Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem

Hihi hittade en skruv bakom mobo efter jag monterat ditt nya kylaren, kunde blivit häftigt
Dock så undrar jag hur den hamnat där, var ingen vanlig datorskruv? (får en å fundera på om nån vill tokes)

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Att först köpa ett ACE agg, att sedan hela datorn var beställd från dustin home, (= fick varken garanti på mobo som ACE agget förstörde eller agget i sig). Och att sedan köpa ett Coolermaster GX 750. Efter att ha läst sweclockers recension inser jag att jag har failat IGEN med nätaggsköpet:P Nästa gång ska jag läsa fler recensioner och köpa något riktigt kvalitativt Typ Corsair 850AX ellar Coolermasters 1000W Silent power Gold

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

1: Skruva mobot direkt på plåten utan distanser (n00bmistake), sånt som nästan alla gör deras första gånger

2: plocka bort kylningen från ett nvidia gfx-kort för att använda sig av en custom kylning från Zalman, men sedan sätta in kortet i datorn och köra igång den, innan att Zalmankylningen har sattits på.....

3: glömma kylpasta på processorn..................lyckligtvis sattes datorn aldrig igång innan jag insåg detta.

4: bli tillsammans med en blond tjej..................jag är endast för brunetter.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

1: Skruva mobot direkt på plåten utan distanser (n00bmistake), sånt som nästan alla gör deras första gånger

Gjorde inte detta misstag då ja hört massa tjat om det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

Gjorde inte detta misstag då ja hört massa tjat om det här

tja, du har väl haft den goda turen att ha folk som tjajar över det Det gjorde inte folk för 10-15 år sedan

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

3 misstag!

1. Köpt nytt MB istället för att kontakta Dustin för RMA av minnen och processorn. (Fick nya minnen och processor senare nämligen och sitter nu med ett extra MB)

2. Lyssnat på Dustins tips och ringt Intels kundservice som ligger i England. (Fick vänta i ca 20 min innan jag blev kopplad rätt och sen så snackade vi på ett bra tag utan något som helst resultat. Det som var bra var att om inte Dustin kunde hjälpa mig så skulle jag återkomma till Intel igen. Total tid ca 50 min, tur att det var ett svenskt nr)

3. Köpte Geforce just innan AMD/ATI blev bäst.

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth 55i. Processor:i5 760 2.80ghz. Grafik:ZOTAC GeForce GTX 460 1GB AMP. Minne:Corsair 4gb 1600mzh. Nätdel:Corsair vx 550w. CPU-kylning:Cooler Master hyper 212 plus. Galleriet

Permalänk
Medlem

Bakade mitt döda 8800GTS, lät det svalna och på med kylaren igen och in i testriggen med det. Svart bild och fläkten snurrade på 100%..
Sålde det senare som trasigt för 50kr, fick sedan ett mail från en förvånad köpare som sa att kortet funkade finfint utan problem, och inte alls var trasigt..
Inte lite bitter blev jag som gärna hade behållit kortet i min sli rigg : /

Testade vid ett senare tillfälle 2x1GB 800MHz DDR2 minnen som jag planerade att sälja. In med en modul i taget och igång med memtest, fast på modul nr 2 totalvägrade datorn och jag antog att den var defekt. Upp på tradera med en annons för den hela med den trasiga på köpet.
Efter att objektet hade blivit sålt fick jag ännu ett mail om att det jag sålde som trasigt funkade finfint..

Sista gången jag använde den testriggen..

När jag skulle ta ur min sprillans nya E8400 processor ur förpackningen använde jag för mycket våld.. Ut ur förpackningen for den och tjong ner i golvet. Fy satan vad livrädd jag blev. Men den överlevde som tur oskadd och lever än idag.

Permalänk
Medlem

senaste klantiga jag har gjort var när jag spelade hon och var allmänt irriterad, blev inte bättre att jag satt med några kompisar på skype samtidigt som hade jättekul åt att jag satt och svor och mitt i det hela tänker jag har glömt kaffet i köket. springer upp och hämtar det och ner igen, ställer koppen på musmattan mellan tangentbordet och musen. ber om ursäkt att jag var afk och ska ut ur spawn och smäller till koppen så allt kaffe åkte ut på mig, musen, musmattan, ljudkortet till gitarren, mina främre högtalare, mitt slutsteg till bilen (som jag av någon jävligt dum andledning hade ställt där.) foten av skärmen, aa tror ni förstår (ingen liten kopp heller, lyckades få i 4 stora koppar kaffe i den.) nog där kanske men icke för i all panik tar jag musmattan och mattan i famnen och upp till badrummet och snubblar i trappan så jag ser ut som en pingvin som åker på magen baklänges nedför en backe. För er som inte har testat så kan jag säga att det gör det hyggligt ont

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Quickzor:

senaste klantiga jag har gjort var när jag spelade hon och var allmänt irriterad, blev inte bättre att jag satt med några kompisar på skype samtidigt som hade jättekul åt att jag satt och svor och mitt i det hela tänker jag har glömt kaffet i köket. springer upp och hämtar det och ner igen, ställer koppen på musmattan mellan tangentbordet och musen. ber om ursäkt att jag var afk och ska ut ur spawn och smäller till koppen så allt kaffe åkte ut på mig, musen, musmattan, ljudkortet till gitarren, mina främre högtalare, mitt slutsteg till bilen (som jag av någon jävligt dum andledning hade ställt där.) foten av skärmen, aa tror ni förstår (ingen liten kopp heller, lyckades få i 4 stora koppar kaffe i den.) nog där kanske men icke för i all panik tar jag musmattan och mattan i famnen och upp till badrummet och snubblar i trappan så jag ser ut som en pingvin som åker på magen baklänges nedför en backe. För er som inte har testat så kan jag säga att det gör det hyggligt ont

Uhm....du behöver byta från kaffe...bara så du vet? Det där lät lagomt uppstressat.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lan:

Uhm....du behöver byta från kaffe...bara så du vet? Det där lät lagomt uppstressat.

haha! det var väl tur i oturen att jag inte hann dricka det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quickzor:

senaste klantiga jag har gjort var när jag spelade hon och var allmänt irriterad, blev inte bättre att jag satt med några kompisar på skype samtidigt som hade jättekul åt att jag satt och svor och mitt i det hela tänker jag har glömt kaffet i köket. springer upp och hämtar det och ner igen, ställer koppen på musmattan mellan tangentbordet och musen. ber om ursäkt att jag var afk och ska ut ur spawn och smäller till koppen så allt kaffe åkte ut på mig, musen, musmattan, ljudkortet till gitarren, mina främre högtalare, mitt slutsteg till bilen (som jag av någon jävligt dum andledning hade ställt där.) foten av skärmen, aa tror ni förstår (ingen liten kopp heller, lyckades få i 4 stora koppar kaffe i den.) nog där kanske men icke för i all panik tar jag musmattan och mattan i famnen och upp till badrummet och snubblar i trappan så jag ser ut som en pingvin som åker på magen baklänges nedför en backe. För er som inte har testat så kan jag säga att det gör det hyggligt ont

oj oj oj skadeglädje är då bra fint ! X´D

själv köpte man sin första speldator för ett tag sedan och var då ivrig att skruva ihop den. för kung och fosterland skruvade jag ihop hdd i racket när jag slant med skruvmejseln och körde den igenom huden mellan pekfinger och tumme "mejsel mitt i handen haha"

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampa10:

oj oj oj skadeglädje är då bra fint ! X´D

själv köpte man sin första speldator för ett tag sedan och var då ivrig att skruva ihop den. för kung och fosterland skruvade jag ihop hdd i racket när jag slant med skruvmejseln och körde den igenom huden mellan pekfinger och tumme "mejsel mitt i handen haha"

hahaha måtte gjort ont som satan

när jag skulle montera isär en gammal dator satt en plastbit fast lite hårt så jag tog i tryckte till och körde pekfingret in i en metallbiten den satt fast vid. blev ett ca 2 cm jack in till benet varpå det pissade blod över mobot. (var dock inget att ha iallafall men men.)

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

hahaha måtte gjort ont som satan

när jag skulle montera isär en gammal dator satt en plastbit fast lite hårt så jag tog i tryckte till och körde pekfingret in i en metallbiten den satt fast vid. blev ett ca 2 cm jack in till benet varpå det pissade blod över mobot. (var dock inget att ha iallafall men men.)

påminner mig om när jag var i skolan och använde rikthyvel för andra gånen i mitt liv. skulle plana en planka, lyckades dock plana min fingertop istället, då pissade mitt finger verkligen blod medans jag sprang som en stucken gris och skrek "fan fan fan fan!!!" mina klasskompisar tkr fortfarande det är lika kul och kan knappt heller hålla mig för skratt nu men då var det inte kul! tappade medvetandet pga blodförlust och chock

satt ju inte direkt vid datorn men kunde inte låta bli att berätta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quickzor:

påminner mig om när jag var i skolan och använde rikthyvel för andra gånen i mitt liv. skulle plana en planka, lyckades dock plana min fingertop istället, då pissade mitt finger verkligen blod medans jag sprang som en stucken gris och skrek "fan fan fan fan!!!" mina klasskompisar tkr fortfarande det är lika kul och kan knappt heller hålla mig för skratt nu men då var det inte kul! tappade medvetandet pga blodförlust och chock

satt ju inte direkt vid datorn men kunde inte låta bli att berätta

hahahaha woaw du vinner

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat"

Permalänk
Medlem

Hur fan lyckades du med det ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Computerguy:

Hur fan lyckades du med det ?

Stressa när man spelar och vara sugen på cola är ingen bra blandning :/

Visa signatur

"If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooltz:

Stressa när man spelar och vara sugen på cola är ingen bra blandning :/

aj:) men ser ut som de mesta klarade sig

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

aj:) men ser ut som de mesta klarade sig

Jodå, det gick bra

Visa signatur

"If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat"

Permalänk

Har just tillbringat några oroliga timmar med att laga mitt operativsystem.

TL;DR: Lyckades byta bokstav på systemdisken. Fixades med lite pillande i registret.

Lång version: p.g.a en tidigare ominstallation tog systempartitionen upp halva hårddisken (jag hade kvar den gamla installationen för att lägga över det jag ville ha kvar) och diskhanteringen ville inte utöka partitionen. Drog hem nåt partitioneringsprogram och försökte med istället. Datorn startades om, programmet gjorde sin grej och startade om igen. Sen var allt som förbytt. Systemdisken hette nu "K:" och nästan inget funkade, skrivbordet var blått och helt tomt på ikoner och det enda program som funkade var aktivitetshanteraren.

Samma figurer som gjort partitioneringsprogrammet hade också en bootskiva med lite grejer på så jag brände ut en sån vilket tog sin lilla tid då jag var tvungen att rigga upp ett tjuvkopplat nätagg, en gammal brännare, en usb/ide-adapter och min bärbara som saknar brännare. Men det hjälpte inte. Bootskivan kunde inte ändra enhetsbokstav. Provade att köra in windows-skivan, fick fram en kommandoprompt och regedit. Googlade lite på den bärbara och hittade den här tråden:
http://www.techsupportforum.com/forums/f217/solved-changing-d...
Gick in i registret, följde instruktionerna och allt löste sig. Underbart :):):)

Visa signatur

Strålskadade grävlingar och lite annat hittar du här: http://elektrofredrik.deviantart.com/

Permalänk
Medlem

Satt och meckade ihop en server burk med ett par kompisar, allt gick bra tills vi startade den..
Fråga mig inte hur, men en av jepparna hade lyckats sätta i ram minnena åt fel håll !
Jag kan fortfarande inte förstå hur man lyckas med det, men med lite våld gick det tydligen.

Moderkort = Brännt (rök utveckling etc..)
Ram minnen = Brännt
CPU = Död.. dock inga synliga skador..

Det blev att packa ihop den igen och låtsas som inget hänt, och gud så han skämdes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redfox:

Satt och meckade ihop en server burk med ett par kompisar, allt gick bra tills vi startade den..
Fråga mig inte hur, men en av jepparna hade lyckats sätta i ram minnena åt fel håll !
Jag kan fortfarande inte förstå hur man lyckas med det, men med lite våld gick det tydligen.

Moderkort = Brännt (rök utveckling etc..)
Ram minnen = Brännt
CPU = Död.. dock inga synliga skador..

Det blev att packa ihop den igen och låtsas som inget hänt, och gud så han skämdes.

men det går ju bara inte !! xD

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av Kogster:

men det går ju bara inte !! xD

det går! hade en kompis som lade in minnena fel väg ->minnesfel vid post -> ny mobo på garanti

Permalänk
Medlem

glömde för bara någon vecka sedan att plugga i strömmen för vattenpumpen då jag vred hårddiskburen, drog om kablarna och bytte nån fläkt på h50n. Startade datorn gick tillbaka till en avstängd dator. Sen kom jag på att jag glömde kabeln

Permalänk
Medlem

Hade en gång riktigt bråttom till spårvagnen för att träffa en ny flickvän, en av de första gångerna vi sågs.
Kommer i sista sekunden ut genom dörren på att jag lovat att ta med en cd jag bränt (hon hade inte internet, det var rätt längesedan) med bilder jag scannat åt henne.

CD-brännaren fick hela systemet att frysa i 8 sekunder med några minuters mellanrum av någon oförklarlig anledning, så när jag inte använde den drog jag ur strömmen till den (med datorn avstängd, såklart).
Självklart hade jag glömt cd:n i brännaren med strömmen urdragen.

Denna gång hade jag som sagt mycket bråttom, så jag tänkte "äh, det går säkert bra att sätta i strömmen i brännaren med datorn på och trycka ut skivan".

DÅLIG IDÉ!

En 10-15cd ljusbåge slog från cdbrännaren till någonting pål moderkortet, fick dock ingen stöt själv.

Resultat:
CPU: Död
Moderkort: Dött
Minnen: Döda
Hårddisk: Döda
Grafikkort: Dött
PSU: Död
CDbrännare: Död, cd fortfarande fast inne
Spårvagn: Hann precis med, fick även med mig cdn genom att dra ut luckan med en närliggande tång!

Lite synd på den datorn, den var hyfsat ny.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JBE:

Hade en gång riktigt bråttom till spårvagnen för att träffa en ny flickvän, en av de första gångerna vi sågs.
Kommer i sista sekunden ut genom dörren på att jag lovat att ta med en cd jag bränt (hon hade inte internet, det var rätt längesedan) med bilder jag scannat åt henne.

CD-brännaren fick hela systemet att frysa i 8 sekunder med några minuters mellanrum av någon oförklarlig anledning, så när jag inte använde den drog jag ur strömmen till den (med datorn avstängd, såklart).
Självklart hade jag glömt cd:n i brännaren med strömmen urdragen.

Denna gång hade jag som sagt mycket bråttom, så jag tänkte "äh, det går säkert bra att sätta i strömmen i brännaren med datorn på och trycka ut skivan".

DÅLIG IDÉ!

En 10-15cd ljusbåge slog från cdbrännaren till någonting pål moderkortet, fick dock ingen stöt själv.

Resultat:
CPU: Död
Moderkort: Dött
Minnen: Döda
Hårddisk: Döda
Grafikkort: Dött
PSU: Död
CDbrännare: Död, cd fortfarande fast inne
Spårvagn: Hann precis med, fick även med mig cdn genom att dra ut luckan med en närliggande tång!

Lite synd på den datorn, den var hyfsat ny.

Klarade sig CD'n?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

hade vart o köpt en ny AMD k6 cpu och skulle byta cpun när jag kom hem men insåg att flera pins var böjda...böjde tillbaks dom men sen slant jag med skruvmejseln och repade moderkortet vilket gjorde att datorn frös lite då och då

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JBE:

Tur i oturen kan man ju kalla det

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Hehe, jo. Blixten/ljusbågen uppstod innan jag hade hunnit trycka in kabeln ordentligt, den bara nuddade (gammal hederlig molex). Minns att jag tänkte att det var en dyrbränd cd..

Datorn var någonstans runt AMD Athlon 1333 eller kanske 1700+, minns inte resten av grejerna men har alltid brukat satsa på näst högsta modellen av grafikkort.