Permalänk
Medlem

Tips & trixs

Fick idèn från Svenska Eletronikförbundet när jag såg deras Tips & trixs tråd för en tid sedan, kollade här på Sweclockers men hittade ingen. Klart att Moddtråden ska ha en tips & trix!
Tycker att vi skriver in tips som vi själv kommit på, eller om man hittar något där ute som är bra.
Tips & trixs är en "bra att veta" och bör vara kort och tydlig.

Jag börjar med denna:

När man ska sleeva kablar så finns det verktyg att köpa eller göra själv, för att få ut molexkontakter kallas även molexvertyg.

Jag hittade en Håltång hemma som är perfekt till detta. ena "hålpipan" passar perfekt.
Har sett så billiga som 29kr och om man vill ha den mindre så är det bara att slå av handtagen, så har man ett stabilt o bra molexverktyg.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Får väl bidra med ett litet tips/trix då

Jag hade lite problem med att mina noctua fläktar tig i fitret i mitt FD R2, fraktals egna fläktar funkade bra men dom orkar ju inte flytta så mycket luft. GT fläktarna var helt omöjliga att använda i mitt filter, skrapade som f*n

Så här löste jag detta problemet:
Tog en kastrull (liten) med kokande vatten, lade filtret ovanpå, ungefär som ett lock, efter några min så var det bara att trycka i mitten på filtret så att den buktar ut lite, sedan på med kallt vatten.
Ganska simpelt och funkade grymt bra för mig.

Verktyg som jag använde mig utav:
Platt tång så man slipper bränna fingrarna
Tumstock som man trycker på filtret med

Permalänk
Medlem

Kokande vatten är ett utmärkt verktyg, precis som 1kolli nämner. Det fungerar även mycket bra för att böja till slangar för vattenkylda system. Slangarna brukar nämligen komma ihoprullade och kan därför vara krångliga att dra som man har tänkt sig.

Permalänk

Kanske inte ett trix men ett tips för inspiration :
http://www.inventables.com/

Permalänk
Medlem

Om ni har problem att få saker att sitta ihop när ni limmar t.ex. plast eller metall, så brukar det ge bättre resultat om man rispar ytorna som ska limmas ihop, eller ruggar upp dem med sandpapper. Då får limmet en bättre yta att krypa in och hugga tag i, och sitter därför i de flesta fall bättre. Funkar med de flesta limsorter jag provat; CA(snabblim), smältlim och epoxy.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |