Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Starta datorn med tangentbordet?

Har inställningar i BIOS för det här, men fungerar inte, kanske är det så att det inte fungerar med trådlösa tangentbord eller tangetbord via usb, utan de ska isf vara kopplade till de gamla tangentbordsuttagen?

Hade velat fixa så jag startar datorn med ett lösenord, alltså en tangentknappskombination vilket finns i alternativen. Någon som vet?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Legacy USB eller vad inställningen kan tänkas heta på ditt moderkort är alltså aktiverad (enable)?

Annars vet jag att visa trådlösa tangentbord behöver drivrutiner för att fungera, hade ett ifrån logitech som fungerade först när drivrutinerna hade lästs in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Legacy USB eller vad inställningen kan tänkas heta på ditt moderkort är alltså aktiverad (enable)?

Annars vet jag att visa trådlösa tangentbord behöver drivrutiner för att fungera, hade ett ifrån logitech som fungerade först när drivrutinerna hade lästs in.

Aha, det vet jag tyvärr inte på rak arm här nu, men skall legacy usb vara inaktiverad då för att detta ska fungera isf? Vad exakt är det då för drivrutiner som behövs, har ju redan laddat ner de nyaste drivisarna för tangentbordet jag kör med utan resultat. Eller finns det speciella drivisar för just detta?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Aha, det vet jag tyvärr inte på rak arm här nu, men skall legacy usb vara inaktiverad då för att detta ska fungera isf? Vad exakt är det då för drivrutiner som behövs, har ju redan laddat ner de nyaste drivisarna för tangentbordet jag kör med utan resultat. Eller finns det speciella drivisar för just detta?

legacy USB ska vara enable.

Mja problemet är ju att drivrutinerna inte laddas förens du kommer till Windows loggan/Windows. Googla på ditt tangentbord och se ifall någon annan har liknande problem.

"tangetbordsnamn + legacy USB support"
"tangetbordsnamn + bios support"

...eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

legacy USB ska vara enable.

Mja problemet är ju att drivrutinerna inte laddas förens du kommer till Windows loggan/Windows. Googla på ditt tangentbord och se ifall någon annan har liknande problem.

"tangetbordsnamn + legacy USB support"
"tangetbordsnamn + bios support"

...eller liknande.

Okay, ja ska testa detta sen när jag e hemma då. Tack för tipset! Känns dock som en svår nöt att knäcka det här.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Fungerar tangentbordet i bios bör det ju inte behöva ladda drivrutiner för att fungera, bara en tanke...

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balbuto:

Fungerar tangentbordet i bios bör det ju inte behöva ladda drivrutiner för att fungera, bara en tanke...

sant! Blev det ju ett nytt problem nu av det hela då! ;p

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Det här såg riktigt intressant ut. Är detta en funktion som bara finns på nyare moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av globi:

Det här såg riktigt intressant ut. Är detta en funktion som bara finns på nyare moderkort?

Nja, mitt moderkort har väl iaf 3-4 år på nacken, och funktionen finns där på iaf! Men vågar inte svara på när det först kom

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balbuto:

Fungerar tangentbordet i bios bör det ju inte behöva ladda drivrutiner för att fungera, bara en tanke...

Skrivet av Akerhage:

sant! Blev det ju ett nytt problem nu av det hela då! ;p

Jaha, så du kommer in i BIOS? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Jaha, så du kommer in i BIOS? :S

hehe, japp
Kan ju i BIOS skriva in lösenordet och allt med, men funkar inte sen när jag väl ska starta datorn med hjälp av lösenordet.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Nja, mitt moderkort har väl iaf 3-4 år på nacken, och funktionen finns där på iaf! Men vågar inte svara på när det först kom

Okej, då får jag kolla upp det då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

hehe, japp
Kan ju i BIOS skriva in lösenordet och allt med, men funkar inte sen när jag väl ska starta datorn med hjälp av lösenordet.

Då vet jag inte, jag läste nog lite för snabbt innan jag svarade

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Då vet jag inte, jag läste nog lite för snabbt innan jag svarade

Attans! hade så gärna velat få detta att fungera! Så jävla segt att behöva gå in i garderoben och böja sig ner för att starta datorn, helst när jag ligger i sängen och ska ha på den på morgonen! hade varit så gött att kunna skriva in min lilla kod eller trycka på en tangent för att starta!
Om du klurar ut ngt så skriv!!

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk

har med försökt med mitt trådlösa tagenbord.. tror det är koden för att få ut datorn ur vilo läge/standby..
men stänger du av helt så får du starta på knappen.. tror det är så det funkar, men om ni kommer på hur ni får igång den ifrån avstäng läge ifrån tagentbordet så får ni gärna berätta=) hade vait en optimal lösning att det inte kommit tidigare..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim_zune:

har med försökt med mitt trådlösa tagenbord.. tror det är koden för att få ut datorn ur vilo läge/standby..
men stänger du av helt så får du starta på knappen.. tror det är så det funkar, men om ni kommer på hur ni får igång den ifrån avstäng läge ifrån tagentbordet så får ni gärna berätta=) hade vait en optimal lösning att det inte kommit tidigare..

Vi får patentera det då isf!
Men borde ju fungera på ngt jäkla sätt! Och är ju isf grymt smidigt att slippa gå till burken varje gång, helst om man som jag har den inne i en garderob med baksidan av datorn utåt.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

Vi får patentera det då isf!
Men borde ju fungera på ngt jäkla sätt! Och är ju isf grymt smidigt att slippa gå till burken varje gång, helst om man som jag har den inne i en garderob med baksidan av datorn utåt.

vi får göra det, gillar oxå att gömma lådan i gaderoben eller uppe på, lite långt att nå ibland=) helst skulle den stå i ett annat rum.. men jag letar fortfarande efter en lösning.. det går förlänga sladden till knappen, men det är jobbigt att dra den:/ men har man en fin plats så går det göra med en knappt utan på gaderoben.. fast star från tagentbord skuule vara optimalt, kör oftast från viloläge, men det drar ju lite mer ström..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim_zune:

vi får göra det, gillar oxå att gömma lådan i gaderoben eller uppe på, lite långt att nå ibland=) helst skulle den stå i ett annat rum.. men jag letar fortfarande efter en lösning.. det går förlänga sladden till knappen, men det är jobbigt att dra den:/ men har man en fin plats så går det göra med en knappt utan på gaderoben.. fast star från tagentbord skuule vara optimalt, kör oftast från viloläge, men det drar ju lite mer ström..

ja precis, orka hålla på att dra sladdar och sätta upp knappen på garderoben. Hmm, nä det måste gå att fixa. Jag vill gärna inte ha datorn i standby pga av förbrukningen, nu vet jag inte exakt vad den drar, men gillar att ha prylarna helt avstängda, känns bättre på nåt sätt

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

ja precis, orka hålla på att dra sladdar och sätta upp knappen på garderoben. Hmm, nä det måste gå att fixa. Jag vill gärna inte ha datorn i standby pga av förbrukningen, nu vet jag inte exakt vad den drar, men gillar att ha prylarna helt avstängda, känns bättre på nåt sätt

precis, ska vara enkelt och smidigt! sedan ingår strömmen i min lägenhet så jag bryr mig inte så mycket.. men när man flyttar sen får man väl ha mer koll på prylarna=)

vill ändå kunna fjärrstarta datorn, borde komma en trådlös knapp man kan koppla in=)
( ett till patent;) )

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem
Skrivet av zlim_zune:

precis, ska vara enkelt och smidigt! sedan ingår strömmen i min lägenhet så jag bryr mig inte så mycket.. men när man flyttar sen får man väl ha mer koll på prylarna=)

vill ändå kunna fjärrstarta datorn, borde komma en trådlös knapp man kan koppla in=)
( ett till patent;) )

Ja är du tekniskt lagt så e det ju bara fixa, måste ju gå att starta den som man startar vilken konsol som helst, o andra sidan är ju de i standby när man startar dem med kontrollerna.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

Ja är du tekniskt lagt så e det ju bara fixa, måste ju gå att starta den som man startar vilken konsol som helst, o andra sidan är ju de i standby när man startar dem med kontrollerna.

visst är jag det;)

finns en funktion när man bryter strömmen på datorn och sedan när den får ström igen så startar den automatiskt=) det finns fjärrstyrningar till det och då slipper man all sorts standby=) men det är olika datorer?

jag har lite planer på G tills jag flyttar, nu innan hinner jag inte riktigt med alla ideer man pysslar med=) men denna går nästan först då jag vill gömma dummburken någon stanns=)

fast en start från tagenbordet skall gå! det hade varit smidigast.. när datorn är avstängd helt fast ikopplad ligger den på standby och drar någon watt.. i viloläge drar den mer..

men kommer du på en bra ide så hör av dig;) jag letar än..

Visa signatur

Lian Li 354B, 60A 12v, Amd x6 4.1ghz, (4.6ghz turbo), AMD 5850 oc, 8GB ram 1600 mhz, Asus evo, 3 TB, Bluray, Samsung 23" + 160" projektor,

Permalänk
Medlem

Låter bra! Hoppas på din hjälp här och jag letar vidare efter lösningar på det här!

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk

Stäng inte av datorn bara utan sätt den bara i viloläge så är det bara att starta den sen via mus/tangentbord!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Stäng inte av datorn bara utan sätt den bara i viloläge så är det bara att starta den sen via mus/tangentbord!

jo men det vet vi redan, men jag vill inte ha den i standby
tack ändå för tipset

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Standby är underbar funktion. Mina 4 skärmar och dator drar <1 W i standby och kan då starta allt med ett knapptryck

Permalänk
Medlem

Satt i timmar och försökte fixa detta åt en polare, och fick aldrig till det Vi drog slutsatsen att det inte fungerade med USB.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

jo men det vet vi redan, men jag vill inte ha den i standby
tack ändå för tipset

Varför vill du inte ha den i standby? Min stationära dator står alltid i det. Det drar ju i princip ingen ström, kör samma sak med min macbook.

Det är det bästa man kan köra. Uppstartstiden blir minimal!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

Varför vill du inte ha den i standby? Min stationära dator står alltid i det. Det drar ju i princip ingen ström, kör samma sak med min macbook.

Det är det bästa man kan köra. Uppstartstiden blir minimal!

Jag vet inte varför, energiförbrukning kanske, eller att jag tycker det känns bra att stänga av prylarna helt och hållet, kanske en noja bara ;p
Får väl testa och se om jag kan övervinna den nojan mot att jag kan starta med tangentbordet då!

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Vet inte om det hjälper något men vill bara informera
När ja var yngre hade morsan å farsan något gammal dator med windows 95 på, den burken hade ett tangenbord som göljde med som såg ut som vilket tangentbord som helst på, förutom en bildskärms figur på mellanslag! Även om man stängde av datorn HELT så kunda man starta den från tangentbordet! Underbar lösning men lite dumt ifall man inte vill starta datorn men ändå kommer åt knappen

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Vet inte om det hjälper något men vill bara informera
När ja var yngre hade morsan å farsan något gammal dator med windows 95 på, den burken hade ett tangenbord som göljde med som såg ut som vilket tangentbord som helst på, förutom en bildskärms figur på mellanslag! Även om man stängde av datorn HELT så kunda man starta den från tangentbordet! Underbar lösning men lite dumt ifall man inte vill starta datorn men ändå kommer åt knappen

Känner igen detta, hade en kompis som kunde starta datorn med spaceknappen på sin tokgamla dator med windows 98 eller nåt på...så visst borde det finnas lösningar! Dock var ju dessa tangentbord inte trådlösa eller via usb

Visa signatur

Intel NUC :(