Permalänk

Mionix Naos 5000 Problem

Hej!
Jag har problem med min Mionix Naos 5000 mus, när jag startar upp datorn vill inte musen fungera utan jag måste dra ur musen från moderkortet (Gigabyte GA-P55-USB3) och sätta tillbaka den för att den skall fungera.
Använder Win7 & Ubuntu 10.10 och samma problem uppstår på båda.
Har märkt att det brukar gå bättre om man trycker på musen innan datorn startat dvs vid bios uppstart musen lyser då upp och slocknar innan start, och därefter fungerar den *oftast*.
Tangentbordet är ett Logitech G510 detta har det dock inte varit något problem med.

Någon som har tips på vad jag skall göra?
Problemen började när jag köpte musen.
Senaste mjukvara och firmware är installerad.

Permalänk

Ingen som har någon idé på vad som kan vara fel?
Någon inställning för USB i bios?
Fel USB ingång på moderkort?
Fel på musen?

Permalänk
Avstängd

testa med uppdatera drivrutinen på http://www.mionix.net/ och se om det blir bättre.

Permalänk
Medlem

Samma problem här, dock inte vid varje uppstart. Min lyser också när datorn är avstängd.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oggaaaa:

Samma problem här, dock inte vid varje uppstart. Min lyser också när datorn är avstängd.

sluta pilla på den då testa de nya drivrutinerna och se om det blir bättre.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

testa med uppdatera drivrutinen på http://www.mionix.net/ och se om det blir bättre.

Som du ser i första inlägget så är detta redan gjort..

Citat:

Senaste mjukvara och firmware är installerad.

Permalänk
Skrivet av Oggaaaa:

Samma problem här, dock inte vid varje uppstart. Min lyser också när datorn är avstängd.

Har samma problem. Inte direkt för att jag stört mig så mycket på det men jag har bara undrat varför den gör så.

Visa signatur

{ Intel Core i5 7600K /w H80 v2 } - { ASUS STRIX Z270G } - { Corsair Vengeance 16GB DDR4 } - { ASUS STRIX 1060 6GB OC } - { 2x Samsung EVO 250gb & 120gb } - { Corsair RM 750W } - { Fractal Design Mini C }

Permalänk

Någon av er andra som testat detta?
http://www.mionix.net/plug.php?e=faq&q=59
Jag har inte haft möjlighet att testa än...

Permalänk

Jag har testat lite mer med detta och det fungerar inte här,
själv kör jag dual boot och måste då ha möjlighet att skifta OS
vid uppstart och då fungerar inte tangenbordet om jag ställer av usb legacy function.

Någon som kommit på vad man kan göra för att komma till rätta med detta?

Tycker att tillverkaren borde ta sitt ansvar och fixa en firmware och rätta till detta problem.

Bios inställningar för USB

Permalänk
Medlem

Tror inte det är möss problem. Hade många gigabyte kort baserad på p35 / p55 och alla hade liknande problem.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Tror inte det är möss problem. Hade många gigabyte kort baserad på p35 / p55 och alla hade liknande problem.

Ajdå så kan det ju förvisso vara även om problemen uppstått just när jag bytt mus.
Kanske borde höra med Gigabyte...

Permalänk
Medlem

Detta händer för mig varje gång min dator crashar (vid överklockning tex.) och datorn startas om. Använder ett gigabyte P35 moderkort.

Permalänk
Medlem

detta fenomen händer mig oxå var och varannan gång datorn hänger sig eller staartar om , väldigt dåligt att man måste göra såhär...om någon vet någon fix så skriv gärna.. men är väl i vanlig ordning "struntsak" enligt tillverkarna så dom inte bryr sig,, menar dom har ju redan håvat in stålarna iom att du har en....

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk

Min dator har hittils aldrig krashat däremot tycker jag att musen oftare fungerar vid uppstart när jag kör linux än när jag kör windows.
Om man stänger av inställningen USB Legacy Function Kommer tangentbord + Mus inte fungera i läget mellan bios och uppstartad dator.
Men vad händer om man avaktiverar USB Controllers kommer inte tangentbord och mus att fungera alls då?
Har inget vanligt PS2 liggande så vill inte ställa till något i onödan.
http://www.mediafire.com/i/?plnoqsthxfk2qou