Uppgradering - borde jag köpa helt nytt grafikkort?[3-4k]

Permalänk

Uppgradering - borde jag köpa helt nytt grafikkort?[3-4k]

Goddagens!

Tänkte uppgradera min 3½ år gamla dator (moderkort, minne, CPU) inom det närmsta. Sitter idag med Intel C2D E6600, 2gb minne och ett 8800GTX. Känns som rätt tid att uppgradera när Utforskaren tar 1 minut att starta om jag har WoW och Media Player Classic igång samtidigt, plus att det integrerade nätverkskortet är på upphällningen, skiten måste gå varm i 2-3 minuter innan den hittar hårddiskarna, och så vidare.
Har inte sådär våldsamt mycket pengar, men är beredd att lägga 3-4k på moderkort, minne och CPU. Sen ska ju ett grafikkort till såklart men där kommer jag eventuellt undan billigt. En polare är villig att sälja sitt gamla 4870x2 till mig för 650:-. Dock säger han att det låter som ett flygplan så jag tänkte att jag kanske måste plocka av kylningen och frigöra kortet från eventuellt damm etc och sen hoppas på det bästa. Får dock höra från alla håll och kanter nu att det väsnas ganska mycket by default så det kanske inte är nåt jag ska oroa mig för?

Så frågeställningen är följande:

1. Är det värt det att köpa polarens billiga 4870x2 eller är det lika bra att slänga på "några" kronor till och köpa ett helt nytt? (Är det förresten nån som plockat loss kylning etc som kan svara på om det är relativt enkelt eller om man måste va raketforskare för att klara det? )

2. Jag har 0 koll på marknaden just nu. Jobbade utomlands ett tag och tappade helt intresset att hänga med i allt nytt som kommit så vill gärna ha förslag på nån bra setup. Kan väl nämna att jag alltid varit en Intel-anhängare av okänd anledning, men kan kanske bli omvänd om det är motiverat.

3. Kommer köra vidare med mitt Antec P182 och Corsair HX520 (tror jag det heter?), klarar PSUn driva grafikkortet och nya delar eller behöver jag fundera på att köpa bättre?

Permalänk

För 3 - 4 tusen får du ju en 2500K, moderkort och minne, vänta på nya sandy bridge korten bara. Så tycker jag du väntar med grafikkortet tills du har råd med nåt bättre. 650kr låter billigt men är osäker på skillnaden mellan det och det du har, finns även risk för microstuttering.

Vill du köpa det ändå för att det är ett ballt kort så är det inte svårt alls att ta av kylaren, men måste du det för att blåsa rent från damm verkligen? Tänk på att du måste ha ny pasta och kanske sånna kuddar för minnena också. Så är det ju inte dx11 stöd heller, om du bryr dig.

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4