Powercolor 6950 2GB - Högljudd!

Permalänk
Medlem

Powercolor 6950 2GB - Högljudd!

Hej! Jag bytte nyss upp mig till en Powercolor 6950 på 2 GB.
Inte så mycket att säga, bra kort- förutom att fläkten är oroväckande högljudd.
Så fort fläkten kommer över 45% så börjar den låta alltmer som en jetmotor.
Och i auto går den över den gränsen *rätt* ofta - när jag spelar måste jag ha hörlurar.
Detta kan väl ändå inte vara normalt?

Visa signatur

Asus P5Q Pro, Intel Q9550 @ 2,83 ghz, ATI HD Radeon 4870, 3 GB RAM, HDD @650GB, 550W PSU, Windows 7 home premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Samma här, det är vid ~50% man börjar höra av fläkten, dock löser jag detta genom att köra i 40%. Detta kan du ändra i Catalyst Control Center.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Samma här, det är vid ~50% man börjar höra av fläkten, dock löser jag detta genom att köra i 40%. Detta kan du ändra i Catalyst Control Center.

Jag provade att göra det i förhand och körde Bad company 2 - vietnam.
Efter ett tag började den höja fläktstyrkan för att sedan sänka tillbaks den igen - sen gjorde den samma sak, mer och mer frekvent.

Visa signatur

Asus P5Q Pro, Intel Q9550 @ 2,83 ghz, ATI HD Radeon 4870, 3 GB RAM, HDD @650GB, 550W PSU, Windows 7 home premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Min går inte upp i mer än en 35%. Ni kan ju balansera det mot tempsen alternativt skaffa eftermarnadskylare

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av landioma:

Jag provade att göra det i förhand och körde Bad company 2 - vietnam.
Efter ett tag började den höja fläktstyrkan för att sedan sänka tillbaks den igen - sen gjorde den samma sak, mer och mer frekvent.

Vad man kan göra är att klippa av en bit på grafikkortet!
Ungefär 3,14cm i bakkant ska man kunna klippa! pröva det vettja (=

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Vad man kan göra är att klippa av en bit på grafikkortet!
Ungefär 3,14cm i bakkant ska man kunna klippa! pröva det vettja (=

Öhh, nej, för det första, för det andra, vad skulle det göra för nytta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Öhh, nej, för det första, för det andra, vad skulle det göra för nytta?

För att då så får fläkten 3,14cm mindre att kyla såklart? :S

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

kör på samma kort och auto??? o inga problem alls med fläkt ljudet eller temp vid spel

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

För att då så får fläkten 3,14cm mindre att kyla såklart? :S

Men... öh... nu får du förklara dig lite bättre. Om du tar en vinkelslip och skär av bakdelen, 3.14cm så ska detta förbättra kylningen? Luftflöde?

Permalänk
Medlem

Vad man kan göra är att klippa av en bit på grafikkortet!
Ungefär 3,14cm i bakkant ska man kunna klippa! pröva det vettja (=

För att då så får fläkten 3,14cm mindre att kyla såklart? :S

Lite tidigt för dåliga April-skämt ?
Nej, allvarligt, titta på den här istället :
http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/18/accelero-xtreme-plus...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Men... öh... nu får du förklara dig lite bättre. Om du tar en vinkelslip och skär av bakdelen, 3.14cm så ska detta förbättra kylningen? Luftflöde?

Jag tror han menar att genom att den har mindre massa att kyla, så kommer den bli enklare.
Jag tror jag kan förbättra luftflödet, men problemet där ligger att fractal designs fläktar inte riktigt har någon bruksanvisning på vad som är fram och bak, så jag vet inte när den blåser inåt / utåt.

Dessutom blir det ganska kallt där inne, särskilt där grafikkortsfläktarna arbetar- så jag tror den går efter load snarare än hetta.

Visa signatur

Asus P5Q Pro, Intel Q9550 @ 2,83 ghz, ATI HD Radeon 4870, 3 GB RAM, HDD @650GB, 550W PSU, Windows 7 home premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Ok, vad i helvete.
Låser fläkten till 34%. Går in på SC2... Fläkten låter som en total shitstorm.
Det är inte enbart att den gick upp i ljudnivå, utan också att den fläktrotationen fluktuerade - det lät som om den höll på att få en hjärtattack.

Visa signatur

Asus P5Q Pro, Intel Q9550 @ 2,83 ghz, ATI HD Radeon 4870, 3 GB RAM, HDD @650GB, 550W PSU, Windows 7 home premium 64-bit

Permalänk
Medlem

När jag går in på SC2 så tror GPU'n att den hoppar upp i hundra grader... Det kan inte vara så, för den kan väl för sjutton inte gå upp 60 grader på ett fåtal sekunder? Naturligtvis sätter fläkten in med hundra procents styrka just då... Det här är inte hållbart.

Visa signatur

Asus P5Q Pro, Intel Q9550 @ 2,83 ghz, ATI HD Radeon 4870, 3 GB RAM, HDD @650GB, 550W PSU, Windows 7 home premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMDFOREVER:

Vad man kan göra är att klippa av en bit på grafikkortet!
Ungefär 3,14cm i bakkant ska man kunna klippa! pröva det vettja (=

För att då så får fläkten 3,14cm mindre att kyla såklart? :S

Lite tidigt för dåliga April-skämt ?
Nej, allvarligt, titta på den här istället :
http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/18/accelero-xtreme-plus...

Där har vi ju ett bra förslag faktiskt.

Antar att de menar utav fläkt kåpan. det borde ju öka kylningen på graffet (rätt lite tror jag, fläkten får lite lättare att snurra) men värmer upp i chassit

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag är rätt så säker på att det som mäter temperaturen i kortet helt enkelt har fått spel för mig.

Visa signatur

Asus P5Q Pro, Intel Q9550 @ 2,83 ghz, ATI HD Radeon 4870, 3 GB RAM, HDD @650GB, 550W PSU, Windows 7 home premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Haha wow, sweclockers-rape?
glömde logga ut och någon var "rolig" och skrev att du ska klippa i grafikkortet.. gör inte det för guds skull!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Hjälpsam

Trots allt.
Att ta bort en bit av kåpan närmast bakplåten borde göra att referenskylaren kyler bättre eftersom luften inte bromsas lika hårt.
Inget jag tänker göra dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Haha wow, sweclockers-rape?
glömde logga ut och någon var "rolig" och skrev att du ska klippa i grafikkortet.. gör inte det för guds skull!

hahaha tyckte det var lite lustigt. Trodde inte de förekom men nån gång ska vara den första

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Kan intyga att det gör skillnad (och kan vara en bra ide i många fall), Problemet är att du INTE får ut någon srörre del av varmluften UT UR DATORN då, men ljudnivån sjunker och (om du har vettig ventilering av burken i övrigt) så kan du även tjäna i sänkt PGU temp också
Detta då det statiska mottrycket sjunker kraftigt i och med att du klipper bort 1cm i slutet av plast kåpan på kylaren, alltså den delen som är närmast "utblåset".
Med minskat staiskt mottryck så jobbar fläkten effektivare och du får ökat luftflöde genom kylflänsen i förhållande till varvtal på fläkten, och därmed lägre temp vid samma varvtal som tidigare.
Fläkten kan därmed arbeta långsammare och hålla samma temperatur = lägre ljudnivå.
Men dessutom så låter fläkten ytterligare lägre då statiskt mottryck faktiskt orsakar ytterligare ljud från luften som passerar fläktbladen och detta minskar ju också

Så, det kan vara en MYCKET bra ide att göra så, om du har bra ventilering i chassiet och kan bli av med varmluften som graffet allstrar och som nu hamnar till största delen i chassiet i stället för utanför.

Edit: En till sak som kan vara bra att tänka på med grafikkort med "stock" kylare (som ska föra ut luften ut chassiet, och speciellt om det är av modell radialfläkt) är att dom inte gillar att arbeta "från undertryck", alltså du ska se till att ha jämt tryck eller ett litet övertryck i datorn för att underlätta jobbet för fläkten så mycket som möjligt.
Har du radialfläkt (som dom flesta "stock" kylare har) så är detta JÄTTE VIKTIGT! då det kan göra stor skillnad för ljudnivå och temperatur på graftikkortet.
Är det i stället en axialfläkt (också enbart om det är en "evakuerande" funtion på kylaren) så är det värt att tänka på och testa i alla fall, men helt beroende på fläktens täthet mellan bladen och luftkanalens täthet i det fallet så kan resultatet bli väldigt olika... Så där får man testa om det gör något nytta alls...

mvh//David

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Hjälpsam

En trevlig modifikation vore en modifierad kåpa enligt detta, man kan även tänka sig att den leder ut luften via en tredje kortplats.
En annan modifikation vore en bättre ventilerad bakplåt.

Att köpa menar jag, så man slipper att trasha sin orginalkylare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Fundera på ett till 6950. Har kikat på Powercolor pcs++, är det samma ljudnivå som referensmodellen ni pratar om?

Permalänk
Medlem

Ja det vore en lysande grej !

Alla ref-kylare idag är ju mer eller mindre misslyckade... förstår inte vad dom håller på med... men dom vill väll spara in på så mycket pengar som möjligt

Jag skulle vilja ha en kylare som leder ut luften, som tar upp 2st extra kortplatser (3st med kort)och med monteringsplåt som är designad för minimalt flödesmotstond.
Så mycket lammellarea som möjligt och ca 5-6 heatpipes, fläkten ska vara en tätbladig och högpresterande 92mm fläkt (80mm om man vill ha en "slimmad" version som tar upp 2extra plats) och denna ska vara monterad snedställd (för att inte kylaren ska ta upp 3st/2st extra kortplatser!) och längst "fram" på kortet ska fläkten sitta blåsandes genom kylaren och ut på baksidan.

Exakt det är vad jag vill ha, och vad som BORDE finnas att tillgå, åtminstonne att köpa till en sådan kylare skulle kunna se till att man kunde bygga ett högpresterande men samtidigt riktigt tyst system, UTAN att behöva lägga ner typ 2000kr extra på diverse kyllösningar enbart för att kompencera för att grafikkorten har så sanslöst dåliga original kylare...
Alla eftermarknads kylare som finns har ju den stora svagheten att dom ser till att varmluften stattar i chassiet = andra problem och hög ljudnivå som följd...

Detta är en helt överlägsen lösning men som ingen verkar tänka på... =(

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Folk strävar lite från den faktiska punkten här.
1. Fläkten ballar ur totalt. Jag tror det är fel på det som mäter temperaturen i kortet.
2. Jag har en Powercolor.
3. Den utger sig för att gå från 40 till hundra grader på några sekunder när man så mycket som startar ex. SC2 - men håller man mot chassit är det snarare under än över rumstemperatur.

Visa signatur

Asus P5Q Pro, Intel Q9550 @ 2,83 ghz, ATI HD Radeon 4870, 3 GB RAM, HDD @650GB, 550W PSU, Windows 7 home premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Sorry för TO...!

har du kollat så att det sitter någon pasta på kylaren ?
Låter ju långsökt, men vem vet... ?!

låter som at tdet skulle vara dålig värmeledning, om temperaturen ligger "normalt" i idle men rusar okontrolerat i load. Kanske värt att lätta på kylaren och ta en titt

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Hjälpsam

Sorry här också, som sagt antingen fel på sensorn eller att kylaren inte är korrekt monterad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Sorry här också, som sagt antingen fel på sensorn eller att kylaren inte är korrekt monterad.

Men i vilket fall borde det gå att returnera den, right? Jag menar, jag fick den så här.
Beställde från komplett. Man kan sända tillbaks.

Visa signatur

Asus P5Q Pro, Intel Q9550 @ 2,83 ghz, ATI HD Radeon 4870, 3 GB RAM, HDD @650GB, 550W PSU, Windows 7 home premium 64-bit

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av landioma:

Men i vilket fall borde det gå att returnera den, right? Jag menar, jag fick den så här.
Beställde från komplett. Man kan sända tillbaks.

Skriv ett brev till Komplett och beskriv problemen, de kommet antagligen resonera som vi gör och skicka en fraktsedel för RMA.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DVD-ai:

Ja det vore en lysande grej !

Alla ref-kylare idag är ju mer eller mindre misslyckade... förstår inte vad dom håller på med... men dom vill väll spara in på så mycket pengar som möjligt

Jag skulle vilja ha en kylare som leder ut luften, som tar upp 2st extra kortplatser (3st med kort)och med monteringsplåt som är designad för minimalt flödesmotstond.
Så mycket lammellarea som möjligt och ca 5-6 heatpipes, fläkten ska vara en tätbladig och högpresterande 92mm fläkt (80mm om man vill ha en "slimmad" version som tar upp 2extra plats) och denna ska vara monterad snedställd (för att inte kylaren ska ta upp 3st/2st extra kortplatser!) och längst "fram" på kortet ska fläkten sitta blåsandes genom kylaren och ut på baksidan.

Exakt det är vad jag vill ha, och vad som BORDE finnas att tillgå, åtminstonne att köpa till en sådan kylare skulle kunna se till att man kunde bygga ett högpresterande men samtidigt riktigt tyst system, UTAN att behöva lägga ner typ 2000kr extra på diverse kyllösningar enbart för att kompencera för att grafikkorten har så sanslöst dåliga original kylare...
Alla eftermarknads kylare som finns har ju den stora svagheten att dom ser till att varmluften stattar i chassiet = andra problem och hög ljudnivå som följd...

Detta är en helt överlägsen lösning men som ingen verkar tänka på... =(

Tycker inte ref kylare är så misslyckade. de är inte designade för att kyla så tyst och effektivt som möjligt. En klassisk radial fläkt går ju sällan upp i 50 % så där har de kraft kvar + den kommer inte överhetta systemet som om man slängde in ett icke referens GTX 580 så kommer ju burken överhettas i övrigt + grafikkortet kommer pumpa luft i cirklar tills nåt blir för varmt och bios stänger av.

Förstår inte riktigt hur du menar med din lösning (tycker det låter bra och du vet ju vad du snackar om) skulle du kunna skissa det i paint å man får se

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄