Permalänk
Medlem

Körkorts fråga, om sidkraft

Fråga
När du kör i kurvor är det viktigt att du håller tillräckligt låg hastighet. Vilket påstående är sant?

Alternativ A
Fördubblad hastighet ger fördubblad sidkraft

Alternativ B
Fördubblad hastighet ger fyra gånger större sidkraft

Alternativ C
Fördubblad hastighet ger åtta gånger större sidkraft

Hur räknar man ut detta ? skulle gärna vilja veta formel eller är detta nånting man "ska kunna" ?

tack i förväg

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu kommer jag säkert få smisk på fingrarna från någon som har detta färskare än gymnasiefysiken, men sidkraften är en reaktiv kraft mot centripetalkraften och det borde göra att Altenativ B är rätt. Kommer inte ihåg formeln men jag har för mig att förhållandet mellan fart och centripetalkraften är exponentiell. Vilket skulle göra att en fartökning på X*2 ger sidkraft på X*2^2, dvs X*4, dvs Alternativ B.

Men jag kommer säkert få smisk snart som sagt.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Nu kommer jag säkert få smisk på fingrarna från någon som har detta färskare än gymnasiefysiken, men sidkraften är en reaktiv kraft mot centripetalkraften och det borde göra att Altenativ B är rätt. Kommer inte ihåg formeln men jag har för mig att förhållandet mellan fart och centripetalkraften är exponentiell. Vilket skulle göra att en fartökning på X*2 ger sidkraft på X*2^2, dvs X*4, dvs Alternativ B.

Men jag kommer säkert få smisk snart som sagt.

Stämmer bra det.

Visa signatur

ASUS Z170 PRO GAMING | Intel Core i5 6600K 4.2 GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming Advanced 8GB | Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz | Corsair CX650M | Samsung 960 EVO 250GB | Kingston V300 120GB | Seagate Barracuda 64MB 1TB | Seagate Barracuda 64MB 2TB | ASUS PCE-AC68 |
Fractal Design Define R4 Titanium Windowed | AOC G2778V 27" 75Hz

Permalänk
Medlem

Nästan. Centripetalkraften är inte exponentiell. Den ökar proportionellt med hastigheten i kvadrat, därför ska "sidkraften" bli 4 gånger större med dubbelt så hög hastighet.

Permalänk

what the fuck?

Tog körkort för typ...4 månader sen, minns INGET om detta...
Är det samma som centrifugalkraften?

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

what the fuck?

Tog körkort för typ...4 månader sen, minns INGET om detta...
Är det samma som centrifugalkraften?

centrifugal och centripetal är "motsatser"

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Frågan är ganska tveksam imo. Både med tanke på kunskapskrav samt de förenklingar och antaganden man måste göra för att kunna lösa den.

Uppenbarligen vill man poängtera att man ska ta det lugnt i kurvor, men det här känns som ett tveksamt sätt.

Permalänk
Medlem

Vad för fordon handlar det om egentligen? Något sådant stötte jag aldrig på, varken i körkortsboken, mc-boken, teoriprogrammet på datorn eller onlinetest när jag tog A1!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Vad för fordon handlar det om egentligen? Något sådant stötte jag aldrig på, varken i körkortsboken, mc-boken, teoriprogrammet på datorn eller onlinetest när jag tog A1!

den fråga förekommer på b-kortet(personbil) prov.

För A-kort tas det inte upp typ alls.

Permalänk
Medlem

Har tagit körkort 4 gånger dom senaste 4 åren och har aldrig sett ordet sidkraft :s
Levande energi eller nåt liknande minns jag dock och har för mig att formeln var densamma.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta står inte i körboken iaf..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

what the fuck?

Tog körkort för typ...4 månader sen, minns INGET om detta...
Är det samma som centrifugalkraften?

Jag tog mitt för en månad sedan och har aldrig hört talas om någon sidkraft ^^

Visa signatur

---

Permalänk
Entusiast

Inte helt oväntat har Wikipedia svaret också.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sidkraft

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Inte helt oväntat har Wikipedia svaret också.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sidkraft

Så trafikverket har som krav att man ska läsa igenom hela wikipedia för att man ska kunna ta körkortet?
Om det inte står i Sveriges Trafikskolors Riksförbunds körkortsbok hur kan de då ha en fråga om det?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MooDHooDs:

Så trafikverket har som krav att man ska läsa igenom hela wikipedia för att man ska kunna ta körkortet?
Om det inte står i Sveriges Trafikskolors Riksförbunds körkortsbok hur kan de då ha en fråga om det?

Ingen aning. Jag tycker frågan var allmänt dumt ställd. Jag gillar generellt inte när man förenklar fysik till den grad att det blir på gränsen till felaktigt. Det är inte så komplicerad mekanik det handlar om så man borde ju helt klart hålla sig till centripetalkraft och inte hitta på egna, löst definierade krafter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24