Permalänk
Medlem

Inkludera innehåll med PHP!

Ifall vi säger att jag har en hemsida med två meny länkar, vi kan kalla dom bilder och filmer, sen vill jag att om man klickar på bilder så ska den inkludera det som finns i bilder.php men bilder.php ska inte behöva innehålla mer en just det som ska stå när man klickar på bilder.

Alltså vill jag inte behöva ha <html><head><title></title> osv i bilder.php filen utan bara innehållet, vet att det ska funka men har ingen aning om hur man gör.

Så sidan ska aldrig behöva ladda om förutom att innehållet byts ut om ni förstår vad jag menar.

Någon som vet hur man gör eller vet vad det kallas så man kan googla.

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Inaktiv

Du kan använda dig av 4 olika funkationer:

include(path); - Inkluderar filen, skapar ett varningsmeddelande om den inte hittar filen. include_once(path); - Samma som ovan men kan bara inkluderas en gång. require(path); - Samma som include(); men skapar ett fatal error om filen inte hittas. require_once(path); - Samma som include_once(); men skapar ett fatal error om filen inte hittas.

Alltså till exempel:

index.php

<html> <body> <?php require_once('bilder.php'); ?> </body> </html>

bilder.php

Bilder här :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Du kan använda dig av 4 olika funkationer:

include(path); - Inkluderar filen, skapar ett varningsmeddelande om den inte hittar filen. include_once(path); - Samma som ovan men kan bara inkluderas en gång. require(path); - Samma som include(); men skapar ett fatal error om filen inte hittas. require_once(path); - Samma som include_once(); men skapar ett fatal error om filen inte hittas.

Alltså till exempel:

index.php

<html> <body> <?php require_once('bilder.php'); ?> </body> </html>

bilder.php

Bilder här :)

Jo, jag vet hur man kan inkludera filer så men problemet kommer då jag ska använda till en navigations meny, så när man tex klickar på bilder så ska bilder.php hämtas sen om man klickar på filmer så ska filmer.php hämtas och allt utan att resten av sidan ska behöva ladda om...

Vet att det ska funka med att ha en mapp och där i lägger man alla filer man vill inkludera och sen söker den egenom mappen typ.

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Inaktiv

Aha, jag brukar köra såhär:

if(isset($_GET['p'])){ switch($_GET['p']){ case 'sida1': include_once('pages/sida1.php'); break; case 'sida2': include_once('pages/sida2.php'); break; case 'sida3': include_once('pages/sida3.php'); break; default: include('pages/start.php'); break;}} else{ include_once('pages/start.php');}

Så skriver du länkarna såhär:

index.php?p=sida1

Permalänk
Medlem

För att göra det så så måste du nog använda javascript och ajax eftersom php ligger på serversidan och för att klienten ska märka skillnaden så måste sidan laddas om men med javascript så körs allting på klient sidan vilket gör så att du med hjälp av ajax kan ladda in php filer utan att allt annat laddas om.