Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Fractal design R3 vs NZXT H2

Hej.

Tycker ni det är värt att lägga 200 kr mer o få ett NZXT istället för en R3?
Får man såppas mycket mer för pengarna tror ni?

Tack på förhand.

Permalänk

Nej Fractal är bättre i mitt tycke!
Fractal andas kvalite jämnfört med nzxt som känns plastig osv (enligt inet)

Jag hade kört fractal alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

NZXT för designens skull, men både är riktigt tysta och om du fortfarande tvekar så läs på internet om både chassin!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimMy2003:

Nej Fractal är bättre i mitt tycke!
Fractal andas kvalite jämnfört med nzxt som känns plastig osv (enligt inet)

Jag hade kört fractal alla dagar i veckan.

hahahah andas kvalite good one.
H2 är dessutom inte plastigt alls.
Fractal andas design? HAr du ens läst define XL tråden? Extremt plastig front och dåligt fäste.
Har dratt ihop 2 burkar med 1 R3 och 1 XL. Tycker inte alls dom andas kvalite någon stans.

Sen finns det NZXT chassi som är extremt plastiga och dålig kvalite, men H2 och Hush är inte det. Och det har aldrig inet sagt heller.

Ont: H2 före R3 alla dagar.

Permalänk
Medlem

har haft både r2 och r3 och tycker inte det är ngt att hänga i julgranen direkt!

Visst, med tanke på priset är det sjyssta chassin men ja, sidoplåtarna är ju ett skämt, gummigrejjerna i moboplåtshålen likaså och bortsett från det så är det enda som skiljer den från övriga chassin en riktigt snygg front!

Utrymmet på baksidan för kabeldragning är sjukt dåligt det med dessutom, något som tydligen är rejält tilltaget på h2. En extra poäng för den inbyggda hotswapen.

Jag ska själv byta till h2 när jag känner att jag har ork, från mitt r3 som jag har just nU!

Permalänk
Medlem

NZXT på grund av designen. Visst fast jag har ett HAF-chassi så erkänner jag, stilrent är snyggt. Men R3 är inte bara stilrent, det är ju bara en fyrkantig låda! NZXT har ju kite snygga linjer men varför vill man ha en dator som är helt fyrkantig? Det är ju inte bara stilrent utan helt rent från någon stil alls.
Jag vill bara tillägga att detta är min åsikt och alla fractialägare beöver inte ta illa upp

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Tack för alla svar. Känns som rent funktionsmässigt e d inte så stor skillnad.
Men h2 verkar vinna lite på design.
Tänkte köpa ett gfx 580 oxå. D finns plats i båda för ett? Även för ett asus cu ll?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av kingdavid:

Tack för alla svar. Känns som rent funktionsmässigt e d inte så stor skillnad.
Men h2 verkar vinna lite på design.

Av det jag läst på SPCRs forum så är det sämre luftflöde i H2.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Skrivet av _NsMs_:

NZXT på grund av designen. Visst fast jag har ett HAF-chassi så erkänner jag, stilrent är snyggt. Men R3 är inte bara stilrent, det är ju bara en fyrkantig låda! NZXT har ju kite snygga linjer men varför vill man ha en dator som är helt fyrkantig? Det är ju inte bara stilrent utan helt rent från någon stil alls.
Jag vill bara tillägga att detta är min åsikt och alla fractialägare beöver inte ta illa upp

Haf stilren?

Hur gammal är du?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

hahahah andas kvalite good one.
H2 är dessutom inte plastigt alls.
Fractal andas design? HAr du ens läst define XL tråden? Extremt plastig front och dåligt fäste.
Har dratt ihop 2 burkar med 1 R3 och 1 XL. Tycker inte alls dom andas kvalite någon stans.

Sen finns det NZXT chassi som är extremt plastiga och dålig kvalite, men H2 och Hush är inte det. Och det har aldrig inet sagt heller.

Ont: H2 före R3 alla dagar.

Varför har du "dratt ihop" tre datorer med Fractal om dom är skit?

OT: Använder mig av R3 för tillfället; det ända som piskar denna lådan är Dell XPS-chassin.

Permalänk

Är det ingen som har h2 chassiet än?

Har en känsla av h2 kommer bli en besvikelse. Men vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Av det jag läst på SPCRs forum så är det sämre luftflöde i H2.

Jämför hur R3 presterar med enbart fläkt fram och bak och det är inga roliga siffror heller. R3 får ok flöde först när man installerar sidofläkten och då finns det mycket bättre chassin att välja på för lådan är inte tyst längre för 5 öre.

Jag blir förvånad över att folk inte kan tolka det de läser.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av TimMy2003:

Haf stilren?

Hur gammal är du?

Läs en gång till

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Läs en gång till

Gjorde det nu, bara att scrolla förbi det inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Varför har du "dratt ihop" tre datorer med Fractal om dom är skit?

OT: Använder mig av R3 för tillfället; det ända som piskar denna lådan är Dell XPS-chassin.

För idiot vänner tycker dom är stilrena.
H2 är bättre än R3 på alla sätt och vis.

Permalänk

Skulle tagit en R3a igen, anledning; toppen ser snyggare ut jämfört med Hush, och sidofläkten vid grafkorten.
Dåliga anledningar? De är dom jag har, om hush hade fixat till så att toppen inte hade sett så skum ut hade jag nog tagit det endå.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

h2 ser bättre ut alla reviews på internet säger h2 är ett bra chassi som inte känns plastig ngn stans så köp h2 istället för att göra som alla andra och ta fractal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Jämför hur R3 presterar med enbart fläkt fram och bak och det är inga roliga siffror heller. R3 får ok flöde först när man installerar sidofläkten och då finns det mycket bättre chassin att välja på för lådan är inte tyst längre för 5 öre.

... fast ändå är R2 i det läget då både tystare och svalare än H2 enligt SPCR:s test, med ett ändå ganska modest 4870 i burken

Båda lådorna är ganska kassa om man har varma komponenter helt enkelt.

(Ja, jag sparkar den döda hästen tills det bara är köttslamsor kvar)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Båda är vettiga mellanklass chassin, upplever kvalitet på R3 som acceptabel men inte mer. Nån kvalitets kritiska retention blev H2 sågad hårt för att vara plastig, och verkar tycka att R3 är helt ok, så jag skulle vara väldigt tveksam att köpa ett H2 bara därför.

Sen tycker SPCR att ventilationen på H2 är något begränsas, vilket bör tolkas som att den är helt underdimensionerad för en prestanda burk med ett varmt grafikkort i. SPCR får en skillnad på ~10° mellan en R3 och ett H2 på CPU och GPU med ett 4870 grafikkort i lådan det är helt enkelt för mycket!

Skulle definitivt vänta på att lite fler åsikter om H2 kommer in innan jag slog till på en.

Skrivet av Segas:

Varför har du "dratt ihop" tre datorer med Fractal om dom är skit?

OT: Använder mig av R3 för tillfället; det ända som piskar denna lådan är Dell XPS-chassin.

Du har verkligen inte provat några kvalitet chassin! R3 är ett skämt kvalitets mässigt om du jämför med Lian Li eller Silverstones bättre chassin, men vist de kostar dubbelt.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Alla här vet att Emil och Jonas kan vara rätt negativ till de flesta produkter de recenserar utan topgrejer som T ex Asus GTX580 med DC2 kylaren eller NZXT H2.

Ta H2 för allt i världen.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av lideri:

Båda är vettiga mellanklass chassin, upplever kvalitet på R3 som acceptabel men inte mer. Nån kvalitets kritiska retention blev H2 sågad hårt för att vara plastig, och verkar tycka att R3 är helt ok, så jag skulle vara väldigt tveksam att köpa ett H2 bara därför.

Sen tycker SPCR att ventilationen på H2 är något begränsas, vilket bör tolkas som att den är helt underdimensionerad för en prestanda burk med ett varmt grafikkort i. SPCR får en skillnad på ~10° mellan en R3 och ett H2 på CPU och GPU med ett 4870 grafikkort i lådan det är helt enkelt för mycket!

Skulle definitivt vänta på att lite fler åsikter om H2 kommer in innan jag slog till på en.

Du har verkligen inte provat några kvalitet chassin! R3 är ett skämt kvalitets mässigt om du jämför med Lian Li eller Silverstones bättre chassin, men vist de kostar dubbelt.

Vem är det som har hackat sig in på ditt konto och skrivit detta inlägg? Din stavning brukar väl vara fläckfri?

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

... fast ändå är R2 i det läget då både tystare och svalare än H2 enligt SPCR:s test, med ett ändå ganska modest 4870 i burken

Båda lådorna är ganska kassa om man har varma komponenter helt enkelt.

(Ja, jag sparkar den döda hästen tills det bara är köttslamsor kvar)

Och 1200 kommer alltid vara bättre och tystare men den här diskussionen har vi ju haft förr.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Tycker folk i allmänhet är för negativa till H2 för att de prioriterat ljudnivå före kylning och att lådan inte har jätte exklusiva lösningar. Ljudnivå hänger inte ihop med kvalitet heller och det kommer det sannolikt aldrig göra varför Lian Li, Cooler Master och Silverstone har så dåligt rykte när det gäller ljudnivå.

Ni kan inte få allt, antingen köper ni en låda som är tyst och då får ni ta konsekvenserna eller så köper ni en låda som har bra kylning och då får ni ta konsekvenserna för det.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=qPspt-5IeLE&feature=related

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk

Svar JA jag har läst och sett den också.

Man kan ju tydligt se att finishen inte är något vidare i videon på chassiet.

Permalänk
Inaktiv

R3 fyller alla mina behov, med bra temperaturer och schysst flöde. Varför ska jag lägga en massa extra pengar på något jag inte behöver? R3 känns för mig inte alls plastigt, snarare robust och har funktionerna som krävs av mig som konsument. Testade ett Lian för ett tag sedan men var inte alls nöjd...kändes så stelt och opersonligt. Men sen är ju smaken helt olika - vissa gillar att datorn ser ut som en alien gjord av plåt, andra att det lyser som en julgran. Jag föredrar den enkla svarta finish, on/off knappen och den simpla konstruktionen som R3 erbjuder.

Det mesta handlar om smak - ta dig till en butik och tillåt dig själv skapa dig din egen uppfattning!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas jag gjorde rätt val när jag bestä R3.. den ligger å väntar på mig på posten nu. Var själv i valet och kvalet mellan R3 och H2, men valde R3 för jag orkar inte vänta på att H2 kommer in i lager. Verkar som man får vänta till slutet av månaden innan H2 är i lager.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Om man vill ha ett chassi som är lätt att öppna ifall man behöver (långa spelsituationer) och lätt att stänga igen sedan och då få det näst intill ljudlöst (musikinspelningssituationer), vilket chassi bör man ta?

Kände det var lite onödigt att göra ny tråd om detta eftersom det går väl lite hand i hand eftersom jag funderat på dessa chassin, eller eventuellt FD XL?

Tror ni det blir stor skillnad från mitt chassi?

Visa signatur

AOC G2460PQU 144Hz - Fractal Design Define C - EVGA SuperNOVA G3 650W - ASUS STRIX Z270H K1 - Intel i7-7700K - Samsung 960 EVO 500GB - Corsair Vengeance 16GB 2G6Hz - ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080
Fraktfritt: Inet - Alina (registrera/aktivera)

Permalänk

Att H2 har en front gjord i metall istället för R3:ans hemska plastfront borde ju bara det motivera de 200:- extra. Sen att du slipper en utbuktande sidoplåt, fläktkontroller som du inte behöver lägga dig på knä för att ändra och rättvridna HDD platser känns ju också som en fin bonus.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e