Permalänk
Medlem

Överklocka 6850?

hur mycket mer kan man överklocka ett Gigabyte Radeon HD6850 OC 1GB som redan är överklockat?
Just nu så ligger Core Clock på 820 MHz och Memory Clock på 1050 MHz kan man höja dom här ännu mer utan att höja Core Voltage?

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Skrivet av Joachim1:

hur mycket mer kan man överklocka ett Gigabyte Radeon HD6850 OC 1GB som redan är överklockat?
Just nu så ligger Core Clock på 820 MHz och Memory Clock på 1050 MHz kan man höja dom här ännu mer utan att höja Core Voltage?

Varför inte pröva hur mycket du kan höja?
Det värsta som kan hända är att programmet kraschar.

Visa signatur

Bärbar superdator typ lite halft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredric1994:

Varför inte pröva hur mycket du kan höja?
Det värsta som kan hända är att programmet kraschar.

så kortet tar ingen skada så länge man inte höjer volten? är det bara att dra upp core och memory Clock lite i taget och se vad jag får för temperaturer? är MSI Afterburner ett bra program att använda?

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk

Jag gillar MSI Afterburner

Permalänk
Medlem

Hur ser man att det är stabilt?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är bara att klocka tills något skiter sig. Ditt kort kommer inte gå sönder, det är helt riskfritt att överklocka utan att höja spänningen. MSI Afterburner är ett utmärkt program!

Permalänk
Medlem

om det skulle skita sig hur återställer jag då? + hur många MHz brukar man höja med varje gång?

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gussman:

Hur ser man att det är stabilt?

FurMark belastar grafikkortet till max. Tänk dock på att hålla koll på temperaturen på GPU (finns en graf över temperaturen i programmet).

Skrivet av Joachim1:

om det skulle skita sig hur återställer jag då? + hur många MHz brukar man höja med varje gång?

Ibland kraschar bara drivrutinen, antingen startar den om sig själv eller också startar du bara om datorn. Andra gånger kanske du får blåskärm eller "svartskärm", även då är det bara att starta om datorn. Det kan alltså hända i stort sett vad som helst, men oavsett så är det bara att starta om datorn så kommer allt vara återställt så länge du inte valt att ladda överklockningen via Afterburner när datorn startar (vilket jag inte rekommenderar).

När jag överklockar grafikkort brukar jag höja med 15-20 Mhz åt gången tills det blir instabilt. Tänk också på att överklocka antingen GPU eller minne för sig. Alltså hitta max för GPU först, sen för minnet.

Permalänk
Medlem

så först ska jag hitta max gränsen på Core Clock och sen på memory Clock? vad är en bra temp på kortet? just nu ligger det på 38 idle och 50 i load på 48% fläkthastighet.

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem

Allt under 80 är en acceptable temperatur, 50 är riktigt bra.

Permalänk
Medlem

kommer uppdatera lite medan jag clockar. just nu har jag core clock på 875 Mhz (MAX) har gått från 820 MHz och tempen är på 43 grader idle med 100% fläkt ska man starta ett spel och se vad man får för temp på högsta inställningar?

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

FurMark belastar grafikkortet till max. Tänk dock på att hålla koll på temperaturen på GPU (finns en graf över temperaturen i programmet).

Ibland kraschar bara drivrutinen, antingen startar den om sig själv eller också startar du bara om datorn. Andra gånger kanske du får blåskärm eller "svartskärm", även då är det bara att starta om datorn. Det kan alltså hända i stort sett vad som helst, men oavsett så är det bara att starta om datorn så kommer allt vara återställt så länge du inte valt att ladda överklockningen via Afterburner när datorn startar (vilket jag inte rekommenderar).

När jag överklockar grafikkort brukar jag höja med 15-20 Mhz åt gången tills det blir instabilt. Tänk också på att överklocka antingen GPU eller minne för sig. Alltså hitta max för GPU först, sen för minnet.

Tack! Hur överklockar jag minnet då? För du menar minnet = ramminet?

Permalänk
Medlem

när jag tabbar ner till windows så går det fort men när jag ska ta upp spelet igen så får jag en svart skärm i kanske 20 sekunder innan spelet startar igen. är det detta black screen och beror på att jag har för hög core clock? + att det blir fryslagg i COD MW2 på högsta nu. förut blev det inte så,

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Skrivet av Joachim1:

när jag tabbar ner till windows så går det fort men när jag ska ta upp spelet igen så får jag en svart skärm i kanske 20 sekunder innan spelet startar igen. är det detta black screen och beror på att jag har för hög core clock? + att det blir fryslagg i COD MW2 på högsta nu. förut blev det inte så,

Har du kollat så det är stabilt i tex Furmark?

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem

nope, vart hittar jag det programet och hur länge ska man köra det?
Är MSI Kombustor ett sånt program?

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Skrivet av Joachim1:

nope, vart hittar jag det programet och hur länge ska man köra det?
Är MSI Kombustor ett sånt program?

Ja det är det, gillar egentligen det mer än Furmark eftersom det sa ifrån först någon gång. Det är liksom stressprogrammen du ska köra för att kolla temperatur och hur stabilt det är, inte spel.

Sen hur länge du ska köra det... jag vet inte, egentligen några timmar så du verkligen VET att det är stabilt, men någon annan får svara där.

Jag körde iaf 10 minuter "aa, det är stabilt.. lätt.." höjde lite mer, samma igen, höjde lite mer, sen när det väl krashade så gick jag ner något hack och testade ett par timmar, säger inte att det är så man ska göra men jag körde så

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheizer:

Ja det är det, gillar egentligen det mer än Furmark eftersom det sa ifrån först någon gång. Det är liksom stressprogrammen du ska köra för att kolla temperatur och hur stabilt det är, inte spel.

Sen hur länge du ska köra det... jag vet inte, egentligen några timmar så du verkligen VET att det är stabilt, men någon annan får svara där.

Jag körde iaf 10 minuter "aa, det är stabilt.. lätt.." höjde lite mer, samma igen, höjde lite mer, sen när det väl krashade så gick jag ner något hack och testade ett par timmar, säger inte att det är så man ska göra men jag körde så

Okej, tack då ska jag köra detta program i någon timme på ganska hög inställning, är det bara tempen man ska kolla på när man kör detta?

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Skrivet av Joachim1:

Okej, tack då ska jag köra detta program i någon timme på ganska hög inställning, är det bara tempen man ska kolla på när man kör detta?

Egentligen ska du ju öka lite i taget som någon tidigare skrev, men gör som du vill, och ja det finns inte så mycket mer, kraschar det så märker du det ju, om det inte bara blir små artefakter här och där, typ gula fyrkanter och liknande, kanske är värt att hålla ett öga på ändå, jag vet inte

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem

efter ett tag så blev MSI kombustor bara helt svart och jag fick stänga av programet. betyder det att det inte var stabilt? och måste sänkas?

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Skrivet av Joachim1:

efter ett tag så blev MSI kombustor bara helt svart och jag fick stänga av programet. betyder det att det inte var stabilt? och måste sänkas?

Känns så

Edit: "Låter så" menar jag

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem

just nu är Core Clock på 845 MHz och har vart igång i 30 minuter och tempen är ca 55-57 på 100% fläkt. kommer tempen bli ännu högre om jag stannar vid 845 och sedan höjer Memory Clock?
GPU usage är på ca 75-85% kommer den sänkas beroende på hur jag clockar? eller är den bara så hög medans jag kör programet?

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.