Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Funkar samba nu med nya kärnan?

Den funkar med Ubuntu/Xbmc. Jag har inte testat med xbox'en än. På Win7 WinXP funkar den perfekt.

Tack för alla tips!

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk

Jag vill bara skriva att versionen av ZFS i FreeBSD är väldigt gammal.Versionen av ZFS är den samma som den var i Opensolaris för 3 år sedan, kanske ännu längre tillbaks och med den takten som utvecklingen har i FreeBSD kan man fråga sig om hur lång tid det tar för dom att komma ikapp och vad det är som gör att det tar sådan tid. ZFS är ju ändå helt öppet om jag har förstått det rätt. Är jag helt ute och cyklar genom att komma med detta påpekandet?

Permalänk
Medlem

Det är samma version (ZFS pool version 14) av ZFS i FreeBSD 8.1 RELEASE som OpenSolaris 2009.06 hade när den kom ut (alltså 1,5 år sedan) vilket var den senaste versionen av OpenSolaris som släpptes (sedan kom det ut en massa betaversioner). FreeBSD 8 -STABLE och FREEBSD 8.2 PRERELEASE kör ZFS version 15. Man planerar alltså köra version 15 när 8.2 RELEASE släpps. FreeBSD 9 jobbar väl på version 28 men det är utvecklingsversionen av FreeBSD så det får man mera se som en betaversion, men det är ju bra om folk testar den och rapporterar buggar.

Man är väl ganska konservativa med att implementera nya versioner i den stabila versionen av FreeBSD medans man i utvecklingsversionen ångar på ganska så raskt med nyare versioner. Det har väl inte funnits tillgång till källkod för ZFS högre än version 28 särskilt länge antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysticsam:

Jag vill bara skriva att versionen av ZFS i FreeBSD är väldigt gammal.Versionen av ZFS är den samma som den var i Opensolaris för 3 år sedan, kanske ännu längre tillbaks och med den takten som utvecklingen har i FreeBSD kan man fråga sig om hur lång tid det tar för dom att komma ikapp och vad det är som gör att det tar sådan tid. ZFS är ju ändå helt öppet om jag har förstått det rätt. Är jag helt ute och cyklar genom att komma med detta påpekandet?

Jag håller helt med ronnylov! Vill man ha zfs så finns det inte så mycket att välja på. Vill man ha stabilitet så väljer man FreeBSD, vill man ligga på "the bleeding edge" väljer man något annat. Själv vill jag inte riskera mina filer eftersom det är coolt med t ex. kryptering mha. AES-256 eller nått.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysticsam:

Jag tror att du har blivit "förstörd" av utvecklingstakten för Linux.

FreeBSD följer den gamla hederliga Unix-filosofin med stabilitet som prioritet 1, 2 och 3. Officiella versioner inkluderar inte månadens hetpotatis för att sedan ersättas med nästa månadens "hetare potatis". UFS med rötter tillbaka till tidernas begynnelse är nog det ultimata exemplet här. It simply works.

Om du vill vara lika cutting-edge som du normalt är på Linux så kan du göra som ronnylov förslå och köra CURRENT med ZFS v28.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk

Oki , men det kommer ju ta år innan man kan köra version 28 i FreeBSD och då är versionen av zfs så mycket högre ellerhur? För mig känns det som att man trampar i kvicksand och inte kommer så långt. Men jag måste erkänna att jag precis som ni prioriterar stabilitet, men just zfs tar det förbannat långt tid det är allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysticsam:

Oki , men det kommer ju ta år innan man kan köra version 28 i FreeBSD och då är versionen av zfs så mycket högre ellerhur? För mig känns det som att man trampar i kvicksand och inte kommer så långt. Men jag måste erkänna att jag precis som ni prioriterar stabilitet, men just zfs tar det förbannat långt tid det är allt.

I dagsläget finns det inte någon publicerad källkod för ZFS över version 28. När eller om den kommer är det ingen som vet. Fast en stabil implementation av ZFS 28, eller lägre, är väl inte så illa?

Behöver du ZFS version 28+ så finns det idag en enkel metod: Ta upp telefonen, ring din Oracle säljare och beställ ett Solaris-supportkontrakt för så många cpu-socklar du behöver.

Permalänk
Medlem

tips ni som vill köra ett helt freebsd system men endast använda zfs och burken som nas: sub.mesa då får ni ett webgui som ni sköter allt ifrån, finns såklart commando rad om man skulle vilja använda den också

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Quim: Tack för tipset, ska ta mig en titt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysticsam:

Dom väntar bara på dina patcher.
http://people.freebsd.org/~pjd/misc/FreeBSD9_ZFSv28_0.1.tgz annars, Virtualbox Maskin med lite diskar och v28 av zfs, current

Sen lär nog inte ZFS uppgraderas i all oändlighet, och vad är det du behöver i zfs vs28?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysticsam:

Så det utvecklas i samma takt som ZFS i solaris, men ligger nåt år efter? Låter inte så farligt, med tanke på att förändringarna lär bli mindre och mindre sexiga när filsystemet mognar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Så det utvecklas i samma takt som ZFS i solaris, men ligger nåt år efter?

FreeBSD låg på versions-paritet med Solaris när sista Sun versionen släptes. Det låg efter OpenSolaris, men OpenSolaris var ju en utvecklingsgren. Så inget att klaga över.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellak43:

Spännande, jag kör på v 15 nu och den funkar bra.

Visa signatur

Permalänk

Hej igen allihopa

Jag har funderat på hur man skulle kunna skapa en stor lagringslösning med zfs för en petabyte (rent teoretiskt alltså, skall inte köpa). Det förta jag tänkte på var att hitta en enhetlig lösning som rymde alla hårddiskar och den största jag hittade var denna : HP STORAGEWORKS P4500 G2 60TB MDL SAS Scale Cap SAN .

Sen upptäckte jag att om ni ser till höger så erbjuder dom en lagringslösning för drygt 63K Kr (om den inte visas så menar jag denna: PROMISE VTRAK VTE610FD FC DUAL 16BAY) . Vilket blir billigare, om man kör med iSCSI från flera sådana till en central punkt och kopplar ihop dom med zfs. Jag har bara ett par frågor, dessa lagringslösningar kommer dom med eget OS eller kan man installera eget (tänkte då freebsd) och finns raidz3 i den versionen av zfs som finns i release versionen?

Vad tror ni om detta kommer det att gå rent teoretiskt?

Var snäll nu och fråga inte vad man skulle med så mycket lagring till, utan bara ge er syn på hur man skulle gå tillväga för att göra det möjligt

God jul och gott nytt år på er!!

Permalänk
Medlem

Billig ZFS lagring finns som färdigt paket från Mullet: http://www.mullet.se/product.html?product_id=332663

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysticsam:

Hej igen allihopa

Jag har funderat på hur man skulle kunna skapa en stor lagringslösning med zfs för en petabyte (rent teoretiskt alltså, skall inte köpa). Det förta jag tänkte på var att hitta en enhetlig lösning som rymde alla hårddiskar och den största jag hittade var denna : HP STORAGEWORKS P4500 G2 60TB MDL SAS Scale Cap SAN .

45 diskar på 4U 4U 45-disk SAS 2.0 JBOD chassi

1PB = 1000 TB = 500 * 2TB -> det behövs 500 diskar (utan redundans)
500/45 = 11.1 -> Du behöver 44 U för att rymma alla diskarna, dvs lite mer än ett standardrack.

Du behöver antingen bygga en egen låda för alla de 500 diskarna om du vill ha dem i ett rack, men det verkar lite onödigt. Dessutom kommer det att vara jobbigt när delar går sönder. Bättre med ett modulärt system.
Det troligaste är att de kör modulära delar som kopplas ihop, antingen med iSCSI, InfiniBand eller något annat passande. De lösningar som finns, t.ex HDS: Hitachi Adaptable Modular Storage (AMS) 2500 | Data Storage Arrays | Scalable upto 480 Disk Drives, kommer antagligen med eget OS.

RaidZ3 är inte med, det står i länken till patch-meddelandet.

Permalänk

Veidit: Är nudelsoppa.se din egna sida? Jag kollade på den och jag gillar den och tack för tipset om den svenska sidan.

Permalänk

mix_room:kollade på HDS: Hitachi Adaptable Modular Storage (AMS) 2500 | Data Storage Arrays | Scalable upto 480 Disk Drives , alltså det var en av dom sjukaste lådor jag har tittat på hur många miljoner kostar den?

Kollade på mullet.se som Veidit tipsade om också, tack.

Som du nämnde så blir det väldigt många hårdiskar och då låter det bättre att lägga in flera 4U lösningar i flera rack koppla ihop med iSCSI och skapa raid-lösningar utöver alla 4U racken så om ett 4U går sönder så faller inte hela poolen.

Om det är någon här på forumet som har professionell erfarenhet av att arbeta med sådana här stora lagringslösningar så skulle det vara kul att höra om dom erfarenheterna, om vad man skall tänka på och vilka risker som finns i en sådan situation och vad sådana lagringslösningar oftast används till.

Permalänk
Avstängd

Mysticsam, CERN har ju Petabyte lösningar. De kör massa ZFS servrar tillsammans.

Det blir mycket pr0n detta!

Permalänk

Vem vet ,, har vi någon från CERN!!??

Isåfall hör av er här i denna tråd

Permalänk

Någon som vet vad som händer om jag skulle köra in mina opensolaris zfs diskar i en freebsd maskin? Blir det några komplikationer då de har en nyare zfs version än den som finns på freebsd?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det funkar inte att importera diskar med ZFS version nyare än vad freebsd kör. Däremot kan man importera opensolarisdiskar med samma eller äldre version av ZFS. Själv importerade jag från ZFS version 13 på opensolaris 2008.11 till ZFS version 14 på freebsd 8.1. Proxy fick lite problem när han importerade version 14 så han fick uppdatera till ZFS v15 på freebsd. Och som nämnts är ju FreeBSD på gång med ZFS version 28.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Det funkar inte att importera diskar med ZFS version nyare än vad freebsd kör. Däremot kan man importera opensolarisdiskar med samma eller äldre version av ZFS. Själv importerade jag från ZFS version 13 på opensolaris 2008.11 till ZFS version 14 på freebsd 8.1. Proxy fick lite problem när han importerade version 14 så han fick uppdatera till ZFS v15 på freebsd. Och som nämnts är ju FreeBSD på gång med ZFS version 28.

hmm ok, har haft lite luriga stabilitetsproblem med min nuvarande nexentastor så funderade på att eventuellt byta. Men får titta på det mer efter jul när man har lite tid över igen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hmm,

här händer det inte så mycket

Är alla nöjda med FreeBSD? Själv är jag nöjd, FB gör vad det ska verken mer eller mindre.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av pr0xy:

Hmm,

här händer det inte så mycket

Är alla nöjda med FreeBSD? Själv är jag nöjd, FB gör vad det ska verken mer eller mindre.

Ja, det rullar på här. Enda är väll att jag har lite höga hdd temps lär nog in med lite mera fläktar i lådan. Men det är ju inte FreeBSD fel

Sen när FreeBSD 9.0 går stable så kanske det blir lite mera fart, har aldrig uppgraderat FreeBSD förut.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Samma här, inga problem alls. Nu kommer väl 8.2 snart så det blir väl en mindre uppgradering från 8.1 kanske. Har funderingar att lägga in FreeBSD på skrivbordsdatorn också men det har inte blivit av ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_SLain_Man:

Sen när FreeBSD 9.0 går stable så kanske det blir lite mera fart, har aldrig uppgraderat FreeBSD förut.

Underbart enkelt att uppgradera FreeBSD.

freebsd-update usage: freebsd-update [options] command ... [path] Options: -b basedir -- Operate on a system mounted at basedir (default: /) -d workdir -- Store working files in workdir (default: /var/db/freebsd-update/) -f conffile -- Read configuration options from conffile (default: /etc/freebsd-update.conf) -k KEY -- Trust an RSA key with SHA256 hash of KEY -r release -- Target for upgrade (e.g., 6.2-RELEASE) -s server -- Server from which to fetch updates (default: update.FreeBSD.org) -t address -- Mail output of cron command, if any, to address (default: root) Commands: fetch -- Fetch updates from server cron -- Sleep rand(3600) seconds, fetch updates, and send an email if updates were found upgrade -- Fetch upgrades to FreeBSD version specified via -r option install -- Install downloaded updates or upgrades rollback -- Uninstall most recently installed updates IDS -- Compare the system against an index of "known good" files.

För att byta till nästa release-branch

freebsd-update -r 9.0-RELEASE fetch upgrade

För att uppgradera inom branchen.

freebsd-update fetch install

Permalänk
Skrivet av mix_room:

Underbart enkelt att uppgradera FreeBSD.

freebsd-update usage: freebsd-update [options] command ... [path] Options: -b basedir -- Operate on a system mounted at basedir (default: /) -d workdir -- Store working files in workdir (default: /var/db/freebsd-update/) -f conffile -- Read configuration options from conffile (default: /etc/freebsd-update.conf) -k KEY -- Trust an RSA key with SHA256 hash of KEY -r release -- Target for upgrade (e.g., 6.2-RELEASE) -s server -- Server from which to fetch updates (default: update.FreeBSD.org) -t address -- Mail output of cron command, if any, to address (default: root) Commands: fetch -- Fetch updates from server cron -- Sleep rand(3600) seconds, fetch updates, and send an email if updates were found upgrade -- Fetch upgrades to FreeBSD version specified via -r option install -- Install downloaded updates or upgrades rollback -- Uninstall most recently installed updates IDS -- Compare the system against an index of "known good" files.

För att byta till nästa release-branch

freebsd-update -r 9.0-RELEASE fetch upgrade

För att uppgradera inom branchen.

freebsd-update fetch install

Lär man inte göra typ make world eller bygga om alla ports också?

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem

Bara fungerar...

Uppgraderade en "labb" burk från 8.2-RC2 till 8.2-RC3 idag. Körde..
#freebsd-update -r 8.2RC3
#freebsd-install
Sedan ville den att jag skulle reboota och köra
#freebsd-install

Allt såg bra ut...