Bästa videoformatet PS3 kan hantera? 1080p?

Permalänk
Medlem

Bästa videoformatet PS3 kan hantera? 1080p?

Hej!

Jag undrar vilket format filmfiler ska vara i för att det ska vara så bra bildkvalité som möjligt spelat från PS3ans hdd. Jag har några ISO filer av DVD:er som spelas ofta men vet inte vilka format PS3an stödjer vid uppspelning från hddn, vet ni?

Här är en lista över de format en PS3 ska stödja men jag vet inte säkert? 1. Hur är dessa format i bildkvalite? 2. Vilka är lämpliga att konvertera mina ISO filer till?

* Memory Stick Video Format
- MPEG-4 SP (AAC LC)
- H.264/MPEG-4 AVC Main Profile (AAC LC)
* MP4 file format
- H.264/MPEG-4 AVC High Profile (AAC LC)
* MPEG-1 (MPEG Audio Layer 2)
* MPEG-2 PS (MPEG2 Audio Layer 2, AAC LC, AC3(Dolby Digital), LPCM)
* MPEG-2 TS (MPEG2 Audio Layer 2)
* AVI
- Motion JPEG (Linear PCM)
- Motion JPEG (μ-Law)
* AVCHD (.m2ts / .mts)

Tacksam för alla tips!

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem

Tja!
Format som H.264/x264 (är väl samma format?) är väl att föredra för HD-film.

Sitter lite i samma sits själv, har en bunt DVD-boxar med serier som jag gärna hade velat ha i Xvid/x264 (beroende på vilken som ger bäst kvalité/MB) format med tillhörande undertexter, du vet inget smidigt program som löser detta per automatik?

Just nu använder jag mig av PS3 media center, men det kräver ju en dator som är på som streamar/dekodar filerna beroende på om dom stödjs eller ej. Hade vart skönt att ha dessa serier på den interna HDDn.

Så jag hade också uppskattat ett svar av någon som vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aason:

Tja!
Format som H.264/x264 (är väl samma format?) är väl att föredra för HD-film.

Sitter lite i samma sits själv, har en bunt DVD-boxar med serier som jag gärna hade velat ha i Xvid/x264 (beroende på vilken som ger bäst kvalité/MB) format med tillhörande undertexter, du vet inget smidigt program som löser detta per automatik?

Just nu använder jag mig av PS3 media center, men det kräver ju en dator som är på som streamar/dekodar filerna beroende på om dom stödjs eller ej. Hade vart skönt att ha dessa serier på den interna HDDn.

Så jag hade också uppskattat ett svar av någon som vet

Exakt!
Bästa bildkvalité per MB vore toppen samt ett smidigt program att gå från ISO till det formatet. Någon som vet?

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem

Den klarar 1080p ja. Bäst format är H.264 med AC3/AAC ljud.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Nja, bäst är så klart det som redan ligger på skivorna, dvs MPEG2. All form av transcoding till ett annat format kommer bara försämra kvalitén. Du kan rippa videospåren på skivan och spela upp dem direkt om det är viktigt. Men om du kan acceptera en generations försämring är annars H.264 med AC3-ljud att föredra.

Dock, tänk på att du inte kan ha lösa subtitles på PS3an, vill du ha med dem får du antingen baka in dem som hardsubs vid konverteringen eller satsa på DivX-formatet. Kan funka med AVCHD också men det kräver förmodligen betydligt mycket mer jobb.

Oavsett, Handbrake ( http://handbrake.fr/ ) fixar H.264-konvertering och går du DivX-vägen skulle jag väl rekommendera deras egna verktyg, www.divx.com

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

Tack!
Hur är bild / ljud kvaliteten om man jämför DivX och H.264, vilken är bäst?

Jag bryr mig inte så mycket om hur stor storlek filmen tar på disken men det får gärna vara effektivt. Inte slösa med massa MB i onödan utan att få bättre bild.

Tacksam för tips!

Visa signatur

A64 3200+ | Asus K8V deluxe | 1GB pc3200 | Antec Sonata | Connect 3D 9800Pro | 160GB S-ATA Seagate | 200GB S-ATA Seagate | Hyundai L90D+ LCD

Permalänk
Medlem
Skrivet av oscrug:

Tack!
Hur är bild / ljud kvaliteten om man jämför DivX och H.264, vilken är bäst?

Jag bryr mig inte så mycket om hur stor storlek filmen tar på disken men det får gärna vara effektivt. Inte slösa med massa MB i onödan utan att få bättre bild.

Tacksam för tips!

Alltså, Divx är ett företag som använder h264. Jag skulle säga att det absolut lättaste sättet för att få filmer att se bra ut idag är att koda filmer med x264 och köra typ QRF 13, kombinera det med 2 eller 6 kanaligt FLAC ljud. Det slösar verkligen på utrymme (typ 2gb för ett 30 minuters avsnitt).

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Alltså, Divx är ett företag som använder h264. Jag skulle säga att det absolut lättaste sättet för att få filmer att se bra ut idag är att koda filmer med x264 och köra typ QRF 13, kombinera det med 2 eller 6 kanaligt FLAC ljud. Det slösar verkligen på utrymme (typ 2gb för ett 30 minuters avsnitt).

Med så hög bitrate är det ju helt meningslöst att koda om från DVD-skivans redan befintliga MPEG2-spår, inte sant? Om det är Bluray, visst, men inte DVD.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Med så hög bitrate är det ju helt meningslöst att koda om från DVD-skivans redan befintliga MPEG2-spår, inte sant? Om det är Bluray, visst, men inte DVD.

Ja absolut, men jag trodde TS pratade 1080p material.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.