Permalänk
Medlem

Dåligt batteri?

Har haft telefonen i drygt 1 år och kollade hälsan och den visar 87%, ska det slitas så snabbt?
Det är en Asus Rog Phone 6D

Permalänk
Medlem

13% på ett år är rätt mycket. Hur laddar du? Snabbladdning, trådlös laddning och att låta telefon ligga på laddning under längre perioder är sådant som sliter mest på batteriet. Olika tillverkare och modeller har också bättre och sämre optimering av hur laddningen görs så det spar mer eller mindre på batteriehälsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

13% på ett år är rätt mycket. Hur laddar du? Snabbladdning, trådlös laddning och att låta telefon ligga på laddning under längre perioder är sådant som sliter mest på batteriet. Olika tillverkare och modeller har också bättre och sämre justering av hur laddningen görs så det spar mer eller mindre på batteriehälsan.

Jag har satt den på att ladda till max 80% och laddar via datorns usb, någon enstaka gång med snabbladdare.

Permalänk
Medlem

Brukar iphone ha bättre kvalitet på sina batterier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Jag har satt den på att ladda till max 80% och laddar via datorns usb, någon enstaka gång med snabbladdare.

Vad är det för telefon? 74 laddcykler är ju inte särskilt högt heller. Låter du den ladda ur ofta? det är också något som kan påverkar batterihälsan rätt mycket.

Skrivet av Punchboll:

Brukar iphone ha bättre kvalitet på sina batterier?

I min erfarenhet ja (-12% på 3 år) men det är nog ingen generell sanning skulle jag tro. Iphone kommer dock med betydligt färre mAh än din telefon så man får ladda dom oftare.

Permalänk
Medlem

Sedan är också frågan hur noggrann och seriösa dessa gimmicks är, alltså ”batterihälsa”.
Och hur mycket notis man egentligen behöver lägga på det 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vad är det för telefon? 74 laddcykler är ju inte särskilt högt heller. Låter du den ladda ur ofta? det är också något som kan påverkar batterihälsan rätt mycket.
I min erfarenhet ja (-12% på 3 år) men det är nog ingen generell sanning skulle jag tro. Iphone kommer dock med betydligt färre mAh än din telefon så man får ladda dom oftare.

Laddar aldrig ur den, som lägst har den legat på 40% och stoppar automatiskt laddningen vid 80%.

Permalänk
Viking
Skrivet av tonii:

Iphone kommer dock med betydligt färre mAh än din telefon så man får ladda dom oftare.

Det stämmer ju verkligen inte. De drar lägre effekt och har därmed bättre batteritid än de flesta mobiler. Apples Pro Max modeller har varit bäst i batteritester i flera år nu, förutom nu med S24 Ultra som är väldigt lik 15 Pro Max.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Sedan är också frågan hur noggrann och seriösa dessa gimmicks är, alltså ”batterihälsa”.
Och hur mycket notis man egentligen behöver lägga på det 🤔

Man ska nog inte lita för mycket på en sån app för jag tycker batteriet håller lika länge som när den var ny.

Permalänk
Medlem

Någon som testat den appen och får liknande dåligt resultat?

https://play.google.com/store/apps/details?id=flar2.devcheck&...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det stämmer ju verkligen inte. De drar lägre effekt och har därmed bättre batteritid än de flesta mobiler. Apples Pro Max modeller har varit bäst i batteritester i flera år nu, förutom nu med S24 Ultra som är väldigt lik 15 Pro Max.

Hur menar du nu? Iphone 13 Pro, som jag sitter med, har 3000mAh. Jag får ladda den två gånger per dag om jag använder den normalt (spelar lite spel, surfar, kollar reels osv). hade den haft 6000mAh hade det räckt med en gång per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Laddar aldrig ur den, som lägst har den legat på 40% och stoppar automatiskt laddningen vid 80%.

Som någon annan påpekade så kanske man får ta siffrorna som Devcheck presenterar med en nypa salt. Det visas ingen batterihälsa i "inställningar" för telefonen? Som du laddat den borde den sitta med princip på 100% batterihälsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Som någon annan påpekade så kanske man får ta siffrorna som Devcheck presenterar med en nypa salt. Det visas ingen batterihälsa i "inställningar" för telefonen? Som du laddat den borde den sitta med princip på 100% batterihälsa.

Jag har testat att knappra in siffrorna som kan få fram detta men får bara fram annat.

Permalänk
Viking
Skrivet av tonii:

Hur menar du nu? Iphone 13 Pro, som jag sitter med, har 3000mAh. Jag får ladda den två gånger per dag om jag använder den normalt (spelar lite spel, surfar, kollar reels osv). hade den haft 6000mAh hade det räckt med en gång per dag.

Ja, men nu jämför du en mindre mobil vilket nästan alltid innebär kortare batteritid.
En 13 Pro Max som är mer jämförbar har 4350 mAh kapacitet och samma batteritid som Rog 6.
Alltså drar iPhonen lägre effekt i snitt än Rog 6.
Det räcker inte att kolla på batterikapaciteten när du har olika processorer i mobilerna.
Använder du ett 6k mAh batteri till en laptop räcker det mycket kortare än i en mobil.

Edit: Sen måste du använda den väldigt mycket för att ladda två gånger om dagen. Jag laddar nästan aldrig min 14 Pro under dagen, bara över natten. Och då har 13 Pro lite bättre batteritid som ny.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Min 13 Pro är nästan 2 år nu och har en ”batterihälsa” på 89%.

Använder sällan privat dator längre.
Använder telefonen till mail, slösurf, forum, FB-grupper, videoklipp och spelar musik.
Det enda jag inte gör med telefonen är kolla nyheter och spela spel.

Jag laddar den oftast över natten, ibland räcker batteriet drygt 1,5 dygn.

Arbetsluren, en 11, brukar ligga på 70% efter en arbetsdag. Den är mitt arbetsverktyg och har den nästan limmad i örat… Går alltså många timmar samtal per dag.
Den laddar jag var 3:e dag.
Men jag surfar iofs inte på den och har inte massa skit installerat.

Så det låter som att du använder din lur betydligt mer än normalt, eller har en app som drar sjukt mycket kräm i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Är lite inne på att byta till iphone när nästa telefon ska inhandlas, kan man begränsa laddningen så den stannar på typ 80% automatiskt?

Permalänk
Viking
Skrivet av Punchboll:

Är lite inne på att byta till iphone när nästa telefon ska inhandlas, kan man begränsa laddningen så den stannar på typ 80% automatiskt?

Tror det går från och med 15 Pro. Men vänta till 16 Pro släpps i September om du ska ha ny.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ja, men nu jämför du en mindre mobil vilket nästan alltid innebär kortare batteritid.
En 13 Pro Max som är mer jämförbar har 4350 mAh kapacitet och samma batteritid som Rog 6.
Alltså drar iPhonen lägre effekt i snitt än Rog 6.
Det räcker inte att kolla på batterikapaciteten när du har olika processorer i mobilerna.
Använder du ett 6k mAh batteri till en laptop räcker det mycket kortare än i en mobil.

Edit: Sen måste du använda den väldigt mycket för att ladda två gånger om dagen. Jag laddar nästan aldrig min 14 Pro under dagen, bara över natten. Och då har 13 Pro lite bättre batteritid som ny.

Skrivet av Otori:

Min 13 Pro är nästan 2 år nu och har en ”batterihälsa” på 89%.

Använder sällan privat dator längre.
Använder telefonen till mail, slösurf, forum, FB-grupper, videoklipp och spelar musik.
Det enda jag inte gör med telefonen är kolla nyheter och spela spel.

Jag laddar den oftast över natten, ibland räcker batteriet drygt 1,5 dygn.

Arbetsluren, en 11, brukar ligga på 70% efter en arbetsdag. Den är mitt arbetsverktyg och har den nästan limmad i örat… Går alltså många timmar samtal per dag.
Den laddar jag var 3:e dag.
Men jag surfar iofs inte på den och har inte massa skit installerat.

Så det låter som att du använder din lur betydligt mer än normalt, eller har en app som drar sjukt mycket kräm i bakgrunden.

ROG 6 verkar vara en aning större än 13 Pro ja (får plats med större batteri). Nä jag är medveten om att 6k mAh inte skulle räcka långt för en laptop ^_^
Jag tycker såklart inte att jag använder min telefon mycket men jag spelar Pokemon GO och det drar en del ska erkännas.

Permalänk
Avstängd

Kan vara så att telefonen har kalibrerats efter att ha skyddat batteriet på 80% och utgått att det är 100% och ger felaktiga resultat? Testa att ladda batteriet till 100% nån månad och se om kalibreringen har fått bättre info.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Jag har en iPhone 15 köpt i Februari och jag kan tycka att dess batteri är riktigt dålig, i alla fall jämfört med 12:an jag hade förut. Men jag får ladda den ett par gånger per dag.
Till exempel laddade jag den till 80% klockan 11:00 idag, sen har den bara stått för sig själv (nåja, kollat ett par SMS och ett par mail) fram till nu kl 19:35 och batteriprocenten är nere på 56%
Vet inte vad som är problemet egentligen, om det är det att jag ofta laddar den via magsafe, fast hälsan är 100% än så länge. Men jag tvivlar på att denna kommer att räcka lika bra som 12:an där jag hade 95% batterihälsa efter två år.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound