Jag hatar min Steelseries Ikari. Vilken mus ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

Jag hatar min Steelseries Ikari. Vilken mus ska jag köpa?

Har fått nog av min Ikari nu. Fick en ny på garantin efter att den registrerar ett klick som dubbelklick eller fler (kan komma upp till 6-7 klick). Nu har jag börjat få samma irriterande problem på den nya musen. Detta redan efter ett par veckors användande. Dåligt av Steelseries att skicka en ersättningsprodukt med samma fel. Nu är dessutom min garantitid slut.

Men det är inte det enda som stört mig. Ergonomin är ju helt värdelös. Greppet förlitar sig nästan helt och hållet på friktion. Om jag har torra händer så måste jag trycka extremt hårt med tummen och lillfingret (eller ringfingret) för att få grepp om den och lyfta den. Det kan liknas vid att försöka lyfta en guldtacka genom att greppa om vardera sluttande sidorna. Kanske passar den endast personer som inte brukar lyfta musen, men hur många FPS-spelare brukar inte lyfta musen?

Nåja, nu har jag gnällt tillräckligt. Är bara så förvånad över att så många tycker att musen är så skön (kan jag hålla med om när jag har lite lätt klibbiga händer).
Vilken mus skulle passa mig? Det är viktigt att finns en lätt grop där tummen kan komma in så man får ett mekaniskt grepp. Pris spelar inte så stor roll men helst i närheten av 500-lappen. Själv har jag kollat lite på denna musen: http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=3764

Permalänk
Medlem

Har du pratat med nutiken om att problemet uppstog med ersättningsmusen inom så kort tid. Förstår att du kanske ändå tänker byta mus i.o.m. det andra problemet, men du vill ju ändå ha det du betalat för. Det borde nämligen gå under reklamationsrätten att samma fel har uppståt. Den gäller ju i 2 år från inköpsdatum mot garantins obligatoriska 1år.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Medlem

jag har haft massa mössa. idag kör jag med Mionix Naos 5000, som jag kan rekommendera. Men tycker faktiskt att Ikari laser är den bästa mus jag haft. (även kört: 3.0a, deathadder.. etc.)

Visa signatur

Fia med knuff är det ursprunget till Dota 2.

Permalänk
Medlem

Finns bara en mus som går att använda MS IntelliMouse Optical 1.1A

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk

nej den bästa är lätt Mionix Naos 5000, kör med den och kommer inte byta och om den pajar köper jag en likadan.

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muji:

Har fått nog av min Ikari nu. Fick en ny på garantin efter att den registrerar ett klick som dubbelklick eller fler (kan komma upp till 6-7 klick). Nu har jag börjat få samma irriterande problem på den nya musen. Detta redan efter ett par veckors användande. Dåligt av Steelseries att skicka en ersättningsprodukt med samma fel. Nu är dessutom min garantitid slut.

Men det är inte det enda som stört mig. Ergonomin är ju helt värdelös. Greppet förlitar sig nästan helt och hållet på friktion. Om jag har torra händer så måste jag trycka extremt hårt med tummen och lillfingret (eller ringfingret) för att få grepp om den och lyfta den. Det kan liknas vid att försöka lyfta en guldtacka genom att greppa om vardera sluttande sidorna. Kanske passar den endast personer som inte brukar lyfta musen, men hur många FPS-spelare brukar inte lyfta musen?

Nåja, nu har jag gnällt tillräckligt. Är bara så förvånad över att så många tycker att musen är så skön (kan jag hålla med om när jag har lite lätt klibbiga händer).
Vilken mus skulle passa mig? Det är viktigt att finns en lätt grop där tummen kan komma in så man får ett mekaniskt grepp. Pris spelar inte så stor roll men helst i närheten av 500-lappen. Själv har jag kollat lite på denna musen: http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=3764

Vad har du för musmatta? Jag kör en Steelseries QcK och jag har aldrig behövt lyfta musen. Har annars funderat på en QcK+, men den är nog lite för stor för mitt skrivbord.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

Har du pratat med nutiken om att problemet uppstog med ersättningsmusen inom så kort tid. Förstår att du kanske ändå tänker byta mus i.o.m. det andra problemet, men du vill ju ändå ha det du betalat för. Det borde nämligen gå under reklamationsrätten att samma fel har uppståt. Den gäller ju i 2 år från inköpsdatum mot garantins obligatoriska 1år.

Det finns ingen obligatorisk garanti. Endast reklamationsrätt är obligatorisk. http://www.konsumentverket.se/sv/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsum...

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Mionix Naos 5000 eller Saiph 3200 skulle jag säga, ägt båda mössen och är grymt nöjd!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Jag har en Ikari precis nu och är helnöjd, förutom att, som du sa, så händer det att knapparna dubbelklickar. Jag hade innan den ökända "WoW-musen", som hade ungefär samma problem.

Summa summarum av detta är, köp inte Steelseries möss. Gud asså

Permalänk
Medlem

Haha steelseries har man tangentbord och headset från, man har väl ett och annat att säga angående kvalitét. Men jag har alltid lyckats lösa problemen så jag klagar inte.

Hade jag velat ha en ergonomisk mus så hade jag antagligen köpt någon mionix, åk helst till typ mediamarkt och testa möss IRL innan.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem

Kika lite på dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=476632,535768,624779,654...

G500 har ju den gamla beprövade formen som levt vidare sen ända sen MX510 om man nu gillar den.
Mionix-mössen har samma form båda två så den ena är helt enkelt lyxigare än den andra.
G700 ligger också skönt i handen (min åsikt iaf.)
Qpad är väl ungefär som Naos 5000.
Ace Edge är lite kantigare men du kanske gillar sånt?

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Skäggig legend

Min Ikari laser har fungerat i 6-7 månader och jag älskar den!
Ett tips är ju att gå till elgiganten och känna fysiskt på alla möss som dom har, åka till nästa tills du hittar din soulmate. Det är svårt för oss att hitta en mus när det bara du som kan din hand

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skrivet av Phukkitt:

Kika lite på dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=476632,535768,624779,654...

G500 har ju den gamla beprövade formen som levt vidare sen ända sen MX510 om man nu gillar den.
Mionix-mössen har samma form båda två så den ena är helt enkelt lyxigare än den andra.
G700 ligger också skönt i handen (min åsikt iaf.)
Qpad är väl ungefär som Naos 5000.
Ace Edge är lite kantigare men du kanske gillar sånt?

Det finns en mus som heter G5 och den var den första musen att använda den sk. "gamla beprövade formen". Jag har en G5:a i ägo och den fungerar än idag, vilken kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoseMyMind:

Har du pratat med nutiken om att problemet uppstog med ersättningsmusen inom så kort tid. Förstår att du kanske ändå tänker byta mus i.o.m. det andra problemet, men du vill ju ändå ha det du betalat för. Det borde nämligen gå under reklamationsrätten att samma fel har uppståt. Den gäller ju i 2 år från inköpsdatum mot garantins obligatoriska 1år.

Jag har överskridit mina två år som Steelseries ger. Inet som jag köpte musen ger bara ett år. Kan nämna att första gången jag ville reklamera var mot Inet. Den vägrades då de inte fann några problem med den. Efter det köpte jag en billig mus och så fick Ikarin samla damm i hyllan. Några dagar innan garantin (2 år) gick ut kom jag på att jag kunde reklamera direkt mot Steelseries. Hur som helst är det inte värt att kontakta Steelseries igen för att jag är tvungen att betala frakten dit själv och den blir ungefär en tredjedel av nypris.

Skrivet av ToJa92:

Vad har du för musmatta? Jag kör en Steelseries QcK och jag har aldrig behövt lyfta musen. Har annars funderat på en QcK+, men den är nog lite för stor för mitt skrivbord.

Spelar ingen roll hur stor musmatta jag har (jag har också QcK). Lite svårt att beskriva tekniken men jag korrigerar armen efter nästan varje rörelse så att min hand inte hamnar t.ex. för långt till höger. Flesta FPS-spelare som jag sett gör samma sak.

Skrivet av XHI:

Min Ikari laser har fungerat i 6-7 månader och jag älskar den!
Ett tips är ju att gå till elgiganten och känna fysiskt på alla möss som dom har, åka till nästa tills du hittar din soulmate. Det är svårt för oss att hitta en mus när det bara du som kan din hand

Problemet är att butiker som elgiganten inte brukar ha så stort utbud av gamermöss.

Permalänk
Medlem

Om media markt finns att tillgå så brukar de ha rejält med spelmöss att testa. Rekommenderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muji:

Jag har överskridit mina två år som Steelseries ger. Inet som jag köpte musen ger bara ett år. Kan nämna att första gången jag ville reklamera var mot Inet. Den vägrades då de inte fann några problem med den. Efter det köpte jag en billig mus och så fick Ikarin samla damm i hyllan. Några dagar innan garantin (2 år) gick ut kom jag på att jag kunde reklamera direkt mot Steelseries. Hur som helst är det inte värt att kontakta Steelseries igen för att jag är tvungen att betala frakten dit själv och den blir ungefär en tredjedel av nypris.

Spelar ingen roll hur stor musmatta jag har (jag har också QcK). Lite svårt att beskriva tekniken men jag korrigerar armen efter nästan varje rörelse så att min hand inte hamnar t.ex. för långt till höger. Flesta FPS-spelare som jag sett gör samma sak.

Problemet är att butiker som elgiganten inte brukar ha så stort utbud av gamermöss.

I Lund har Mediamarkt iaf en hylla för spelmöss kanske inte världens största utbud, men ett antal av de som redan nämnt i denna fanns där för att testa.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muji:

Spelar ingen roll hur stor musmatta jag har (jag har också QcK). Lite svårt att beskriva tekniken men jag korrigerar armen efter nästan varje rörelse så att min hand inte hamnar t.ex. för långt till höger. Flesta FPS-spelare som jag sett gör samma sak.

Antar att jag antingen inte tänker på att jag gör det då eller så spelar det ingen roll för min del om jag är en bit ut på kanten.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

min ikari börjar sjunga på sin sista vers nu, har hållt i 2år av misshandel så jag är nöjd!

Permalänk
Skäggig legend

Självklart att inte alla finns, men som Jonas och Eltarion menar: Vill man ha svar på sin fråga får man leta

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd

Mionix naos 5000! Den bästa musen jag någonsin haft och kommer köpa ny om denna pajar. Fast den är rätt stor, så ha det i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muji:

Har fått nog av min Ikari nu. ...................................Det kan liknas vid att försöka lyfta en guldtacka genom att greppa om vardera sluttande sidorna. Kanske passar den endast personer som inte brukar lyfta musen, men hur många FPS-spelare brukar inte lyfta musen?....................................................

http://www.maxfps.se/product_view.aspx?productid=3764

sällan jag behöver lyfta min laser mus nu för tiden, sist man verkligen satt löft på musen var när alla möss hade kula

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Naos 5000 må vara trevlig, men redan efter ett halvår så håller den på och dubbelklickar random på vänster musknapp :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quickzor:

min ikari börjar sjunga på sin sista vers nu, har hållt i 2år av misshandel så jag är nöjd!

Samma här. Min Ikari har hållt grymt länge men visar inga tecken på att sluta med det heller

Permalänk

Mionix Naos 5000 äger!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Personligen kan jag rekommendera Deathadder från Razer men som andra har sagt det är viktigt att testa hur musen ligger i handen så åk gärna och prova på Elgiganten eller Mediamarkt.

Permalänk

Har en Ikari, grymt skön. Du mst ha en riktigt liten musmatta du har fått i en kalle anka tidning om du har problem när du behöver "lyfta den".

Jag lyfter knappast min kanske bara lite men då håller jag fortfarande kvar en kant i mattan.

Permalänk
Medlem

Jag funderade på att uppgradera mig till razer deathadder, har hört många goda ord om den. kanske du skulle ta en titt på den?

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Haha steelseries har man tangentbord och headset från, man har väl ett och annat att säga angående kvalitét. Men jag har alltid lyckats lösa problemen så jag klagar inte.

Hade jag velat ha en ergonomisk mus så hade jag antagligen köpt någon mionix, åk helst till typ mediamarkt och testa möss IRL innan.

Okej jag har haft ett headset från dom i 2 år och ett tangentbord i 3 utan problem ^^

TS: Intelli 3.0, Deathadder, Logitech MX-serien, Razer Lachesis, där är några möss som sitter som gjutna i handen. Hmm kanske inte MX500 men tänkte mer på dom som ser ut såhär : http://www.slipperybrick.com/wp-content/uploads/2006/10/logit...

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

G500 rekomenderas.

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Okej jag har haft ett headset från dom i 2 år och ett tangentbord i 3 utan problem ^^

TS: Intelli 3.0, Deathadder, Logitech MX-serien, Razer Lachesis, där är några möss som sitter som gjutna i handen. Hmm kanske inte MX500 men tänkte mer på dom som ser ut såhär : http://www.slipperybrick.com/wp-content/uploads/2006/10/logit...

MX Revolution är skön som fan i handen men definitivt ingen spelmus tyvärr =( Annars är den grym.