slut uppgradera min maskin. Ibland vägrade datorn att starta men gjorde så efter ett par timmar med strömmen av.
Jag kunde aldrig komma fram till vad som var problemet tyvärr, antar att hårddisken var en faktor i det hela då den fortsatte krånga i den nya riggen. Misstänkte även nätagget ett tag men det tuffar på med de nya delarna nu så det kan inte ha varit det.

Lider med dig då jag vet hur förbannad jag var. Men gör som TheJerk skriver, kör uteslutningsmetoden.

Permalänk
Medlem

Testa att resetta CMOS.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk

Det moderkortet har haft mycket problem...läs dessa trådar samt min länk som refererar till Asus forum.
#10704471
#10695858

Viktigt att du har senaste Bioset...det är XMP profilen som ställer till det för 1600mhz minnen...inte bara Corsairminnen....även andra. Finns en beskrivning hur man återställer XMP-profilen...testa det har funkat för många på Asus forum.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Japp Cleara cmos, kommer säkerligen att funka som det ska då.
Lycka till.

Permalänk
Medlem

Nu verkar det inte vara helt likadant problem men möjligen kan du hitta lite hjälp i den här tråden med länkarna däri. Verkar vara en del problem med det moderkortet.

http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/984018-asus-p8p67-p...

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för alla bra tips, men desvärre så går det inge bra för mig, uteslutningsmetoden osv. fungerar inte. De flesta verkar också ha problem med minnen, mina verkar fungera bra, utan jag har problem med en VGA_LED som lyser vid post. Nu hade jag tänkt försöka mig på att uppdatera bios ytterligare en gång till senaste beta för att se om det blir någon förbättring.

Fortsätt gärna reflektera över det här

Permalänk

Tror dock att de är minnena som orsakar dina problem....massor har problem med just 1600mhz vid post

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Tror dock att de är minnena som orsakar dina problem....massor har problem med just 1600mhz vid post

Jag tog och följde tipsen i länkarna högre upp för i hoppet om att få allt att fungera, men nu fungerar det ännu sämre då den först startar för att sedan starta om, och vid den omstarten så är det redan för sent. Så nu har jag stora problem med att överhuvudtaget komma förbi POST. Jag funderar på att skicka tillbaka moderkortet, eftersom problemet med VGA_LED vid POST inte verkar vara speciellt enkelt att fixa just nu, om det överhuvudtaget går. Vad tror ni om att skicka tillbaka kortet? Som det ser ut nu så verkar det ju ganska hopplöst, tyvärr.

Permalänk

Självklart måste du ju ha reklammationsrätt när sakerna inte fungerar, vilket verkar rätt uppenbart att de inte gör.