Apple Ipad herre på täppan till 2015

Permalänk

Vad många inte hajar är att 5 år INTE är lång tid när det gäller att utveckla användarvänliga helhetslösningar där teknik, design, och interface samverkar så sömlöst som i Apples produkter.

Sen håller jag med om att deras dominans är trist, men konkurrenterna ligger helt enkelt långt efter i utvecklingen av kompletta produkter. Någon har snabbare maskin, en annan har mer öppet system, men vem bryr sig när inte helheten finns?

Allt är ett utslag av att Apple har MÅNGA års erfarenheter av användarfokus. En Mac från 80-talet har rätt många likheter med iPhone i "tänket".

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FERGUS:

Högerklicka på aktivitetsfältet i windows 7 -> Verktygsfält -> Inmatningspanelen för tablet PC.
Tror mer det är anpassat för gamla surfplattor där man använder penna, men funkar nog med fingertouch med.
Windows 7 på Surfplatta

Finns även x antal Windows 7 versioner för just Surfplattor.
Fujitsu Windows 7 tablet

Visst, men jag tycker inte det bevisar att Windows 7 är bra för surfplattor. Tekniskt får du jobba bakvägen, med att både ta bort och lägga på komponenter ifrån en produkt som inte har rätt design i grunden.

Permalänk
Avstängd

tog ios då jag har förstått det som om android plattorna inte riktigt är redo än. andoid är det som gäller när det gäller mobiltelefoner(även ifall det finns apple fanboys som inte håller med om det) men när det gäller surfplattor så tror jag det kommer ta ett litet tag till innan andoid blir det självklara valet där med.

när konkurrenterna kör med tegra II processor och sedan ta ut ett betydligt högre pris än för ipad 2 med cortex a9 processor så känns det inte riktigt som om de ens försöker konkurrera ut apple på den marknaden. upplösningen för ipad två är visserligen inte den bästa, men å andra sidan är nog 16:10 att föredra över 16:9 när det gäller sådana apparater.

min prognos är att android blir störst inom ett år även på tablet marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3nnis1337:

okej får väll ta kort på de nån gång då....
elr så kan la ni bevisa att det inte står det då? Hålligång.
Lever ni kvar i BIOS-tiden eller? -.-' xD

Står inte 4G någonstans i manualen så antagligen har din kompis en kopia.
Första generationens iPhone hette enbart iPhone och släpptes 2007, nästa släpptes 2008 med tillägget 3G eftersom den hade just 3G, 3Gs släpptes 2009 och s:et lades till för att visa att den var förbättrad version av 3G (s=speed) och sedan släpptes iPhone 4 2010 med det namnet just för det är den fjärde versionen.

Permalänk
Medlem

Va? Trodde bara det var IDG och andra skojare som tog Gartner på allvar.

Allvarligt talat, lägg ner.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Att sia hur läget är 2015 känns rätt meningslöst i en branch som utvecklas så fort som denna. Dock är jag övertygad om att iPad kommer vara i topp vad gäller marknadsandelar ett bra tag framöver.

Apple gav konkurrenterna ett riktigt slag i magen i och med iPad 2. Hårdvaran brukar inte vara Apples starka kort med denna gång fullkommligt krossade de konkurrensen. Så inte bara har de den mest stabila plattformen för tablets och överlägset flest anpassade appar i dagsläget utan nu även den starkaste plattan hårdvarumässigt (bortsett de som är förklädda bärbara datorer i tablet format, som jag anser tillhör en helt annan kategori). Android-plattorna har en hel del att hämta ikapp.

Skrivet av anjora:

andoid är det som gäller när det gäller mobiltelefoner(även ifall det finns apple fanboys som inte håller med om det) men när det gäller surfplattor så tror jag det kommer ta ett litet tag till innan andoid blir det självklara valet där med.

Om du tror att man måste vara en "fanboy" för att välja iPhone så är du väldigt trångsynt. Vi har alla olika prioriteringar i våra val av mobiler...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3nnis1337:

aa 4an är 4 generationen =4g. de står de smsa han förut å de står de.
plus att de är så jag har sakt hela tiden.... de är ju det som dom tjafsar om

Bl.a bl.a bl.a... Den heter iPhone 4 inte iPhone 4G. Sen kan du lägga ner ditt snack (lögner?) om att det minsann står 4G i sin kompis manual. Jag har kollat igenom min engelska och min svenska manual till mina två iPhone 4 och sökt i PDF-manual och _ingenstans_ står det 4G.

Apple har aldrig och kommer aldrig kalla iPhone 4 för 4G. Om något så kallar Apple den "4th generation iPhone" i visst pressmateriell.

Inse att du har fel, sluta ljug och ha en bra dag.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3nnis1337:

ja, jag vet att det bara är 4 men det sår det fast sen skiter väll jag i om du tror de elr inte med det gör de.
men ljuger inte så.

Fram med en sidhänvisning då, du kommer med påståendet att det finns då det är upp till dig att lägga fram en källa.

Jag har tre iPhone 4-manualer framför mig och det står INTE i dem.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Att sia hur läget är 2015 känns rätt meningslöst i en branch som utvecklas så fort som denna. Dock är jag övertygad om att iPad kommer vara i topp vad gäller marknadsandelar ett bra tag framöver.

Apple gav konkurrenterna ett riktigt slag i magen i och med iPad 2. Hårdvaran brukar inte vara Apples starka kort med denna gång fullkommligt krossade de konkurrensen. Så inte bara har de den mest stabila plattformen för tablets och överlägset flest anpassade appar i dagsläget utan nu även den starkaste plattan hårdvarumässigt (bortsett de som är förklädda bärbara datorer i tablet format, som jag anser tillhör en helt annan kategori). Android-plattorna har en hel del att hämta ikapp.

Både Apple A5 och Tegra 2 bygger båda på ARM's Cortex-A9 mikroarkitektur. Skillnaden ligger däremot i grafikkretsen där Apple A5, PowerVR SGX 543MP2, är mycket bättre. Så när du säger att Ipad 2 fullkomligt krossar konkurrensen förtäljer du inte hela sanningen.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

blir webOS för min del iom att telefonen kör det.

Sen, iom att HP storsatsar på webOS (och de kan göra reklam för saker, till skillnad från Palm) finns det nog en risk att det blir Android och webOS som får slåss om andraplatsen. iOS kommer nog vara på första plats iom alla fanboys

Knappt någon som känner till webOS här så vi ska inte förvänta oss för mycket, i verkligheten kommer det dock gå bättre. Senaste demofilmen ifrån HP visar när de kör Citrix/AutoCad på Touchpad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3nnis1337:

okej ska hitta de men så du menar att e24, prylzonen, idg,teknikkonsument, mobil.se och aftonbladet tex dessa srev 4g ska ni inte gå å hacka på dom lite med? hackspettar

Alla dessa källor är skit, utom möjligen teknikkonsument.se. Och där var det enda jag hittade med iPhone 4G är en artikel från september 2009, där det finns rykten om "iPhone 4G till sommaren".

http://teknikkonsument.se/2009/11/30/iphone-4g-till-sommaren/

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Jag... Och troligen många andra som hänger på detta IT-forum

Vi omformulerar frågan. Vad hade dessa tillverkare samt detta OS för marknad i större delar av världen? Ingen vidare stor alls. Det var överhuvudtaget inte poängen med inlägget. Det jag vill komma till är att vad som helst kan hända inom teknik, vilken dag som helst och ändra en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Både Apple A5 och Tegra 2 bygger båda på ARM's Cortex-A9 mikroarkitektur. Skillnaden ligger däremot i grafikkretsen där Apple A5, PowerVR SGX 543MP2, är mycket bättre. Så när du säger att Ipad 2 fullkomligt krossar konkurrensen förtäljer du inte hela sanningen.

Det är helt korrekt. Men jag jämför SoC som helhet. Där GPUn är en mycket viktig del och den är överlägsen i A5. Det skiljer även på andra punkter så som dynamisk frekvenser på CPUn i A5:an vilket så vitt jag vet Tegra 2 inte har (rätta mig gärna). Det är till helheten en mycket bättre SoC.

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att 2G kom till sverige 1991 enligt wiki iaf. det kan mycket väl stämma då 2G är det gamla hederliga GSM nätet. Sen det där med 3G nätet verkar lite luddigare att hitta info om. jag citerar wiki ang. 3G "Europaparlamentet och ministerrådet tog i slutet av 1998 ett beslut som innebar att alla medlemsländer till EU skulle möjliggöra ett införande av 3G-tjänster i respektive land senast den 1 januari 2002." TRE som företag lanserades 2003 och jag minns att det va i dom svängarna det började växa ordentligt. Va ju himla hippt med video-samtal då Ska vi jämföra då lanseringen av Iphone 3G och lanseringen av 3G-nätet i sverige så får vi en differens på 5 år. så vad jag menar efter all faktarabblande så är det att Iphone 3G INTE kom innan nätet kom till. Rätt ska va rätt.

MvH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3nnis1337:

aa men va fan tror du inte ja skoja om att ja kan allt elr? :S
Men vrf skiver Apple "4G" själva då? och iphoneguiden, macforum och t.ex. dessa....
http://www.e24.se/business/it-och-telekom/nio-anledningar-att...
http://www.prylportalen.se/nyheter/mobilt/bekraftat-har-ar-he...
2g nätet kom 2007... iphone 2g kom 2008 så det skulle funka men Iphone 3g kom innan 3G nätet komtill.

Men snälla du, 3G nät börjades byggas i Sverige för SISÅDÄR 10 år sedan. 2G har vi haft i typ 20 år.

Det finns 4 generationer av apples iPhones och de är, iPhone (en 2G telefon) iPhone 3G (en 3G telefon, var av namnet) iPhone 3GS (en 3G telefon, 3G står för 3G och S för Speed) iPhone 4 (en 3G telefon). Förhoppningsvis kan vi ju få se en iPhone 5 med 4G, men så är det ganska säkert inte.

EDIT: Missade sida 3, detta har tydligen tagits upp ett antal gånger redan. Så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkypete:

Vad många inte hajar är att 5 år INTE är lång tid när det gäller att utveckla användarvänliga helhetslösningar där teknik, design, och interface samverkar så sömlöst som i Apples produkter.

Sen håller jag med om att deras dominans är trist, men konkurrenterna ligger helt enkelt långt efter i utvecklingen av kompletta produkter. Någon har snabbare maskin, en annan har mer öppet system, men vem bryr sig när inte helheten finns?

Allt är ett utslag av att Apple har MÅNGA års erfarenheter av användarfokus. En Mac från 80-talet har rätt många likheter med iPhone i "tänket".

Word!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gemmy:

Såhär är det, har man en gång börjat använda Apples produkter är det väldigt svårt att gå över till något annat som oftast funkar lite sämre. En del (få) saker kan man leva utan, eller vänta på tills nästa update. Andra obligatoriska Apple-specifika egenskaper kan man leva med, såsom onödig dockningskontakt när det finns USB, obligatorisk iTunes för sync m.m.. I en del fall förenklar faktiskt patent och slutna standarder för konsumenten när man bara vill ha en fungerande produkt.
Provocerande?

Word!

Permalänk
Medlem

Alltså..

Man ska ju inte jämföra apelsiner och bananer.

Jag gillar inte Apples dominans men gillar deras produkter. Varför dominerar Apple marknaden? - Jo, De har väldigt länge varit grymt bra på marknadsföring med allt vad det innebär och har förstått vad som tilltalar den stora massan.

Det mesta som Apple gör är noga genomtänkt och det finns oftast en strategi bakom.

Permalänk
Medlem

Varför skulle det vara en dålig grej att va en så kallad fanboy? Jag är en stolt Apple fanboy.. Nämde jag att jag är PC-tekniker sedan 8 år och att jag även älskar att bygga grymma PC datorer och att all teknik är kul?

Stop hating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razzay:

Det bästa är att man helt enkelt kan välja vad man prioriterar. Ingen tvingar mig att köpa elektronik med ett äpple på samtidigt som det Apples ekosystem tilltalar någon annan. Jag föredrar bara personligen valmöjligheterna med Android.

Tror Apple kommer att bli svårslagna på tabletfronten. Ett prima exempel är att jag är intresserad av en Asus Eee Pad Transformer och lånade morsans iPad (som jobbet skaffade åt henne och jag konfigurerade) för att testa och surfa med en platta. Efter ett längre samtal förstod jag att hon trodde jag pratade om en iPad, hon hade ingen koll på att det fanns andra plattor. Tror hon är den genomsnittlige konsumenten som plattorna vill locka och där är iPaden långt före konkurrenterna.

Valmöjlighet är bra men kräver starkt stöd från tillverkare och tredje part. Annars blir ett OS lätt utkonkurrerat och bortglömt. Nämner som exempel Maemo, ett linuxbaserat alternativ som idag knappt längre stöds av Nokia. N900:an har samma "chipset" som en iPhone 3GS men idag är det endast den senare som har stöd av tillverkaren enl vad jag fått höra.
Tror dock Android och Nvidia borde vara ett säkrare kort. Måste väl säga att konkurrens är bra så länge det gynnar konsumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solid303:

Varför skulle det vara en dålig grej att va en så kallad fanboy? Jag är en stolt Apple fanboy.. Nämde jag att jag är PC-tekniker sedan 8 år och att jag även älskar att bygga grymma PC datorer och att all teknik är kul?

Stop hating

Bra skrivet! Man behöver inte hata en annan för att man älskar sig själv, typ.
Bygga PC är både förbaskat kul och/men frustrerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Android är ju ett leksakssystem. Det går exempelvis inte att jobba med musik för systemet lider av latenser. Det skulle med andra ord inte kunna komma någon motsvarighet till amplitube till android i dagsläget. Det är rätt komiskt att de flesta här inne skulle välja Android före Ios när försäljningssiffrorna pekar åt andra hållet. Är det här forumet drabbat av IBM fanboys från forntiden måntro? XD

Haha! Skön kommentar ang IBM fanboys.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Massy:

Tycker fem år låter lite väl mycket att gå fram i tiden. Vem hade ens hört om Android, ZTE, HTC med mer för fem år sedan? Nu ligger dem och slåss/slår iPhone. Går man ytterligare fem år tillbaka så vad det krassliga P4:or i datorerna, vem trodde då att det skulle finnas processorer med många kärnor och frekvens på 4 Ghz inom ett par år.

Vi som inte slaviskt handlade Intel köpte AMD Athlon X2 istället. Den kom 2005.

Apple kommer leda försäljningen tills att motståndarna kommer med en färdig produkt, dvs både hårdvara och mjukvara måste vara färdig, fungerande och enkel att hantera.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att Apple kommer att vara så dominerande ända framtill 2015.
2011 lär de fortfarande dominera, men redan nu under våren börjar det dyka upp alternativ som inte bara är sämre kopior av Ipad utan faktiskt har en känsla av kvalite'.

Skrivet av MultiMan:

Vi som inte slaviskt handlade Intel köpte AMD Athlon X2 istället. Den kom 2005.

Apple kommer leda försäljningen tills att motståndarna kommer med en färdig produkt, dvs både hårdvara och mjukvara måste vara färdig, fungerande och enkel att hantera.

Jo, så är det.
Det duger inte att vara nästan som en Ipad, fast med en massa buggar och mer användarovänlig.
Jag tror dock inte att det är så långt dit. Android 3.0 har fortfarande en del buggar såsom lagg vid HD uppspelning, men det är inte nog långt kvar till en "färdig" produkt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Vore trevligt om det fanns några ipad 2's att köpa också. Är i vegas och drog till apple store idag för att typ köpa en (typ 3400kr, klart man vill slå till), men tydligen är de fortfarande totalt slut i hela USA... och typ hela världen antar jag.

Men visst. Inte som att man blev sugen att köpa någon annan tablet för det. Det finns liksom inget. Android som telefon-OS diggar jag men tablet-lösningen är fortf tveksam och behöver mer jobb. Apple låter inte folk "betatesta" på samma sätt som det blir med googles saker.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk

Det är också värt att tillägga i den här tråden, att från ett företags perspektiv så är vinsten mer intressant än marknadsandelen. Jag skulle lätt kunna starta ett företag som får 90% marknadsandel, genom att sälja iPhone för 1kr. Men jag skulle gå med förlust.

Om vi nu tittar på marknaden för mobiltelefoner, så har Apple 4.2% av marknaden. Men de har 51% av den totala vinsten i branschen! Källa

Det skulle vara mer intressant att spekulera i hur den utvecklingen kommer att se ut i framtiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av gluttonous:

Bra text.

Q2 2008.. Appstore antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gluttonous:

Det är också värt att tillägga i den här tråden, att från ett företags perspektiv så är vinsten mer intressant än marknadsandelen. Jag skulle lätt kunna starta ett företag som får 90% marknadsandel, genom att sälja iPhone för 1kr. Men jag skulle gå med förlust.

Om vi nu tittar på marknaden för mobiltelefoner, så har Apple 4.2% av marknaden. Men de har 51% av den totala vinsten i branschen! Källa

Det skulle vara mer intressant att spekulera i hur den utvecklingen kommer att se ut i framtiden...

http://photos.appleinsider.com/iphoneprofits2-110131.png

http://photos.appleinsider.com/iphoneprofits-110131.png

Jag tror att det beror på att pensionärerna har blivit lurade med att köpa iPhone på alla dessa "vi är bästa opperatören" försäljningställena på torgen/galleriorna och att alla ungdomar tror att de blir så coola när de äger en iPhone. Och just det en iPhone kostar ju som ca.10 Nokia telefoner.

Permalänk
Medlem

"Androids ökningstakt 2010 765 procent"

Detta är ju bra nyheter för alla konsumenter även om det inte var oväntade siffror.

http://www.idg.se/2.1085/1.379285/androids-okningstakt-2010-7...

Permalänk
Medlem
Skrivet av walp:

BIAS!
Dagen då världsekonomin kraschar kommer Apples prettoprylar bli svårsålda, och det kommer hända innan 2015 vill jag lova..
Gissar att plattor med WindowsX\Open-source kommer vara störst 2015

Ekonomin har redan kraschat ganska rejält och dom tjänar mer medan resten tjänar mindre.

Skrivet av Rickard11:

Både Apple A5 och Tegra 2 bygger båda på ARM's Cortex-A9 mikroarkitektur. Skillnaden ligger däremot i grafikkretsen där Apple A5, PowerVR SGX 543MP2, är mycket bättre. Så när du säger att Ipad 2 fullkomligt krossar konkurrensen förtäljer du inte hela sanningen.

Förutom att Apple designar sin egen SoC så är det inte bara så enkelt som att dom har en Cortex-A9 också. Dom har lagt till ARM's MPE så dom får ut en mycket mer "kräm" än vad du får med vanilla Cortex-A9 som finns i Tegra 2. Detta är anledningen till att Apple's lösning är mycket större än vad Tegra 2 är.

Skrivet av Klimpen2:

Det känns som om de missade Microsofts Windows 8? Jag är ganska säker på att de kommer att få sej en bit av kakan de också.

Har dom inte fått en del av kakan än så får dom nog inte något mer. Microsoft har totalt missat vad marknaden tycker om och vill ha. Apple har idag sålt fler iPads än vad Windows Tablets sålt... någonsin.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu