Bluescreen Bad company 2 6-Kärnig CPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bouxer:

OCCT med Linpack testet borde även funka va?

Kör hellre med Prime95, enklare att precisera var problemet ev. ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Du kan i princip ignorera det mesta som sagts i denna tråd. Resultaten är uppenbara. Något stämmer inte med din processor alt. minnen. Vilket mode kör du när du stress-testar din CPU? Small FFT, Large FFT eller Blend?

Gör som så att du återställer alla inställningarna (CMOS) i bios och provar igen. Får du fortfarande error när du kör Large/Small FFT, ladda ner Memtest och kör det lika länge (alt. lite längre) som det tog för Prime95 att rapportera att något gick snett. Om minnena klarar sig vet du om att det är din CPU som är galen.

Gör även som så att du laddar ner CPU-Z och kollar vilken volt din CPU ligger på under last. Efter det så kolla upp vilken volt CPUn är satt enligt fabrik att jobba i (står oftast på hemsidan till tillverkaren). Kan vara så att ditt moderkort ger inkorrekt mängd volt till din CPU vilket resulterar i felberäkningar.

Och för att vara på den säkra sidan, dra igång ett program som mäter temperaturen på din CPU och kolla så den inte blir för varm, då det uppenbarligen kan orsaka problem.

Som ovan och kör prime först. Får du fel på Small FFT är det CPU problem (vcore etc) Får den fel på Large är det ramminnen alternativt minneskontrollern som kan få för lite ström.
Memtest86+ tar sin lilla tid att köras, så ett par timmar behöver den för att få ett par pass.

Det första du borde göra är att defualta BIOS och ställa in enligt specifikationer för RAM, CPU med rätt timings etc. Därefter borde du göra som jag skrev ovan för att kolla upp var problemet kommer ifrån.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Här kommer lite uppdateringar.

Jag har skickat tillbaka RAM minnena samt grafikkortet då jag fick 1000 ränder på skärmen när jag fick bluescreen.
Jag fick nya från komplett denna gång Kingston 1600 MHz istället för Corsair, HIS graffe istället för Xfx.

Datorn funkar kanon nu!
Även BC2.
Jag har dock inte vågat installera mitt externa ljudkort UX1 än.
Tidigare körde jag ljudet från den till högtalarna samt mick från modekortet.
Tror ni det är ofarligt att testa. Vissa menar ju att det blir en konflikt.

Tack för alla engagerade svar!

Permalänk
Medlem

Btw,
Såg att mina minnen ska vara: CL8-8-8-24
Hur kan jag se hur de timar nu?
Använder cpu z. men känner att jag inte riktigt förstår det hela. Har vart inne i bios och ändrat till 1/4.
Men jag tror det har blivit fel timing på dem efter detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loading:

Hej alla!

Här kommer lite uppdateringar.

Jag har skickat tillbaka RAM minnena samt grafikkortet då jag fick 1000 ränder på skärmen när jag fick bluescreen.
Jag fick nya från komplett denna gång Kingston 1600 MHz istället för Corsair, HIS graffe istället för Xfx.

Datorn funkar kanon nu!
Även BC2.
Jag har dock inte vågat installera mitt externa ljudkort UX1 än.
Tidigare körde jag ljudet från den till högtalarna samt mick från modekortet.
Tror ni det är ofarligt att testa. Vissa menar ju att det blir en konflikt.

Tack för alla engagerade svar!

Wow! Att du skickade tillbaka allt när det bara var Battlefield som krånglade?
Jag har också kört prime95 och fick samma sak med att 2 processer avbröts men allt på datorn (förutom Battlefield) funkar så det är troligen något med programmet bara så du behöver nog inte lyssna så mycket på alla som säger att det är något fel på datorn p.g.a. det strular med prime95.
Det var "dxgkrnl.sys" som var "felet" enligt bluescreen va? Har också fått bluescreen några gånger och såg nu senaste att det var just dxgkrnl.sys som det refererade till så det kan nog vara samma fel som jag har och jag tror det är med punkbuster det strular.
Allt funkar fint i singel-player eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Wow! Att du skickade tillbaka allt när det bara var Battlefield som krånglade?
Jag har också kört prime95 och fick samma sak med att 2 processer avbröts men allt på datorn (förutom Battlefield) funkar så det är troligen något med programmet bara så du behöver nog inte lyssna så mycket på alla som säger att det är något fel på datorn p.g.a. det strular med prime95.
Det var "dxgkrnl.sys" som var "felet" enligt bluescreen va? Har också fått bluescreen några gånger och såg nu senaste att det var just dxgkrnl.sys som det refererade till så det kan nog vara samma fel som jag har och jag tror det är med punkbuster det strular.
Allt funkar fint i singel-player eller?

Nja, battlefield bc2 är .....otroligt labilt ibland men spelet kräver också prestanda, något han kanske inte behövde med de spelen han har. Men när både prime 95 och memtest strulade för honom så ska man inte tveka att använda garantin på sina prylar. Jag skulle inte bli förvånad om orthos hade klagat. De är ju som sagt gjorda för att testa stabiliteten på datorer, och funkar även för nästan, om inte alla, som körde prime 95.

Den klagar väl alltid när hårdvaran skickar fel värden trots allt.

Man bör inte säga rakt ut att andra har fel för vi snackar datorer här Man utesluter ju saker bit för bit tills man hittar felet för att det är så många saker som kan hända med datorer. Min polare hade samma problem med punkbuster som dig verkar det som, men han hittade en lösning som var förknippat med punkbuster och då funkar allt prima.

Kul att det löste sig!

Visa signatur

Intel 4670k stock - Cm Hyper 212 EVO -Z87M-Plus- Asus Radeon GTX 770 2gb OC - Corsair Vengeance 4 x 4gb DDR3 1600 - Corsair 650w - Bitfenix Prodigy M