Permalänk

En annan form av sleevning

Morsning.

Jag vet inte riktigt om det hör hemma i just den här forumdelen, men jag tror den är bäst lämpad ändå. Vad jag tänkt göra är nämligen inte att sleeva en dator, utan ett par hörlurar. Jag har försökt leta runt efter ett bra sätt att göra det på, men just sleevning av hörlurar verkar inte vara något speciellt trendigt.

Min idé är att eftersom det inte bara är en sladd som på många hörlurar utan två, så kan man dela dom (se bild), föra in två kortare sleeves, sen trä båda in i en tredje sleeve för att sedan fästa dom i en Y-klyka med heatshrinks. Däremot för att göra det så måste jag ta bort 3.5mm:s kontakten. Så är det någon som har någon idé om hur jag kan ta mig till? Det verkar som att jag måste kapa sladden för att få bort kontakten, men var hittar jag en ny 3.5mm kontakt jag kan använda? All hjälp vore väldigt tacksam!

http://i568.photobucket.com/albums/ss125/Kaoskadosk/DSC00258....

Permalänk
Medlem

Låter som en rolig idé.
Kontakter finns här http://www.kjell.com/?item=39102&path=470000000,517000000,521...

Men jag föredrar guldplätterade för ljudet blir bättre http://www.kjell.com/?item=39102&path=470000000,517000000,521...

Visa många bilder:)

Visa signatur

2500k@4.1Ghz - MSI P67A GD55 - 12GB 1600Mhz - A-Data 120GB SSD - Fractal Design Define R3 - Powercolor 7970

Permalänk
Skrivet av loako:

Låter som en rolig idé.
Kontakter finns här http://www.kjell.com/?item=39102&path=470000000,517000000,521...

Men jag föredrar guldplätterade för ljudet blir bättre http://www.kjell.com/?item=39102&path=470000000,517000000,521...

Visa många bilder:)

Hur kan ljudet bli bättre?
Ytterst svårt att tro att guldpläterade kontakter gör så man får bättre ljud, guldpläterade kontakter är ju mest för bling bling.
Kanske kvalitén på kabeln som kan påverka störningar etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightBlizz:

Hur kan ljudet bli bättre?
Ytterst svårt att tro att guldpläterade kontakter gör så man får bättre ljud, guldpläterade kontakter är ju mest för bling bling.
Kanske kvalitén på kabeln som kan påverka störningar etc...

Guldpläterade ska ha en viss fördel, men jag tror knappast det är till någon nytta i dessa prisklasser. Kanske om det gäller kablar för några tusen kronor metern.

Permalänk
Medlem

guld har lägre resistans än Till exempel järn, vilket betyder att det blir mindre störningar samt mer spänning till högtalarelementen, dock så håller jag med cawper om att det inte är värt med vanlig skitsladd

Permalänk
Skrivet av aydinz:

guld har lägre resistans än Till exempel järn, vilket betyder att det blir mindre störningar samt mer spänning till högtalarelementen, dock så håller jag med cawper om att det inte är värt med vanlig skitsladd

OH yeah? Oh för att man har guldplätterade kontakter så försvinner kablarnas resistans!?
Dyra kablar, dyra kontakter är bara en marknadsploj, elgiganten tillexempel tjänar mer per unit att sälja monster-kablar än vad dom tjänar på xbox 360 tillexempel.
Sluta gå på marknadsknepen.

Permalänk
Medlem

Guld har också fördelen att det inte oxiderar och när en yta har oxiderat så blir ledningsförmågan sämre och då ljudet.

Visa signatur

AMD Phenom X4 965 @4GHz 1.5V | Asus 890GPA-UD3H | Corsair DDR3 4GB 1600 MHz | Radeon HD5770 XFX | Samsung Spinpoint F3 1TB | Fractal Design Define R3 | Fractal Design Integra 500W

Här sitter man och säger till alla att man ska citera.
Men vad gör man själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loako:

Men jag föredrar guldplätterade för ljudet blir bättre

En kedja är inte starkare än dess svagaste länk. Samtliga kontakter i kedjan måsta vara av guld för att slippa kapacitiva effekter. Guld-propp i nickel-uttag gör varken från eller till. Och handen på hjärtat, hur många har sett oxiderade hörlurspluggar?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av IluvBread:

OH yeah? Oh för att man har guldplätterade kontakter så försvinner kablarnas resistans!?
Dyra kablar, dyra kontakter är bara en marknadsploj, elgiganten tillexempel tjänar mer per unit att sälja monster-kablar än vad dom tjänar på xbox 360 tillexempel.
Sluta gå på marknadsknepen.

Fast det gäller ju alla kedjor och inte bara "monster-kablarna"... Om jag inte har helt fel så tjänar en butik mer pengar (procentuelt) på att sälja tex en kabel/kontakt (eller annat krimskrams) än på att sälja en TV.

Fast sen så är det iofs ganska mycket marknadsploj på att lägga flera hundra kronor extra på att köpa en "bättre" kabel då man inte ens märker skillnaden ^^

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Medlem

Häftigt hur en tråd bara kan byta ämne såhär.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

1. Jag tror inte att det kommer bli några problem, du kan ju kapa av 3,5mm-kontakten och sedan sätta krympslang över skarven när du sätter tillbaka den (eller en ny) så ser man nog ingenting. Som du själv sa är det bara att skarva Y-grejen med krympslang också.

2. När ni ändå snackar resistans så är det silver som är den bästa ledaren. Så varför ska man ha guld? Det är inte så att elen blir renare eller så bara för att det är en dyrare metall.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

En kedja är inte starkare än dess svagaste länk. Samtliga kontakter i kedjan måsta vara av guld för att slippa kapacitiva effekter. Guld-propp i nickel-uttag gör varken från eller till. Och handen på hjärtat, hur många har sett oxiderade hörlurspluggar?

Okej glöm det jag sa.
Men om han haft guld rakt igenom, jag har det i mina lurar, så är det dumt att sätta skräp längst ut.

men låt oss hålla oss till ämnet

Visa signatur

2500k@4.1Ghz - MSI P67A GD55 - 12GB 1600Mhz - A-Data 120GB SSD - Fractal Design Define R3 - Powercolor 7970

Permalänk

För att komma tillbaka lite på spåret så kan jag skjuta in med att jag gjort lite ytterligare research. Det finns ett sätt till att gå till väga på och det är att öppna upp lurarna och koppla bort kablarna. Gör jag det kan jag göra det lite snyggare, men det innebär även risken att jag klantar mig vid lödningen. Jag vet heller inte om jag kan öppna dom lurarna som jag har, dom verkar sitta väldigt tight. Har skickat iväg ett brev till deras support och frågat om det är möjligt. Sitter nu och inväntar svar för att få reda på hur jag ska gå tillväga!

För att ha lite kul med offtopic och kablar, you ain't seen nothing yet;

http://www.hifiklubben.se/produkter/kablar/hogtalare/van_den_...

Något säger mig att kablar spelar roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaoskadosk:

För att komma tillbaka lite på spåret så kan jag skjuta in med att jag gjort lite ytterligare research. Det finns ett sätt till att gå till väga på och det är att öppna upp lurarna och koppla bort kablarna. Gör jag det kan jag göra det lite snyggare, men det innebär även risken att jag klantar mig vid lödningen. Jag vet heller inte om jag kan öppna dom lurarna som jag har, dom verkar sitta väldigt tight. Har skickat iväg ett brev till deras support och frågat om det är möjligt. Sitter nu och inväntar svar för att få reda på hur jag ska gå tillväga!

För att ha lite kul med offtopic och kablar, you ain't seen nothing yet;

http://www.hifiklubben.se/produkter/kablar/hogtalare/van_den_...

Något säger mig att kablar spelar roll.

En idé är att du helt enkelt klipper kabeln, trär på sleeve och krympslang för att sedan löda ihop kabeln och isolera. Sedan är det bara att sätta sleeven rak och krympa krympslangen

Fixa bilder när det bär av!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

En idé är att du helt enkelt klipper kabeln, trär på sleeve och krympslang för att sedan löda ihop kabeln och isolera. Sedan är det bara att sätta sleeven rak och krympa krympslangen

Fixa bilder när det bär av!

Jo precis, det är den första tanken jag hade. Däremot blir det inte lika snyggt vid lurarna. Får se hur jag gör, vill ju inte ha sönder dom på kuppen!

Permalänk
Medlem

Tänk på att kabeln blir redigt styv, så kabelstrumpa av annan modell än mdpcx eller djungelapa, kanske kabelstrumpa av ngn form av tyg skulle passa bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

En idé är att du helt enkelt klipper kabeln, trär på sleeve och krympslang för att sedan löda ihop kabeln och isolera. Sedan är det bara att sätta sleeven rak och krympa krympslangen

Fixa bilder när det bär av!

lär vara extremt roligt att kapa kabeln och sen upptäcka att det va optiska sladdar ^^

eller vad fasen det oftast nu är i dagens hörlurar

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

lär vara extremt roligt att kapa kabeln och sen upptäcka att det va optiska sladdar ^^

eller vad fasen det oftast nu är i dagens hörlurar

Optiska kablar i hörlurar? Umm nej, skulle inte tro det. Optiska kablar förmedlar digitala signaler mellan tex en CD spelare och en D/A omvandlare.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Optiska kablar i hörlurar? Umm nej, skulle inte tro det. Optiska kablar förmedlar digitala signaler mellan tex en CD spelare och en D/A omvandlare.

jaa joo inte optiska men vet att det inte är vanliga koppar trådar i hörlurar eller inte i mina gammla Koss lurar jag hade förut

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Nä, det förstås. Det beror väl på vad det är för lurar, vissa har ju skumma kablar med ledare - hölje - strumpa och så..

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av tehlily:

Tänk på att kabeln blir redigt styv, så kabelstrumpa av annan modell än mdpcx eller djungelapa, kanske kabelstrumpa av ngn form av tyg skulle passa bättre.

Det är lite det jag vill åt faktiskt, lite tyngre och kraftigare, samt snyggare. Den kabeln som sitter på nu är styv, men lätt, och spretar gärna iväg åt håll och kanter, speciellt när det är kallt. Så att få lite mer stadga vore högst tacksamt.

Permalänk
Medlem

Detta är något jag skulle behöva, då Porta Pro-hörlurar har urklena sladdar som alltför ofta spricker när de böjs. Är just nu på mitt tredje par Porta Pro i fem år.

Fråga: Varför skulle du behöva ta loss kontakten? Låt en del av krympslangen omsluta en del av kontakten.

Permalänk
Skrivet av Mewgh:

Detta är något jag skulle behöva, då Porta Pro-hörlurar har urklena sladdar som alltför ofta spricker när de böjs. Är just nu på mitt tredje par Porta Pro i fem år.

Fråga: Varför skulle du behöva ta loss kontakten? Låt en del av krympslangen omsluta en del av kontakten.

För att sladden har en Y-klyka. Skulle jag bara trä sleeven över kontakten så skulle jag bara sleeva 2/3 av sladden och det skulle se mest konstigt ut. Jag väntar fortfarande på svar från Denon angående hur jag ska gå tillväga, om jag kan öppna hörlurarna utan att dom går sönder så kan jag göra det ännu snyggare.

Permalänk
Medlem

Har sleevat mina hörlurar + mic men jag tror jag gjorde precis motsatsen till det du verkar vilja göra.
http://www.sweclockers.com/galleri/6686-slemhs-horna

Permalänk

Fått svar från Denon nu, men eftersom deras EU-support inte hade någon email-adress så skrev jag till US-supporten. Men eftersom dom ska vara så äckligt regelbundna så kan dom inte svara på min fråga för att jag inte bor i USA så jag måste gå till HiFi-klubben och fråga där. Som om dom vet.. Nåväl, får testa mina chanser och deras expertis och se om denna fieldtrip kan ge några trevliga resultat.