Datorn är på men skärmen är svart, tangenbordet lyser ej SNÄLLA HJÄLP!

Permalänk
Medlem

Datorn är på men skärmen är svart, tangenbordet lyser ej SNÄLLA HJÄLP!

Hej

För en vecka sen när jag var inloggad på min stationära HP-dator så helt plötsligt kom en blue-screen på skärmen och hela datorn stängdes av, då försökte jag starta om datorn och det gick men ingen bild kom fram på skärmen (no signals...). Jag misstänkte att det är nåt fel på skärmen men det var det inte eftersom jag provade skärmen på en annan CPU och då funkade det. Då måste det vara nåt med grafikkortet eller moderbordet har jag för mig eller? Jag har även öppnat lådan och dammat av och tagit ut komponenterna och säte fast de igen men ingenting hjälper. Snälla kan någon förklara och hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjalol:

Hej

För en vecka sen när jag var inloggad på min stationära HP-dator så helt plötsligt kom en blue-screen på skärmen och hela datorn stängdes av, då försökte jag starta om datorn och det gick men ingen bild kom fram på skärmen (no signals...). Jag misstänkte att det är nåt fel på skärmen men det var det inte eftersom jag provade skärmen på en annan CPU och då funkade det. Då måste det vara nåt med grafikkortet eller moderbordet har jag för mig eller? Jag har även öppnat lådan och dammat av och tagit ut komponenterna och säte fast de igen men ingenting hjälper. Snälla kan någon förklara och hjälpa mig?

Prova att gå in i felsäkert läge,funkar inte det så ligger nog problemet i grafikkortet. Om du kan byta ut det till något annat och testa med så gör det.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Testa även att kolla minnen, sätt i ett minne i taget o kollat så det inte är nåt fel med dem

Visa signatur

OLD FASIONSHOW...
Gigabyte GA-MA790X-UD3P. AMD Phenom black edition 3.4Ghz,Corsair 2 GB 800MHZ, Asus 3870 512MB DDR4 851MHz/1143MEM, 2,7 TB. HD 4,7TB och en ful jävla burk!

Permalänk
Medlem

Okej, men hur ska jag gå in på felsäkert läge när jag inte ens ser nåt på bildskärmen och tangent inte funkar?

Permalänk
Medlem

Garanti kvar? I så fall lämna in skiten

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem

aa har några månader kvar innan garantin dör ut. Ett problem, jag har köpt datorn från en kompis som inte bor i närheten längre och som köpte datorn från CDON.COM en nätbutik. Jag är då en andra hands ägare och produkten, kvittot och garantin är reggat på hans namn å info. Hur ska jag göra då?

Permalänk
Medlem

Om du inte ens ser något på bilden vid uppstart så är det 1. minnerna, ta ut och stoppa in en i taget, prova även andra slots. 2. Grafikkortet, se om du kan hitta något annat att prova. Får du bild med ett annat grafikkort så är det garanti som gäller(om du lyckas fixa det med din kompis, vet inte hur du ska göra annars) eller så går du direkt och köper ett nytt grafikkort. 3. Köp en helt ny dator

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Har inte råd att köpa en ny dator, stationära datorn är en mini produkt från HP, det är den S3522.SC och alla komponenter är special gjorda för att rymmas i den lilla lådan.

Permalänk
Medlem

Så det går inte att sätta en random grafikkort å testa.

Permalänk
Medlem

Blir galen på alla som säger grafikkortet... bios använder inte grafikkortet ;>, cpu eller ram spökar byt och fiffla lite med dom ska du se att den går igång om inte nätagget är kräset och inte vill ge dina komponenter ström!

stavfel
Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Skrivet av synthiax:

Blir galen på alla som säger grafikkortet... bios använder inte grafikkortet ;>, cpu eller ram spökar byt och fiffla lite med dom ska du se att den går igång om inte nätagget är kräset och inte vill ge dina komponenter ström!

Precis, dessutom så tycker det är för jävligt att tillverkarna hymlar med den där sladdlösa förbindelsen som finns mellan bios och skärm som gör grafikkortet helt onödigt. Eller nåt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Precis, dessutom så tycker det är för jävligt att tillverkarna hymlar med den där sladdlösa förbindelsen som finns mellan bios och skärm som gör grafikkortet helt onödigt. Eller nåt....

Fasiken, you got me! trodde man skulle mobba ut mig totalt! haha men folk trodde nog på det

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Precis, dessutom så tycker det är för jävligt att tillverkarna hymlar med den där sladdlösa förbindelsen som finns mellan bios och skärm som gör grafikkortet helt onödigt. Eller nåt....

HAHAHAHA!!!

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjalol:

Så det går inte att sätta en random grafikkort å testa.

lyckas du inte lösa det med garantin och du inte får igång den så är det kanske bara att hysta den?

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Skrivet av synthiax:

Fasiken, you got me! trodde man skulle mobba ut mig totalt! haha men folk trodde nog på det

Men ska jag va seriös så håller jag med dig i resten då det mycket väl kan va vad som helst som spökar i grunden eftersom det inte e mycket till felbeskrivning

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Men ska jag va seriös så håller jag med dig i resten då det mycket väl kan va vad som helst som spökar i grunden eftersom det inte e mycket till felbeskrivning

första delen av inlägget var visserligen oseriöst men min dator var precis likadan tog ur en ram sticka, så var problemet löst, säger inte att det är det nu med, men kan vara otroligt mycket annat än ett grafikkort när bild inte visas!

Visa signatur

Corsair Graphite 600T | AMD Phenom II x4 965BE @ 4.2Ghz | OCZ Vertex 2 120gb + 1TB Samsung F3 | XFX 6870 BE Crossfire | 8GB Corsair 1600MHz | 750W Corsair HX | Asus Crosshair Formula IV |

Permalänk

Det man hade behövt ha klarhet i här e ju om datorn är helt död eller om allt startar som det ska förutom grafik/skärm?

*edit* missade "och det gick" efter meningen "försökte starta om datorn" då jag uppfattade försökte som.... jaha, gick det eller inte? Så fail av mig där. Eftersom du fick blåskärm så skulle jag nog satsa först och främst på minnena, kan ju även va grafik-kortet eller psu.

Men eftersom det handlar om en märkesburk med garanti kvar på skulle jag först och främst försökt fått den inlämnad och inte pilla nåt i den om jag var ts.

Permalänk
Medlem

Vet ni hur man sätter på strömsparläge?

Skärmen är helt svart datorn är på alla fläktar snurrar, hårddisken snurrar etc, men USB enhet funkar inte ingen tangentbord eller mus lyser när de är på.