Dra 200 meter LC-LC fiber genom 175 meter markslang

Permalänk
Hedersmedlem

Dra 200 meter LC-LC fiber genom 175 meter markslang

Jag ska koppla ihop två byggnader med fiber och ska för detta lägga ned en 200 meter armerad Single Mode-fiber. Planen är att dra ut rullen genom 4x50 m gul markslang, den sista biten markslang kommer kapas ned till omkring 25 meter. Fibern levereras utan dragsnöre men det bör väl bara vara att tejpa fast snöret från markslangen någon meter längs med den armerade fibern (inte i kontakterna givetvis).

Jag kan göra allt när markslangen ligger rakt uppe på backen så i mitt huvud bör detta gå bra. Är det någon som har erfarenhet av att dra fiber så här långt? Bör jag dra igenom en 50 m-sektion slang i taget?

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Scrooge:

Jag ska koppla ihop två byggnader med fiber och ska för detta lägga ned en 200 meter armerad Single Mode-fiber. Planen är att dra ut rullen genom 4x50 m gul markslang, den sista biten markslang kommer kapas ned till omkring 25 meter. Fibern levereras utan dragsnöre men det bör väl bara vara att tejpa fast snöret från markslangen någon meter längs med den armerade fibern (inte i kontakterna givetvis).

Jag kan göra allt när markslangen ligger rakt uppe på backen så i mitt huvud bör detta gå bra. Är det någon som har erfarenhet av att dra fiber så här långt? Bör jag dra igenom en 50 m-sektion slang i taget?

Du ska dra 50m åt gången.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett tips att använda annan färg än gul slang,, som brukar betyda starkström, för din fiberdragning för att slippa framtida tjafs. Grön eller 25/32mm pem-slang verkar vara "da shit" som gäller.

https://www.byggahus.se/forum/threads/fel-faerg-pa-markroer.2...

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Verkar vara ett tips att använda annan färg än gul slang,, som brukar betyda starkström, för din fiberdragning för att slippa framtida tjafs. Grön eller 25/32mm pem-slang verkar vara "da shit" som gäller.

https://www.byggahus.se/forum/threads/fel-faerg-pa-markroer.2...

Riskerna med att lägga fel slang är dock minimala i det här fallet. Så länge det sker "i rätt riktning" så tillför man ju inga direkta risker. Släng ner grön duk/väv som dom brukar lägga med fiber så förtydligar man vad det är som ligger där.

Starkström i fel slang däremot. Då hade man kunnat skapa problem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mille74:

Verkar vara ett tips att använda annan färg än gul slang,, som brukar betyda starkström, för din fiberdragning för att slippa framtida tjafs. Grön eller 25/32mm pem-slang verkar vara "da shit" som gäller.

https://www.byggahus.se/forum/threads/fel-faerg-pa-markroer.2...

Jo, jag vet. Grön slang är dock ett par hundralappar dyrare per 50 m-rulle vilket blir någon tusenlapp i det här fallet, så det är inte värt det. Slangen ska även ligga rakt ut över en åker där det inte finns något annat nedlagt i närheten.

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrooge:

Jo, jag vet. Grön slang är dock ett par hundralappar dyrare per 50 m-rulle vilket blir någon tusenlapp i det här fallet, så det är inte värt det. Slangen ska även ligga rakt ut över en åker där det inte finns något annat nedlagt i närheten.

Man lägger alltid korrekt färgat rör pga framtida problem som fel typ kan medföra samt lägger ut markör tejp över röret en bit ovanför.

Om man inte följt standarden så brukar man inte få/avsevärt krångligare ersättning om något händer.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Att inte följa standard kan ge problem i framtiden att få hjälp med att fixa saker som strular. Antingen för er eller nästkommande ägare/förvaltare av fastigheten/rna, dessutom om dessa sedan styckas av/upp i andra delar så "växer" utmaningarna.

Korrektur
Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scrooge:

Jag ska koppla ihop två byggnader med fiber och ska för detta lägga ned en 200 meter armerad Single Mode-fiber. Planen är att dra ut rullen genom 4x50 m gul markslang, den sista biten markslang kommer kapas ned till omkring 25 meter. Fibern levereras utan dragsnöre men det bör väl bara vara att tejpa fast snöret från markslangen någon meter längs med den armerade fibern (inte i kontakterna givetvis).

Jag kan göra allt när markslangen ligger rakt uppe på backen så i mitt huvud bör detta gå bra. Är det någon som har erfarenhet av att dra fiber så här långt? Bör jag dra igenom en 50 m-sektion slang i taget?

Det är ju snällare att dra 50 meter åt gången, men något krångligare kanske. Beror på vad det står i databladet om det går eller inte säger jag.

Tejpa även konakten i snöret, annars fastnar den på tvären i röret.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man lägger alltid korrekt färgat rör pga framtida problem som fel typ kan medföra samt lägger ut markör tejp över röret en bit ovanför.

Om man inte följt standarden så brukar man inte få/avsevärt krångligare ersättning om något händer.

Nyfiken - i vilken standard står det att man måste använda en specifik färg för exempelvis fiberkablar eller strömkablar?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Nyfiken - i vilken standard står det att man måste använda en specifik färg för exempelvis fiberkablar eller strömkablar?

Vad jag kommit fram till så finns det i Svensk Standard 4241437 utgåva 6. Dock kostar den 191 kr så jag gick inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Nyfiken - i vilken standard står det att man måste använda en specifik färg för exempelvis fiberkablar eller strömkablar?

Som nedan säger så är det i svensk standard

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25