Bra programvara för att spela upp BluRay sökes

Permalänk
Medlem

Bra programvara för att spela upp BluRay sökes

Hej,

Jag har nu haft min HTPC ett par veckor och mest kört med XBMC för att spela upp filmer från hårddisken som jag rippat. XBMC kan dock inte spela upp direkt från BluRay skivor så jag har använt PowerDVD 8 som följde med BluRay läsaren jag köpte och det fungerar ganska bra. Jag dock har märkt en del småryckigheter vid uppspelning av BluRay skivor och funderar på om det skulle kunna bli bättre med ett nyare program. Funderat på att ladda ner senaste trial versionen av PowerDVD som ska hantera hårdvaruaccelerationen på i3 bättre. Det finns också tre versioner att köpa och jag kan inte riktigt lista ut vilken jag ska ha om jag vill kolla BluRay och DVD men inte bryr mig om 3D.

Men jag undrar vad andra använder för att spela upp BluRay skivor och vad ni rekomenderar, PowerDVD kostar en bra slant och när jag köper vill jag köpa rätt produkt.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Skrivet av sorkin:

Hej,

Jag har nu haft min HTPC ett par veckor och mest kört med XBMC för att spela upp filmer från hårddisken som jag rippat. XBMC kan dock inte spela upp direkt från BluRay skivor så jag har använt PowerDVD 8 som följde med BluRay läsaren jag köpte och det fungerar ganska bra. Jag dock har märkt en del småryckigheter vid uppspelning av BluRay skivor och funderar på om det skulle kunna bli bättre med ett nyare program. Funderat på att ladda ner senaste trial versionen av PowerDVD som ska hantera hårdvaruaccelerationen på i3 bättre. Det finns också tre versioner att köpa och jag kan inte riktigt lista ut vilken jag ska ha om jag vill kolla BluRay och DVD men inte bryr mig om 3D.

Men jag undrar vad andra använder för att spela upp BluRay skivor och vad ni rekomenderar, PowerDVD kostar en bra slant och när jag köper vill jag köpa rätt produkt.

Power dvd fungerar bra.

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Medlem

har du ställt om din skärm till 24hz? För powerdvd gör inte detta automatiskt. Antar att du kör 60hz i windows, då blir det hackigt ifall du försöker spela upp en 24fps bluray film

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Skrivet av eckim:

har du ställt om din skärm till 24hz? För powerdvd gör inte detta automatiskt. Antar att du kör 60hz i windows, då blir det hackigt ifall du försöker spela upp en 24fps bluray film

Vad sa du nu?
Varför sprider du disinformation när du inte har en aning om vad du pratar om?

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Medlem

Datorn är kopplad till en 46 tum LCD TV och jag hittar inget sätt att ställa frekvensen manuellt. Dessutom tror jag inte det går att ställa den till 24 hz, det skulle flimra betänkligt.

Kör som sagt PowerDVD 8 och funderar på om det är värt att uppgradera till version 10 eller inte.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfa-Omega:

Vad sa du nu?
Varför sprider du disinformation när du inte har en aning om vad du pratar om?

Men har han fel då?

Självklart skall du ställa in datorn på 24hz. Då kommer teven om den är hyfsat ny att ställa om sig till 48 eller 96hz. Så gör min panasonic iaf. Om du kör bluray med dator och tv på 50/60hz så får du ryckig bild.

Har för mig att jag läst att i3'ans grafik inte klarar 24hz på riktigt dock.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Med senaste patchen för PowerDVD 8 funkar det bra nu, bäst utan hårdvaruavkodning, nöjer mig så här för nu.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eckim:

har du ställt om din skärm till 24hz? För powerdvd gör inte detta automatiskt. Antar att du kör 60hz i windows, då blir det hackigt ifall du försöker spela upp en 24fps bluray film

Du har ju alldeles rätt, TV'n går på 60 hz i det läget.
Det är nog därför det blir bättre med rippade filmer från XBMC, den pratar med TV'n och ställer om den till 24. Hittar inget sätt att manuellt ställa frekvensen i TV'n dock så jag får titta vidare på vad jag ska göra.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem

Gå in i dina grafikkorts inställningar där du ändrar upplösning etc. Där kan du också ställa frekvensen som datorn ska skicka bilden i till din TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Gå in i dina grafikkorts inställningar där du ändrar upplösning etc. Där kan du också ställa frekvensen som datorn ska skicka bilden i till din TV.

Tack, jag har letat i TV'n och dess OSD

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.