Behöver ha 4 datorer uppkopplade i 6 månader UTAN omstarter - hur?

Permalänk

Behöver ha 4 datorer uppkopplade i 6 månader UTAN omstarter - hur?

Hej,

Vi ska göra ett stop-motion-jobb för en kund där vi ska övervaka ett bygge från 4 olika vinklar i 6 månader. Till detta ska vi använda fyra stycken Asus EEEpc 1001 http://www.dustinhome.se/pd_5010549264.aspx och 4 stycken systemkameror som datorerna hämtar bilderna från med jämna mellanrum.

Datorerna ska i sin tur vara uppkopplade hela tiden och skicka upp bilderna till vår FTP, där vi efter hand tömmer.

Nu till frågan.
Då jobbet kommer göras på avlägsen ort är det viktigt att datorerna ska kunna stå obemannade i flera månader. Till exempel får den inte starta om sig, inte få upp någon dialogruta som avbryter någon process etc.

Det är Microsoft Windows 7 Starter, 32-bit installerat och man borde väl tvinga den till att inte starta om av sig själv, inte låta dialogrutor etc störa - även när man är uppkopplad?

Jag använder själv mac och är inte jättebra på pc, men vi har folk i huset som nog förstår vad ni menar.

Tacksam för er hjälp!

Permalänk

Det enda som är specifikt windows skulle väl vara att stänga av den automatiska uppdateringen av windows update.
Allmänna problemen är att den ska få ström hela tiden. Vet inte hur länge den klarar sig utan ström? Vad är värsta scenariot? Hur livsviktigt är det.
Sen är det hårdvara/mjukvaru problem. Man borde köra den x tid för att undersöka om det blir problem. Hårdvaru problem brukar oftast visa sig första tiden(först mån kanske?).
Sen är det väl störningar från utsidan att folk kan komma och rycka kablar eller annat.

Permalänk

Strömproblem och yttre påverkan är vi förhoppningsvis förskonade från. Det är främst hård- och mjukvaruproblem vi analyserar nu. Vad kan hända med en liten pc som står uppkopplad mot nätet, endast inställd för att köra en process mot en ftp hela tiden?

Permalänk
Medlem

Du kan ju även använda någon fjärr klient/server som VNC så du kan övervaka datorerna varje dag
Sen slänga in all programvara som skall köras färdigkonfigurerat autostart och ändra iv bios så datorn startar upp om den får strömavbrott (heter något i stil med wake up on power failure)
Eller så köper du en UPS....

Edit: Postade efter dig så såg ej ditt inlägg om strömförsörjning.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

har ingen som helst utbildning/erfarenhet inom området men det jag tänker på är om den förlorar kontakten med ftp överbelastat internet etc, om den eventuellt kommer stanna upp typ "lost connection, halting/ending/stoping process"

ja du kanske är med på vad jag menar

Permalänk
Medlem

Kör inte trådlöst utan med isolerad kabel så minskar du risken att tappa nät på den, skulle det inte vara smart att alla bilder som blir tagna lagras på hårddiskarna med ifall nätet försvinner? Det skulle även minska risken att något går fel med ftp klienten/servern.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Laptops kan ha större problem med värme så kanske försöka att hålla lite kallare.

Tror inte det blir säkrare om man försöker stänga av diverse inbyggda funktioner i windows så skulle nog undvikit det.
Viktigaste är nog att simulera samma situation på alla datorerna så länge som möjligt utan att uppdatera något under tiden.

Permalänk

Vi är osäkra på vad kunden kommer kunna ge oss när det gäller nätverk. Det är 4 datorer, med stora avstånd emellan varandra. Det är osäkert om vi kommer ha tillgång till kabel. Om vi har det så är det gött.

Det finns ju en risk i att nätet skulle bli överbelastat, såklart. Så vi funderar över att köra med lokal backup och förlita oss till nätet enbart för övervakning.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag vill förstöra konceptet men fyra datorer innebär ju 4 eventuella felkällor.

Det här är en tanke:
Att köra med 4 nätverkskameror kopplade till en router med lagringsmöjlighet och 3g kanske. Det finns ju mängder med övervakningsutrustning för sådant ändamål.

Permalänk

Det är dock lite skillnad på de där nätverkskameror och våra digitalsystemkameror. Och jag vet att det blir 4 eventuella felkällor. Därför är jag intresserad av att veta hur man bäst anpassar windows 7 för att att stå stabilt i 6 månader med remote övervakning (och jour som kan vara på plats inom 2 dygn, vilket är ok i sammanhanget) samt att vi är på plats 3 gånger under de 6 månaderna.

Permalänk

Jag hade valt att koppla upp varje kamera till någon liten och energisnål enhet i stil med denna:
http://en.wikipedia.org/wiki/SheevaPlug
Varje enhet (kamera och dator) hade haft en batteribackup i form av en blyack, samt nätverks anslutning via ethernet/wifi och 3G.

Enheterna hade lämpat över data till en NAS med raid 5 som stod lokalt på bygget, den i sin tur skulle ha haft dubbla nätverksanslutningar och batteribackup.
Den går i sin tur ut på nätet och dumpar data på en ftp.

Kanske skulle det ha varit bra med backup enheter som kan lätt sättas i drift utifall någon dator/kamera slutar fungera.

Oavsett hur ni gör så måste ni till varje pris undvika "single point of failure" och helt ärligt skippa windows helt och hållet.

Du kan ju även ta kontakt med Axis i Lund och kolla om de har lust att sponsra projektet med lite ip-kameror av värre modell.

Permalänk

Finns även datorer man kan fjärrstyra på bios nivå. Kör en sådan som hemmaserver då har man chans att fixa till det mesta mjukvaru relaterade om man är orolig för det.
Man kan till och med ominstallera oset från en annan plats om man nu skulle vilja det. Har aldrig haft en dvd/usbminne/tgb/mus/skärm i min server tex. IP KVM kallas det.

Sen skriver pragmatiker att man ska undvika windows, vet inte riktigt varför. Stabiliteten känns inte som du ska vara orolig för. Har kört xp/win7/win2k3/win2k8 i månader/år i sträck utan problem. Men oftast har jag mina windows os uppe mellan 2-4mån innan jag uppdaterar och startar om. Har aldrig använt win 7 starter.

Men som jag skrev innan att simulera är det klart viktigaste vilken än teknisk/mjukvaru lösning du väljer. Testa ryck strömkabeln och se hur den beter sig. Testa ryck nätkabeln och se hur den beter sig. Att ISP nätet går ner ibland får man nog räkna med. Strömmen varierar väl lite var man bor. Mitt i sth är det mindre strömavbrott än i bushen tex

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermaniii:

Det enda som är specifikt windows skulle väl vara att stänga av den automatiska uppdateringen av windows update.
Allmänna problemen är att den ska få ström hela tiden. Vet inte hur länge den klarar sig utan ström? Vad är värsta scenariot? Hur livsviktigt är det.
Sen är det hårdvara/mjukvaru problem. Man borde köra den x tid för att undersöka om det blir problem. Hårdvaru problem brukar oftast visa sig första tiden(först mån kanske?).
Sen är det väl störningar från utsidan att folk kan komma och rycka kablar eller annat.

Brorsan råkade ut för en Windows update omstart när han lämnade en video-rendering på över natten, så stäng av automatiska uppdateringar. Det andra jag kan komma på är schemalagt defragementering, vet inte ifall det kommer ställa till problem i samband med videoövervakningen. Även uppdateringar från t.ex. Adobe m.m. kan kräva omstarter.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk

vore det inte bättre att sätta upp 4 st nätverkskameror o hämta ladda alla bilderna på en o samma server VAR SOM HELST ifrån ?? Mycket säkrare, det är ju mycket säkrare att 1 dator inte ska crasha under 6 månader än 4st. Dessutom är servarar ofta byggda för att köras i långa perioder !