Ubuntu+Samba säkerhet vs Internet?

Permalänk
Medlem

Ubuntu+Samba säkerhet vs Internet?

Har precis ersatt en server2003/AD med Samba på Ubuntu 10.10 Server 32-Bit då vi inte är intresserad av de kollektiva säkerhetspolicies mm som en mer komplicerad setup erbjuder. I avseende att få ett mer underhållsfritt system installerade jag alltså Ubuntu istället..

Undrar dock hur säkerhet mot internet är från clean install? ..alltså vad gäller skadlig programvara, virus och andra attacker. Filservern har tilldelats statisk, lokal, IP adress och ansluts till med NETBIOS namnet.

Servern har automatisk uppdatering aktiverat.

"Behöver inte ha stark säkerhet" innom LAN..

Edit:
mer konkret:
får jag sämre säkerhet om jag innom LAN tillåter alla access utan lösenord?
är det bättre att stänga av automatiska uppdateringar för stabilitet?( ..tanken är endast att dela filer för LAN. Med Server2003 kunde uppdateringarna orsaka problem som tillfälligt slog ut hela LANet då vi logga in mot domän.. tills jag fixat det manuellt ..värdelöst när vi inte har någon admin)

Permalänk
Medlem

Automatiska säkerhetspatchar brukar jag ha igång. Men inget sånt är default i ubuntu alla automatiska uppdateringar måste du konfa i /etc/apt/apt.conf.d/50unattended-upgrades om du vill ha igång dom.

Har servern bara lokalt IP och inga portforwards riktade mot sig så går det inte att komma åt den utifrån så länge inte en av era arbetsstationer blir hackade.

Permalänk
Medlem

Jag valde det vid installation, så det ska vara igång. Jag har inte angett någon forwarding och det är väl inte default så då bör det vara avklarat.

Jag tar gärna emot tips på vad som bör göras på en clean install av Ubuntu Server.. jag har endast installerat updateringar, samba, ntfsprogs, ..formaterat NTFS disk och sedan delat ut.. något mer jag bör tänka på(endast windows klienter)?

Permalänk
Medlem

varför i hela friden kör du NTFS som filsystem? Du är inte rädd om din data du?

Du borde självklart köra EXT4 eller 3 om du är gammalmodig...

Permalänk
Medlem

ext4 på hårddisken med ubuntu och ntfs på windows share disken ..

Permalänk
Medlem

men sluta nu? VARFÖR???

På en linux server kör du självklart ext4 på ALLA diskar! Sedan delar du ut som du vill via samba till alla klienter.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att det var nödvändigt för windows filtyper. Är NTFS särskilt opålitligt i ubuntu/linux eller? Är det så pass stor skillnad att jag bör formatera?

Edit:
Jag har ett annat problem.. windows tappar mapped drive mot samba vid omstart ..vad kan det bero på? En så länge har jag skapat användare men tänkte öppna för Guest och då försvinner kanske detta problem, men varför? har itne varit något problem tidigare..

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köra ett windows filsystem på en linux dator. Ingen garanterar ju att det funkar. Förvänta dig ingen support från varken ubuntu eller microsoft.

Formatera och kör ext4 ser jag som självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Förvänta dig ingen support från varken ubuntu eller microsoft.

w00t! Får man ingen support när man har en dator!?
I övrigt håller jag med jonaz. Själv kör jag dock NTFS på min disk som jag delar från en Ubuntuserver med Samba men det är bara för att jag behöver koppla in den i Windowsdatorer från och till.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBu:

w00t! Får man ingen support när man har en dator!?

Vadå har en dator? Antar att du inte jobbar med datorer och servrar på enterprise nivå...