Permalänk
Medlem

"Kylskåp"

Hej!
Jag satt och tänkte lite på att det skulle kunna vara bra att ha något kylskåpslikande vid datorn för snus/läsk osv. Tänkte jag skulle bygga ett chassi av plexiglas med kanske något lysrör eller dylikt i. Men Finns Det någon sorts kylning som finns i te.x ett kylskåp (fast mindre ofc) Som man kan köpa? Gärna som kan drivas av ett gammalt 500W nättagg som jag har liggandes. Eftersom jag inte riktigt vet vad det är jag är ute efter eller heter, så är det svårt att söka själv. Så någon som vet vad det är jag är ute efter och vart man kan köpa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddz:

Hej!
Jag satt och tänkte lite på att det skulle kunna vara bra att ha något kylskåpslikande vid datorn för snus/läsk osv. Tänkte jag skulle bygga ett chassi av plexiglas med kanske något lysrör eller dylikt i. Men Finns Det någon sorts kylning som finns i te.x ett kylskåp (fast mindre ofc) Som man kan köpa? Gärna som kan drivas av ett gammalt 500W nättagg som jag har liggandes. Eftersom jag inte riktigt vet vad det är jag är ute efter eller heter, så är det svårt att söka själv. Så någon som vet vad det är jag är ute efter och vart man kan köpa det?

tjena

Kanske typ ett sånt här eller?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=251290
Vet dock inte om det går att driva på ett 500 w nätagg.

Lycka till!

//Bourne94

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Peltier med kylfläns är det som gäller, hur stor låda tänker du ha?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Hjälpsam

Hemmabyggda och mini-kylskåp drivs i allmänhet av en eller ett par Peltier.

Det är en platta som när man kör ström genom den transporterar värme från ena sidan till den andra. Således blir den ena sidan kall och den andra varm.

Man brukar göra något i stil med
[ insidan kylskåp - passiv fläns ->Peltier][ kylfläns med fläkt - utsidan kylskåp ]

Det vill säga en macka med en fläns på varje sida av peltiern, ju mer du kyler den varma sidan desto kallare blir det på insidan.

Det tar en del kraft att driva en peltier och rekommenderar att du isolerar snarare än använder plexi (som inte isolerar särskillt bra) för att få rimlig kylning.

Tror det finns byggloggar på några bruk-kylare och liknande i galleriet.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luddz:

Hej!
Jag satt och tänkte lite på att det skulle kunna vara bra att ha något kylskåpslikande vid datorn för snus/läsk osv. Tänkte jag skulle bygga ett chassi av plexiglas med kanske något lysrör eller dylikt i. Men Finns Det någon sorts kylning som finns i te.x ett kylskåp (fast mindre ofc) Som man kan köpa? Gärna som kan drivas av ett gammalt 500W nättagg som jag har liggandes. Eftersom jag inte riktigt vet vad det är jag är ute efter eller heter, så är det svårt att söka själv. Så någon som vet vad det är jag är ute efter och vart man kan köpa det?

oj missupfattade ditt inlägg, detta har jag inte någon kunskap om tyvärr

Lycka till!

//Bourne94

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Permalänk
Skrivet av jycken:

trasig länk

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pannkakspajjas:

trasig länk

Bytt. http://www.sweclockers.com/galleri/6083-red-bull-baby-cooler

Permalänk
Inaktiv

Hur mycket skall du ha för kylen? Hur mycket kostar det att frakta? ;X

Permalänk
Medlem

Kul att göra den själv ju!

Såg Någon annans bygglogg att han hade använt ett chassi och ett 250w nätt agg. Vilket jag har liggande. Hittade inte många ställen som säljer peltier, Men Kjell hade en för 249:-

"227W, 30A vid 16,2V (ca 204 W vid 12V).
Mått: 62 x 62 x 4,8 mm"

Skulle denna funka för att kyla ner ett midi chassi till 4-10 grader? Någon som vet något annat ställe man kan köpa en bättre/billigare på?