Permalänk
Medlem

Universitetsstudier

Tänkte börja plugga nu till hösten och har kommit fram till ett dilemma, kth vs chalmers. Jag vet att båda är väldigt respekterade bra kurser, står högt upp i listor blablabla. Det enda jag vill veta är om studentlivet. Hur tight det är mellan studenterna, stämningen på studentpubarna, helt enkelt det som händer utanför studierna. Bäst hade varit om någon pluggat på båda ställena som kunde jämföra lite

Permalänk
Medlem

Har inte dessa "student för en dag" lr liknande som du kan hänga med på? Det finns i Umeå iaf, där man får följa med en student under en dag och se hur plugget är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Har inte dessa "student för en dag" lr liknande som du kan hänga med på? Det finns i Umeå iaf, där man får följa med en student under en dag och se hur plugget är.

KTH har det iaf

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga så mycket om studentlivet men jag tror att det är enklare att få bostad i Göteborg än i Stockholm.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Studentlivet i Stockholm är ju ett skämt. Alla bor hemma hos mamma och pappa. Efter dagens slut går de och umgås med sina gamla kompisar. Gå på nationer finns inte, utan det är Stureplan i stället. Står det mellan de två hade jag valt Chalmers.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Vill du ha riktigt studentliv så finns det bara ett val, sök till civilingenjör i maskinteknik i LUND så kan du få vara med i min faddergrupp.

EDIT: Jag kan inte säga att jag har så mycket att jämföra med från andra orter men jag tror inte det blir mycket bättre studieliv än i Lund, ibland lite för bra vilket kan märkas framåt tentorna.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Hedersmedlem

Uppsala eller Lund om du vill ha ett studentliv. Nu vet jag iofs att både Chalmers och KTH har en hel del aktiviteter, men räkna med korvfester ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Asså får panikångest.hittade en utbildning som låter skitroligt och passar mig bättre än handsken. Farkostteknik men den finns bara på KTH i sthlm men längtar som fan till studentlivet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av baldrach:

Asså får panikångest.hittade en utbildning som låter skitroligt och passar mig bättre än handsken. Farkostteknik men den finns bara på KTH i sthlm men längtar som fan till studentlivet

Det beror ju alldeles på hur aktiv man själv är men jag kan hålla med om att studentlivet i sthlm är lite mer dolt än i Uppsala och Lund. Jag pluggar i sthlm och känner att jag har studentliv så det räcker och blir över, men då är jag å andra sidan kåraktiv.

En polare pluggar nere i Lund efter att ha pluggat i sthlm och han känner att studentlivet var bättre i sthlm. Visserligen högst personliga åsikter men det känns som att de kan vara värda att dela med sig av om du funderar på att skippa sthlm av den anledningen. Att vissa personer tycker på ett sätt behöver inte betyda att du har samma åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Vill du ha riktigt studentliv så finns det bara ett val, sök till civilingenjör i maskinteknik i LUND så kan du få vara med i min faddergrupp.

EDIT: Jag kan inte säga att jag har så mycket att jämföra med från andra orter men jag tror inte det blir mycket bättre studieliv än i Lund, ibland lite för bra vilket kan märkas framåt tentorna.

Lund är en mycket bra idé. Han borde dock söka Elektroteknik istället så kan han vara med i MIN faddergrupp

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldrach:

Asså får panikångest.hittade en utbildning som låter skitroligt och passar mig bättre än handsken. Farkostteknik men den finns bara på KTH i sthlm men längtar som fan till studentlivet

Kan säga att det finns tillräckligt med studentaktiviteter på KTH för att en stor del människor festar för mycket och hamnar efter i skolan. Förutsatt att man vill klara skolan så finns det studentaktiviteter så det räcker och blir över.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldrach:

Asså får panikångest.hittade en utbildning som låter skitroligt och passar mig bättre än handsken. Farkostteknik men den finns bara på KTH i sthlm men längtar som fan till studentlivet

Kollade igenom kurserna på farkostteknik.

Kan säga som så att det skiljer sig inte direkt från Maskinteknik på Chalmers.
De första 3 åren är mycket lika och många masterprogram som finns på KTH finns också på Chalmers.

Det jag inte tror finns är "Flyg- och rymdteknik".
Å andra sidan är det fritt fram att läsa Bachelor på Chalmers och sedan ta ett master-program på en annan högskola.

Kolla kurserna:

Chalmers KTH Årskurs 1 Programmering i matlab---------------- Perspektiv på farkosttekniken 9 hp Inledande matematik------------------------ Algebra och geometri 7,5 hp Ingenjörsmetodik-------------------------------- Envariabelanalys 7,5 hp Datorstödd maskinkonstruktion (CAD)---- Flervariabelanalys 7,5 hp Matematisk analys i en variabel-------- Fysik 9 hp Statik och hållfasthetslära-------------- Numeriska metoder och grundläggande programmering 9 hp (programmering i matlab) Linjär algebra----------------------------------- Mekanik I 11 hp Hållfasthetslära Matematisk analys i flera variabler Materialteknik, del A Materialteknik, del A, Laboration Mekanik - dynamik Årskurs 2 Projektarbete M2, Projekt------------------------------------- Hållfasthetslära 12 hp Materialteknik, del B------------------------------------------------ Mekanik II 6 hp Maskinelement----------------------------------------- Produktframtagning 12 hp (Integrerad konstruktion & tillverkning) Tillverkningsteknik---------------------------------------------- Termodynamik 6 hp Mekatronik ---------------------------------------------------------------Differentialekvationer 9 hp Integrerad konstruktion & tillverkning, Projekt------------------- Strömningsmekanik 6 hp Matematisk överbryggningskurs-------------------- Ljud och vibrationer 9 hp (finns som valbar) Industriell ekonomi, Dugga Industriell produktion & organisation Miljö- och energiteknik Strömningsmekanik Årskurs 3 Projektarbete M3, Projekt---------------------------------- Elektroteknik 6 hp Reglerteknik------------------------------------------------- Sannolikhetsteori och statistik 6 hp Valbara kurser: Reglerteknik 6 hp Energiomvandling------------------------------------------ Signaler och mekaniska system 6 hp (mekatronik) Genus och teknik--------------------------------------------- FEM för ingenjörstillämpningar 6 hp (finns som valbar) Finit elementmetod (FEM)---------------------------------- Optimeringslära 6 hp Maskinkonstruktion, Dugga---------------------------------------- Valbar kurs 9 hp Virtuell produktion------------------------------------------------ Examensarbete för kandidatexamen 15 hp Teknikhistoria Objektorienterad programmeringsteknik Fiction for engineers, Projekt Värmeöverföring Material- och processval Transformer- och differentialekvationer Logistik Introduction to sound and vibration Matematisk statistik

Ursäkta den fula inklistringen

Båda har fått utmärkelse också

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Det finns definitivt ett studentliv i Stockholm, men man måste kanske vara lite smått aktiv om man vill göra något. Vill du dricka alkohol så finns det pubar (som ofta slutar på andra ställen) varje dag någonstans (flyg och farkost har faktiskt en av de bättre pubarna), när det gäller andra saker så brukar det också finnas.

För att ta ett exempel så spenderade jag själv (jag pluggar på KTH) onsdagen med att rita bidrag till en karneval vilket övergick i en livsfarlig takfest vilket övergick i efterfest med tv-spel och pizza vilket övergick i fest med naturvetare på Stockholms Universitet (socialcaps!) vilket nu snart kommer övergå till ett sektionslan över helgen som toppas med en sittning på måndag av alla dagar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Skrivet av superapan:

Studentlivet i Stockholm är ju ett skämt. Alla bor hemma hos mamma och pappa. Efter dagens slut går de och umgås med sina gamla kompisar. Gå på nationer finns inte, utan det är Stureplan i stället. Står det mellan de två hade jag valt Chalmers.

Du menar att det inte skulle vara så på Chalmers? På deras hemsida får intrycket att en stor majoritet är från Göteborg och då uppstår väl samma situation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Du menar att det inte skulle vara så på Chalmers? På deras hemsida får intrycket att en stor majoritet är från Göteborg och då uppstår väl samma situation?

Trådskaparen ville få råd i valet mellan Chalmers och KTH. Som jag sa, står det mellan de två hade jag valt Chalmers. Det finns grader i helvetet, båda är ganska dåliga val.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

om kth och chalmers är helvetet vad är himmelen? jag har börjat snegla på maskinteknik i lund också, såg att det fanns en master i fordon men att bara en hade valt den. är den något att ha?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av baldrach:

om kth och chalmers är helvetet vad är himmelen?

Linköping såklart!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av superapan:

Trådskaparen ville få råd i valet mellan Chalmers och KTH. Som jag sa, står det mellan de två hade jag valt Chalmers. Det finns grader i helvetet, båda är ganska dåliga val.

Intressanta inlägg. Håller själv på att välja mellan dem inför HT 2012. Vill slippa alla dagdrivare som kommer in överallt men känner samtidigt att mitt kontakt nät är ganska uselt. Det var därför jag ville att du skulle utveckla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Intressanta inlägg. Håller själv på att välja mellan dem inför HT 2012. Vill slippa alla dagdrivare som kommer in överallt men känner samtidigt att mitt kontakt nät är ganska uselt. Det var därför jag ville att du skulle utveckla.

Hmm ?
Jag förstår inte riktigt vad dagrivare och kontaktnät har med frågan om vilken skola som är bäst att göra ?

Det fungerar inte som i grundskolan där de slappaste sätter tempot. Råkar det vara låga intagningspoäng så kommer säkert en del dagdrivare att komma in, men de lär förvinna rätt snabbt om utbildningen är bra och håller ett bra, högt tempo.
Kontaktnät vet jag inte heller riktigt varför du nämner det. Man får massor av bekantskaper och nya vänner om man studerar vid KTH och Chalmers så länge man inte är helt associal.
Det där någon nämnde att folk skulle gå till sina kompisar de känt sen barnsben så fort föreläsningen är slut stämmer inte för fem öre.

Chalmers och KTH är väldigt likvärdiga som universitet. De båda är Sveriges främsta tekniska högskolor (möjligen tillsammans med Linköping). Jag skulle ta det som låg närmast.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av JesperT:

Hmm ?
Jag förstår inte riktigt vad dagrivare och kontaktnät har med frågan om vilken skola som är bäst att göra ?

Det fungerar inte som i grundskolan där de slappaste sätter tempot. Råkar det vara låga intagningspoäng så kommer säkert en del dagdrivare att komma in, men de lär förvinna rätt snabbt om utbildningen är bra och håller ett bra, högt tempo.

Det var bra att höra. Är du helt säker på att man inte paras ihop med någon sådan i ett grupparbete så att man själv lyfter personen i fråga så att h*n kan hålla sig kvar?

Skrivet av JesperT:

Kontaktnät vet jag inte heller riktigt varför du nämner det.

Det är en aspekt man måste väga in i sitt val av skola. Klart att det kan finnas skillnad på socialt liv på de olika platserna.

Skrivet av JesperT:

Man får massor av bekantskaper och nya vänner om man studerar vid KTH och Chalmers så länge man inte är helt associal.
Det där någon nämnde att folk skulle gå till sina kompisar de känt sen barnsben så fort föreläsningen är slut stämmer inte för fem öre.

Korridorsvänner kanske är lätt att få tag på men jag misstänker ändå att det kan bli svårare att knyta närmare band om folk inte bor i andra änden av tunnelbanan. Tycker att det låter högst trovärdigt att gamla kompiskretsar består med få undantag. Men men, vad vet jag? Det är väl ni som har erfarenheten i detta sammanhang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Det var bra att höra. Är du helt säker på att man inte paras ihop med någon sådan i ett grupparbete så att man själv lyfter personen i fråga så att h*n kan hålla sig kvar?

Sådana personer som försöker åka snålskjuts på andra lär inte bli långvariga. Tentor skriver man enskilt och där måste folk klara sig själva. De som inte håller måttet blir underkända, får inte tilläckligt med poäng för fortsatt bidrag från CSN och måste sluta.
Dessutom lär man ju knappast tvingas ihop med någon annan i något grupparbete. Man väljer vanligen själv vem man labbar/jobbar ihop med.
På KTH och Chalmers är de allra flesta studiemotiverade, även om det finns en del som festar för mycket.

Skrivet av HarmlessWarrior:

Det är en aspekt man måste väga in i sitt val av skola. Klart att det kan finnas skillnad på socialt liv på de olika platserna.

Jo, det finns ju vissa universitetsorter som är kända för sitt studentliv och det är väl främst Uppsala och Lund.
Chalmers och KTH tror jag är rätt likvärdiga på denna punkt. Det finns massa studentliv om man vill delta i det, men inte så mycket att det blir påträngande.

Skrivet av HarmlessWarrior:

Korridorsvänner kanske är lätt att få tag på men jag misstänker ändå att det kan bli svårare att knyta närmare band om folk inte bor i andra änden av tunnelbanan. Tycker att det låter högst trovärdigt att gamla kompiskretsar består med få undantag. Men men, vad vet jag? Det är väl ni som har erfarenheten i detta sammanhang.

Jag kan naturligtvis inte prata för alla stockholmare, men för egen del har jag inte längre kontakt med någon enda person jag umgicks med före det att jag började vid universitetet. I stort sett alla mina kontakter och vänner är sådana jag lärt känna under studietiden.
I en större stad är folk vana vid nya kontakter och jag tror faktiskt att folk där i betydligt mindre utsträckning håller sig kvar vid sina barndomsvänner.

Vanligen lär man känna folk som studerar på samma kurser genom att man sätter sig och jobbar mycket ihop och sedan börjar man luncha ihop och sedan gör man mer och mer tillsammans även på fritiden.
På det sättet är det väldigt lätt att skaffa vänner även om man inte är sådär supersocial.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Intressanta inlägg. Håller själv på att välja mellan dem inför HT 2012. Vill slippa alla dagdrivare som kommer in överallt men känner samtidigt att mitt kontakt nät är ganska uselt. Det var därför jag ville att du skulle utveckla.

Är man orolig för dessa individer ska man i alla fall undvika utbildningar som låter enkla. Dit lockas lata studenter som är dåliga på matte, trots att de första två åren i princip är identiska på alla civilingenjörsutbildningar. När det väl börjar bli "svårt" är det snarare lättare att mekaniskt nöta in tentor om man nu vill det, eftersom underlaget där är så mycket tunnare än på grundkurserna. Hursom, väljer man något som i alla fall låter svårt, typ "teknisk fysik", så är sannolikheten ytterst liten att utsättas för mupparna.

För mig är dock studentlivet viktigare än studierna. Missförstå mig rätt, men grundutbildningen är densamma på alla lärosäten, varför då utsätta dig för en tråkig stad? Hade du tänkt att bli fullständigt institutionaliserad och forska finns dock en poäng att välja "rätt". Jag hade i alla fall valt Lund, finns nog ingen mysigare studentstad, och verkligen inte kattpiss att skriva i CV:t heller.

Kom bara i håg att ingen kommer tacka dig för att du inte lekte och hade den bästa tiden i ditt liv.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

det börjar luta mot lund nu speciellt när jag hittade fordon på maskinteknik. men hur är det med bostad? har klockrent bokat in resa fram till nån vecka innan skolan (börjar typ 29 aug?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldrach:

det börjar luta mot lund nu speciellt när jag hittade fordon på maskinteknik. men hur är det med bostad? har klockrent bokat in resa fram till nån vecka innan skolan (börjar typ 29 aug?)

Lund är helt klart grejen, Elektro är dock lite ballare än Maskin

Bostad är dock jävligt knepigt, det är det absolut sämsta med Lund

Det första du ska göra är att skriva upp dig på www.afb.se SÅ FORT du är antagen. På så vis kommer du med i lottningen om en hel massa platser. Med lite flyt kan du få ett tidigt ködatum och på så vis hamna bland de första i din årskull att få bostad. Om du bor utanför Skåne får du dessutom novischförtur, du går före alla som inte bor i Skåne på korridorrum. Detta i kombination med tur i lottningen kan ge dig ett korridorrum redan efter några veckor men chansen är inte stor.

Orkar du arbeta lite för att få ett rum kan det dock vara lönt att leta runt på Nationerna. Orkar du vara till exempel förman och göra vissa sysslor för Nationen (allt från att tvätta till att ordna med nattklubben) kan du även där få tag på ett korridorrum.

Du kan också campa blocket och andra liknande sidor för att kanske få tag på något rum hos någon gammal tant men det är också riktigt svårt.

Vanliga hyreslägenheter är i stort sett omöjligt att få tag på om man inte har kontakter. LKF's kö sägs vara flera år lång.

Sen kan man ju så klart att köpa något. Kan du tänka dig att göra det finns det en del att välja på, både nybyggnadsprojekt och andra bostadsrätter runt om i stan. Du får dock räkna med att punga närmre miljonen för en 1a eller 2a.

Att bo i Malmö är också ett alternativ, finns lite mer att välja på där.

Kom dock ihåg detta, det går ALLTID att lösa boende på något vis. Har massa folk i min klass som kommer från alla möjliga ställen och lyckades fixa med att bo någon stans tills de fick något eget så bara se till att ligga i ordentligt nu fram tills terminen börjar så fixar det sig säkert.

Angående den där resan. Läsperioden börjar helt riktigt någon gång 29-30-31 men nollningen börjar redan en vecka tidigare. Nollningen vill du bara inte missa, utan att ha någonting att jämföra med vill jag nog påstå att nollningen på LTH antagligen är något av det absolut bästa svenskt studentliv har att erbjuda!

Väl mött i Lund!

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

så nollningen börjar typ tidigast den 20:e? kommer hem den 18:e tror jag blir knepigt

Permalänk
Medlem

Jag är till 95% säker på att nollningen kommer börja Måndagen den 22a Augusti (:

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Skrivet av baldrach:

det börjar luta mot lund nu speciellt när jag hittade fordon på maskinteknik. men hur är det med bostad? har klockrent bokat in resa fram till nån vecka innan skolan (börjar typ 29 aug?)

Du behöver inte tacka mig. Jag gjorde bara min plikt.

Permalänk
Medlem

Hur definerar du studentliv? Fester? Vänner? Aktiviteter?

I stort så är det är det nog hugget som stucket. Studentliv finns på vilken skola du än väljer, i mer eller mindre grad. I slutändan skulle jag snarare rekommendera dig att läsa på vilka kurser programmen du vill läsa erbjuder. Ska du plugga 5 år bör du var någolunda studiemotiverad för att orka med. Och jag lovar att du kommer att växa och utvecklas ganska mycket under den tiden och då är det rätt skönt om staden du bor i har mer att erbjuda.

Pluggade själv en tid i Helsingborg (så har upplevt studentlivet i Lund) och senare i Chalmers och är mer än nöjd med det bytet.

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net