Permalänk

kan det vara moderkortet som spökar?

Min klocka och datum i win 7. 64. ställer om sig och jag får ibland blåskärm. Tror ni det kan vara moderkortet som orsakar detta?

Kollade Everest och fick fram detta om det kan vara av nytta.

Moderkorts ID 63-0100-009999-00101111-090707-Bearlake$G31T-M2_G31T-M2 V3.02 09/07/2007 FOR FSC

Moderkortsnamn ECS G31T-M2

Visa signatur

Mattia-SS

Permalänk

Att år/datum/tid ändras tyder på att bios batteriet resettas, alltså tappar strömmen för en kort stund.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Att år/datum/tid ändras tyder på att bios batteriet resettas, alltså tappar strömmen för en kort stund.

Bios batteri??

Visa signatur

Mattia-SS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattia-SS:

Bios batteri??

om du kollar på moderkortet lär du hitta ett vanligt klock batteri någonstanns, dett aär till för att bios ska hålla kvar saker i minnet även när datorn inte får ström från väggen osv

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

fast BIOS batteri ska inte ge blåskärm väl?

Permalänk
Medlem

Kan ge, om batteriet är slut/ glappar

då kan du få märkliga problem... har själv råkat ut för just detta...

mvh//David

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

Batteriet är i princip alltid ett CR2032. 3V litium knappcellsbatteri. Kostar en tia eller två styckevis.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Står FSC vilket brukar vara fujitsu siemens..är iofs väldigt vanligt att kondensatorerna sväller på dessa skitmoderkort från ECS och så börjar man få sådana här problem
Är mer vanligt än att biosbatteriet orsakar en bsod faktiskt, dock kan bsod bero på att du får diskarna inställda på ahci ist för ide eftersom bioset resetas varje gång

Men om du tar ett bra foto på moderkortet så ser vi om kondningarna är körda på bordet

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Tog så bra kort jag kunde. Hoppas det hjälper. Har också bytt batteri.

kanske större bilder här:
http://i8.photobucket.com/albums/a2/Mattia-SS/IMG_1754.jpg

http://i8.photobucket.com/albums/a2/Mattia-SS/IMG_1753.jpg
http://i8.photobucket.com/albums/a2/Mattia-SS/IMG_1749.jpg

Visa signatur

Mattia-SS

Permalänk
Hedersmedlem

Ser direkt en svullen kondensator, andra i raden ovanför pci-e porten. Är en svullen och kaputt är garanterat resten inte speciellt friska. Är man händig kan man byta om man har utrustning, annars är det nytt moderkort som gäller.

Tänk också på att detta kan vara en kombination av dålig kvalité samt defekt nätaggregat som skickar ut skitig ström (rippel). Högt rippel är det som i hop med värme, dödar en kondensator allra snabbast.

Är det inte fuskmärkt, så ser det ut att vara riktigt bra NCC-kondensatorer. Färgen och stämplingen i toppen tyder på det. De brukar inte dö om inte nätagget ripplar våldsamt eller moderkortets konstruktion är usel.

Edit: För att vara övertydlig: Är det NCC-kondensatorer (Nippon Chemi-Con, symbol som en liten sköld) är sannolikheten väldigt stor att nätaggregatet är grundorsaken, möjligen ihop med för dålig ventilation och överhettning.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Det låter inget kul! Om jag har dålig ström har jag ingen aning om. Sen jag bytte batteri (2dgr sen) har jag varken fått blåskärm eller klocka o datum omställda. Kan det vara så enkelt att det bara var detta "felet"? Tills vidare i allafall!

Visa signatur

Mattia-SS

Permalänk
Hedersmedlem

Batteriet har ingenting med trasiga kondensatorer att göra. Batteriet ger enbart ström till ett litet minne som kommer ihåg datorns inställningar om strömmen bryts. Jag skrev en utförlig förklaring om vad jag tror är problemen. Om du vill åtgärda det eller inte väljer du ju själv.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

ja, jag får vänta till nästa blåskärm kommer o sen ta ställning. Tack!

Visa signatur

Mattia-SS