Mozilla Firefox 4.0 Release Candidate ute nu

Permalänk
Skrivet av Tobias75:

Brakar ihop när jag ska logga in på Handelsbankens internetbank.

Vilken typ av inloggningsmetod använder du för att logga in på Handelsbanken?

Jag har Swedbank och SEB. Jag kunde logga in på båda, både med personlig kod (Swedbank) och med dosa (Swedbank och SEB).

Men jag har provat att öppna inloggningssidan på Handelsbanken. Jag har provat att välja Kortläsare (ansluten med sladd), Kortläsare (utan sladd) och Användarnamn (kodbricka). I första fallet fick jag meddelandet "Tillåten kortläsare saknas" vilket är normalt när man saknar kortläsare som krävs för inloggning. I det andra fallet fick jag fram rutan där man knappar in personnummer och svarskod. I det tredje fallet fick jag fram rutan med användarnamn och personligt lösenord. Men när jag valde att logga in med Handelsbankens e-legitimation (certifikat) så gick det inte så bra.

Citat:

Säker anslutning misslyckades

Ett fel uppstod under anslutning till eleg.handelsbanken.se.

Den andra SSL-parten kunde inte förhandla fram en acceptabel uppsättning säkerhetsparametrar.

(Felkod: ssl_error_handshake_failure_alert)

*Sidan du försöker se kan inte visas eftersom den mottagna datans autenticitet inte kan verifieras.
*Kontakta webbplatsens ägare och informera dem om detta problem. Du kan även använda kommandot i Hjälp-menyn för att rapportera in problemet med webbplatsen.

[Försök igen]

Jag kollade upp det och det som Handelsbanken kallar för "Handelsbankens e-legitimation" är egentligen den gemensamma e-legitimationen som heter BankID som i stort sett alla svenska banker utfärdar. Däremot finns det aktörer som använder Telia e-legitimation eller vad det heter, det som tidigare var Postens e-legitimation.

Jag kollade upp det för jag har nämligen själv också BankID, och ett giltigt certifikat installerat. Men ändå så fick jag alltså det här felmeddelandet. Jag har även valt att testa mitt BankID med Firefox 4.0 på https://test.bankid.com/ och jag klarade av testet för inloggning och underskrift.

Men det var inte problemfritt. För när dialogrutan dyker upp där man ska skriva lösenordet så reagerar inte knapparna i dialogen när man klickar på dem och jag ser inte vad jag skriver. Fältet Lösenord fylls alltså inte med asteriska tecken (*********) när jag knappar in lösenordet, som om det inte sker någon inmatning alltså trots att textmarkören står och blinkar i fältet.

Men om jag skiftar programfönster till något annat Windows program (Alt+Tab) och återvänder till Firefox fönstret så ser jag plötsligt att fältet är ifyllt redan. Jag har alltså knappat in lösenordet på blint utan att det har uppdaterats med asteriska tecken medan jag skrev det. Trycker jag på Enter så händer inget, men om jag skiftar Windows fönster en gång till och återvänder till Firefox fönstret så går det igenom.

Knäppt... minst sagt... jag har inte varit med om det här med 3.6 eller tidigare Firefox.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Varför är gränssnittet i Firefox 4.0 RC1 så fult?

På de tidiga skisserna för Firefox 4.0 och även i Beta versionerna var den mycket snyggare!

Det ser ju ut som att de försökt tränga ihop allt på en så liten yta som möjligt. Varför?

Det finns ju knappt någon kant någonstans, fönstrets namnlist har blivit ersatt av flikarna. Jag kan alltså inte dubbelklicka på namnlisten längre för att maximera eller återställa fönstret. Jag måste använda de dedikerade Windows knapparna för det som finns längst upp till höger i fönstret, alternativt försöka pricka rätt och dubbelklicka mellan minimera-knappen och knappen som visar listan med flikar.

Varför ska knappen för startsidan vara längst ut till höger? Det är väl normalt att den ligger bredvid knapparna för framåt och bakåt? Samma sak med knappen för att uppdatera sidan. Jag tycker att den tidiga designen för 4.0, även den för 3.7 var snyggare. De använde mycket mer Aero effekten i Windows och ytorna var större, och det var snygga stora knappar. Nu är allt ihopträngt och Aero används knappt.

Lite länkar för inspiration:
http://www.software-latest.com/2011/02/28/mozilla-firefox-4-b...
http://www.neowin.net/news/firefox-4-windows-ui-update
http://techreport.com/discussions.x/18195
https://wiki.mozilla.org/User:Tro/Firefox_4.0_Windows_Theme_M...

P.s. De borde ha använt den fina Firefox globen istället för den stora fula orangefärgade "Firefox" knappen. Det märks att mjukvaroutvecklare har haft större inflytande än mjukvarodesigners i Firefox 4.0 RC1.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Det ser ju ut som att de försökt tränga ihop allt på en så liten yta som möjligt. Varför?

Det finns ju knappt någon kant någonstans, fönstrets namnlist har blivit ersatt av flikarna. Jag kan alltså inte dubbelklicka på namnlisten längre för att maximera eller återställa fönstret.

Jag antar att du menar hur det ser ut om man kör i fullskärmsläge (annars måste man som sagt kämpa lite själv för att flytta upp flikarna). I så fall kan man stänga av det genom att gå till
about:config
och sätta
browser.tabs.drawInTitlebar
till false. Och knappar och liknande kan man väl flytta nästan hur man vill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bockstensmannen:

Hur ändrar man ikoner för bokmärksfältet ?!

Nytt tema.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad för knasig inställning som gjorts i about:config när jag just -inte- kan lyckas få tabbarna att lägga sig absolut längst upp? Dvs så att den klassiska blå raden försvinner?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blåmussla:

Är det någon som vet vad för knasig inställning som gjorts i about:config när jag just -inte- kan lyckas få tabbarna att lägga sig absolut längst upp? Dvs så att den klassiska blå raden försvinner?

drawInTitlebar avgör huruvida det är så i fullskärmsläge; om man vill ha samma effekt även för normala fönster får man till exempel klistra in koden jag visade tidigare i userchrome.css.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

drawInTitlebar avgör huruvida det är så i fullskärmsläge; om man vill ha samma effekt även för normala fönster får man till exempel klistra in koden jag visade tidigare i userchrome.css.

Det finns ingen smidig lösning utan att gå in i den filen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåmussla:

Det finns ingen smidig lösning utan att gå in i den filen?

Nej, det finns andra varianter som gör samma sak men de innebär också en del meckande. Anledningen till att de har kvar en bit är för att man ska kunna dra fönstrena, likadant i Chrome.

Så här ser min Firefox 4 ut just nu

Gillar inte att Firefoxknappen är orange, men hittade inget sätt att ändra till default knappfärg. Skulle iofs kunna köra utan den och de andra knapparna, men jag behöver inte så långt adressfält, och använder ett par knappar vid enstaka tillfällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Nej, det finns andra varianter som gör samma sak men de innebär också en del meckande. Anledningen till att de har kvar en bit är för att man ska kunna dra fönstrena, likadant i Chrome.

Så här ser min Firefox 4 ut just nu
http://i.imgur.com/GzY62.png

Gillar inte att Firefoxknappen är orange, men hittade inget sätt att ändra till default knappfärg. Skulle iofs kunna köra utan den och de andra knapparna, men jag behöver inte så långt adressfält, och använder ett par knappar vid enstaka tillfällen.

Grymt snyggt! Så vad exakt ska skrivas in var i vilken fil? Tack på förhand.

Edit: Samt hur gör jag för att bara ha en enda rad om jag bara har en tab öppen? För att spara utrymme.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buio:

Anledningen till att de har kvar en bit är för att man ska kunna dra fönstrena, likadant i Chrome.

Om man sparar lite utrymme mellan flikarna och minimeraknappen kan man dock dra där för att flytta fönstret. (Man kan även dra under knapparna, men det är lättare att klicka fel där)

Skrivet av Buio:

Gillar inte att Firefoxknappen är orange, men hittade inget sätt att ändra till default knappfärg. Skulle iofs kunna köra utan den och de andra knapparna, men jag behöver inte så långt adressfält, och använder ett par knappar vid enstaka tillfällen.

Men har man verkligen nytta av knappen? Om man skall göra något avancerat kan man ju ändå visa verktygsfältet genom att trycka på alt. Om man lägger uppdatera- och stoppknappen till höger om adressfältet får man också den nya, mera diskreta, kombinerade adress/stopp/uppdatera-kontrollen.

Skrivet av Blåmussla:

Grymt snyggt! Så vad exakt ska skrivas in var i vilken fil? Tack på förhand.

Edit: Samt hur gör jag för att bara ha en enda rad om jag bara har en tab öppen? För att spara utrymme.

Filen som skall ändras är userchrome.css och ligger i
%appdata%\Mozilla\Firefox\Profiles\<förmodligen har du bara en katalog här; ta den>\chrome
Om filen inte finns går det bra att skapa en ny. Att dölja flikar om man bara har en öppen tjänar man dock inte så mycket på om de ändå ligger så högt upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Om man sparar lite utrymme mellan flikarna och minimeraknappen kan man dock dra där för att flytta fönstret. (Man kan även dra under knapparna, men det är lättare att klicka fel där)

Men har man verkligen nytta av knappen? Om man skall göra något avancerat kan man ju ändå visa verktygsfältet genom att trycka på alt. Om man lägger uppdatera- och stoppknappen till höger om adressfältet får man också den nya, mera diskreta, kombinerade adress/stopp/uppdatera-kontrollen.

Filen som skall ändras är userchrome.css och ligger i
%appdata%\Mozilla\Firefox\Profiles\<förmodligen har du bara en katalog här; ta den>\chrome
Om filen inte finns går det bra att skapa en ny. Att dölja flikar om man bara har en öppen tjänar man dock inte så mycket på om de ändå ligger så högt upp.

Okay. Done, hittade filen Så vad ska vi ändra?

Edit: Hittade inte en sådan fil, utan userChrome-example.css

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blåmussla:

Okay. Done, hittade filen Så vad ska vi ändra?

Edit: Hittade inte en sådan fil, utan userChrome-example.css

userChrome-example.css är ett skelett som du kan använda dig av och innehåller som namnet antyder exempel på kul inställningar du kan greja med.

Antingen kopierar du den till userChrome.css eller så skapar du en ny userChrome.css-fil i samma mapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

userChrome-example.css är ett skelett som du kan använda dig av och innehåller som namnet antyder exempel på kul inställningar du kan greja med.

Antingen kopierar du den till userChrome.css eller så skapar du en ny userChrome.css-fil i samma mapp.

Perfa! Och efter detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blåmussla:

Okay. Done, hittade filen Så vad ska vi ändra?

Edit: Hittade inte en sådan fil, utan userChrome-example.css

Skapa en ny (eller döp om userchrome-example.css till userchrome.css). Om du skriver såhär:
#10865093 (inlägg #85 skall det vara)
blir resultatet detta: #10864628 (inlägg #80)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Skapa en ny (eller döp om userchrome-example.css till userchrome.css). Om du skriver såhär:
#10865093
blir resultatet detta: #10864628

Blev det något knas med första länken? Se inte det jag förväntat mig.

När jag klickar på länken hamnar jag på inlägg #31, fast det är väl #85 jag vill till? Dock så verkar url:en stämma med inlägg #85. Fattar inget.

Uppdatering igen:
Det verkar skilja på index2.html och index3.html.

Klickar jag på http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/995403-mozilla-firefox-4-0-release-candidate-ute-nu/index3.html#post10865093 kommer jag rätt, om det nu var dit vi ville komma.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gnurk:

Blev det något knas med första länken? Se inte det jag förväntat mig.

När jag klickar på länken hamnar jag på inlägg #31, fast det är väl #85 jag vill till? Dock så verkar url:en stämma med inlägg #85. Fattar inget.

Hmm, inlägg 85 respektive 80 skall det vara. Det beror nog på att jag kör med 50 inlägg per sida istället för 30 (jag trodde den buggen var fixad).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Hmm, inlägg 85 respektive 80 skall det vara. Det beror nog på att jag kör med 50 inlägg per sida istället för 30 (jag trodde den buggen var fixad).

Perfekt. Fick det att delvis fungera. För nu är det nämligen så att den där klassiska blå raden ändå vill vara kvar. Kan det vara någon hemlig inställning som ställer till det hela? För det fungerar på en annan firefox-profil.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blåmussla:

Perfekt. Fick det att delvis fungera. För nu är det nämligen så att den där klassiska blå raden ändå vill vara kvar. Kan det vara någon hemlig inställning som ställer till det hela? För det fungerar på en annan firefox-profil.

Spännande. Titta under about:config om browser.tabs har några inställningar som ej är standard (jag antar att du har kopierat userchrome.css till alla kataloger under %appdata%\Mozilla\Firefox\Profiles)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Spännande. Titta under about:config om browser.tabs har några inställningar som ej är standard (jag antar att du har kopierat userchrome.css till alla kataloger under %appdata%\Mozilla\Firefox\Profiles)

Sökte på allt som matchade "browser.tabs" och resettade två av dessa till standard. Fortfarande inget nytt efter omstart. Den blå raden med minimera, maximera och stäng- knapparna insisterar att existera Dock är ikonen längst till vänster på denna rad borta (men kan fås genom alt+space).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Om man sparar lite utrymme mellan flikarna och minimeraknappen kan man dock dra där för att flytta fönstret. (Man kan även dra under knapparna, men det är lättare att klicka fel där)

Men har man verkligen nytta av knappen? Om man skall göra något avancerat kan man ju ändå visa verktygsfältet genom att trycka på alt. Om man lägger uppdatera- och stoppknappen till höger om adressfältet får man också den nya, mera diskreta, kombinerade adress/stopp/uppdatera-kontrollen.

Jo, jag skruvade till det till max just nu. Har oftast fönstret i samma storlek så det är lugnt för min del.

Rätt så lite, kanske tar bort den och lite mer längre fram. Jag provade en addon som kunde flytta på den. Eftersom menyn på den knappen är lite mer samlad med de viktigaste grejerna är det inte exakt samma layout som man får med alt/f10. Med addonet kan man faktiskt dra den till menyraden och få upp den från dolt läge på samma sätt, men det blir lite kaka på kaka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buio:

Rätt så lite, kanske tar bort den och lite mer längre fram.

Fler borde också använda musgester; med sådana har man ännu färre anledningar att slösa utrymme på knappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Fler borde också använda musgester; med sådana har man ännu färre anledningar att slösa utrymme på knappar.

+1 på detta!

Exempelvis FireGestures funkar finemang på FF4.

Blir så frustrerad när jag sätter mig framför en dator där det inte är installerat. Istället för att vifa till lite lätt med musen tvingas man flytta iväg muspekaren ända upp till knapparna och menynerna i överkant på den stora skärmen och skärpa till sig och klicka på rätt val.

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Nytt tema.

vad heter temat då ?

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk

Känns snabbare.

Dock får jag mycket klagomål att FF tar tid att öppna från början. liksom 1sec längre än tex Crome är väl ingen stor skillnad om man ska hårddra det?

Sen om de laddar sidorna snabbare etc finns ju knappt någon statestik över

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bockstensmannen:

vad heter temat då ?

https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/fxchrome/

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk

Men jag fick ju inga sånna balla bokmärks ikoner

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bockstensmannen:

Men jag fick ju inga sånna balla bokmärks ikoner

Det där är RSS-flöden.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Det där är RSS-flöden.

Läste lite om RSS flöden låter asnice! Men hur gör man för att aktivera de ? xD

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av benjamin larsson:

Läste lite om RSS flöden låter asnice! Men hur gör man för att aktivera de ? xD

Upptäckte nyss nåt SÄMRE med FF4 jämfört med FF3 bara för det.
Det brukar finnas en liten RSS ikon efter en hemsida som stöder RSS men den finns inte i FF4!
Man får lägga till knappen prenumerera och kontrollera detta manuellt numera. Ska rapportera detta till Mozilla ASAP!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calle2003:

Upptäckte nyss nåt SÄMRE med FF4 jämfört med FF3 bara för det.
Det brukar finnas en liten RSS ikon efter en hemsida som stöder RSS men den finns inte i FF4!
Man får lägga till knappen prenumerera och kontrollera detta manuellt numera. Ska rapportera detta till Mozilla ASAP!

Det verkar som att de medvetet har avlägsnat den då få använde den. Man skulle väl dock kunna tänka sig att den skulle kunna integreras i adressfältet (ungefär som stopp och uppdatera) om man placerar prenumerera-knappen på något visst ställe?