Permalänk
Medlem
Skrivet av Jappse:

Värt att köpa detta chassit? Just nu har jag ett gammalt skit som är mer än tio år gammalt. Kvittar det vilka 120/140MM fläktar man köper? Samtliga skall fungera med fläktkontrollen eller?

Funderade på att köpa detta http://www.inet.se/kundvagn/visa/302227/2011-03-21

Vet inte vilken RPM som är bäst. Skall ha en av dom till själva chassit, och den andra till min Cooler master 212+ CPU kylare.

Lämna tips på hur jag kan göra med extrafläktarna. Ej lagt ordern ännu så tips uppskattas!

chassie fläktar är en smaksak. sj kör jag GT 800rpm bara då jag inte överklockar nått i huvudtaget. tror du klarar dig på 1450rpm som chassie fläktar..dom flesta kör två st 120mm fram i fronten på chassiet. sen kan du ha en elr två st 140mm taket..går oxå med 120där om man vill.. sen ska du ha en bak som suger ut oxå.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Hade hellre köpt Nzxt H2 som ska komma dennavecka om man ska tro swec , ska ligga på under 1000lappen.
Review på förstasidan av swec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

köp hellre två lika snabba fläktar..tex 2st 1450rpm 120mm, då du kan ha två st i fronten på chassiet.elr om du tar en fram o en bak..du har oxå plats för 2st 140mm fläktar i taket. fast det kan räcka med 1st säkert om du inte håller på att överklockar massor.

Överklocka mycket? Min CPU ligger på 4.01 GHZ just nu, om det räknar som högt vette tusan.

Sen en snabb liten fråga. Skillnaden på 1850 och 1450 RPM är hur stor? Hur många steg är det på fläktkontrollen eller den är fritt ställbar?

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem

vart lite uppdatering av min text..var lite ändrat^^ aja..rörigt nu:P missade lite av din text osv..men men..

fläktkontrollen är fri..inga steg på den.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jappse:

Överklocka mycket? Min CPU ligger på 4.01 GHZ just nu, om det räknar som högt vette tusan.

Sen en snabb liten fråga. Skillnaden på 1850 och 1450 RPM är hur stor? Hur många steg är det på fläktkontrollen eller den är fritt ställbar?

som han ovan nämnde, kan man ställa in den i vilken hastighet som helst (Den är steglös). Problemet är dock att dom fläktar man sätter i den fläktkontrollen kör i samma hastighet (om dom har samma varvtal vid säga)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

En fråga angående olika kylningslösningar på grafikkort i Define R3!

Jag är på jakt efter nytt grafikkort men kan inte bestämma mig för om jag ska ha referenskylare eller annan modell typ Direct CUII, Windforce, Twin Frozr mm. Jag kör ju med datorn i sign och har överklockad processor. Siktar på 570/580, alternativt 6970. Har inte bestämt mig än.
Mina funderingar kretsar runt värmen som ovan nämnda kylningar dumpar i chassiet istället för att som referenskylarna blåsa ut den.

Är det någon här med någon av dessa grafikkort som kan svara på detta? Kommer min processor att bli mycket varmare?

Jag har idag 2 1450rpm GT i fronten och 2 1150rpm GT i bak som styrs av moderkortet (Asus Fan Expert). I idle ligger dom på 920rpm respektive 760rpm. När processorn stiger över 63 grader börjar dom rampa upp för att vid max temp på ca 69-70 grader på CPU ligga runt 1200rpm och 970rpm. Så lite spelrum har jag nog för ett varmt grafikkort tror jag. Har även funderat på att stoppa i en till fläkt i botten för mer luft in.

Är det nån därute med dessa kort med svar på min fråga?

Visa signatur

Moderkort: MSI MAG B650 Tomahawk Processor: Ryzen 5 7600 @ 5,15 Ghz (PBO + Curve Optimizer -50) Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: Kingston Fury Beast 32GB (2x16) 6000 Mhz Cl30 Grafik: Asus Rog Strix 2080 Ti OC 11GB Hårddiskar: Kingston Fury Renegade M2 2TB + 2st 2,5" Samsung SSD's (256 + 512GB) Nätagg: Seasonic Vertex 850 ATX3.0 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 10 PRO 64bit

Permalänk

Hur är det med detta chassi och Scythe 120mm Ultra Kaze Fan, 3000rpm? Det jag tänkte på är att Scythe 120mm Ultra Kaze Fan är tjockare än vanliga fläktar och jag tänkte sätta 3 st totalt i chassit.

Fläkt 1: I botten (insug)
Fläkt 2: Front (insug)
Fläkt 3: Front (insug)
Medföljande fläkt i fronten kommer jag att skruva på i toppen som utsug. Kommer detta att fungera bra? Får dessa fläktar bra plats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basilisken:

Hur är det med detta chassi och Scythe 120mm Ultra Kaze Fan, 3000rpm? Det jag tänkte på är att Scythe 120mm Ultra Kaze Fan är tjockare än vanliga fläktar och jag tänkte sätta 3 st totalt i chassit.

Fläkt 1: I botten (insug)
Fläkt 2: Front (insug)
Fläkt 3: Front (insug)
Medföljande fläkt i fronten kommer jag att skruva på i toppen som utsug. Kommer detta att fungera bra? Får dessa fläktar bra plats?

Det funkar bra. Har själv kört med Kaze 38mm tjocka fläktar i mitt r3

Permalänk
Skrivet av j.micke:

Det funkar bra. Har själv kört med Kaze 38mm tjocka fläktar i mitt r3

Då måste jag få fråga dig en sak, du som har erfarenhet av det. Ljudnivån med sådana i 3000rpm? Låter det mycket eller klarar dämpningen av dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basilisken:

Då måste jag få fråga dig en sak, du som har erfarenhet av det. Ljudnivån med sådana i 3000rpm? Låter det mycket eller klarar dämpningen av dem?

Dom låter en hel del kan jag säga. Hade någon 3000varvs och någon 2000varvs.
Körde alla med fläktkontroller. även på lägsta hastighet, så lät dom en hel del.
2000varvaren är betydligt tystare.

Har nu gått över till Gentle Typhoon

Permalänk
Skrivet av Ebbard:

En fråga angående olika kylningslösningar på grafikkort i Define R3!

Jag är på jakt efter nytt grafikkort men kan inte bestämma mig för om jag ska ha referenskylare eller annan modell typ Direct CUII, Windforce, Twin Frozr mm. Jag kör ju med datorn i sign och har överklockad processor. Siktar på 570/580, alternativt 6970. Har inte bestämt mig än.
Mina funderingar kretsar runt värmen som ovan nämnda kylningar dumpar i chassiet istället för att som referenskylarna blåsa ut den.

Är det någon här med någon av dessa grafikkort som kan svara på detta? Kommer min processor att bli mycket varmare?

Jag har idag 2 1450rpm GT i fronten och 2 1150rpm GT i bak som styrs av moderkortet (Asus Fan Expert). I idle ligger dom på 920rpm respektive 760rpm. När processorn stiger över 63 grader börjar dom rampa upp för att vid max temp på ca 69-70 grader på CPU ligga runt 1200rpm och 970rpm. Så lite spelrum har jag nog för ett varmt grafikkort tror jag. Har även funderat på att stoppa i en till fläkt i botten för mer luft in.

Är det nån därute med dessa kort med svar på min fråga?

Letar själv information om ett Asus GTX570 DCII går in i ett R3 då jag planerar att ha ett sådant i min nya burk, gör det inte det blir det att skippa cpu kylare och köra på Raven 2 ist

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBengtsson:

Letar själv information om ett Asus GTX570 DCII går in i ett R3 då jag planerar att ha ett sådant i min nya burk, gör det inte det blir det att skippa cpu kylare och köra på Raven 2 ist

Det måste ju finnas hur många som helst därute med det här chassiet som kör med icke-referenskort med tanke på hur populärt det är. Hur är tempsen i era chassin med icke-referenskort? Gärna med en beskrivning av setup med CPU/cpukylare/chassiefläktar.

Visa signatur

Moderkort: MSI MAG B650 Tomahawk Processor: Ryzen 5 7600 @ 5,15 Ghz (PBO + Curve Optimizer -50) Kylning: Noctua NH-U12P SE2 med en Scythe GT 1850rpm Minne: Kingston Fury Beast 32GB (2x16) 6000 Mhz Cl30 Grafik: Asus Rog Strix 2080 Ti OC 11GB Hårddiskar: Kingston Fury Renegade M2 2TB + 2st 2,5" Samsung SSD's (256 + 512GB) Nätagg: Seasonic Vertex 850 ATX3.0 Chassie: FD Define R3 med 5 st Scythe GT 120mm, 3 in och 2 ut + moddad hårddiskbur för bättre ventilation. OS: Windows 10 PRO 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebbard:

Det måste ju finnas hur många som helst därute med det här chassiet som kör med icke-referenskort med tanke på hur populärt det är. Hur är tempsen i era chassin med icke-referenskort? Gärna med en beskrivning av setup med CPU/cpukylare/chassiefläktar.

Jag kör med ett kort av icke-referenstyp (Gainward GTX 570 Phantom ej klockat).
Jag kör med följande setup för fläktarna:
Fronten (insug): 2 st. 120mm GT 1850 RPM
Botten (insug): 1 st. 120mm GT 1850 RPM
Baksidan (utblås): 1 st. 120mm GT 1850 RPM
Toppen (utblås): 1 st. 120mm Scythe Slip Stream 1200 RPM (hålen är på 120mm, men fläkten är stor som en 140mm)

Alla dessa fläktar är kopplade till en Zalman ZM-MFC1 fläktkontroll. När jag utför enklare arbeten på datorn sänker jag fläktarna till nästan lägsta hastighet vilket medför att datorn knappt hörs alls. GPUn ligger då på cirka 47°C med fläktarna på cirka 30%.
När jag spelar höjer jag fläktarna till hälften, och då ligger GPUn på cirka 60°C.

Till CPUn har jag en Noctua NH-U12P SE med de två medföljande fläktarna på. Dessa körs med motstånden som medföljde (de med lägsta hastighet).
Vid idle ligger CPUn på cirka 30°C och vid load ligger den runt 40-45°C.

Hoppas att det kan hjälpa er något?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk

Tänkte köpa en cpu kylare. Får jag problem med ett Cooler Master V8 eller fungerar det?

Permalänk
Skrivet av Bulldog76:

Tänkte köpa en cpu kylare. Får jag problem med ett Cooler Master V8 eller fungerar det?

Kör en NH-D14 istället. Vad jag har hört så är CM V8orna helt värdelösa.

Permalänk

Hm, det lilla jag hittat om den hittills har den fått bra kritik, tror att Noctian inte passar på mitt moderkort. passar enligt deras lista, med reservation. Dominator minnen passar inte och på dem måste man plocka bort kylflänsarna. Desstuom är det bra pris på V8, hade annars tänkt vänta med kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulldog76:

Hm, det lilla jag hittat om den hittills har den fått bra kritik, tror att Noctian inte passar på mitt moderkort. passar enligt deras lista, med reservation. Dominator minnen passar inte och på dem måste man plocka bort kylflänsarna. Desstuom är det bra pris på V8, hade annars tänkt vänta med kylare.

Jag har ju samma moderkort, om det nu inte skiljer mycket på E-tillägget i modellnamnet. Och kör med en Noctua NH-U12P med en singel Scythe GT på (push) utan några problem med utrymmesbrist för minnena.
Visst, jag har XMS3-minnen som inte är lika höga, men jag skulle kunna sätta dit Dominatorminnen om jag ville då det är ca 5-7 mm frigång från fläkten. Men bara om man kör 2 minnesstickor! Ska man dit med fler stickor så är det kört. Dominatorminnena skulle få grym kylning i min burk då dom skulle hamna mitt framför fläkten!

Så alltså är min rekommendation att köpa NH-U12P istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

som han ovan nämnde, kan man ställa in den i vilken hastighet som helst (Den är steglös). Problemet är dock att dom fläktar man sätter i den fläktkontrollen kör i samma hastighet (om dom har samma varvtal vid säga)

Hmmm, är du säker på det? Jag tror det beror på fläktkontrollern och hur den fungerar.. Den fläktkontroller som följer med i R3 är ett skjutmotstånd som reglerar volten till 3st uttag för fläktar. Om den är på max så levereras 12V till fläktarna som hänger på den. Beroende på fläktarna så kommer dom individuellt köra vid det varvtal som motorn tillåter vid en given spänning..

[EDIT] Nu läste jag din post en gång till och förstår att jag gjorde en halv till hel tankevurpa.. Sry!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Hmmm, är du säker på det? Jag tror det beror på fläktkontrollern och hur den fungerar.. Den fläktkontroller som följer med i R3 är ett skjutmotstånd som reglerar volten till 3st uttag för fläktar. Om den är på max så levereras 12V till fläktarna som hänger på den. Beroende på fläktarna så kommer dom individuellt köra vid det varvtal som motorn tillåter vid en given spänning..

[EDIT] Nu läste jag din post en gång till och förstår att jag gjorde en halv till hel tankevurpa.. Sry!

Lugnt De kan vargera i hastighet , Men alla fläktar ska få samma volt (sen är de ingen högkvalitativ kontroler). Men som du själv upptäckte dock

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Kanske jag som är pantad, men går det inte att skruva fast HDD's?

Visa signatur

[ Intel Core i7 2600K ] [ MSI P67A-GD65 ] [ Corsair 8GB 1600MHz XMS3 ] [ Gigabyte GeForce GTX 570 ] [ Fractal Design Define R3 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0jjen:

Kanske jag som är pantad, men går det inte att skruva fast HDD's?

Öööhmm jo... bara att ta skruvarna som följde med chassiet och skruva fast hdd'n i hdd-släden!? Hur så?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

köpte ett r2 chassi för ett tag sen + en extra fractal fläkt i fronten.
Måste säga att fractal fläktarna är riktigt tysta men gör ju ingen nytta.
Placerade en gammal coolermaster fläkt från ett chassi jag köpte 2006 på extra platsen i botten.
Sänkte min idle temp till från 43 - 36 grader på core.
Och 65 till Riktigt 55 grader load riktigt sweet faktiskt.
Även värt att notera att jag sket i fläktkontrollern som var av riktigt usel kvalite och koppla in fläktarna i ett fläktuttag istället.
Vet inte om den kontrollen strypte fläkthastigheten lite.

Är det någon som kör fläktar på alla platser i chassiet?
Är intresserad av hur ljudnivån på chassiet förändrades om det låter mycket mer eller om man faktiskt ska ta och införskaffa 2 st till toppen på burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ebbard:

Öööhmm jo... bara att ta skruvarna som följde med chassiet och skruva fast hdd'n i hdd-släden!? Hur så?

Då måste det saknas de skruvarna, för jag fick inget med som passar, testat alla skruvar

Visa signatur

[ Intel Core i7 2600K ] [ MSI P67A-GD65 ] [ Corsair 8GB 1600MHz XMS3 ] [ Gigabyte GeForce GTX 570 ] [ Fractal Design Define R3 ]

Permalänk

Precis beställt en R3a ifrån Inet, är fruktansvärt trött på min 932a pga ljud, storlek och hur jävla ful den är. Köpte med extra fläktar så hade tänkt köra fläktar på alla platser.
Ville i stort sett bara ha något stilrent lite mindre chassi med lite ljudisolering så hoppas jag blir nöjd!
Återkommer efter montering!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar v Essen:

Precis beställt en R3a ifrån Inet, är fruktansvärt trött på min 932a pga ljud, storlek och hur jävla ful den är. Köpte med extra fläktar så hade tänkt köra fläktar på alla platser.
Ville i stort sett bara ha något stilrent lite mindre chassi med lite ljudisolering så hoppas jag blir nöjd!

Vilken färg blev det?

Permalänk
Skrivet av Lucifr:

Vilken färg blev det?

Blev en vit då den endast kostar 699 kr nu (jämfört med de andra färgerna som kostar 790 kr)
Tror även att ett vitt chassi kommer göra sig bra i min datorhörna!

Permalänk
Skrivet av m0jjen:

Då måste det saknas de skruvarna, för jag fick inget med som passar, testat alla skruvar

Det är de med stor platt skalle. Halvgängade. Allt ska ligga i den lilla svarta kartongen som ligger i chassit när du köper det. Skruvas underifrån i slädarna.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

Det är de med stor platt skalle. Halvgängade. Allt ska ligga i den lilla svarta kartongen som ligger i chassit när du köper det. Skruvas underifrån i slädarna.

//BG

Haha, lagom dum jag känner mig nu, de skruvas ju från undersidan! Tänkte jag inte alls på. Mitt tidigare chassi är från det glada 90-talet och där fanns då inte sånna fancy saker!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte R3 nyligen! Är nöjd

Lite störigt att panelen bara klarar 90 grader, borde gå hela 270

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av Oskar v Essen:

Fick R3an och monterade in allt i den idag, köpte även med 4 st Scythe 120 mm Gentle Typhoon 1850 RPM http://www.inet.se/artikel/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo...

Efter montering ocg en lite provkörning har jag dock märkt att antingen 140 mm fläkten jag tog ifrån gamla 932an eller någon utav de medföljande 120 mm fläktarna (fractal design) låter väldigt mycket, så funderar nu på att köpa 3st fläktar till för att byta ut dessa eller helt enkelt bara ta bort någon fläkt då det kanske är lite overkill att fylla alla fläktplatser.

Annars är jag sjukt nöjd, förväntade mig inte ett lättarbetat chassi och det kändes att detta var i miditower storlek motför 932an som är Full tower, ingen expert på kabeldragning men fick till det hyfsat ändå.