Samlingstråd för små korta frågor!

Permalänk
Medlem

Samlingstråd för små korta frågor!

Tja!

Jag kom på en grej som kanske kan vara lite smidigt att ha. En tråd där vi ställer korta frågor om småsaker vi funderar över.

Tanken är att alltså att den här tråden inte nödvändigtvis behöver innehålla frågor där diskussionsvärdet är högt, utan bara frågor där ett eller ett par korta svar räcker.

Jag satt just själv och tänkte på om min falukorv jag har hemma i kylen har blivit dålig, när det slog mig att jag inte riktigt vet vad man ska kolla efter för att se om en korv har blivit dålig. Luktar den annorlunda? Byter den färg? Hur vet jag om det är okej att käka den?

Det kan alltså vara frågor i stil med den, hur länge håller en produkt i kylen, eller frågor där en stunds googlande egentligen hade räckt, men man känner att frågan och svaret kanske kan vara kul att dela med sig av.

Så shoot! Fråga något ni funderar över, och låt vår samlade kunskap ge svar!

Permalänk
Medlem

Vad heter Mario i förnamn? De kallas för Super Mario Brothers, dvs "bröderna Mario" och vi vet ju att hans bror heter Luigi, hans fullständiga namn borde därmed vara Luigi Mario (eller möjligen Luigi Super Mario). Vid närmare eftertanke verkar alltså "Mario" vara en fitta som går runt och kallar sig för bara Mario och tror att han är the definitive Mario trots att hans brorsa är precis lika mycket Mario som han. Själv tror jag att han heter Krösus Mario, men någon annan kanske vet bättre.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur går man till väga för att avsluta sitt medlemskapp inom mänskligheten och inte räknas mer som en del av det för att så småningom kanske bygga upp nån stuga på Antarktis eller så... Finns det några papper man ska fylla i??

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Jag undrar hur går man till väga för att avsluta sitt medlemskapp inom mänskligheten och inte räknas mer som en del av det för att så småningom kanske bygga upp nån stuga på Antarktis eller så... Finns det några papper man ska fylla i??

Enbart människor bygger stugor, så genom att göra det blir du tvångsansluten till mänskligheten. Däremot skulle du kunna bygga en bäverhydda eller gräva någon form av gryt, då kan du klara dig under förutsättning att du gräver med tassarna och kapar träd med tänderna.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loaded:

Vad heter Mario i förnamn? De kallas för Super Mario Brothers, dvs "bröderna Mario" och vi vet ju att hans bror heter Luigi, hans fullständiga namn borde därmed vara Luigi Mario (eller möjligen Luigi Super Mario). Vid närmare eftertanke verkar alltså "Mario" vara en fitta som går runt och kallar sig för bara Mario och tror att han är the definitive Mario trots att hans brorsa är precis lika mycket Mario som han. Själv tror jag att han heter Krösus Mario, men någon annan kanske vet bättre.

Enligt detta heter han Mario men efternam Segali om man ska tro texten. Innan fjanten blev känd så kallades han bara för jumpman. Så bröderna borde heta Mario och Luigi Segali, super bros. Så super bros kanske syftar mer på att dom är rätt nära varandra istället för att vara just "super"

"So, why Mario? Well, the character's namesake comes from an actual Mario—Mario Segali, the former landlord of the New York office building that housed Nintendo of America headquarters in the early 1980s. When searching for a more marketable name for the Jumpman character, then-president of Nintendo of America Minoru Arakawa purportedly remarked on the likeness of the game character to the company's landlord—and thus the name Mario caught on."

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

hittade ett sätt att se om korvar har blivit dåliga. Dom möglar som allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loaded:

Vad heter Mario i förnamn? De kallas för Super Mario Brothers, dvs "bröderna Mario" och vi vet ju att hans bror heter Luigi, hans fullständiga namn borde därmed vara Luigi Mario (eller möjligen Luigi Super Mario). Vid närmare eftertanke verkar alltså "Mario" vara en fitta som går runt och kallar sig för bara Mario och tror att han är the definitive Mario trots att hans brorsa är precis lika mycket Mario som han. Själv tror jag att han heter Krösus Mario, men någon annan kanske vet bättre.

Mario Mario har jag hört...

Permalänk
Testpilot

En sak jag undrat över är varför det ska spottas överallt. Det gäller främst ungdomar men har även sett andra som spottar i tid och otid, det gäller när man går på stan, när man vänta på bussen eller vart som helst. I min förra lägenhet var det även nån som spottade i trapphuset med jämna mellanrum. Har det blivit mode att spotta? försöker man vara häftig?

Själv spottar jag enbart om jag skulle få en fluga i munnen eller nått sånt och det är knappast de stora slemklumparna som annars verkar gälla inom spottkretsarna.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Nu förtiden verkar det som om det finns spott överallt....
Värsta är ju 15 åringar som samlas och spottar på ett och samma ställe tills det blir en pöl av spott sen går dom vidare och spottar på nästa ställe

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

En sak jag undrat över är varför det ska spottas överallt. Det gäller främst ungdomar men har även sett andra som spottar i tid och otid, det gäller när man går på stan, när man vänta på bussen eller vart som helst. I min förra lägenhet var det även nån som spottade i trapphuset med jämna mellanrum. Har det blivit mode att spotta? försöker man vara häftig?

Själv spottar jag enbart om jag skulle få en fluga i munnen eller nått sånt och det är knappast de stora slemklumparna som annars verkar gälla inom spottkretsarna.

Kan ha att göra med att fler slutar röka och börjar snusa istället. Snusnybörjare brukar spotta rätt friskt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

En sak jag undrat över är varför det ska spottas överallt. Det gäller främst ungdomar men har även sett andra som spottar i tid och otid, det gäller när man går på stan, när man vänta på bussen eller vart som helst. I min förra lägenhet var det även nån som spottade i trapphuset med jämna mellanrum. Har det blivit mode att spotta? försöker man vara häftig?

Själv spottar jag enbart om jag skulle få en fluga i munnen eller nått sånt och det är knappast de stora slemklumparna som annars verkar gälla inom spottkretsarna.

För mig var att spotta ungefär som att knäcka fingrarna dvs en dålig vana. Dessutom är det inte bra att spotta för mycket heller då saliven är bra för munnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryden:

Kan ha att göra med att fler slutar röka och börjar snusa istället. Snusnybörjare brukar spotta rätt friskt

Precis, jag är helt övertygad om att snusandet är boven. Jag har snusat i flera år och behöver absolut inte spotta, jag spottar ju såklart aldrig när jag är inomhus, men ute på gatan gör jag det rätt ofta. Har faktiskt inte tänkt på det så mycket.
Skulle aldrig få för mig att spotta i ett trapphus.

Permalänk
Hedersmedlem

Spottar oftast när jag hostar upp slem.

Permalänk
Medlem

Varför har inte tjejer pissoar på krogen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Varför har inte tjejer pissoar på krogen?

För att de inte smidigt kan använda dem?

Permalänk

Varför ser man suddigt ibland på morgonen? kan ju knappt läsa forumet :S

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollywoodstar:

Varför ser man suddigt ibland på morgonen? kan ju knappt läsa forumet :S

Eftersom det är kl 20 och inte 8 så Gud straffar dig

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Undrar hur länge man kan ha ett "pysst" oöppnet kaffepaket i frysen innan det blir dåligt tro ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Undrar hur länge man kan ha ett "pysst" oöppnet kaffepaket i frysen innan det blir dåligt tro ?

Jag har druckit 3 år gammalt kaffe utan några besvär. Dock tappar det smaken.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Avstängd

Med anledning av mitt inlägg 13:36 i denna tråd: #10784648 undrar jag hur det kommer sig att det heter "Försörjningsstöd" när alla ändå (inklusive mig) säger "soc" eller "socialbidrag"?

Lite som att säga "Trottoarterapeut" när det egentligen heter gatusopare d.v.s. att kalla soc-pengen för "Försörjningsstöd" låter som att det är finare än vad det egentligen är. Försörjningsstöd låter som att man får stöd via privata och icke offentliga medel (typ hemmafru som lever på, f'låt får försörjningsstöd av maken;)) och inte månadspeng från det sociala...:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Why?
Who?
What?
When?
Where?
How?

Varför börjar alla utom en på W?

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollywoodstar:

Why?
Who?
What?
When?
Where?
How?

Varför börjar alla utom en på W?

Haha, kul att du hittade den här gamla tråden. Här får väl någon med lite mer koll på engelsk gramatik svara. Men i mina öron hör jag helt olika ljud när jag uttalar wh i who än bara h i how. Jag har samma form på munnen när jag uttalar w i slutet på how som jag har när jag uttalar w i början på who.

Edit:
För övrigt ser jag säkert ganska underlig ut för mina kollegor när jag tyst för mig själv sitter och säger "how, who"