Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Klarhet i skillnaden mellan Core2Duo och Centrino Duo i laptops?

Permalänk
Medlem

Klarhet i skillnaden mellan Core2Duo och Centrino Duo i laptops?

Hej!

Jag kör för tillfället en Dell Inspiron 6400, då jag flyttat hem och inte längre har plats för en stationär
PC. Då datorn är närmare fyra år gammal vid det här laget (har dock inte ägt den i mer än 3 månader då den införskaffades beggad från Tradera i julas) skulle jag bara ha den som tillfällig laptop tills jag skaffade något bättre, men det är trots allt något som gör att jag inte kan slita mig från denna. Kanske är det för att den är så stilrent designad och att avsaknaden av dagens laptoptangentbord som mer eller mindre ser ut att vara gjorda av återvunna PET-flaskor (framför allt Samsung, LG, Asus och Acer, som ändå brukade bygga riktigt härliga datorer förr) gör att jag inte kan slita mig, samtidigt som Dells datorer av egen erfarenhet är fruktansvärt stabila (förutom XPS-serien såklart) jämfört med likvärdiga modeller från andra tillverkare.

Nu till saken.
Windows Vista x86 Business är installerat på burken. Under huven sitter för tillfället en 1.60 gigahertz Centrino Duo T2050 och 1.5 gigabytes internminne (kommer dock under veckan att utökas till 3 gigabyte). Jag har dessutom funderat på att byta ut processorn, och stoppa i en Core2Duo T7500 eller liknande (2.133 GHz). Så min fråga till er är nu...
Vad är skillnaden mellan Centrino Duo och Core2Duo?
Jag har fått följande svar av personer som anser sig kunniga på området och de säger helt olika saker angående detta. Till exempel:

* Centrino Duo är ett samlingsnamn för en laptop som innehåller en Core 2 Duo-processor och ett Intel-baserat chipset.

* C2D är en 64-bitars processor medan Centrino Duo är en 32-bitars (observera ovanstående punkt, att det är en Core 2 Duo som sitter i en Centrino Duo-dator).

* Skillnaden mellan C2D och Centrino Duo är att C2D har socket P och sitter nästan bara i stationära
datorer, medan processorerna för socket M heter Centrino Duo och är endast avsedda för bärbara datorer (sparar ström).

* C2D är snabbare än Centrino Duo med samma klockfrekvens, men riktigt varför det är så fanns det inget svar på. Möjligtvis kan det bli så i framtiden då större beräkningar används i program och framför allt.. på grafikkort för 3d-spel?

* Core 2 Duo är INTE snabbare än Centrino Duo med samma klockfrekvens, de kan till och med vara långsammare eftersom 64-bitars procedurer med extremt stora tal tar längre tid att räkna ut (för 64-bitars applikationer, men det går ju ändå att köra x86-program på en x64-processor?)

* Det är skillnad på Intel Core 2 Duo, Core Duo och core solo. Vad jag har förstått betyder Duo fortfarande två, även om det inte står en tvåa framför.

Man blir alldeles förvirrad..
Det är bara några av svaren jag fått, och i och med att nästan vartenda svar motsäger det andra så det skulle vara grymt med lite klarhet i vad det är för skillnad på dessa. Om jag stoppar i en T7500 (2.13 GHz), vad får jag ut för vinst förutom den ökade klockfrekvensen på totalt 1.06 GHz på båda kärnorna och lite större processorcache? Eller om jag stoppar i en C2D-processor med samma klockfrekvens, 1.6 GHz, och installerar 64-bits Vista, vad blir skillnaden? Vad är skillnaden överhuvudtaget mellan dessa processorer?

Hemskt tacksam på förhand!
Ha en härlig dag alla Clockers

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

* Centrino Duo är ett samlingsnamn för en laptop som innehåller en Core 2 Duo-processor och ett Intel-baserat chipset.

Centrino är namnet på plattformen som bärbara använder från Intel. För att det ska bli Centrino så måste det vara intelmoderkort, Intel CPU samt ett Intel WiFi-kort.*

C2D är en 64-bitars processor medan Centrino Duo är en 32-bitars (observera ovanstående punkt, att det är en Core 2 Duo som sitter i en Centrino Duo-dator).

Helt riktigt!

* Skillnaden mellan C2D och Centrino Duo är att C2D har socket P och sitter nästan bara i stationära
datorer, medan processorerna för socket M heter Centrino Duo och är endast avsedda för bärbara datorer (sparar ström).

C2D finns även för socket 479 som din dator har. Leta efter C2D som har 667FSB, de passar i din dator.
De C2D i serien T5XXX har 2mb level 2 cache. De i T7XXX-serien har 4mb level 2 cache.
http://www.intel.com/cd/products/services/emea/eng/processors...

Problemet är att det inte är säkert att ditt bios har stöd för C2D. Microcode måste uppdateras. Kolla på nätet om någon annan har lyckats uppgradera.

Socket P är endast för bärbara datorer. För stationära heter den 775

* C2D är snabbare än Centrino Duo med samma klockfrekvens, men riktigt varför det är så fanns det inget svar på. Möjligtvis kan det bli så i framtiden då större beräkningar används i program och framför allt.. på grafikkort för 3d-spel?

Core2Dup i T5XXX-serien är med väldigt liten marginal snabbare än T2000-serien i samma frekvens. Core2Duo i T7XXX-serien är klart snabbare än T2XXX-serien. Alla Core2Duo är snabbare än Core Duo om man kör MKV-filmer tack vare nya SSD-instruktioner.

* Core 2 Duo är INTE snabbare än Centrino Duo med samma klockfrekvens, de kan till och med vara långsammare eftersom 64-bitars procedurer med extremt stora tal tar längre tid att räkna ut (för 64-bitars applikationer, men det går ju ändå att köra x86-program på en x64-processor?)

Se ovan

* Det är skillnad på Intel Core 2 Duo, Core Duo och core solo. Vad jag har förstått betyder Duo fortfarande två, även om det inte står en tvåa framför.

Core2Duo är andra generationen av Core Duo. Core Solo är enkelkärnig.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korgan:

* Centrino Duo är ett samlingsnamn för en laptop som innehåller en Core 2 Duo-processor och ett Intel-baserat chipset.

Centrino är namnet på plattformen som bärbara använder från Intel. För att det ska bli Centrino så måste det vara intelmoderkort, Intel CPU samt ett Intel WiFi-kort.*

C2D är en 64-bitars processor medan Centrino Duo är en 32-bitars (observera ovanstående punkt, att det är en Core 2 Duo som sitter i en Centrino Duo-dator).

Helt riktigt!

* Skillnaden mellan C2D och Centrino Duo är att C2D har socket P och sitter nästan bara i stationära
datorer, medan processorerna för socket M heter Centrino Duo och är endast avsedda för bärbara datorer (sparar ström).

C2D finns även för socket 479 som din dator har. Leta efter C2D som har 667FSB, de passar i din dator.
De C2D i serien T5XXX har 2mb level 2 cache. De i T7XXX-serien har 4mb level 2 cache.
http://www.intel.com/cd/products/services/emea/eng/processors...

Problemet är att det inte är säkert att ditt bios har stöd för C2D. Microcode måste uppdateras. Kolla på nätet om någon annan har lyckats uppgradera.

Socket P är endast för bärbara datorer. För stationära heter den 775

* C2D är snabbare än Centrino Duo med samma klockfrekvens, men riktigt varför det är så fanns det inget svar på. Möjligtvis kan det bli så i framtiden då större beräkningar används i program och framför allt.. på grafikkort för 3d-spel?

Core2Dup i T5XXX-serien är med väldigt liten marginal snabbare än T2000-serien i samma frekvens. Core2Duo i T7XXX-serien är klart snabbare än T2XXX-serien. Alla Core2Duo är snabbare än Core Duo om man kör MKV-filmer tack vare nya SSD-instruktioner.

* Core 2 Duo är INTE snabbare än Centrino Duo med samma klockfrekvens, de kan till och med vara långsammare eftersom 64-bitars procedurer med extremt stora tal tar längre tid att räkna ut (för 64-bitars applikationer, men det går ju ändå att köra x86-program på en x64-processor?)

Se ovan

* Det är skillnad på Intel Core 2 Duo, Core Duo och core solo. Vad jag har förstått betyder Duo fortfarande två, även om det inte står en tvåa framför.

Core2Duo är andra generationen av Core Duo. Core Solo är enkelkärnig.

Tack så mycket för svaret, skönt att få lite klarhet i saker och ting

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år