Permalänk
Medlem

Hej!
går det att få in ett Asus MAXIMUS IV EXTREME moderkort i ett R3? såg att det stog E-ATX på det men det kanske går ändå?

http://www.inet.se/artikel/1901896/asus-maximus-iv-extreme

Visa signatur

Desktop: R9 5900X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Skrivet av twonkey:

Hej!
går det att få in ett Asus MAXIMUS IV EXTREME moderkort i ett R3? såg att det stog E-ATX på det men det kanske går ändå?

http://www.inet.se/artikel/1901896/asus-maximus-iv-extreme

Nej, Define R3 är gjort för ATX eller mindre.
Vill du ha E-ATX ska du satsa på Define XL isf.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

Nej, Define R3 är gjort för ATX eller mindre.
Vill du ha E-ATX ska du satsa på Define XL isf.

//BG

okej, tack så mycket!

Visa signatur

Desktop: R9 5900X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk

Finns det någon form av pryl som låter en installera 80mm-fläktar på 120mm-platserna i ett R3? Har nämligen två stycken schyssta 80mm som jag gärna hade installerat i chassit på något sätt.

Permalänk
Medlem

Jag håller på att sätta ihop en dator på inet, och jag har valt chassit Fractal Design Define R3. En dum fråga kanske, men har chassit uttag för usb och nätverkskabel, eller är det något man måste köpa till?

Jag är helt okunnig på sånt här så jag skulle uppskatta lite hjälp.

Visa signatur

Asus Maximus VII Hero Z97 | i7 4790K | Corsair H100i w/ Noctua NF-F12 |
Asus STRIX GTX 980 | Corsair Vengeance Pro 16GB | Samsung SSD EVO 250GB | Crucial MX100 256GB |
Fractal Design Define R4 Window | Corsair RM850 |
Windows 10 | Asus Rog Swift 27" 1440p |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zacke08:

Jag håller på att sätta ihop en dator på inet, och jag har valt chassit Fractal Design Define R3. En dum fråga kanske, men har chassit uttag för usb och nätverkskabel, eller är det något man måste köpa till?

Jag är helt okunnig på sånt här så jag skulle uppskatta lite hjälp.

USB 2 ja. nätverkskabel? De enda utaget för nätverket är på moderkortet eller ett kort som sitter på moderkortet. Men har du ingen nätverkskabel hemma så köp en i så fall. En sån här nätverkskabel menar jag:

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hur fasen installerar man "fan controller":n? Fattar inget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfsaurus:

Hur fasen installerar man "fan controller":n? Fattar inget!

Du ska sätta den under eller över grafkkortet.

Men går också sätta den när DVD sitter (alltså någon av 5,25 platserna). Har inte provat de själv.

Kolla min logg:http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-konstruktioner/978526-bygga-ihop-ett-r3-chassi-fran-grunden/

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Du ska sätta den under eller över grafkkortet.

Men går också sätta den när DVD sitter (alltså någon av 5,25 platserna). Har inte provat de själv.

Kolla min logg:http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-konstruktioner/978526-bygga-ihop-ett-r3-chassi-fran-grunden/

Tack, men det hjälpte inte. Vet ju inte hur det ska kopplas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfsaurus:

Tack, men det hjälpte inte. Vet ju inte hur det ska kopplas.

aaaaa du menar så. De finns en kabel som passar i nätaggregatets molex (en platt med fyra pinar) Finns två stycken en hona och en hane. Sen har vi en sladd till som har tre kontakter med tre pinnar i, som du kopplar in fläktarna i (den som sitter i bak och den som sitter i fram t.ex)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, får nh-d14 plats i r3an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

aaaaa du menar så. De finns en kabel som passar i nätaggregatets molex (en platt med fyra pinar) Finns två stycken en hona och en hane. Sen har vi en sladd till som har tre kontakter med tre pinnar i, som du kopplar in fläktarna i (den som sitter i bak och den som sitter i fram t.ex)

Yeah, I've figured that out. Men det fungerar inte ändå! För mig finns det dock två honar och två hanar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfsaurus:

Yeah, I've figured that out. Men det fungerar inte ändå! För mig finns det dock två honar och två hanar.

kan du ta kort på sladdarna?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hur ska man montera nätagget, ska fläkten vara upp eller ner?

Ska även sätta in extra fläktar. Spelar det någon roll på vilket håll chassifläktarna sitter, för insug respektive utsug?

Permalänk
Skrivet av Neaten:

Hur ska man montera nätagget, ska fläkten vara upp eller ner?

Ska även sätta in extra fläktar. Spelar det någon roll på vilket håll chassifläktarna sitter, för insug respektive utsug?

efter som att du har ett filter i botten bör du ha fläkteni nätagget ner o i fronten skall det blåsa in o i bak blåsa ut

Visa signatur

[MSI RTX 4070 Super] [Intel i7 14700k] [Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6400MHz] [ASUS Prime Z790-A WIFI] [Lian Li LANCOOL II Mesh C RGB Vit] [Corsair HX850W] [Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB]

Permalänk

Hej,
ryms ett HD5870 i R3?

Visa signatur

[Intel i5 2500K][Corsair 1600 Mhz][EVGA GTX 780][Corsair TX750][WD Black 750GB][Intel 510 SSD 128GB][Lian Li PCV-1020A][ASUS PB278Q]

Permalänk
Medlem

återigen.. gentle typhoon 800rpm 120 vs fds 1000rpm 120..vilken är bättre än den andre..läser man på pappret så är fdn bättre..men är det så? nån som har koll alltså..som upplevt skillnaden.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Funderar på att skaffa en R3a eller HAF 912+, vilket utav dessa chassin ger bäst luftgenomströmning?
Jag har ett Themaltake Kandalf chassi men jag orkar inte med det längre. Stort som ett hus, väger lika mycket som en liten personbil och fastän det är så stort så är det nästan omöjligt att dra kablar i det på ett snyggt sätt

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem
Skrivet av atmax:

Snabb fråga, får nh-d14 plats i r3an?

Jag har härt nån säga att det gör det är inte helst säker, fråga butiken kanske?

Skrivet av Deathtrip2k:

Funderar på att skaffa en R3a eller HAF 912+, vilket utav dessa chassin ger bäst luftgenomströmning?
Jag har ett Themaltake Kandalf chassi men jag orkar inte med det längre. Stort som ett hus, väger lika mycket som en liten personbil och fastän det är så stort så är det nästan omöjligt att dra kablar i det på ett snyggt sätt

Jag skulle bli förvånad om R3 har bättre luftflöde, för CMs HAF serie är specifikt till för luftflöde så det borde absolut vara HAF som har bättre luftflöde.

Permalänk

hm ok, det finns dock bara 4st fläktplatser i HAF 912 mot 7st i R3an

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem
Skrivet av iProtocol:

Hej,
ryms ett HD5870 i R3?

Jo det får plats utan problem.

Tror det har sagts tidigare i tråden också men det kan bli problem om man ska ha andra fläktar än fractal på dom platserna med dammfilter. Jag satt en Gentle Typhoon 1450r/min (120mm) i fronten och en längst ner i botten och det blev ett jävla liv då det skrapade i filtret.
Väldigt lätt att fixa dock med någon form av bricka mellan skruv och fläkt så det blir någon millimeters mellanrum. Jag delade ett par silikonfötter som satt i en HDDsläde och körde med. Blev skitbra

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define R3 och corsair H70 fungerar perfekt.

Visa signatur

Hawaii

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Hej!
går det att få in ett Asus MAXIMUS IV EXTREME moderkort i ett R3? såg att det stog E-ATX på det men det kanske går ändå?

http://www.inet.se/artikel/1901896/asus-maximus-iv-extreme

Skrivet av Blackgoat:

Nej, Define R3 är gjort för ATX eller mindre.
Vill du ha E-ATX ska du satsa på Define XL isf.

EATX får plats i Define R3. Jag kör med ett Rampage Extreme 2 i mitt utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.micke:

EATX får plats i Define R3. Jag kör med ett Rampage Extreme 2 i mitt utan problem.

EATX kan vara ända upp till 33cm brett, och det går inte in i Define misstänker jag

Rampage II Extreme och Maxiumus IV Extreme bygger båda två bara ca en tum på bredden och tydligen går ju Rampage II in i din låda (men hade du fått in kortet även med hårddiskburen på plats?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av j.micke:

EATX får plats i Define R3. Jag kör med ett Rampage Extreme 2 i mitt utan problem.
ttp://i56.tinypic.com/23swtvo.jpg

Jag tänkte mer på specifikationerna Sen om det går att "modda" in är en annan sak
Att stapla hårddiskarna på det där viset ser inge vidare hälsosamt ut för övrigt. hehe.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

EATX kan vara ända upp till 33cm brett, och det går inte in i Define misstänker jag

Rampage II Extreme och Maxiumus IV Extreme bygger båda två bara ca en tum på bredden och tydligen går ju Rampage II in i din låda (men hade du fått in kortet även med hårddiskburen på plats?)

På sweclockers så tror jag det sällan diskuteras om 33cm brett EATX-kort, och så var även inte fallet nu.

Som man ser på min bild, så täcker inte moderkortet ens hela plåten den fästs på. Sen har du ytterligare cirka 3cm innan den skulle ha tagit i hårddiskburen. Så säg att moderkort upp till en bredd av ca 30cm går bra, utan att behöva modifiera lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

Jag tänkte mer på specifikationerna Sen om det går att "modda" in är en annan sak
Att stapla hårddiskarna på det där viset ser inge vidare hälsosamt ut för övrigt. hehe.

//BG

Utan att modda, så kommer du ha cirka 3cm till godo ifall du kör på det EATX-kortet du pratade om.

Haha, näe det är inte världens vackraste hårddisklösning jag har. Kablarna är lite korta. Ska ordna det vid tillfälle. Dock är det ingen fara med deras hälsa. Inga känsliga delar ligger emot varandra, och temperaturen på dem är goda

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.micke:

Utan att modda, så kommer du ha cirka 3cm till godo ifall du kör på det EATX-kortet du pratade om.

Haha, näe det är inte världens vackraste hårddisklösning jag har. Kablarna är lite korta. Ska ordna det vid tillfälle. Dock är det ingen fara med deras hälsa. Inga känsliga delar ligger emot varandra, och temperaturen på dem är goda

Du kan ju ha en på botten av lådan och en där uppe, bara att lägga ut lite skumgummi under.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Någon som har Arctic Cooling Accelero Xtreme 5870 i R3an? Börjar tröttna på den högljudda orginalkylningen men är ju tveksamt om det får plats. Står att den är 29cm lång och på Fractals hemsida skriver de att grafikkort upp till ~290mm får plats. Verkar vara riktigt gränsfall mao. Vore fint om någon provat detta så man vet hur det ligger till

Och ja, jag har själv ett R3 men är inte hemma och kommer vara hemmifrån några dagar nu så kan inte mäta själv. Vore ju fint om man kunde beställa kylaren och montera när man kommer hem sen

Visa signatur

i7 2600K - MSI P67A GD65 - EVGA 970 GTX - Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 - Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.micke:

EATX får plats i Define R3. Jag kör med ett Rampage Extreme 2 i mitt utan problem.
*bild*

Shit vad snyggt städat!

Jag visste inte att man kunde få bort hårddiskburen. Du gav mig verkligen en bra idé om hur jag ska städa chassit på alla lösa kablar jag har överallt. Tror inte du vill se bild på det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9