SSD SATA 3.0: 2x128Gb i Raid O eller 1x256?

Permalänk
Medlem

SSD SATA 3.0: 2x128Gb i Raid O eller 1x256?

Funderar på Corsairs nya performance3 SSD och undrar om jag ska köpa en 256Gb eller ta två st 128Gb och sätta dem i Raid 0. Har inte kört med raid förut, utom i min NAS, och har därför ingen erfarenhet av det.

Strular det mycket med systemdisk på raid 0?

Hur stor blir prestandaökningen? Jag noterar att Corsair 256Gb SSD har bättre specs än 128Gb SSD, väger Raid 0 upp det?

Permalänk
Medlem

Du får ju bättre prestanda med två 128-diskar.
Priset är ju detsamma också, så får du väl igång det så kommer du få
bra fart på windows.

Jag hade problem på min förra dator att ha två diskar i Raid0, men det kan
har vart nånting jag missade.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Om du vill ha utrymme, kör 256GB. Om du vill ha hastighet och redundans, kör 2x128GB.

Permalänk
Skrivet av Siddha:

Funderar på Corsairs nya performance3 SSD och undrar om jag ska köpa en 256Gb eller ta två st 128Gb och sätta dem i Raid 0. Har inte kört med raid förut, utom i min NAS, och har därför ingen erfarenhet av det.

Strular det mycket med systemdisk på raid 0?

Hur stor blir prestandaökningen? Jag noterar att Corsair 256Gb SSD har bättre specs än 128Gb SSD, väger Raid 0 upp det?

Kör med en disk, du kommer inte märka någon större skilnad med raid 0 samt att du förlorar trim.

Skrivet av Hundkex:

Om du vill ha utrymme, kör 256GB. Om du vill ha hastighet och redundans, kör 2x128GB.

Redundans får man inte med raid 0.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ministerkrister:

Redundans får man inte med raid 0.

Det är sant, raid 0 ska man akta sig för.

Permalänk
Medlem

jag skulle köra 2x128 men inte i raid. Smidigt att formatera utan att behöva flytta runt allt som man vill spara. Sedan när uppgraderingsdjävulen slår till igen så trycker man in en 128 i laptop eller htpc. Till saken hör att jag är allergisk mot flera partitioner på samma disk

Permalänk
Rekordmedlem

Varför raid 0a med ssd? det är bara dumt, hastigheten påverkas oerhört lite i praktiken , dessutom offrar man för det mesta trimstödet och efter ett tag kan det nog tom gå slöare än med en enkel ssd med trim.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Den dagen trim kommer till raid 0 är det bara köra på! fördelen med ssd är ju accestiden! på vanliga diskar blev den mycket större när man körde raid 0 men inte på ssd!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar. Skippar raid 0 och får fundera ett tag på om 2x128 är värt det i alla fall. Hade en OCZ Agility som krashade o det tog någon vecka att få en ny... då vore det ju smidigt att kunna fortsätta på en av 128orna om ena krashar.

Permalänk
Medlem

Har du en mekanisk disk må jag föreslå att du helt enkelt fortsätter på den i fall då SSDn pajar? Blir billigare. Den kan du ju t.om köra backup på, så slipper du slita på den eventuella andra SSDn genom att hela tiden skriva till den ny backupdata. SSD mår inte bra av mycket tillskrivningar har jag hört.