Permalänk
Medlem

Kortslutning ? mercedes 190D -87

Ska kolla med sweclockers om de finns några motorintresserade också! de är så att ja har nämligen fel på bilen och ska kolla om ni kan veta varför

Skulle starta den idag med hjälp av starthjälp, eftersom batteriet var helt dött innan för bilen har stått kallt till fast idag var det lite varmare.. men den som hade andra bilen (morsan -.-) lyckades på nått vis koppla minuspolen på pluspolen, när ja skulle koppla dit så gnistra det en massa, tänkte aldrig på att nått skulle va felkopplat utan satte bara dit det, testade starta bilen men glödningslampan lös inte, och ingen el funkar i bilen ( lysen, blinkers och div. småsaker ) dock funkar fläktarna, vindrutetorkaren osv.

När man vrider på tändningen så låter det ur relät ( har kollat upp och tror de kan vara den ).

Alltså, bilen har ingen el i vissa saker och glöddgar inte, alla säkringar ser okej ut men de låter ur relät när man vrider på tändningen, kan de vara den som är trasigt ?

Vad kan en sådan kosta ?

De in-ringade är där ett knäppande ljud kommer ifrån, antar att de är relät till glödningen, följde kabeln och den går ut till alla 4 glödstift

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Ska kolla med sweclockers om de finns några motorintresserade också! de är så att ja har nämligen fel på bilen och ska kolla om ni kan veta varför

Skulle starta den idag med hjälp av starthjälp, eftersom batteriet var helt dött innan för bilen har stått kallt till fast idag var det lite varmare.. men den som hade andra bilen (morsan -.-) lyckades på nått vis koppla minuspolen på pluspolen, när ja skulle koppla dit så gnistra det en massa, tänkte aldrig på att nått skulle va felkopplat utan satte bara dit det, testade starta bilen men glödningslampan lös inte, och ingen el funkar i bilen ( lysen, blinkers och div. småsaker ) dock funkar fläktarna, vindrutetorkaren osv.

När man vrider på tändningen så låter det ur relät ( har kollat upp och tror de kan vara den ).

Alltså, bilen har ingen el i vissa saker och glöddgar inte, alla säkringar ser okej ut men de låter ur relät när man vrider på tändningen, kan de vara den som är trasigt ?

Vad kan en sådan kosta ?

http://data.fuskbugg.se/skalman02/lbalblaba.jpg

De in-ringade är där ett knäppande ljud kommer ifrån, antar att de är relät till glödningen, följde kabeln och den går ut till alla 4 glödstift

Har du kollat alla säkringar?

Visa signatur

Fractal Design Define C TG | ASUS Z370-A | Intel i7 9700K | ASUS Strix ROG GeForce GTX 1070 8GB OC | Samsung EVO 970 500GB M.2 system | Samsung EVO 850 500GB storage | WD Blue SN550 M.2 1TB spel | Noctua Nh-DH15 Black | Corsair 2x8GB DDR4 3000Mhz Vengeance LPX | Corsair RM650x | ASUS PCE-AC55BT AC1200 nätverkskort | Asus ROG Strix Flare

Permalänk
Medlem
Skrivet av markuse1:

Har du kollat alla säkringar?

Alla ja kunde hitta..

Ingen var trasig, det måste ju nästan vara nått relä som har pajat.. bilen glödgar inte eller nått, startmotorn gick aldrig runt heller eller nått, stendöd

Visa signatur
Permalänk
Medlem

är det inte tänkasetten? eller det kanske är den där lilla skiten under?

ajaj inte bra att koppla - och + fel. elektroniska prylar(fin elektroniken) kan nog ha tagit skada av det där misstaget, en del reläer lär nog inte heller vara alltför glada. du bör nog ta dit någon mer kunnig kompis som nog kan hitta de delar som kanske behöver bytas ut.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Bilen funkar nu som den ska, verkar bara som batteriet fick sig en jävel, de kan ha blivit dåligt.. men det märker man väl eftersom

Vi trodde att de kunde bara diodbryggan i generatorn som hade flygit, eller nått relä men bilen startar och går som den ska

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tänkte precis säga nått om startmotorn som kanske behöver sig en smäll om den är kass. men men

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

är det inte tänkasetten? eller det kanske är den där lilla skiten under?

ajaj inte bra att koppla - och + fel. elektroniska prylar(fin elektroniken) kan nog ha tagit skada av det där misstaget, en del reläer lär nog inte heller vara alltför glada. du bör nog ta dit någon mer kunnig kompis som nog kan hitta de delar som kanske behöver bytas ut.

En 190D från 1987 har nog varken finelektronik eller nån tändkassett som kan gå sönder.

TS hade dock tur att det bara var batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

En 190D från 1987 har nog varken finelektronik eller nån tändkassett som kan gå sönder.

TS hade dock tur att det bara var batteriet.

jo tror jag nog, min gamla saab 900 turbo -91 har mer fin elektronik än jag vill tänka på :/.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Det som lät var troligtvis reläet till startmotorn som går av och på p.g.a att det inte finns tillräckligt med kraft. Nytt batteri kommer troligtvis behövas. Kör du bilen ofta, hur gammalt är ditt batteri os.v. Sådanna här problem visar sig speciellt när det är kallt.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

jo tror jag nog, min gamla saab 900 turbo -91 har mer fin elektronik än jag vill tänka på :/.

Jo men du har ingen tändkassett på en gammal packåsna som en 190d

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Skrivet av DeereMannen:

Jo men du har ingen tändkassett på en gammal packåsna som en 190d

Inga dieslar har tändkasetter

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Umh, fick ditt batteri nån kräm överhuvudtaget? Det tar rätt mycket kraft för att dra runt startmotorn, räcker inte alltid med nån minuts laddning. Har batteriet stått kallt länge så har det väl antagligen fryst och då tar det tid innan det laddas ordentligt.

Så som någon sa så är det antagligen startmotorn som klickar för att den inte får tillräckligt med ström för att gå runt. Kör en bra bit med bilen så att du får tinat batteriet. Om det inte är helt sönderfryst så kommer det laddas ordentligt sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeereMannen:

Jo men du har ingen tändkassett på en gammal packåsna som en 190d

nä motor såg inte ut som något tekniskt underverk precis

Skrivet av anton_mjor:

Inga dieslar har tändkasetter

ja där ser man, visste jag faktiskt inte.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

jo tror jag nog, min gamla saab 900 turbo -91 har mer fin elektronik än jag vill tänka på :/.

en 190E (bensin, sprut) från den tiden har förhållandevis mycket skit, tänddelar, relän och sladdar som är ivägen. Det fina med dieseln är att den har fan nästan inga relän eller känsliga elektroniska finlir som kräver skyddsrelän och som ändå bara krånglar efter 25 års användning.

Helst ska en 190D sakna all extrautrustning.

Är extremt stor skillnad under huven mellan min 190E med taklucka, AC, farthållare och annat skit jämfört med 190 dieseln jag har nu som saknar allt

Permalänk
Medlem

190D är ju en diesel ur den gamla skolan när dom höll för evigt och inte hade nåt som egentligen kunde krångla. Utan att skoja så rullar dom minst tredubbelt längre än något vanligt dödligt bilmärke från samma tidsperiod innan det börjar vara dags för skroten. En miljon är inte otänkbart.

Permalänk
Skrivet av Perc:

En miljon är inte otänkbart.

Mer regel än undantag skulle jag säga om man håller hastigheten på vägen.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)