Permalänk
Medlem

xfx 5850 BE artefakter

Hej! Köpte ett 5850 BE när komplett hade erbjudande och nu i helgen fick jag artefakter för första gången. Hörde av mig till Komplett och de sa att jag skulle göra en returanmälan när de väl hade svarat. Dock hade problemet försvunnit för stunden men så idag så dök det upp igen.
Är det Grafikkortet som håller på och ger sig? Jag kör det i Standard 5850klock just nu och temperaturen ligger runt 55C när jag spelar.
Kan det vara något på mjukvarusidan som kan orsaka artefakter? Eller blir jag tvungen att skicka in till Komplett?

Tack på förhand.

Mvh
Emanuel

Edit* Bildlänk
http://img340.imageshack.us/i/grafikkortbuggarur.jpg/

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är grafikkortet men det kan också vara drivrutinerna även ram minnen :/
Uppstod problemet efter att du satte i det nya grafikkortet?
Vad har du för system och drivrutiner till grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Jag tror att det är grafikkortet men det kan också vara drivrutinerna även ram minnen :/
Uppstod problemet efter att du satte i det nya grafikkortet?
Vad har du för system och drivrutiner till grafikkortet?

Ram-minnena har ju suttit i sedan jag byggde datorn för snart 3 år sedan och jag har inte haft något liknande problem tidigare.

Problemet har kommit nu på senare tid och omstart hjälper inte. Bara om jag låter datorn stå ett tag försvinner det (avstängd). Tycker det är konstigt iom att temperaturen är låg.

Kör med Amds 11.2 av Catalyst.
Systemet är det i min signatur.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem

Kör OCCT GPU Error Check så ska du få reda på om ditt kort är trasigt.

Permalänk
Medlem

Verkar som byggkvaliten på minnena inte är på topp. Senaste åren har jag haft flera grafikkort som fått artifakter redan vid relativt låga temperaturer och inte överklockade mer än från fabrik.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma kort (och köptillfälle) och fick också artifakter för ett par dagar sedan.
Dock så försvann det efter omstart.

Kolla om det fortsätter att uppstå så tycker jag du skall skicka in det.

Hade ett 8600GT förut som fick artifakter (endast) när jag hade spelat Civ 4 i 3+ timmar, reboot löste det.
Sen en dag fick jag det permanent från boot. Självklart var detta en månad efter garantin tog slut.

Svåra med sånthär dock är när man inte kan göra något exakt för att framkalla problemet. Vet inte hur Komplett felsöker det då.
T.ex. det med 8600GT var ju bara ibland, ofta kunde det stå på i 12+ timmar tills man avslutade.

Hör med Komplett innan retur, så du inte får tillbaka "inget fel hittades" och får betala undersökningsavgift

Mvh
Woundead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Kör OCCT GPU Error Check så ska du få reda på om ditt kort är trasigt.

Men det stresstestar väl bara kortet?
Jag har ju fått artefakter när jag var ute i windows och när jag öppnade LoL clienten men ska testa köra det programmet ändå.

Tack för input och tips.
Skickade en returanmälan till Komplett men det lär ju dröja ett par dagar innan jag skickar in det --> varpå jag kan se om det återkommer.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hmm kan vara problemet att du får byta upp dig mot bättre nätagg. Själv så har jag samma grafikkort och har haft strul med det problemet förr men jag behövde ha ett modernare nätagg sen förvann alla artifakter flimmer m.m testa det Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

Hmm kan vara problemet att du får byta upp dig mot bättre nätagg. Själv så har jag samma grafikkort och har haft strul med det problemet förr men jag behövde ha ett modernare nätagg sen förvann alla artifakter flimmer m.m testa det Mvh.

Jag tror inte det är nätagget faktiskt.
Det är ju detta chassit jag har:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=213032
Med medföljande nätaggregat och har för mig att det inte är en ACE produkt.

Körde ju även med hd3870x2 tidigare och detta lär ju dra mindre?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera. Fick artefakter nu igen och jag gjorde en returanmälan till komplett så blir att skicka in det men som Woundead sa så kanske inte problemet dyker upp när de testar kortet, om man har otur dock har jag ju bildbevis och ska stoppa in det gamla kortet så länge. Om problemet då är ur vägen så vet jag ju att det var grafikkortet till 110%.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hmm vad är det för nätagg du har då ? jag hade själv ett nätagg som hette AXP 630 watt och det ville inte mitt 5850 BE acceptera för då hade jag mycket flimmer och artifakter typ massa konstigheter på skärmen i spelandet och på windows så jag köpte ett Corsair TX 650 watt och fungerar nu klockrent utan problem i spelandet plus att jag hade skickat in mitt kort också till alina.se och dom sa att dom inte kunde hitta något fel på mitt kort när dom körde crysis warhead och alina rekomenderade att inte köpa något annat nätagg än Corsairs nätagg :). Jag tror iaf att du behöver dig ett nytt nätagg från corsair.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeathAdder89:

Hmm vad är det för nätagg du har då ? jag hade själv ett nätagg som hette AXP 630 watt och det ville inte mitt 5850 BE acceptera för då hade jag mycket flimmer och artifakter typ massa konstigheter på skärmen i spelandet och på windows så jag köpte ett Corsair TX 650 watt och fungerar nu klockrent utan problem i spelandet plus att jag hade skickat in mitt kort också till alina.se och dom sa att dom inte kunde hitta något fel på mitt kort när dom körde crysis warhead och alina rekomenderade att inte köpa något annat nätagg än Corsairs nätagg :). Jag tror iaf att du behöver dig ett nytt nätagg från corsair.

Jag minns inte vad det heter men det ska inte vara något skitmärke. Har en polare som har 4-5st likadana chassin (lite av en nörd) och det var han jag fick detta chassit rekommenderat av. Han har inte haft något nätagg-problem.
Kör ju även allt oklockat nu jämfört med tidigare.
Konstiga var idag när artefakterna kom var att de försvann efter någon timme.

Visa signatur