Permalänk

i5 2500k - behöver jag en ny kylare?

Hej Sweclockers.

Long time reader, first time poster.

Nu är det så att jag äntligen fått tummen ur och köpt mig en i5 2500k tillsammans med ett ASRock P67 Extreme 4. Har inte riktigt någon tidigare erfarenhet av kylning och klockning tidigare, men det verkar ju vara relativt enkelt nu för tiden (ändra några inställningar i BIOS) så det ska nog gå bra. Kommer självklart läsa på mer innan jag börjar pilla med det.

Mitt omedelbara mål är att klocka upp processorn till 4GHz, och min fråga är då: Kommer det räcka med fläkten som följer med processorn, eller borde jag köpa en ny? Om jag ska ha en ny, vilken är då bäst? Kan som sagt ingenting om fläktar etc.

Också, borde jag köpa kylpasta? (Är dock rätt så övertygad om att jag borde, efter att ha läst Sticky-tråden här på forumet)

Kommer köra ett chassi med rätt bra luftflöde (http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=497292).

Tacksam för hjälp
CH

Permalänk
Medlem

vid 4ghz klarar du dig nog bra med vanliga kylaren som med följer. ska du högre och börja pilla på vcore så är det nog dags för en ny kylare. noctua nh-u12p(har jag) eller Noctua NH-D14 CPU Kylare som är massiv är bra. sen är Thermalright Ultra-120 extreme en bra kylare.
sen finns alltid corsair hydro kylarna som är en vatten kylning som är klar att använda direkt där allt redan är ihop monterat.

kylpasta ska du ha, Arctic Silver 5 samt Arctic Cooling MX-2/3 är bra.

välkommen hit!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

vid 4ghz klarar du dig nog bra med vanliga kylaren som med följer. ska du högre och börja pilla på vcore så är det nog dags för en ny kylare. noctua nh-u12p(har jag) eller Noctua NH-D14 CPU Kylare som är massiv är bra. sen är Thermalright Ultra-120 extreme en bra kylare.
sen finns alltid corsair hydro kylarna som är en vatten kylning som är klar att använda direkt där allt redan är ihop monterat.

kylpasta ska du ha, Arctic Silver 5 samt Arctic Cooling MX-2/3 är bra.

välkommen hit!

Fungerar det så pass med original kylare?
Då menar jag när den är i full load som i spel.

Sitter nämligen nästa på samma sits ^^

Permalänk
Medlem

ökar man inte vcore så ökar inte värmen så mkt sen så är 4ghz inte så mkt men för att vara på den säkra sidan kan ni alltid tanka ned prime95 och tex core temp och köra ett tag för att se vad tempen hamnar på.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Du behöver visst en bättre kylare för att nå 4Ghz gränsen.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Du behöver visst en bättre kylare för att nå 4Ghz gränsen.

håller med, du kan säkert få upp den dit iaf, men jag hade inte chansat.
Men processorn lär tjuta som en liten gris, och med tanke på att du har en ny go dator, är en kylare en ganska billig investering i förhållande, skulle tagit en Noctua u12 eller p14 som länkades i första svaret.

kör på u12 själv, och processorn (i5 760) idlar 2-3 grader över rumstemperatur i ett normalfläktat fractal r3 chassi. och under intensivt stresstest är den uppe i som mest 50 grader.
och huvudvinsten är att fläkten snurrar lugnt och fint, är knäpptyst och är skonsam mot processorn.

värme+elektronik=dåligt vet dom flesta.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Här går det undan! Tack för snabba svar!

Okej, jag tar ju hellre det säkra före det osäkra, och som Bellerefon säger så är det ju inte jättedyrt.

Är det alltså denna jag ska gå efter? http://www.inet.se/artikel/5321388/noctua-nh-u12p-se2

Den ser också väldigt stor ut, kan det bli ett problem?

Edit: Såg att den visst passade till 1155.

Svarade på min egen dumma fråga.
Permalänk
Medlem

Du behöver absolut inte en ny kylare för 4GHz. Klarar du dig inte på originalkylaren vid 4GHz har du fått tag i en CPU sämre än min och det har jag hittills inte sett.

Den kylaren passar, har den själv. Planerar du att klocka ordentligt senare, satsa hellre på NH-D14 om du har plats i lådan.

Permalänk
Medlem

jag kör den cpukylaren på min 2500k @ 5ghz @ 1.33v så tror verkligen inte att det krävs så mycket volt för 4ghz så stockkylaren borde klara 4ghz på standardvolten, och har testat spi 1m i 5.5ghz så den kyler väldigt bra. Den är inte så stor faktist, iaf inte i mitt haf932 chassi, beror på vad du har för chassi.

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk
Medlem

min klarade 4.4ghz på stock volt så jag tror inte en ny kylare behövs men sen vill man nog inte ha oljudet från den lilla kylaren.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dezghal:

Du behöver absolut inte en ny kylare för 4GHz. Klarar du dig inte på originalkylaren vid 4GHz har du fått tag i en CPU sämre än min och det har jag hittills inte sett.

Den kylaren passar, har den själv. Planerar du att klocka ordentligt senare, satsa hellre på NH-D14 om du har plats i lådan.

+1, håller med Aka_The_Barf & Dezghal.

Permalänk

Hum. Nu blir man ju smått kluven.

Skulle ju helt enkelt kunna testa med originalkylaren, och om det blir alldeles för varmt eller låter för mycket så kan jag ju köpa till en kylare senare.

Verkar kanske smartast... det är ju ändå 600 kronor man kan göra annat med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlhenrik:

Hum. Nu blir man ju smått kluven.

Skulle ju helt enkelt kunna testa med originalkylaren, och om det blir alldeles för varmt eller låter för mycket så kan jag ju köpa till en kylare senare.

Verkar kanske smartast... det är ju ändå 600 kronor man kan göra annat med.

skriv gärna vad du kommer fram till.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

du klarar dig med orginal kylaren helt klart till 4ghz inget tvivel. MEn om du vill klocka mer är det ju bäst att köpa en annan,

Permalänk
Medlem

har själv än sån här http://www.inet.se/artikel/5321392/arctic-cooling-freezer-7-p... . funkar utan problem med min i5 750 @ 3,6 ghz, (Kommer upp i 59 grader i prime). bra och billig kylare.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlhenrik:

Hum. Nu blir man ju smått kluven.

Skulle ju helt enkelt kunna testa med originalkylaren, och om det blir alldeles för varmt eller låter för mycket så kan jag ju köpa till en kylare senare.

Verkar kanske smartast... det är ju ändå 600 kronor man kan göra annat med.

Du behöver ingen dyr Noctua i alla fall, du kan köra 5+ GHz med en Cooler Master Hyper 212 för 230 kr (om din processor klarar av det vill säga).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

håller med, du kan säkert få upp den dit iaf, men jag hade inte chansat.

Vaddå chansa, det är ju inte så att man kan prova med stock-kylaren och upptäcka att oj datorn låter lite mycket processorn och blir lite för varm, jag behövde nog en bättre kylare för att köra processorn i 4GHz. Då köper man en ny kylare.
Eller vänta nu, det kan man ju visste....

Det är inte så att den kommer bli så varm så att den går sönder vid 4 GHz, om man gör rätt. Gör man fel ska man inte överklocka.

Jag tycker du gott kan prova med stock-kylaren och klocka till 4GHz, så kollar du om processorn blir för varm eller om datorn låter för mycket. Om så inte är fallet grattis då kan du köra med stock-kylaren och du sparade ~500kr.

Har du dock inte problem med ekonomin och vill ha en tyst dator, för även om stock-kylaren håller tempen tillräckligt låg så kan den låta endel. Då är en ny kylare en bra investering.

Så har du knapert ekonomiskt så kan du prova, fungerar det inte köper du en ny kylare.

Permalänk
Skrivet av mfm:

Du behöver ingen dyr Noctua i alla fall, du kan köra 5+ GHz med en Cooler Master Hyper 212 för 230 kr (om din processor klarar av det vill säga).

Hur menar du "om din processor klarar av det"? Det är ju samma processor som du har (så vitt jag kan se av din signatur). Eller varierar det så mycket mellan enskilda ex?

En kylare för 200 är ju iallafall lättare för plånboken än en för 600.

Fan vad jag velar.

Till Expertive:
Det är ju inte så att jag badar i pengar direkt. Så billigare är ju något bättre. Funderar dock på hur jobbigt det är att byta kylare senare - har hört att det kan vara meckigt med att ta bort/sätta på ny kylpasta och liknande.

Gah. Svårt. Men tror ändå att jag lutar åt en http://www.inet.se/artikel/5321604/cooler-master-hyper-212-pl... nu. Lite segt med en 30% extra kostnad för frakt dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlhenrik:

Hur menar du "om din processor klarar av det"? Det är ju samma processor som du har (så vitt jag kan se av din signatur). Eller varierar det så mycket mellan enskilda ex?

Det enskilda exemplaret gör mer skillnad än kylare och finesser på moderkortet (förutsatt att det inte blir för varmt då). ASUS visade en överklockning på 5.1 GHz med Maximus IV Extreme och en Hyper 212+ så den duger nog för dig också...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Om man köper en ny noctua, 500kr+ får man med kylpasta i boxen med fläkten?

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lon Höppö:

Om man köper en ny noctua, 500kr+ får man med kylpasta i boxen med fläkten?

Ja. http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=13...

Permalänk
Medlem

Den ligger ju på 3,7 ghz orginalt.. 4 ghz är inga probs öht.

Permalänk

Du har ingen bra socket 775 kylare liggande...Asrockkortet har nämligen stöd för "gamla" socket 775 kylare (man behöver därför inte köpa om man redan har en bra kylare)

Edit: har du ingen ta då hyper 212...väl värd pengarna !

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Tack för all input!

Jag kör på Hyper 212+ och så får vi se hur det går med det! Verkar tyst och effektiv vilket är två bra egenskaper hos en kylare.

Skriver och berättar hur det gått när jag fått mina grejor!

Permalänk
Medlem

bra val, billig och effektiv

Permalänk

Jag testade att klocka min 2500k när jag fick den för ett par veckor sen, med stock kylaren, testade upp till 3.8ghz, jag ville inte gå högre utan bättre kylare.

Tempen stannade på 67-68C med intelburntest @ maximum med en rumstemperatur på 23 grader, då med volt inställningen på auto(gick ej högre än den gjorde vid original klock).

Så visst kan man ta sig rätt så nära 4ghz med original kylare.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk

Måste ju berätta hur det gick!

Körde som sagt på 212+ kylaren.

Klockad till 4ghz och kommer aldrig över 60 grader med Prime95 i en timme. Runt 29-30 grader i idle.
I Starcraft 2 i timmar på ultra graphics håller den sig under 50 grader. Grafikkortet drar sig upp mot 65 grader med det bör väl vara okej (Zotac GTX465)

Jag är mycket nöjd och kan varmt rekommendera 212+.

Det ska dock sägas att den är STOR. Fick med millimetrar plats i mitt chassi. Har en fläkt i sidan av chassit och när datorn låg ner så slog chassifläkten i kylflänsen på 212+an. När jag rest datorn upp så klarar fläkten sig precis - gravitationen gjorde alltså skillnaden. Kan säga att jag var mycket nervös när jag först satte igång den då datorn låg ner.

Tack för all hjälp och svar på denna tråd!